hjälp! abort eller inte?!
Hur ska jag veta om det är rätt för mej att göra abort eller att behålla? Hur ska jag tänka ??
För just nu är allt bara en soppa i mitt huvud och allt jag gör är att gråta.
Hur ska jag veta om det är rätt för mej att göra abort eller att behålla? Hur ska jag tänka ??
För just nu är allt bara en soppa i mitt huvud och allt jag gör är att gråta.
Svårt att säga när det enda man vet är att du förmodligen är gravid. Jag tror de flesta är kapabla till att ta hand om ett barn och abort är ett sista alternativ. Gå igenom dina förutsättningar för att ta hand om ett barn och bedöm själv
ser du dig själv som en bra mamma när du föreställer dig det? ser du pappan som kapabel? har ni en relation som tål ett barn?
allt det materiella går att lösa. sitter du däremot med barnet i famnen och ångrar allt du inte gjorde innan är det svårt att lösa.
Jag tycker att du ska följa ditt hjärta och göra det som känns rätt för dig .. Vill du behålla barnet gör det! Om inte gör abort! Hur gammal är du? Själv gjorde jag abort fast jag inte ville det och jag lider fortfarande av det. Var självisk och tänk på dig och vad DU VILL ingen annan för att det är du som kommer lida av det sen (eller kanske inte) inte vi som ger dig råd, dina vänner eller pappan till barnet. Kram
Tack för alla svar.
Jag är 18 år nu och gravid i v. 7 (6+3) så det börjar bli lite brottom att välja.
Jag och pojkvännen är förlovade och när vi prataeär om dethär så säger han att han känner 50/50, dels pga skola och jobb.
Det som mest får mej att tvivla på abort är att jag inte vet om jag skulle klara det paykiskt. Är rädd att det skulle sluta med att jag ligger i sängen och gråter dag in och dag ut istället för att vara nnöjd med beslutet..
Vad tråkigt att du känner så.. :(
Det som är jobbigt med eventuell abort för mej är att jag faktiskt tror att jag skulle klara det bättre med en bebis än om jag gör en abort bara min familj hjälper och stöttar mej. Däremot om dom inte stöttar mej så är jag körd och jag kommrt att måsta göra abort då..
Ska åka bort ikväll och kommer att lämna ett brev hemma där jag förklarar situationen för mamma och pappa, vet att det är fegt att inte berätta face to face men skulle inte klara av det pga att jag vet att dom inte kommer att ta det bra..
Ska även till bm imorgon ( egentligen för att sätta in en stav men...)
Vågade aldrig prata med föräldrarna igår, kommer måsta göra det idag eftersom att jag bara gråter hela tiden.
Hos bm gick det inte alls bra enligt mej men frågar maj pojkvännen så är det nog ett annat svar man får. Tyckte att dom båda var samspelta som bara den medans jag bara kände att dom var emot mej och minq känslor. Pratade om "att jag har heeela livet framför mej och att det bara är ett piller och en blödning så är det klart!" men vad är det för liv ? Att ligga inne och gråta 24/7 och skitaa i vardagen.
Visst, känner att det inte är det bästa tillfället att skaffabarn, men vill att iaf någon ska säga att dom stöttar mej hur jag än gör.. Aja..
Det är som du säger inte det fysiska som är problemet..
just nu känner jag mej så långt ifrån stark man kan komma, och blir det en abort så vill jag ju inte vänta så länge.. är bara i vecka sju, men ändå..
känner mej så jävla svag, vill bara att någon, en enda person ska säga " vi finns för de oavsett vad som händer" istället för att påpeka att jag är ung och utan jobb, det vet jag ju redan. Ingenting blir bättre för mej iaf av att bara prata så istället för att prata om vad som skulle gå bra, och att det löser sej ..
Jag känner inte dig men blir ändå så berörd av vad du skrivit.
Jag bor i Örebro och om du bor någonstans i närheten kanske jag kan hjälpa dig på nåt sätt. Låter kanske knäppt men om du vill behålla det här barnet kanske jag kan stötta dig på nåt sätt? Jag vet inte vad du behöver mest hjälp med, om du skulle behålla, men om det finns något enda jag kan göra för dig så vill jag gärna hjälpa till. Håller inte med din barnmorska om att en abort bara är en blödning. Jag är själv gravid i vecka 10+2 och jag kan redan känna att jag har känslor för mitt barn. Det lever redan i mig, visst är det ganska litet men det är ändå ett liv.
Tycker det känns fruktansvärt att du ska behöva gå igenom en abort när det till och med låter som att du skulle vilja behålla. Kom ihåg att även om vi har rätt till abort i detta landet så har vi även rätt att behålla oavsett vad folk tycker.
Min mailadress om du vill prata privat: mssmile.maria@gmail.com
Ts, hur har det gått för dig?