Inlägg från: gubbenhilfe |Visa alla inlägg
  • gubbenhilfe

Julibebis 2014

my2girls skrev 2013-11-19 17:13:10 följande:
    Hej alla!
    Med risk för att låta tjatig men nu har jag sedan i helgen nästan konstant  känt av något i livmodern. Idag så trycker det lixom på urinblåsan och spänner/molar NONSTOP! Kan det va något fel? Jag  menar jag är bara i v.5 inte 35 liksom.....Jag ser framför mig att det typ fylls på med blod i livmodern av någon anledning (sjuka tankar jag vet) men den känns precis så FYLLD oh tryckande...äsch ja vet inte

Rynkar på näsan   
    Jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig. Jag tycker att det låter som vanligt växtvärk. Men är du jätteorolig så ring till gyn. 
  • gubbenhilfe
    my2girls skrev 2013-11-19 17:18:28 följande:

Jag ska försöka sluta oroa mig, känns som om det skulle vara 4 st där inne ungefär (haha). Avvaktar lite till....Tack!
    vet hur det är. Förra veckan hade jag en hel del växtverk men sen jag gick in i v. 6 (lördags) så har det varit rätt så lugnt både när det gäller växtverk och illamående. Det går liksom lite i vågor. 
  • gubbenhilfe
    HollyH skrev 2013-11-19 17:17:25 följande:
    Läkarbesök idag, fick lergigan comp utskrivet mot illamåendet och blev sjukskriven 2v framåt. Läkaren klämde på livmodern och var förbryllad över att den kändes så stor för veckan. å andra sidan är jag inte 100% att min uträkning stämmer. Och med fjörde barnet kanske den är större och mer framåtlutad, vad vet jag. Jag frågade om det kunde vara fler än en bebis och då sa hon: "NU blev det intressant, det tänkte jag inte på!" och så fick jag en remiss till kvinnokliniken för att göra VUL... Tänk om det är TVÅ!
    Spännade! Tänk om det blir ännu fler tvillingar i den här tråden.
  • gubbenhilfe

I dag har vi varit på hälsosamtal och även fått tid till VUL nästa vecka. Då ska vi avgöra hur långt vi gått och om vi kan få göra ett MKP. Känns skönt att vi blev tagna på allvar med en gång i alla fall.

• gubbenhilfe
    prussiluskans skrev 2013-11-21 15:46:48 följande:
    Kommit en blödning idag på 8+0.. Vul onsdag nästa vecka.. Känner mig så tom :(
    Fy vad jobbigt. Jag håller tummarna för att allt är ok.
  • gubbenhilfe
    Smalltowngal skrev 2013-11-23 12:09:27 följande:
    Igår var jag på jobbfesten, det första som händer är att två stycken frågar "varför dricker du inte? Är du gravid!?" Detta fortsatte under kvällen, och fick till och med ett "pet" i magen och ett "när är det dags" :p ganska svårt att hålla masken.. När jag sen efter jul berättar att dem hade rätt är det nog ingen som blir värst förvånad :)
    Tänk vad olika man är. Jag hade blivit jätte arg. Speciellt om någon dessutom hade petat mig i magen. Jag kan inte för mitt liv förstå varför nykter per automatik måste innebära gravid. I det här fallet stämmer det ju men i alla fall.
  • gubbenhilfe

Jag har alltid ringt så fort jag fått veta att jag är gravid. Vi var på hälsosamtal i v. 6 sen har vi den riktiga inskrivningen i v. 10.

• gubbenhilfe

Jag har alltid haft ett ganska hetsigt humör och det har verkligen inte blivit bättre. Däremot har jag blivit mer gråtmild och det gillar jag inte. Jag tror dock att min man föredrar tårar framför vansinnesutbrott så.

Mina symptom har oxå börjat lägga sig lite men kommer ihåg att det har varit så tidigare med så jag känner mig inte så värst orolig. Längtar dock till på onsdag då vi ska få se det lilla knytet och förhoppningsvis ett starkt litet hjärta som pickar fort, fort, fort.  

• gubbenhilfe
    lillagreizn skrev 2013-11-24 12:19:23 följande:
    Första samtalet brukar man prata om hur man mår, lämna urinprov, fylla i uppgifter om jobb, relation osv.  sedan brukar man även fylla i en enkät om alkoholvanor, samt få en bok och lite andra informationsblad.  Jag har aldrig vägt mig på första samtalet iaf. 
    Jag fick väga mig men inte lämna urinprov, så jag tror att det är lite olika beroende på var man bor.
  • gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2013-11-24 13:22:55 följande:
    När gör man KUB-testet? Vill inte skriva in mig för sent för det, men inte för tidigt heller. Hörde förra gången att väljer man KUB får man inte möjlighet att göra fostervattenprov om man inte ligger över deras gränsvärde, men väljer man fp från början utan KUB går det bra! Jag vill ju göra fp om jag behöver, men inte om risken är väldigt liten....jag tycker bara att de kan rekommendera att göra eller inte göra fp vid olika risker...är risken något under gränsvärdet så skulle jag bli oerhört besviken om de nekade mig! Samtidigt är risken för missfall vid fp inte negligerbar så det gör jag inte i onödan...

Hos oss tar man blodprovet i v. 10 och gör UL i v. 12. Man blir inte erbjuden FVP om sannolikheten är över 1/200. Däremot vet jag inte hur de ställer sig till FVP utan KUB. Vet att alla över 35 blir erbjudna FVP per automatik.

Vi kommer varken göra KUB eller FVP. Vi ska på samtal nästa onsdag och förhoppningen är att vi ska få göra ett MKP i stället i och med att det kan göras tidigare en FVP. Får vi inte igenom det via landstingen så kommer vi göra ett privat. 
Svar på tråden Julibebis 2014