• Gina43

Nordic IVF Center Malmö

Hej Libra,

Vill bara önska lycka till vid Nordic IVF Center. Vi gick till deras klinik i Göteborg nu i november. Hoppas att du blir lika väl omhändertagen som vi blev!

Vet att det är relativt nyöppnat i Malmö och jag inte heller vad man ska lita på när det kommer till resultat och mätning av resultat, men enligt en artikel i Expressen rankas Nordic IVF Center väldigt högt http://www.expressen.se/halsa/basta-och-samsta-klinikerna-for-ivf/  
    Det är säkert lika bra i Malmö, i vart fall lär de ha samma koncept och samma graderingsystem för äggen?

Från början valde vi dock kliniken pga geografisk placering... så vi hade tur med det!

• Gina43
    Libra1 skrev 2013-12-21 23:15:02 följande:
    Millan: Vem ska ni gå till? Vi ska ha Sven. Han verkade lite flummig men kunde mycket. Visade och förklarade bra.

Ska ni köra igång direkt sen?

Lycka till! :)
    Sven, som har varit verksam vid Göteborgskliniken? Det låter som han! Jag har inte träffat honom själv, men en kollega till mig har gjort det! Hon gav samma bild av honom, men oj vilka varma rekommendationer hon gav honom! Han forskar tydligen en del och ska vara mycket kunnig. Då är ni i goda händer tror jag!!
  • Gina43

IVF Nordic testade AMH värde på mig på en gång. Innan testresultatet fick jag inte svar på om vi fick köpa 3-pack, vilket vi sedan fick eftersom resultatet var bra. Det är bra att veta hur AMH ser ut, så kan de justera dosen lite bättre (stor äggreserv = högre risk för överstimulering). 

• Gina43
    Moolie skrev 2014-01-08 18:32:36 följande:
    Var går gränsen för stor?? Jag har fjorton ägg eller fler och har 150IE....!! Hur mycket har du fått??
    AMH-värdet kan delvis ge indikationer på hur stor äggreserven är. Det är främst så att låga värden kan visa nedsatt äggstocksfunktion och det kan bli (men måste inte vara) lite svårare att få ut ägg. Nu är jag ingen expert, men jag har fått höra att ett värde på cirka 2,0 är ett normalvärde (jag låg över värdet). 

Oroa dig inte, kliniken justerar dosen för dig efter kontroll! Tror att 150 IE (Purgeon) är vanlig dos att börja med. Har du redan 14 äggblåsor är det förhoppningsvis en hel del som är mogna vid äggplock!

Jag började med 108IE Puregon och sänktes stegvis eftersom jag var på gränsen till överstimulerad, vilket  förstås inte var bra. Jag slutade på 75IE. 
  • Gina43
    Moolie skrev 2014-01-08 19:13:55 följande:

Jag fick aldrig svar på hur högt/lågt mitt AMH värde var. är jag ringde sa barnmorskan att det var lågt men normalt. När jag ringde gynekologen (eller vad hon nu var) så sa hon att den första inte fick säga något utan det skulle gått genom henne. Och då sa hon helt plötsligt att det var lågt. Men så sa jag att min ägglossning hade varit tre dagar innan provet och att man kanske skulle ta med det i beräkning. Men det fanns det inga anteckningar om... Ja, en enda röra alltså...

Jag har Gonal och 150IE. Men om du har 108IE så har du ju fått mindre än mig... Konstigt... Usch, tänk om jag blir överstimulerad! Vad händer då??

Hur många gånger åkte du in på VUL under sprutorna?

Jag tror inte att man kan jämföra doserna och dessutom är det olika preparat. Alla reagerar dessutom olika på stimulansen. Som jag nämnde så kommer kliniken att justera doserna på bästa sätt för dig så oroa dig inte!

Jag hade ett högt AMH, det var därför som jag fick lägre dos än det man först hade planerat. Men det där, det är bara ett lotteri.
  • Gina43
    Libra1 skrev 2014-01-08 20:00:22 följande:
    Här står det att det ska tas på dag 3. Men jag litar mer på vår läkare. Man kan iaf kolla värdena. Över 1 är normalt och över 3 så kan man ha PCO. Under 0,7 är under normalt.

fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php
    Jag hade över 7 och har inte PCO. Jag var själv väldigt förvånad över resultatet för jag har passerat 30-sträcket (men är inte 43 år, heh) och hade förväntat mig ett mycket lägre värde. Just där och då var det fantastiska nyheter och en liten positiv kick som jag behövde (wow, det finns ägg!). Men det är negativa sidor med sådana värden också, som att lätt bli överstimulerad. Det var ju jättenära att det blev så. Idag, 9 veckor efter ET har jag fortfarande förstorade äggstockar.
  • Gina43
    2014bebis skrev 2014-01-21 21:23:44 följande:
    Snart dags för vårt första möte på Nordic. Ni som varit där, har ni fått börja behandling direkt? Jag kommer troligtvis få mens den dagen vi är där och vill så gärna börja direkt. Hoppas verkligen att jag slipper vänta tills nästa. Är det någon som har träffat Pia? Hur är hon?
    Hur snabbt ni kan börja beror på klinikens beläggning, men ni får säkert börja vid nästa cykel om ni är redo. Vi fick börja med sprutorna två veckor efter vårt första besök, dvs. vi kom igång direkt. 
  • Gina43
    syntharen skrev 2014-01-22 11:17:57 följande:
    [...] På andra kuren blev jag gravid men fick mf i v 6. Jag läste på nätet att Pergotime kan ge en för tunn livmoderslemhinna men det hade min gyn inte hört talas om när jag tog upp det med henne. Nu har jag precis fått mens efter min andra kur med Pergotime efter missfallet och känner att vi måste gå vidare, jag fylle 35 om nån vecka, så tiden rinner i väg... Vi kommer nog inte vilja börja med IVF direkt utan helst skulle jag vilja bli gravid på egen hand fast med ägglossningssprutor. Men vi får se vad dom säger på nordic.

Har nån av er försökt bli gravid med ägglossningssprutor?
    Det är lite underligt att din gyn inte hört talas om det. Det är ju en ganska vanlig oro vid Pergotime (men därmed vill jag tillägga att jag inte vet hur det faktiskt förhåller sig med tunnare livmoderslemhinna). Just vecka 6 är en kritisk period i utvecklingen, det är ju då hjärtat väntas börja slå - kanske är det mer sannolikt att något gick fel, dvs. det var något med embryot eller utvecklingen som inte gick som det skulle?

Om ni gör IVF är det era bästa embryon som väljs ut och återförs. Kanske har ni chanser till bättre resultat då? Diskutera igenom det på kliniken, för om ni skulle få köra det "korta protokollet" (alltså utan nedreglering med nässpray) så är det en mindre jobbig process. Det verkar ju vara nässprayen som folk brukar må sämst av.
  • Gina43
    Libra1 skrev 2014-01-22 14:44:07 följande:
    Idag fick jag reda på mitt AMH-värde. Det ligger på 10. Det var ju bra sa sköterskan. Är det inte lite högt? På gränsen till PCO? Någon som vet? Jag fyller 38 i år så känner mig lite lugnare nu. :)
    Äsch, siffran betyder att det finns gott om ägg! Det är ju ett bra besked. Skrattande Skulle du ha PCO skulle man väl ha misstänkt det lite tidigare och det borde också ha synts vid undersökningen som gjordes innan du satte igång med dina första IVF-försök?
  • Gina43
    Moolie skrev 2014-01-22 20:22:35 följande:
    Hur kom det sig att du inte hade några till frysen? Jag har 14 ägg på "bakning", därav min undran! :) 
    En del ägg stannar upp i utvecklingen helt och en del blir långsammare. Vad det beror på kan vara en kombination av kvaliteten på äggen (även vid spontan befruktning utan behandling är det ju inte alla befruktade ägg som blir ett barn) och att odlingsskåpet inte är den naturliga miljön för äggen (det är ju livmodern).

Det är bara fina ägg som går vidare till frysen. Man är ganska selektiva, för bara ägg som har "en god chans" att utvecklas vidare till foster skall tas upp. Det handlar om att inte utsätta paret för falska förhoppningar, men också för att spara försök och resurser skulle jag tro. Sedan är det kanske 80% av frusna embryon som överelever upptiningen inför ett FET.
Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö