• Anonym (Tråkiga mamman)

Jag HATAR att vara förälder.

Missförstå mig rätt. Jag älskar mina barn, men att:

aldrig ha tid för sig själv
    aldrig få tid med sin partner
    aldrig kunna ta några ekonomiska risker
    inte kunna ha någon hobby
    tvingas vara föräldra"ledig"
    aldrig ha fint hemma mer än i ett par minuter
    i princip aldrig ta sig mer än ett par kilometer från huset

får mig att bli galen. Jag vet inte ens vem jag är längre eller vad jag vill här i livet. Jag är någon som städar, diskar, lagar mat, tvättar, byter blöjor m.m. m.m.. Jag gläds över mina barns upptäckter och framsteg, jag busar med dem, jag smälter när de ler, men under ytan är jag så otroligt olycklig.

Ibland tänker jag på att skiljas från min man, min underbara, fantastiska, älskade man, bara för att få delad vårdnad om barnen. Tänk så skönt att slippa vakna av att någon skriker eller att kunna lämna nånting framme utan att det blir förstört. Självklart så skulle jag aldrig, på riktigt, lämna dem som jag älskar mest i hela världen. Mitt "jag" däremot, det har jag lämnat någonstans efter vägen, och nu har jag ingen aning om vart det kan tänkas vara.

Fler som känner som jag?

• Svar på tråden Jag HATAR att vara förälder.
  • Ronja 551
    Anonym (Tråkiga mamman) skrev 2013-11-14 20:10:32 följande:
    Missförstå mig rätt. Jag älskar mina barn, men att:

aldrig ha tid för sig själv

aldrig få tid med sin partner

aldrig kunna ta några ekonomiska risker

inte kunna ha någon hobby

tvingas vara föräldra"ledig"

aldrig ha fint hemma mer än i ett par minuter

i princip aldrig ta sig mer än ett par kilometer från huset

får mig att bli galen. Jag vet inte ens vem jag är längre eller vad jag vill här i livet. Jag är någon som städar, diskar, lagar mat, tvättar, byter blöjor m.m. m.m.. Jag gläds över mina barns upptäckter och framsteg, jag busar med dem, jag smälter när de ler, men under ytan är jag så otroligt olycklig.

Ibland tänker jag på att skiljas från min man, min underbara, fantastiska, älskade man, bara för att få delad vårdnad om barnen. Tänk så skönt att slippa vakna av att någon skriker eller att kunna lämna nånting framme utan att det blir förstört. Självklart så skulle jag aldrig, på riktigt, lämna dem som jag älskar mest i hela världen. Mitt "jag" däremot, det har jag lämnat någonstans efter vägen, och nu har jag ingen aning om vart det kan tänkas vara.

Fler som känner som jag?

Jag har gott om tid för migsjälv

Jag har tid med min man

Ekonomiska risker intresserar mig inte

Jag har en grymt rolig hobby!

Jag älskar att vara ledig!

Mitt hem är vackert pyntat med lego, mjukdjur och teckningar

Minst en gång i veckan reser jag för nöjes skull minst 24 mil.

Vart vill jag komma med det? Att jag tror det blir vad man gör det till! Hoppas du hittar en väg tillbaka till ditt jag!
    sassitch.blogg.se - gå ner i vikt och leva roligt!
  • lillekatt
    Anonym (samma) skrev 2013-11-14 21:17:25 följande:
    Därför att man inte vet hur trist livet med barn är innan man har några? Eftersom ingen som tycker det är tråkigt någonsin vågar säga det (annat än anonymt på internet) för det är ett sånt tabu?
    Fast de flesta har väl erfarenhet av släktingar eller kompisars barn eller kanske egna småsyskon? Man möter väl andra småbarn än sina egna under livets gång?
  • lillekatt
    Anonym (barnfri) skrev 2013-11-14 21:23:52 följande:

Du har definitivt rätt. Vi som inte vill ha barn för att vi ser för mycket negativt med föräldraskapet ska till varje pris övertygas om att vi har fel och att föräldraskap är sååå enkelt och underbart.
    Fast de flesta har väl erfarit motsatsen när de har svängt ner till matbutiken en sen eftermiddag och mött skrikiga och jobbiga dagisbarn samt deras stressade föräldrar? Sådär tänker jag mig att föräldraskapet är för det mesta..
  • Anonym (varnad)
    Anonym (samma) skrev 2013-11-14 21:17:25 följande:
    Därför att man inte vet hur trist livet med barn är innan man har några? Eftersom ingen som tycker det är tråkigt någonsin vågar säga det (annat än anonymt på internet) för det är ett sånt tabu?

Inte?  När jag berättade för min mamma att en väninna väntade barn fick jag höra  "Stackars henne,  nu kan hon inte tänka på sig själv på 20 år!"

Brukar inte mammor säga så till sina barn?
  • Anonym (samma)
    lillekatt skrev 2013-11-14 22:50:55 följande:
    Fast de flesta har väl erfarenhet av släktingar eller kompisars barn eller kanske egna småsyskon? Man möter väl andra småbarn än sina egna under livets gång?
    Ganska få skulle väl säga att det är samma sak att ha egna barn som att ibland stöta på andras barn och då vara en person som inte behöver engagera sig. Jag stör mig inte på barn i allmänhet. Fick jag bara sitta ostört i soffan och dricka öl och glo på Portugal-Sverige imorgon så får det gärna finnas några barn i huset. Men när matchen börjar har en fortfarande vägrat somna, när Sverige gör 1-0 vaknar den andre och behöver hjälp på toaletten, när Portugal kvitterar skriker en för att den tappat nallen, och till sist när Sverige får straff vaknar en och vägrar gå och lägga sig igen. Jag är less på det helt enkelt. 
  • Anonym (samma)
    Anonym (varnad) skrev 2013-11-14 23:14:25 följande:

Inte?  När jag berättade för min mamma att en väninna väntade barn fick jag höra  "Stackars henne,  nu kan hon inte tänka på sig själv på 20 år!"

Brukar inte mammor säga så till sina barn?
    Intressant det där att är man 18 och blir gravid får man höra att man förstör sitt liv men är man 35 förstör man sitt liv om man inte blir gravid. Är barn så roligt att det överglänser allt annat man kan ägna sig åt i livet så spelar det väl ingen roll när man får dem? Det fanns ju inget roligare än att ha barn. 
  • Anonym (varnad)
    Anonym (samma) skrev 2013-11-14 23:43:35 följande:
    Intressant det där att är man 18 och blir gravid får man höra att man förstör sitt liv men är man 35 förstör man sitt liv om man inte blir gravid. Är barn så roligt att det överglänser allt annat man kan ägna sig åt i livet så spelar det väl ingen roll när man får dem? Det fanns ju inget roligare än att ha barn. 
    Nja,  den ungen föddes när jag var 33 (och ännu barnlös) -  väninnan  var nästan 30 tror jag.
  • Tealhawk

Ta en semester från familjen. Bara gör det. Säg åt maken "Jag spyr på mitt liv och måste vila. Jag kommer hem om en vecka. GLHF"

These are not the droids you're looking for
  • lillekatt
    Anonym (samma) skrev 2013-11-14 23:35:30 följande:
    Ganska få skulle väl säga att det är samma sak att ha egna barn som att ibland stöta på andras barn och då vara en person som inte behöver engagera sig. Jag stör mig inte på barn i allmänhet. Fick jag bara sitta ostört i soffan och dricka öl och glo på Portugal-Sverige imorgon så får det gärna finnas några barn i huset. Men när matchen börjar har en fortfarande vägrat somna, när Sverige gör 1-0 vaknar den andre och behöver hjälp på toaletten, när Portugal kvitterar skriker en för att den tappat nallen, och till sist när Sverige får straff vaknar en och vägrar gå och lägga sig igen. Jag är less på det helt enkelt. 
    Säger inte att det är samma sak, men träffar man syskonbarn eller kompisars barn ibland så märker man ju också att barn kan vara rätt så jobbiga och krävande.
Svar på tråden Jag HATAR att vara förälder.