Inlägg från: gubbenhilfe |Visa alla inlägg
  • gubbenhilfe

Julibebis 2014

Fiamedbarn skrev 2013-11-27 08:21:40 följande:

gubbenhilfe, får jag bara fråga dig om du hoppar över KUB och går direkt till mkp? Till mig sa de att man kan ta fvp direkt, men hamnar man under gränsvärdet (1/200)  får man inte gå vidare.

Luck is what happens when preparation meets opportunity
    Men jag är 35 och då blir man alltid erbjuden att gör FVP även om man inte gör KUB. Om jag förstod min BM rätt. Får erkänna att jag inte lyssnade så jätte noga eftersom vi bestämt oss inte att vi inte skulle göra något av dem.
  • gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2013-11-27 08:47:19 följande:
    Ja det stämmer! Man får göra fvp, men om man först väljer KUB får man INTE göra fvp om risken är mindre än 1/200. Jag borde kanske också gå direkt till fvp men eftersom missfallsrisken är omkring 1 % så känns det ju onödigt om risken skulle vara otroligt liten...
    Jag det är ett svårt val. Så mycket att tänka på. Det finns ju inget rätt eller fel så jag vågar inte komma med några goda råd mer än gör det som känns rätt för dig.
  • gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2013-11-27 08:55:42 följande:
    Tack för dina tankar i alla fall. Jag tycker att det låter vettigt att göra ett mkp istället eftersom man kan göra det en månad tidigare. Får jag fråga dig i vilken vecka det blev en abort sist? Eftersom jag tänker att jag kanske behöver genomgå det själv.
    Vi avbröt efter 17 fulla veckor. Något jag aldrig vill göra igen. Jag ångrar inte mitt beslut men det var tufft.
  • gubbenhilfe

Har precis var på VUL och det var inte alls kul. Först kunde hon inte hitta någon lite klutt alls. Men till sist hitta hon något yttepytte litet, 2 mm. Så antingen  så har liten slutat växa eller så är jag inte alls så långt gången som vi trodde. Har fått ny tid den 13/12. Känns som en evighet tills dess...

• gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2013-11-27 15:02:42 följande:
    Å nej å nej!!! Så tråkigt att höra...jag blir jätteledsen, har ju varit med om det själv....

Men samtidigt är hoppet inte ute förrän du vet säkert. Ibland syns det inte på VUL, du är väl inte så långt gången? Jag har läst om de som fått detta besked och tagit ett piller, sen har det visat sig att fostret levt i alla fall. Därför har jag valt att vänta ut ev missfall för att inte riskera något,

Stor kram!!

Tack. Ja det är lite chockartat men jag försöker tänka positivt. Enligt min app är jag på 6+4. Men enligt ÄL-test hade jag ÄL senare än vad appen säger så jag hoppas att det stämmer.
  • gubbenhilfe
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2013-11-27 15:21:38 följande:
    Men usch! :( håller tummarna att knyttet bara är litet! Kram
    Tack. Det gör jag med.
  • gubbenhilfe

Nu tänker jag sluta noja över att ärtan inte växer som den ska. Om jag utgår från senaste mens så är jag i v. 6+4 men om jag istället skriver in när jag hade ÄL och hur lång min cykel är så kommer Fl fram till att jag är i v. 5+6. Efter att ha googlat lite hittade jag en lista över hur långt det lilla knyter är i olika stadier i graviditeten och där stod det att om knytet är 2 mm så är man i v. 5+6 vilket stämmer exakt. Så nu känner jag mig lite lugnare. 

Vi fick i alla fall ett glatt besked när vi gjorde VUL och det var att om allt bara är som det ska där inne så kommer vi få en remiss till Lund för MKP.

• gubbenhilfe
    Hilmas Mamma skrev 2013-11-27 17:07:47 följande:

Gör du rätt i!!! Tror nog ditt lilla knytt mår alldeles utmärkt!!! Oro är INTE bra för bebis vettu!! 😊❤️
    Nimah skrev 2013-11-27 17:14:38 följande:
    Men då stämmer det ju perfekt! Klart du ska räkna från äl om du vet när du hade det, apparna vet ju inte hur just din kropp fungerar :) Vad bra att du fick ett nytt vul inbokat snart. Håller tummarna för att du får se ett litet hjärta ticka då.
    Tack.
  • gubbenhilfe
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2013-11-27 17:39:25 följande:

gubbenhilfe: men å vad skönt d måste vara att ha listat ut frågetecknen! :) njut nu istället för att oroa dig! :D

Det ska jag absolut göra.
  • gubbenhilfe
    Bettanspettan skrev 2013-11-27 19:36:40 följande:

När jag var gravid förra gången köpte jag en underbar bok som jag läser om nu.

Handbok för gravida?allt din doktor inte berättar, av Vicki Iovine. Den är så jävla rolig!

Åh, den har jag med läst. Kanske dax att plocka fram den igen.
Svar på tråden Julibebis 2014