• Anonym (undrar,  döm mig inte)

Sen abort för att ev lindra endometrios

Jag har gjort mycket för att få bukt med min endometrios... varit i kemiskt klimakterie, visanne, p-piller, operation osv...

Många (majoriteten) säger att föda ett barn lindrade symptomen/tog bort symptomen...
    Jag undrar nu:

Skulle det funka att göra en sen abort och därmed få lindrade symptom av sjukdomen?
    Jag är så trött på att ha ont...
    Eller har ni något annat tips?

• Svar på tråden Sen abort för att ev lindra endometrios
  • silhuett

Är det livmodern eller äggstockarna som är drabbade, eller både och? Kan man inte bara operera bort hela skiten? Obestämd Bättre än att ta livet av sig..

Jag skrev att vissas svar var patetiska...

Jag känner inget förtroende, jag skrev: DÖM MIG INTE.

Och vem säger att det är enkelt för mig att göra det??

Det är inte snälla svar jag fått (förutom typ 2-3 st), det är påhopp.

Jag har ringt till uppsala men fick svaret att jag inte får komma dit eftersom att jag bor i stockholm, å där finns huddinge, där hjälpen är= 0.

Sen är det även så att jag inte har någon runt mig som stöd. Jag har haft ett helvete sen jag var 4 ungefär, så det är mycket som spelar in i att det är förjävligt i mitt ställe...

Det är liksom... ingen som förstår när man säger att jag behöver smärtlindring för att kunna orka fysiska saker vissa dagar i månaden... men ingen hjälp finns att få.

• Ann Cistrus
    Severus skrev 2013-11-24 19:51:59 följande:

Så man är automatiskt oförstående för att man anser abort mot endo vara idiotiskt?
    Ok....

Inte förrän jag var 29 fick jag hjälp mot min endo som jag haft sedan jag var 14 år.
    Har åkt in och ut på gynakuten. Blivit bemött med skepsis och fnysningar och ett recept på smärtstillande.
    Inte kunnat gå när det är som värst. Fått bäras av min man vissa gånger. Krypit till toan för det gör för ont att gå.
    Och ingen av mina 5 fullgångna graviditeter hjälpte/lindrade...
    Och så 7 missfall på det varav ett i sjätte månaden

Har fått palla att gå i rätt jävliga skor i många år....

Så bara för att folk inte highfivar ens, ibland förskräckliga, inlägg på FL så betyder det inte att man är obekant med sjukdomen.....
    Det låter helt fruktansvärt, man måste nog vara oerhört stark för att orka leva med den sjukdomen. Önskar att det fanns hjälp för alla er som lider på detta vis... 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • silhuett

Jag förstår att det måste vara oerhört jobbigt. Innan jag fick barn hade jag ungefär varannan menstruation sådan värk att jag svimmade om jag ställde mig upp. Kunde bara ligga i sängen i fosterställning och gråta av smärta tills det gick över. Jag brukade till sist somna av utmattning och vakna med en mer hanterlig (om än väldigt jobbig) smärta. Jag kan tänka mig hur jobbigt det måste vara att ha det så varje månad och inte få hjälp!

Men att bli gravid och göra en sen abort.. Det är absurt. Dels för att en graviditet i sig kan innebära mycket obehag (värk i livmodern liknande mensvärk, ont i brösten, foglossning m.m.). Sen kommer förmodligen själva aborten vara väldigt fysiskt smärtsam. Det psykiska smärtan man går igenom efter en sen abort är förmodligen inte heller att leka med. Kan tänka mig skuldkänslorna som dessutom kommer när man har gjort detta val medvetet från start.

Den moraliska aspekten är ju också en anledning..

• Anonym (Förstår)
    silhuett skrev 2013-11-24 20:11:23 följande:
    Är det livmodern eller äggstockarna som är drabbade, eller både och? Kan man inte bara operera bort hela skiten? Obestämd Bättre än att ta livet av sig..
    Finns dessvärre fall där det inte har hjälpt, endon har kommit tillbaka ändå. TS skriver även att hon gärna vill ha barn en dag, och då är det nog inget enkelt beslut att ta bort allt.
  • silhuett
    Anonym (Förstår) skrev 2013-11-24 20:23:28 följande:
    Finns dessvärre fall där det inte har hjälpt, endon har kommit tillbaka ändå. TS skriver även att hon gärna vill ha barn en dag, och då är det nog inget enkelt beslut att ta bort allt.
    Men att ta livet av sig är ett alternativ..?

Om hon vill ha barn, varför inte behålla barnet istället för att göra en sen abort? Visst kanske det inte är helt rätt tidpunkt i livet, men man kanske får rucka på sina planer när situationen är som den är.
    Kan inte se hur hon ska kunna leva med sig själv efter att ha gjort en sån sak. Jag skulle inte kunna det..
  • Kram01

Jag har också endometrios och jag förstår din smärta, även om jag aldrig varit fullt så illa drabbad. Dock tror jag tyvärr inte att det kommer att hjälpa att bli gravid. Problemet är att för att bli gravid måste du sluta med all medicinering. Då är risken att perioden från det att du slutar till att du faktiskt blir gravid gör dig mycket sämre. Så är det för mig. Så risken är att du blir värre och att de fyra månader du har på dig innan du måste göra abort inte räcker för att "återställa" skadan den medicinfria perioden skapat.

Jag har också hört det där om att man borde bli gravid massor av gånger, men nu förstår jag faktiskt inte alls det argumentet.

Tyvärr har jag nog inget tips att ge dig som du inte redan fått. Jag blev relativt smärtfri efter tre operationer. Innan jag började försöka bli gravid åt jag ihop p-pillerkartor. Kan du tänka dig ett liv där du inte kan få barn har jag hört att man kan operera bort livmoder och/el äggstockar.

• Anonym (Förstår)
    silhuett skrev 2013-11-24 20:25:00 följande:
    Men att ta livet av sig är ett alternativ..?

Om hon vill ha barn, varför inte behålla barnet istället för att göra en sen abort? Visst kanske det inte är helt rätt tidpunkt i livet, men man kanske får rucka på sina planer när situationen är som den är.
    Kan inte se hur hon ska kunna leva med sig själv efter att ha gjort en sån sak. Jag skulle inte kunna det..
    Självklart är att ta bort allt ett bättre alternativ än att begå självmord, tror jag förstår TS tankar dock, man har mörka stunder ibland, vissa gånger tänker man inte rationellt alls och det bästa just då är att ha någon att prata med. Och ang. barn - ja, kanske det vore en idé, men givetvis är det inte heller lätt att ta det beslutet alla gånger. Vi får hoppas att det, på något sätt, löser sig till det bästa.

Jag skulle väldigt gärna vilja skaffa barn nu.

Jag har dessvärre inget jobb... och därmed inga pengar typ....

Men jag har ett bra förhållande och äger min egna lägenhet... men jag måste ju även Ta Hänsyn till min partner... och välja bort det som jag kanske skulle må bättre av (inte helt säkert, jag vet)...

• silhuett
    Anonym (undrar, döm mig inte) skrev 2013-11-24 20:51:49 följande:
    Jag skulle väldigt gärna vilja skaffa barn nu.
    Jag har dessvärre inget jobb... och därmed inga pengar typ....
    Men jag har ett bra förhållande och äger min egna lägenhet... men jag måste ju även Ta Hänsyn till min partner... och välja bort det som jag kanske skulle må bättre av (inte helt säkert, jag vet)...
    Men vad säger din partner om att du väljer att döda ert barn i uppåt vecka 18?
    Har du diskuterat saken med honom ens? Han kanske kan tänka sig ett barn nu trots allt.

• Anonym (smärta)
    Anonym (undrar, döm mig inte) skrev 2013-11-24 20:06:45 följande:
    Jag går just nu på dubbla piller.
    Jag har åkt in flertalet gånger (över 100 ggr) med ambulans till sjukhuset.
    Jag blir nekad och kränkt, personalen på sjukhuset skrattar åt mig när jag behöver hjälp.
    Jag är opererad för en månad sen ungefär och jag har fortfarande djupa smärtor.
    När jag gjorde min operation så sa dom att så mycket endometrios som jag har, är mycket ovanligt i min unga ålder, det är inte ens normalt för någon som är 40.
    Jag är desperat att bli kvitt min smärta, om det är så att jag ska behöva ta mitt liv för att folk ska förstå att andra med samma olidliga smärta faktiskt behöver hjälp.
    Jag ringer åtaliga gånger till sjukhuset och bokat tider till läkaren som aldrig ringer upp... det känns som att hela världen är emot en alla tider på dygnet.
    Jag har försökt ALLA vägar snart, och ja, jag är ung och säkert en hemsk människa, och det är klart att jag ser skillnad på mf och abort... men om det nu är så att jag är så pass desperat att bli kvitt smärtan för att inte ta mitt eget liv så är det bara så...

Och jag vet att det inte alls är säkert att det kommer att gå, inget annat har fungerat tidigare heller... jag har inte haft mens på ca 4 år... men smärtan finns kvar och jag har även diagnostiserat att jag lider av kronisk smärta... men jag blir trots detta nekad all form av smärtlindring. Jag har varit tvungen att lägga hela mitt liv på hyllan pga denhär äckliga sjukdomen... jag orkar inte.
    Förlåt för att jag upprört er oförstående...
    Det svåra med kronisk smärta är ju att kroppen till slut har ont p.g.a. att den är van vid att ha ont. Smärtklinik kanske? För  du måste få hjälp att hantera smärtan. ---- Jag har inte endometrios utan annan kronisk smärta, och jag har lärt mig, hur egendomligt, det än kan verka, att en del av smärtan är mentalt minne av att ha ont. Den insikten har hjälpt mig. Men vägen dit kan vara lång.
  • Cookies
    Anonym (undrar, döm mig inte) skrev 2013-11-24 20:15:39 följande:
    Jag skrev att vissas svar var patetiska...

Jag känner inget förtroende, jag skrev: DÖM MIG INTE.

Och vem säger att det är enkelt för mig att göra det??
    Det är inte snälla svar jag fått (förutom typ 2-3 st), det är påhopp.

Jag har ringt till uppsala men fick svaret att jag inte får komma dit eftersom att jag bor i stockholm, å där finns huddinge, där hjälpen är= 0.

Sen är det även så att jag inte har någon runt mig som stöd. Jag har haft ett helvete sen jag var 4 ungefär, så det är mycket som spelar in i att det är förjävligt i mitt ställe...

Det är liksom... ingen som förstår när man säger att jag behöver smärtlindring för att kunna orka fysiska saker vissa dagar i månaden... men ingen hjälp finns att få.
    Jag känner verkligen med dig! Har också endometrios och har varit på endometrios-avdelningen i uppsala. Dom vill ju verkligen hjälpa och har många patienter som reser långt. Pröva ring en gång till. Förklara att du inte känner dig trodd/får någon respons i huddinge och hur desperat du känner dig. Dom kanske kan göra ett undantag ändå?

Däremot så tror jag inte att göra en sen abort är något alternativ. Som du själv säger så är det långt ifrån en garanti från att bli bra och dessutom så blir man sällan bra på "riktigt" av en graviditet utan den ger kroppen en chans att läka vilket gör att man har ett skov efter graviditeten. Sen brukar endometrios-härdarna växa till sig sig igen så småningom och smärtan kommer tillbaka. Självklart är det individuellt men så förklarade iaf min läkare det för mig.
    Sen är det ju något bara du kan veta men frågan är om du fixar att göra en abort sent när du egentligen vill ha barn? Och vad det i sin tur gör med ens mående. Smärta är ju inte lättare att handskas med när man mår dåligt.
  • elyse

TS, har du varit i kontakt med någon privat gynekolog? Eller bara en privat läkare? Ofta har de många kontakter och kan hänvisa dig till någon som är kunnig inom ämnet. Och det behöver inte kosta mer än inom landstinget. Jag gick hos en privat gynekolog i ungefär ett halvår och besöken innefattades av högkostnadsskyddet.  

• Anonym (Uggli)

En nära vän till mig har svår endometrios, och jag har sett på nära håll vilket helvete det kan innebära.
    Om du har otur är dina äggledare/livmoderväggar redan såpass skadade att du är helt steril.

Jag lägger inte någon moralisk börda om din undran om en abort i ett senare tillfälle skulle lindra symptomen - det kan vara så. Vi har en abortgräns som är helt fri oavsett anledning fram till v17+6. Gör som du vill.

En annan utväg ur ditt helvete är en hysterektomi.

• Moderator
    Goddag allihopa!

Jag ber er tänka på att denna tråd ligger i Känsliga Rummet, en del av forumet som ska präglas av respekt för individen och de känsliga frågor som kan tas upp här.

Etiska diskussioner kring rätt/fel osv får föras i andra tråden, i denna tråd SKALL svaren fokusera på trådstartarens frågeställning.

Och naturligtvis gäller även forumets övriga regler här, d.v.s. personangrepp och liknande är inte tillåtet

/Moderator 
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Anonym (Provat)

En månad sen op. eller läste jag fel? Då bör man gå på Synarela eller nåt minst ett halvår efteråt så det torkar upp. Och självklart finns det smärtstillande som kan hjälpa nåtsånär. Du måste bara träffa rätt läkare och då är privat ett alternativ. Även annat kan påverka endo,kosten t.e.x. Allt värt prova! Tens-testat det? Jag har kronisk smärta och som nån sa,det går leva med när man hittar det som lindrar och med rätt inställning mentalt.

Jag blev hemskickad med mina p-piller för ett år framöver.

Jag har en tens här hemma men det bara kittlas och då spänner jag mig och om jag ska ha på den nivå när det inte längre kittlas, ja då gör det bara ont pga själva tensen :/

Jag har ändrat min kost. Jag som älskar pasta och läsk/alkohol har slutat med allt sånt, rött kött är inte ens att tänka på längre, allt kött är vitt... (fläsk)...

Jag har börjat powerwalka ca 6 km/dag och simma ca 2 dagar i veckan (för att det gör gott för kropp och psyke) men när man sen kommer hem så dör jag på soffan, ofta för att jag får ont av ansträngningen...

Jag skulle vilja göra en till operation, för att verkligen vara säker på att de fick bort allt... men hur gör man då?

Jo, jag vet, men att hitta rätt läkare är inte det lättaste när jag bara får höra "nä din läkare är bra, du ska inte byta läkare"... jag vet inte vart jag ska vända mig...

Svar på tråden Sen abort för att ev lindra endometrios