BusigaSyrran skrev 2016-02-26 17:47:26 följande:
Hej tjejer, jag och min man vill göra ivf om några månader om det ej tar sig med läkarens "prövningar". Vi har kämpat aktivt i 1,5 år nu men kör oskyddat och försökt pricka in i 3,5 år :(
Försökte hitta en massa info om priser men förstår inte riktigt då de mesta är med en donator. Men både jag och mannen funkar som vi ska. Dvs jag har ägglossning och hans spermier är bra. Gjort utredning och ätit en kur pergotime nu.
Vet ni vad de kostar för oss då vi vill ha min mans spermier? Vi är 25 & 26 år.
Tacksam för svar om ni kan :)
Hoppas att vi alla plussar snart.
Hej,
Får ni inte remiss av läkaren för IVF inom den offentliga vården (som är landstingsfinansierad) där ni får 1 eller upp till 3 försök beroende på landsting? Eller vill ni gå till privat klinik direkt?
Jag vet inte vilka prislistor som ni har tittat på, men utgångspunkten för de flesta IVF-behandlingar i Sverige är med egna ägg och spermier såvida man inte har behov av donation.
Jag har inte just Nordics prislista, men den brukar finnas på deras webbsida. Om ni går privat får ni i runda slängar betala ca 32-34 000 för en engångsbehandling och ungefär det dubbla för ett tre-pack (som alltså innebär en behandlingsserie som är slutförd om ni får ett levande barn på något av försöken) beroende på vilken klinik ni väljer. Kostnader för första läkarbesök, ev provtagningar och mediciner tillkommer. De vanligaste IVF-medicinerna som används faller under högkostnadsskyddet så ni betalar egentligen bara upp till fribeloppet på ett år, ca 2000 kr tror jag att det är.
Tänk på att får ni barn via privat behandling kan ni inte senare vända er till landstinget för att "ta ut gratisförsök" eftersom landstinget inte finansierar syskonförsök.
Hoppas att ni lyckas med Pergotime och slipper göra IVF. Lycka till!
Vi har fått ett barn med IVF och jag väntar nu ett syskon.