• LovisaC

Julibebis 2014

Åååh jag är ta mig tusan helt säker på att det är fostrets hjärtljud jag plockar upp med dopplern. Jag är alldeles skakis! :D

• LovisaC

Både makens och min släkt består över ägande av män så jag bara VET att det är en liten kille! Karln "vet" dock att det är en flicka.

Vi tar gärna den överraskningen på RUL så att det blir mer verkligt :)

• LovisaC

Min livmoder låter "patjoff patjoff patjoff" i snabb takt! Efter blödning i helgen gör det mig MER än lycklig!

• LovisaC
    LovisaC skrev 2013-12-16 23:25:54 följande:
    Min livmoder låter "patjoff patjoff patjoff" i snabb takt! Efter blödning i helgen gör det mig MER än lycklig!

V.9+2 btw för de som funderar över när man kan höra med doppler. Jag har CB's doppler.
  • LovisaC
    huldaskarin skrev 2013-12-17 05:43:53 följande:
    Förstår det, LovicaC. Hittade du ljudet på en gång eller fick du leta ett tag?

Jag letade i någon minut bara och fann kludden precis ovanför blygdbenet.
  • LovisaC
    Miss C skrev 2013-12-18 13:18:08 följande:
    Hoppar ur tråden, vul idag visade ma. Skulle vart i v 10, men inget hjärta och alldeles för liten... #sorg

Lycka till ni andra, håller tummarna att era små fortsätter växa som de ska!

Men, nej! Gud vad tråkigt! Jag önskar att det fanns något man kunde säga för att göra sorgen lättaste men det finns ingenting som gör det ens lite mindre tufft.

Ro om varandra och ta er tid att sörja. Lycka till i framtiden!
  • LovisaC
    mmod skrev 2013-12-18 16:59:38 följande:
    Någon mer än jag som inte har lika mycket symtom längre ? Brösten ömmar inte nått större mer än när jag typ känner, idag har kan inte känt av illamåendet på hela dagen mer än imorse och jag har fått mer & mer molande värk men ingen blödning eller liknande, är i vecka 11 (10+5) och i skrivande stund känner jag mig inte så gravid men vet att det finns spökveckor och vi har inte varit på något ultraljud eller så ännu men ska på det efter jul..vore bara intressant om det var fler som fått mindre symptom ju längre man går :/ förra veckan kräktes jag flera gånger och jag har ju symtom till och från men kan inte sluta vara orolig ändå...
    För två veckor sedan fick jag inte i mig mat alls, jag kunde äta frukt. Sur frukt. Jag sov middag 1-3 gånger per dag, grät H E L A tiden, brösten gjorde så ont att jag vaknade om jag råkade vända mig i sömnen. 
    Nu? Jag blir lite illamående om det går mer än 3h mellan måltiderna (jag äter normalt så ofta också=inget konstigt), jag är slut men inte sovtrött, mina bröst ömmar men håller inte på att sprängas. 
    De enda symptom som är kvar är när livmodern drar i ligamenten - och molvärk när jag är extremt kissnödig.

Har vi lyxiga graviditeter tro?
  • LovisaC
    mmod skrev 2013-12-18 18:41:30 följande:
    LovisaC: va skönt att jag inte är ensam :) jag är ganska sömnig framåt eftermiddagen/kvällen och brösten kliar ibland men de har aldrig varit super ömma mer än första veckan jag plussade och innan dess så ibland får jag känna efter om de känns lite ömma vilket de gör OM jag känner efter..jag har mått dåligt till och från, har kräkts tre gånger bara på två veckor ungefär så men har däremot molande värk i magen samt om jag har en lång dag på jobbet också så får jag ont i ryggen men snart de är för jag hänger på den eller något för jag jag blivit större, mina jeans går inte att knäppa alla längre, kissa gör jag inte på nätterna alls utan vaknar istället vid halv sex och är jätte kissenödig så sova kan jag göra utan tvekan. Kommer ha ett privat ultraljud 14 januari för jag vill se innan vi berättar för allmänheten, föräldrarna får veta på jul Men skulle det sedan ske något eller inte finns något på ultraljudet så är det endast familjen som vet om det. Förlitar mig på att jag är gravid då jag faktiskt har plussat 4november och har dessa symtom :) jag klagar på hur jag mår för det är jobbigt det är ingen lögn men är ändå oerhört glad att jag mår så mycket bättre än många andra i gruppen :) dock kan jag önska att jag mådde sämre ibland för tanken på missfall finns ju ännu mer när jag mår såhär bra...
    Det finns en gammal myt om att ifall man mår skit, så är risken för missfall lägre. Så är det inte. En väninna åkte på hyperremesis i sin första graviditet som slutade i vecka 20 någonting - men i sin andra graviditet som faktiskt lyckades hade hon nästan inga symptom alls förrän bebisen började sparka henne. 
    Det som oroar mig är däremot att mina symptom typ försvunnit alldeles för tidigt (ska de inte göra det i tidigast vecka 13 liksom?!) och det verkar ju vara så för dig med. Om du "plussade" den 4e november så booooorde vi ligga mer lika än vi gör tycker jag, märkligt. Du måste ha haft tålamod som f*n! Jag "plussade" den 6e november men är bara i vecka 9+4 :)
    Jag lyssnade in med dopplern nyss igen bara för att lugna nerverna. Patjopp patjopp patjopp! :) Kakan blir bara enklare och enklare att hitta dessutom. 
  • LovisaC
    Bibbo skrev 2013-12-18 19:12:00 följande:
    Jag måste ställa en fråga, en ganska udda fråga & lite pinsam.. Jag tror jag fått hemorojjder.. Läst att man lättare kan få det under graviditeten då blodkärlen är svagare.. Någon mer som har, någon som haft som det gått bort på? Någon som har några tips på att underlätta och/eller få bort dom. Dom är inte stora & gör inte ont, mest obehagligt & jag blir rädd & ledsen =/
    Min karl har haft problem med det tidigare och jag är faktiskt chockad över att jag inte fått det en endaste gång. Jag har massa allergier som gör min mage trög - och undviker jag de sakerna blir den ännu trögare eftersom jag då inte får i mig tex fibrer. Alltså när jag skiter så tar jag i så att jag blir BLÅ! Ibland kan jag vara tokigt bajsnödig utan att jag ens lyckas få ut något... Hej å hå, nu vet alla det också! :D

Smörj med en kräm, de finns på apoteket. Försök att få magen att komma igång igen, det finns receptfria medel. Fibrer och vatten kan hjälpa till också. 

Btw, det är varken mer pinsamt eller konstigt än en vanlig svampinfektion. Speciellt med en plupp i livmodern! :)
  • LovisaC
    mmod skrev 2013-12-18 19:25:54 följande:
    LovisaC: jag vet det finns spökveckor runt vecka 9-11 och vi bägge är ju där nu så..Sedan finns det dem som inte har symptom alls :) ska aldrig mer säga att jag inte har symptom för ligger just nu i sängen och känner av illamående haha
    Ja det måste ju vara så! Jag blev bara livrädd när jag tog upp appen i måndags och läste "Det är nu du mår som mest illa" och jag ba "eeeeh näää, jag mår som MINST illa?!". Sure, jag vill spy av cigarettrök men vilken gravid kvinna klarar av det?! 

Hehe, man ska alltid ta i trä innan man säger sådana saker vettu ;)
  • LovisaC

Om jag får spekulera lite i detta med livmoderns storlek andra gången så tror jag faktiskt att det kan vara som med annan muskelmassa i kroppen. Musklerna har ju något form av "minne" - har de en gång varit väldigt tränade blir de lätt tränade igen. Vissa har extremt lätt att komma dit, andra "bara" lätt andra gången. Kanske det är samma med livmodern som ju också är en muskel?
    Att tjejer vars muskler har bra "minne" får en större livmoder tidigare andra gången än andra tjejer? 
    Låter det galet? 

• LovisaC
    som en sol skrev 2013-12-21 13:40:01 följande:
    Hur mår ni andra som är i vecka 8 eller 9? Mår ni illa och har det då förbättrats eller försämrats under den senaste tiden? Jag tyckte jag mådde som allra sämst vecka 7 med viss förbättring vecka 8. Nu i vecka 9 har jag haft två riktigt dåliga dagar med tryckande illamående. Jag har bara spytt på morgnarna men mår illa hela tiden och särskilt på kvällarna.

Vecka 8 mådde jag verkligen piss, det var min sämsta vecka hittills. Vecka 9 mådde pyttelite bättre men i vecka 10 mådde jag toppen verkligen! Inte en enda gång mådde jag illa, jag var piggare, brösten ömmade inte. Idag, vecka 11 (10+0) är illamåendet tillbaka. Trött som en get igen också och med riktigt ömmande bröst :/
  • LovisaC
    Veronica1 skrev 2013-12-22 01:00:25 följande:
    Fy fan va livet känns orättvist nu! Fick en liten brun flytning idag & lite ont i magen, vecka 12+1. Fick komma på gynakuten & fostret lever inte! Har gråtit i 6 timmar känns som att vi aldrig kommer bli glad igen. Ska tillbaka imorgon kl 11 för att få tabletter eftersom inte kroppen vill stöta bort det själv. 10:e IVF försöket & vi trodde att nu blir det som vi så länge väntat på men tänk va fort lycka kan ändras till djupaste sorg!

Lycka till tjejer!

Livet är riktigt jävla orättvist, ja :(

Gråt, sörj! Det är en enorm förlust! Jag blir tårägd bara av att läsa dina ord. Ta dig tid att slicka dina sår.

När ni är redo igen är det inte omöjligt att kroppen faktiskt klarar det på egen hand - texten här oavför som Bettan la in är ju lite spot on.

Ta hand om varandra ordentligt!
  • LovisaC

Jag blir jätteorolig när jag läser Veronicas ord... jag har både rosa och bruna flytningar titt som tätt. Efter 5 var jag iväg (6+4) och fick se hjärtat blinka, efter 7 blödningar (8+2) fick jag se embryot vinka men nu har det varit 3 till. 3 blödningar kombinerade med smärta.

Hjärtat hittade jag för första gången jättetydligt i vecka 9+2 och nu är jag i 10+1. Vad är oddsen för att det snabba hjärta jag hittar INTE är bebisen? Min vilopuls är förvisso rekordsnabb (25 slag högre/minut än när jag innan detta var löptränad!!) men den är inte typ 170 som detta lilla lokomotiv.

• LovisaC
    Sweet life skrev 2013-12-22 08:58:06 följande:
    Låter det som en galopperande häst är det hjärtat. Hör du det så kan du vara lugn. Jag har haft blödningar till och från den här grav, hade det aldrig med sonen. I förrgår var jag på vul och allt såg bra ut och hon trodde mina blödningar beror på tunna blodkärl i livmodertappen.

Jag skulle beskriva det som en blandning mellan en galopperande häst ooh ett godståg, typ. Min egen puls låter mer som "woff... woff... woff" medan detta låter "patjopp patjopp patjopp". Det är svagt än så oftast hör jag både min puls och detta ljud samtidigt och det är helt olika takt på dem...

Tunna blodkärl i livmodertappen kan ju stämma. Innan jag blev gravid var jag inbokad för en frysning av blodkärlen i tappen för att de skulle sluta blöda vid sex. Dessutom har jag i typ ett år haft småblödningar när jag klämt ordentligt på toa...
  • LovisaC
    dåligfantasi skrev 2013-12-22 09:28:19 följande:
    Här är lillen från ul i vecka 10+6!

Åååh, bebisen vinkar!! Underbar bild!
  • LovisaC
    Frida Andersson skrev 2013-12-23 22:26:53 följande:
    Tar några dagars paus härifrån då jag just nu är väldigt orolig. God jul på er

Lycka till, jag håller tummarna för att allt går bra. God Jul!
  • LovisaC

Peppa peppa, äntligen börjar jag må bättre! Illamåendet hålls enkelt i schack när jag äter som jag ska. Det är dessutom enklare att äta nu, jag kan äta allt som smakar gott! :)

Magen svullnar titt som tätt vilket gör mig ENORM emellanåt. Cookien i livmodern är strax ovaför blygdbenet nu, jättehäftigt! Det är så enkelt att hitta honom :D ...men två sekunder senare flyttar han på sig, hihi!

• LovisaC
    gubbenhilfe skrev 2013-12-30 11:00:04 följande:
    Är det möjligt att känna fosterrörelser i v. 10+3? Jag tycker att det känns som om den lille vänder sig där inne. Jag känner inte sparkar eller fladder utan mer som om den vänder sig. Är lite svårt att förklara känslan. Jag har fått för mig att det är ofta är lättare att känna barnet om man har fått barn tidigare. Detta är min 4:e graviditet men jag har bara ett barn sedan tidigare.
    Jag tror tyvärr att det du känner är tarmarnas rörelse. I vecka 11 är fortfarande fostret så pass litet (ca 3,5cm) och livmodern så pass stor i förhållande till fostret att vi inte känner dess rörelser.
    Vecka 13-14 är det inte ovanligt att omföderskor känner fostret dock! :)
  • LovisaC

Jag lämnar er nu, tjejer. Detta är alldeles för tidskrävande - men jag finns kvar i fb-grupperna.

Lycka till allihop, gott nytt år!!

Svar på tråden Julibebis 2014