• tes 75

IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014

Mylittlebaby skrev 2014-03-10 13:59:45 följande:
    Tes vilken dag var du på?. 9 ?

Ja, 9 idag.
  • tes 75

Blödning i full gång. Tror att det är kört, men kommer förstås testa om några dagar igen. Hm, ska jag fortsätta med proggisarna eller inte? Jag blir så oerhört dålig i magen av dom..

• tes 75
    Mooni83 skrev 2014-03-11 07:04:04 följande:
    Idag tog jag ett test mest bara för att få bekräftat att det inte tagit sig denna gång så jag kunde gråta lite över det idag när jag jobbar hemifrån. Men det visade positivt!! Svagt men ändå positivt!

Åh, grattis!!!
  • tes 75
    Sötboll skrev 2014-03-11 12:54:56 följande:
    Åker hemåt från Uppsala nu. Äggplocket gick bra. 13 ägg och fint spermaprov. Håller tummarna!! :)
    Åh, vilken fin skörd!
  • tes 75
    Mylittlebaby skrev 2014-03-11 11:34:20 följande:
    För mug ser det mörkare ut för tyvärr men grattis till plusset :) vilken rd är du på?:)
    Ånej, hoppas det hämtar sig!
  • tes 75
    Sötboll skrev 2014-03-11 14:21:06 följande:

Tack tes :) hur går det för dig idag, blödningen avtagit?

Tyvärr inte. Jag har som vanlig mens.
  • tes 75
    Sötboll skrev 2014-03-12 17:04:19 följande:
    Hade läkaren Tomas igår på äggplocket, honom du pratat om Tes75? Han verkade skicklig och var lite rolig :)

Hade Maria som sköterska som följde oss. Känns väldigt lyxigt att ha någon som kollar till en hela tiden :)

Deras klinik (Uppsala) känns fin och mysig, roligt! Mysigt att komma dit imorgon igen på återföring.

Hur går det för er tjejer?

Tomas är fenomenal! Snabb, effektiv, skicklig, rak, realistisk men ger ändå hopp. Hade honom på både ÄP och ET nu, och på utredningen när sambons spermier kollades.

Min status är mens. Och fortsatt blanka tester. :-/
  • tes 75
    Sötboll skrev 2014-03-12 18:31:02 följande:
    Ja sjukt snabb, max 10 min tog äggplocket. Skojade lite när han precis var klar om att " ja det här kan man ju också ha för sig en tisdagsförmiddag".... Ha ha :) imorgon skulle vi få träffa en annan läkare, vet ej vem. Spännande med infosamtal före insättningen, vad sägs då? Kommer vi få frågor eller redogör hen mest för resultatet?

roligt att få ta några bilder på äggen efteråt, ska även ta imorgon.

Låter inget roligt Tes, vad gör ni nu?
    Före insättningen redogör läkaren för hur befruktningen gått & vilken kvalitet embryot ni ska få tillbaka har. Och så kan man ställa frågor. 

Vi ska ev spara till en sista behandling, sedan ger vi upp. 
  • tes 75
    Mylittlebaby skrev 2014-03-13 20:37:32 följande:
    Och där kom nån brun skit i trosorna (ursäkta infon) , 3 dagar till beräknad mens och jag känner mig förkrossad fy vill bara gråta!
    Ånej, inte du också! Hoppas hoppas det bara är en fullt normal gravidspotting! 

Här menstruerar jag för fullt. Eller ja, mens & mens, det är det ju inte, utan mest en konstig och lång blödning. Och så influensa på det, som aldrig vill ge med sig. Jag och sambon hade bestämt sedan innan att ge IVF 3 chanser, men nu vet jag inte. Självklart vill jag försöka en gång till, men misslyckas det också har vi lagt nästan 100 000:- på en jävla massa ångest & tårar... Livet är en fest just nu!
  • tes 75
    MsLilja skrev 2014-03-19 09:17:44 följande:
    Igår var vi på ett sista besök på kliniken. Och vilken avslut på det hela. Fick se en liten böna på 1 cm och ett hjärta som tickade på i precis rätt takt! Känns så overkligt men helt underbart!

Håller tummarna för er alla att det blir ett pluss snart!

åh vad härligt att höra att ni fått se ett litet hjärta! Lova att gå in här och uppdatera oss vartefter!
  • tes 75
    Sötboll skrev 2014-03-20 13:03:23 följande:
    Har tittat lite på linnes hemsida angående resultat. Menar de att chansen att bli gravid vid ett färskförsök, om man är under 35 år, är 47 %. Låter mycket!
    Har ni andra läst/hört statistik från dom?
    Linné är ju en av klinikerna med bäst resultat i Sverige, så det låter rimligt med hög procentsiffra. Men 47%? Här står 28%: http://www.expressen.se/halsa/basta-och-samsta-klinikerna-for-ivf/
  • tes 75

Kollade på Linnés sida nu, & ser att siffran där är andel graviditeter, medan expressens artikel listar antal förlossningar..

• tes 75
    Killerhillary skrev 2014-03-20 15:23:00 följande:
    Hej, hoppar in här i tråden, hoppas det går bra  

Jag har ett misslyckat IVF-försök bakom mig (annan klinik), och är 39 år. Jättejättejättegammal med andra ord. Har precis varit på informationssamtal på CvL och vi ska köra igång med IVF i början på april. 

Känns bara lite tröstlöst, fick en siffra på 25% att lyckas med mitt AMH-värde (1.6) i kombination med ålder och utseende på äggstockarna. Det betyder i teorin att om en i "min" grupp plussar på första försöket så måste jag göra 7 för att plussa. 25% låter så himla lågt. 

Här gäller det att inte deppa ihop redan innan jag börjat behandlingen, helt klart. 

Kram till er alla. Vilka kämpar vi är!
    Välkommen! Här är en till som är 39. Dock med AMH på 0,5. CvL gav oss ca 20% chans innan första försöket, men så fick jag bara ut 3 ägg varav endast 1 gick att befrukta & sedan stannade av, så innan försök #2 sade de att våra chanser var oerhört små. Vi ville ändå försöka igen, vilket vi gjorde nu i februari med maxdos hormoner. Samma resultat, dessvärre, men med skillnade att 1 av de 3 äggen var omoget.. Ett befruktades igen, & blev faktiskt ett 10-poängsembryo som sattes tillbaka 1 mars, men tyvärr fick jag mens 10 mars. Så nu funderar vi som bäst om vi ska köra en tredje och sista gång (hoppas på tredje gången gillt) eller om vi ska chansa & reversera samons sterilisering. med tanke på min lilla äggreserv är det ungefär lika stor chans att lyckas med IVF som vanlig befruktning (OM nu reverseringen lyckas..).

Får jag fråga hur många äggblåsor du hade på äggstockarna under utredningen? Eller har ni inte kommit dit ännu kanske?
  • tes 75
    Killerhillary skrev 2014-03-21 19:58:40 följande:
    Hej och tack för välkomnandet!

Vad tungt med att få ut så få ägg. Det är klart att det egentligen i teorin skulle räcka med ett, men det gör det ju aldrig verkar det som. Med allt som kan ske på vägen. Att det ska vara så svårt! 

Jag gjorde det förra försöket (annan klinik) också med maxdos hormoner, hade Gonal-F då och nu har vi bytt till Menopur, undrar hur det kommer att bli. 

Vet inte helt säkert hur många äggblåsor jag hade nu på kontrollen inför IVF, kanske 2-3 på den ena äggstocken och 1-2 på den andra? Efter vad jag kunde bedöma. Inget fotbollslag direkt!

Åh vilket svårt val! Får man betala för att reversera steriliseringen? Kanske göra ett till försök och sedan reversera? 

Reversering får man betala själv, och det är inte säkert att det lyckas. Mellan 45000 & 55000 kostar det i Sverige, och 18000 i Danmark. Så, det är dyrt, men ändå billigare än att göra IVF efter IVF.. Dock med skillnaden att om sambon blir fertil igen så ställs vi ju inför diskussionen om NÄR det ändå är dags att sluta försöka (om det inte skulle funka på en gång att bli gravid förstås, men med tanke på min ålder & äggreserv torde det ta ett tag), och de tärande diskussionerna slipper vi ju nu eftersom det faktiskt inte är möjligt rent ekonomiskt att göra en massa IVF-behandlingar.

Vi har båda barn sedan tidigare, och därmed inte den paniken som barnlösa par har (annat än en oerhört stark längtan), så vi har nu landat i beslutet att låta ekonomin & psyket återhämta sig lite, och vänta till i höst & ev göra ett tredje IVF-försök då. Sedan fyller jag 40 i januari 2015 och får nog inse att barnafödaråren är över för min del, & fokusera på allt annat fint & mysigt jag & sambon faktiskt kan göra tillsammans.

Håller tummarna för ert nästa försök! har ni barn sedan tidigare?
  • tes 75
    andetag skrev 2014-03-26 11:05:43 följande:

Får jag hoppa in här?

Vi har försökt att få barn i över 3 år. Jag har PCO, men har ett barn sedan ett tidigare förhållande (utan hjälp). Vi började en utredning i höstas och jag fick börja med Pergotime. Vi blev inte gravida på tre försök och läkaren såg över makens spermatest som han lämnade i höstas. Hon kunde ev. finna förklaringen där och ville att maken gjorde ett nytt test. Såg testet likadant ut så skulle hon sätta oss på IVF på Linnekliniken. 

Sagt och gjort, maken gjorde ett test. Volymen är bra, antalet spermier är över 120 miljoner/ml och 50% rör på sig (ska vara minst 40% tydligen). Dock är de lite slöa.. Vi hade 13% och tydligen ska det vara minst 25%. Jag och maken har diskuterat detta och kommer nu att skriva in oss i kön hos Linnékliniken (via landstinget). Samtidigt kommer vi testa Pergotime någon gång till. 

Är det någon som vet hur lång väntetid det är där? Känner mig ganska orkeslös nu, men att ev. få göra en IVF skapar ju ännu mer hopp och energi hos mig. 

Välkommen hit! Dessvärre vet jag inget om hur lång väntetiden är på Linné via Landstinget. Vi går privat och startade utredning i oktober 2013, och fick sedan starta i mitten av november.
Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014