• Anonym (Tråkiga mamman)

Jag HATAR att vara förälder.

Missförstå mig rätt. Jag älskar mina barn, men att:

aldrig ha tid för sig själv
    aldrig få tid med sin partner
    aldrig kunna ta några ekonomiska risker
    inte kunna ha någon hobby
    tvingas vara föräldra"ledig"
    aldrig ha fint hemma mer än i ett par minuter
    i princip aldrig ta sig mer än ett par kilometer från huset

får mig att bli galen. Jag vet inte ens vem jag är längre eller vad jag vill här i livet. Jag är någon som städar, diskar, lagar mat, tvättar, byter blöjor m.m. m.m.. Jag gläds över mina barns upptäckter och framsteg, jag busar med dem, jag smälter när de ler, men under ytan är jag så otroligt olycklig.

Ibland tänker jag på att skiljas från min man, min underbara, fantastiska, älskade man, bara för att få delad vårdnad om barnen. Tänk så skönt att slippa vakna av att någon skriker eller att kunna lämna nånting framme utan att det blir förstört. Självklart så skulle jag aldrig, på riktigt, lämna dem som jag älskar mest i hela världen. Mitt "jag" däremot, det har jag lämnat någonstans efter vägen, och nu har jag ingen aning om vart det kan tänkas vara.

Fler som känner som jag?

• Svar på tråden Jag HATAR att vara förälder.
  • Anonym (gaddad)
    sigill skrev 2013-11-15 22:30:10 följande:
    Eller så ser de till att ha aktiviteter utanför hemmet för att slippa dig...?

Det låter ju inte som någon lycklig barndom direkt att alltid bli bortkörd så där, att inte ens få en saga läst för sig :(

Jag hade nog inte heller velat umgås med min mamma om hon hade behandlat mig så.

Ja, hela ens liv beror på antalet sagor och snusa mellan mamma och pappa....

Min man läste dessa sagor största delen. Han satt på sängkanten och nattade barnen. Han läste läxorna med dem. Tog nattvak när de var små.

En riktig man

Jag gillar inte småbarn
  • Anonym (samma)
    lillekatt skrev 2013-11-15 21:36:00 följande:
    Nej jag har inga barn och vill ej ha heller. Det jag föreställer mig om barn är just att man bör ställa in sig på det värsta. Visst finns det barn som sover genom nätterna och snällt sitter och leker tysta för sig själva under dagarna medan du ligger i soffan och läser din bok. Men det finns ingen garanti att just dina barn blir sådana. Det kan likaväl bli som du beskrev. Småbarn ser för det mesta bara till sina egna behov och struntar i om du är trött/vill kolla på match/ vill vara ifred med din partner och mysa. Detta behöver man ju inte skaffa egna barn för att veta. 
    Jag utgår från att saker ska bli genomsnittliga inte att det ska bli det värsta hela tiden. Man gifter sig ju inte med tanken att äktenskapet säkert ska bli ett helvete så varför skulle man utgå från att livet med barn säkert blir ett helvete? 
  • Anonym (Skild)

Läst ts bara. så kände min exman när han lämnade mig. Han ville vara fri...

• lillekatt
    Anonym (samma) skrev 2013-11-15 22:45:53 följande:
    Jag utgår från att saker ska bli genomsnittliga inte att det ska bli det värsta hela tiden. Man gifter sig ju inte med tanken att äktenskapet säkert ska bli ett helvete så varför skulle man utgå från att livet med barn säkert blir ett helvete? 
    Inte hela tiden, så deppig är jag ändå inte Skrattande Men jag tror på försöka ställa in sig och förbereda sig (så gott det går) på att det värsta kan hända, vare sig det gäller skaffa barn, gifta sig eller andra större livsprojekt. 
  • Anonym (barnfri)
    lillekatt skrev 2013-11-15 23:18:28 följande:
    Inte hela tiden, så deppig är jag ändå inte  Men jag tror på försöka ställa in sig och förbereda sig (så gott det går) på att det värsta kan hända, vare sig det gäller skaffa barn, gifta sig eller andra större livsprojekt. 

Jag tänker likadant som du. Att skaffa barn är dessutom oåterkalleligt, det går inte att lämna tillbaka dem om det värsta skulle hända. Jag tycker synd om ts och andra i hennes situation, jag skulle känna likadant om det var jag.
  • Omorfia
    Anonym (samma) skrev 2013-11-15 22:45:53 följande:

Vi utgick från att vi skulle få kolikbarn och att allt skulle bli jobbigt. Vi kom också överens om att innan barnens första år fick vi inte skilja oss. Det var iaf för oss allmänt känt att småbarnsåren är riktigt jobbiga så vi ställde in oss på det.

Vi har båda skaffat barn med ett längre perspektiv än att gulla med bebisar.

Nu har vi haft tur och inte fått något kolikbarn, men första barnet sov dåligt och vaknade ibland var 10e minut. Hon har också som äldre haft perioder med typ nattskräck när hon bara skrek helt oemottaglig för någon typ av intervention, hade också en period när hon var vaken flera timmar på natten. Det gick över. Nu har vi en 1,5-åring och det är rätt jobbigt men jag räknar med att det blir bättre när han blir äldre. Femåringen är riktigt trevlig att umgås med, för det mesta..
  • Plupp73

Jag är trebarnsmamma, och har alltid avskytt föräldraledighet - och jag har egentligen aldrig gillat småbarnstiden heller. Min man tog helt och hållet föräldraledigheten med yngsta dottern som nu är 4 år, från det att hon var bebis (jag pumpade ur mjölk med bröstpump).
    Jag skötte mig helt på föräldraledigheten med de äldre (som nu är 9,11 år) och bakade kanelbullar och bröd, höll i kalas och lekte, spelade gitarr och sjöng varje dag. Dock hade jag enorm ångest under ytan av detta, och kände mig väldigt understimulerad och ensam.Särskilt av alla samtal med andra mammor om vällingtyper, blöjmärken, hur man lagar puréer et, helt ointressant!!
    Däremot, från det att barnen är ungefär 6 år är föräldralivet underbart (tycker jag), och nu när min äldsta dotter är 11 år kan vi titta på riktig film ihop och hon hänger med mig på poesiaftnar, läser morgontidning och vi kan ha en massa diskussioner högt och lågt. Nu älskar jag att vara förälder, men småbarnslivet är otroligt trist!! Jag är helt fascinerad av att barnen i min äldstas ålder visar upp en helt vuxen personlighet, men en massa djup, otroliga tankar och riktig empati. De börjar bli så otroligt intressanta människor!!

• MadlenA

Jag måste bara tillägga att jag känner igen tankarna och ibland längtar tills de blir lite äldre, men det är absolut inte synd om mig iaf (som någon skrev).

Jag har fått tre friska fina barn som just nu är små och krävande, men de ger tillbaka lika mycket som de tar. Jag vill inte ha ett fessunkit liv i soffan framför TVn eller min man för mig själv hela tiden, jag älskar min möjlighet att få forma tre fina människor och ge de en mysig trivsam barndom att blicka tillbaka på. Jag älskar att ge de upplevelser på bondgårdar mm eller läsa för dem och se de uppslukade av en simpel historia, jag älskar när de kommer in på natten och jag får snusa lite i deras nacke och de somnar på två röda av ren trygghet osv osv osv.

Man kan ändå ha dessa tankar som TS och samtidigt inse att man fått den största gåvan i livet och de är värda alla uppoffringar i världen!

Lite mycket negativt från vissa här inne och det känner jag inte alls igen mig i.

• Gosmos
    sigill skrev 2013-11-15 22:26:06 följande:
    Vad menar du? Jag sitter inte bakom en sten. Läser du alls vad jag har skrivit? För MIG är det ju självklart att dela, det tyckte min man också tills han ändrade sig när han insåg att det är extremt jobbigt att ta hand om barn. Klart föräldradagarna är bådas, men om pappan inte vill ta ut dem kan han ju bara skriva över dem till mamman (det behöver ju inte hon skriva under) eller låta dem frysa inne.

Det finns väl ingen som tvingar pappor att vara pappalediga?? Det är fullt frivilligt. Men någon måste ju ta hand om barnet och om ingen vill så blir det ju mamman.

Jag beskriver alltså hur det ÄR, inte hur jag vill att det ska vara.

Jag tycker att jag var tydlig men jag kan försöka reda ut hur jag menar.

Att pappaledighet skulle vara mer frivilligt än mammaledighet är helt enkelt inte sant. Att det är så enligt dig handlar ju om din inställning, eller egentligen mer om din mans inställning till dig. Låter man sig köras över får man tåla att bli överkörd. Hade ni kommit överens om att dela kan ju inte ändras om inte båda vill det.

Det är mest sorgligt att vi har såna fantastiska förutsättningar men att det är så många (pappor) som inte tar chansen att vara med sina (stundtals svinjobbiga) barn.
Svar på tråden Jag HATAR att vara förälder.