• Gina43

Nordic IVF Center Malmö

mom2012, jag förstår att du blev tveksam! Låter läskigt! Skulle en svensk läkare skriva ut sånt? Vad är egentligen TNF-Alpha och hur verkar Humira? Måste du verkligen ta det för att bli gravid eller räcker det att du gör annan behandling?

Känner så för dig! Förstår din ångest!

• Gina43

Nu har jag läst om Humira. Det var en diger lista med biverkningar (men leukemi var 1 på 1000 inte 1 på 10?). Man undrar vad som inte fanns med på den listan... å andra sidan verkar det vara svårt sjuka som tar den medicinen? Det kan nog vara svårt att veta vad som är biverkning eller sekundär sjukdom som personen redan hade eller ändå skulle få?

• Gina43
    mom2012 skrev 2016-02-18 21:52:18 följande:

Överdrev kanske lite men läs på fass om humira biverkningar. Flera olika cancer va nog 1 på 100 och leukemi, blodförgiftning och hål i tarm mm va andra fina biverkningar. Men som sagt det är väldigt många som tar humira och är man ung och frisk i övrigt är risken låg.

Som jag nämnde ovan så tror jag att det kan vara så att de som generellt tar Humira är sjuka och kanske även har andra sjukdomar sekundärt än det som man testat Humira för, därav den långa listan med biverkningar. Jag förstår dock att du är mycket tveksam. Det var verkligen en lång lista över bisarra och allvarliga biverkningar. Det är sällan som man ser så långa föreckningar över biverkningar.
  • Gina43
    Libra1 skrev 2016-02-20 04:46:43 följande:

Jag är... Trumvirvel... GRAVID!!! :)

Åh! Stort grattis!!

Gick du upp tidigt och kissade på stickan? Ser att ditt inlägg gjordes kl 4:46....
  • Gina43
    BusigaSyrran skrev 2016-02-26 17:47:26 följande:

Hej tjejer, jag och min man vill göra ivf om några månader om det ej tar sig med läkarens "prövningar". Vi har kämpat aktivt i 1,5 år nu men kör oskyddat och försökt pricka in i 3,5 år :(

Försökte hitta en massa info om priser men förstår inte riktigt då de mesta är med en donator. Men både jag och mannen funkar som vi ska. Dvs jag har ägglossning och hans spermier är bra. Gjort utredning och ätit en kur pergotime nu.

Vet ni vad de kostar för oss då vi vill ha min mans spermier? Vi är 25 & 26 år.

Tacksam för svar om ni kan :)

Hoppas att vi alla plussar snart.

Hej,

Får ni inte remiss av läkaren för IVF inom den offentliga vården (som är landstingsfinansierad) där ni får 1 eller upp till 3 försök beroende på landsting? Eller vill ni gå till privat klinik direkt?

Jag vet inte vilka prislistor som ni har tittat på, men utgångspunkten för de flesta IVF-behandlingar i Sverige är med egna ägg och spermier såvida man inte har behov av donation.

Jag har inte just Nordics prislista, men den brukar finnas på deras webbsida. Om ni går privat får ni i runda slängar betala ca 32-34 000 för en engångsbehandling och ungefär det dubbla för ett tre-pack (som alltså innebär en behandlingsserie som är slutförd om ni får ett levande barn på något av försöken) beroende på vilken klinik ni väljer. Kostnader för första läkarbesök, ev provtagningar och mediciner tillkommer. De vanligaste IVF-medicinerna som används faller under högkostnadsskyddet så ni betalar egentligen bara upp till fribeloppet på ett år, ca 2000 kr tror jag att det är.

Tänk på att får ni barn via privat behandling kan ni inte senare vända er till landstinget för att "ta ut gratisförsök" eftersom landstinget inte finansierar syskonförsök.

Hoppas att ni lyckas med Pergotime och slipper göra IVF. Lycka till!

Vi har fått ett barn med IVF och jag väntar nu ett syskon.
  • Gina43

Hur mår du Libra?

Håller tummarna för er!! Hoppas innerligt att allt går vägen den här gången! Stor kram

• Gina43
    BusigaSyrran skrev 2016-02-27 09:56:49 följande:

Okej tack, vi har barn sen innan som blev till på första försöket men ett syskon vill sig inte alls. Snart tagit oss två års aktiva försök. Men egentligen försökt längre. Tagit en kur pergotime men fick mensen igår några dagar tidigare än vad jag egentligen skulle.

Men de har inget paket alls som garanterar ett barn? Velar nämligen lite ändå då vi vill köpa hus o betala 60.000 o ej få ett barn ändå.

Tråkigt dock att vi ska behöva betala hela denna stora summan själv :( för att ens få ett barn till..

Håller tummarna för ert syskon :)Tack

Ni fick svar om babygaranti från andra här (det finns men det är ovanligt och inte säkert att ni erbjuds). Det är förstås inte givet att IVF lyckas, men eftersom ni har barn sedan tidigare så är det fullt möjligt att det går vägen för er. Det är ju en positiv faktor i sammanhanget.

Jo, kostnaden är tråkig, men det blir ju en prioriteringsfråga. När det kommer till husköp är 60 000 kr inte så mycket i sammanhanget eftersom det normalt är stora belopp som det gäller då (köper ni ett hus på 4 miljoner är det 60 000 kr bara i stämpelskatt att hosta upp i rena skattade pengar). Vi valde att köpa lägenhet och vänta med hus eftersom vi hade andra stora utgifter det år då vi valde att sätta igång med IVF. Idag bor vi i hus och är nöjda med hur vi prioriterade, men marknaden ser ju annorlunda ut idag (och beroende på hur er ekonomi och kontantinsats ser ut kanske ni fångas av amorteringsreglerna om ni väntar för länge). Ni är ju så unga - kan ni tänka er att vänta? Eller kan ni göra bruttolöneavdrag via era arbetsgivare?

Min son blev till genom ett trepack. Även barnet jag nu väntar kommer från ett trepack. Vi har även gjort en engångsförsök, så vi har lagt stora pengar på att få barn (och det finns andra i tråden som lagt ner ofantligt mycket mer) - men allt är som sagt relativt.

När man väl får barnet så tänker man inte på kostnaden alls. Det är mitt medskick.
  • Gina43
    BusigaSyrran skrev 2016-02-27 14:13:55 följande:

Nej blir de ett barn så är de såklart värt de men just 60.000 är inga pengar vi har.. Jag har precis fått jobb efter att ha gått hemma länge då jag blev gravid efter studenten. Tycker ändå de är mycket pengar för något som ej garanterar. Men ja.

Jag tackar för era svar iaf. Ska kolla lite med kliniken i Malmö, några i Danmark o den i falun.

Hoppas verkligen att ni får era efterlängtade barn <3

Åh ursäkta om ni tagit illa vid er av något av mina inlägg, känner mig bara lite deppig när inget är Fel men får ändå inget plus efter snart två år.

Kolla möjligheterna för bruttolöneavdrag. Man kan också få relativt fördelaktiga lån genom facket (men har man privatlån så påverkar det ju utrymmet för bolån, fast tar ni 30 000 var så är det inga stora belopp egentligen såvida ni inte har andra krediter). Vi får hoppas att ni lyckas på Pergotime. Har ni fler behandlingar kvar?

Det är okej vara ledsen, besviken och deppig på grund ofrivillig barnlöshet. Det har vi alla varit, vi som skriver på dessa forum. Kram
  • Gina43
    BusigaSyrran skrev 2016-02-27 20:08:10 följande:

Tyvärr har min man bet.anmärkningar så tror ej vi kommer få det. Även om de är betalda.

Vi har två kurer kvar på pergotime men de har redan frågat oss om vi funderar på ivf även om vi har sagt att vi vill försöka lite till. sen tycker ju de vi har åldern på vår sida o bör ta de lugnt. Vilket är svårt.

Vi är 25 o 26, fick första barnet när vi båda va 21.Absolut kan de bli mycket större kostnader, men på ett sätt vill man ej riktigt tänka på det.

Vet ej vad adoption kostar dock men jag hoppas att ni slipper fortsätta att kämpa så som ni gör o får en liten bebis snart.

Jag tror inte att betalningsanmärkningar är ett problem vid ett mindre välmotiverat medlemslån hos facket. Fast hur tänker ni kring huslån - får han sådant beviljat då? Det är ju lite tyngre och då är bankerna hårdare. Har ni bra kontakt med er bank borde det dock inte vara några bekymmer heller. Börja där!

Adoption kostar från 100 000 kr till ca 200 000 kr. Tror att det är vanligare uppåt det högre beloppet.

Jag hoppas att ni lyckas på Pergotime! Var försiktiga med Pergotime bara..det sätter rätt stor press på sexlivet.
Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö