• Anonym (förtvivlad)

Behålla mot mannens vilja - rätt eller fel?

Hur kan man komma fram till ett svar när abort känns fel, när det känns som att man inte kommer klara av det? Hur gör man när mannen absolut inte vill ha barnet och det känns fel att sätta ett oönskat barn till världen, det är klart att det skulle vara älskat av mig men inte av en pappa? Är det egoistiskt av mig att inte klara av att göra en abort när det finns en risk att pappan bara kommer älska sitt första barn (med en annan kvinna), hur kommer barnet må då? 

Är det naivt att tänka att det ordnar sig, att man klarar det själv när ett barn inte får de allra bästa förutsättningarna med en mamma och en pappa? Kommer jag få lida för och ångra beslutet i framtiden, vilket jag än väljer? Det är klart att man aldrig ångrar ett barn som finns men hur vet man att det är värt det? Hur kommer man över känslan att aldrig mer vara gravid, att det barn jag redan har aldrig kommer att få några syskon? 

Hur gör man i en sådan låst situation, där det inte finns något rätt eller fel. Det finns inget beslut som får mig att känna att det är rätt beslut, det är att respektera en annan människas rädsla och ovilja eller att tänka på sig själv och konsekvenserna för mitt liv i framtiden. Vad är värst, att ångra en abort eller att veta att man "förstört" en annan människas liv. Hur kan det hamna på mig att bestämma över framtiden för en annan människa, eller hur kan det vara rätt att den andra människan ska få mig att känna att jag gör fel? Och var hamnar barnet, vem har rätt där, det är bara ett embryo för mannen, det är inget ännu och för mig så finns det redan ett liv med ett hjärta som slår, känslorna finns redan där.

• Svar på tråden Behålla mot mannens vilja - rätt eller fel?
  • Anonym (love)

Jag har väldigt svårt att se att ett barn kan "förstöra" en annan människas liv......

• Anonym (Behöll)

Jag behöll mitt barn mot pappas vilja , ångar mig inte för en sekund ! Har världens finaste son , jag och pappan är inte vänner men går igenom en vårdnatstivst så när han väl fick se sin son ångrade han allt han sagt och tackade mig för att jag valde att behålla trots att han sa nej . 

Har sambo nu och väntar mitt andra barn och hans fjärde , allt blir bra till slut fast det kan vara jobbigt från början:) 

Gör det du känner är bäst för dig och barnet och som den andra skrev så kan inte ett barn förstöra någons liv:) 

• SupersurasunkSara

OM en kvinna blir gravid och mannen inte behålla är det alltid rätt av kvinnan att behålla barnet om det rä vad hon känner och vill. Däremot är det aldrig rätt av kvinnan att då kräva att mannen ska engagera sig, utan hon får ställa in sig på att bli ensam förälder, att inte ha någon som blir glad för första leendet, första tanden etc på samma  sätt som hon själv blir.

• hallontroll

Jag skulle behålla. Sen vill inte pappan ( "donantorn" ) vara med då behöver han inte.

• Anonym (förtvivlad)

Det är så svårt att sortera tankarna. Enkla beslutet känslomässigt är att inte göra en abort men det är så svårt att se vad det leder till i framtiden. Hur är det att ha barn med två pappor, där skulle jag absolut inte hamna, speciellt inte att inte bo ihop med någon av dem. Hur kan jag träffa någon ny, hur mångar skulle träffa någon med ett litet barn? Hur känns det när han kan gå vidare och jag är gravid med hans barn? Tänk om jag inte komer över honom, att det var mannen i mitt liv?

Det enkla beslutet för framtiden är ju att göra en abort och lämna mannen. Men vad händer med sorgen? Tänk om jag alltid kommer att ångra mig? I det beslutet är det ju bara jag som får lida. Han kanske får det lite jobbigt en stund, en separation är ju jobbig men han fick ju rätt och slipper ha en barn han inte vill ha.

• Anonym (förtvivlad)

Men hur kan man behålla när man ser paniken och oviljan i ögonen. Hur kan man leva med det? eller är det bara jag som är blödig för han ser ju min panik, vet att jag inte sover, inte klarar att gå till jobbet, bara gråter hysteriskt. Är fullt medveten om att det kommer betyda livslånga ärr för mig...

• SupersurasunkSara
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-12-13 11:55:13 följande:
    Men hur kan man behålla när man ser paniken och oviljan i ögonen. Hur kan man leva med det? eller är det bara jag som är blödig för han ser ju min panik, vet att jag inte sover, inte klarar att gå till jobbet, bara gråter hysteriskt. Är fullt medveten om att det kommer betyda livslånga ärr för mig...
    Varför panik och ovilja? Han behöver ju inte befatta sig med barnet alls om han inte vill. Att han inte bryr sig om DIN känsla inför detta visar ju bara på att han inte är lika empatisk som du.
  • Anonym (Behöll)

Om du vill behålla bebisen tycker jag att du ska göra det . Pappan behöver inte  vara delaktig i barnetsliv om han inte vill , så hans liv kan fortsätta precis som vanligt - ett underhåll då .

Jag kommer som sagt få mitt andra barn med en andra pappa , inget som stör mig alls . Min son ser min sambo som sin pappa . Min sambo har tre barn med tre kvinnor jag blir fjärde när bebis kommer . Inget som stör där heller , förut vanligt skildaföräldrarbråk då . 

Om du väljer att behålla kan jag garantera dig att du aldrig kommer ångra dig , ett barn är ett mirakel ! 

• hallontroll
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-12-13 11:55:13 följande:

Ja , du är blödig... Du har knappast våldtagit honom , eller hur? Om du inte medvetet lurat honom angående preventivmedel då är det inte ditt fel. Du är gravid inte mannen , gör vad du tycker är rätt. Ditt liv och ditt kropp = Ditt val.
Svar på tråden Behålla mot mannens vilja - rätt eller fel?