• cecilin

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!

Jag ansökte 14e september men har ännu inte hört något. Har ni fått tilldelad handläggare ännu eller hur vet ni att ni är i Umeå?

Vi står i väntan till Växjö som jag fick svar via mejl. Hoppas på mejl om intervju snart! :)

jessib skrev 2015-01-15 19:34:19 följande:

Hej! Vi har också vårat i Umeå, har väntat sen i början på september på intervjumail, jag har inte ringt dit. Vad sa de till dig? :)

• cecilin

Hej! Är det någon som fått mail om intervju nu i januari? När sökte ni i så fall?

• cecilin
    jessib skrev 2015-02-20 11:40:03 följande:

JA! Det underbara mailet kom IDAG, för en timme sen!

Ansökan: 3 september

Mail om att boka intervju: 20 februari

Tog 5 månader och 17 dagar att få mailet.

Umeå enhet.

(Ambassaden stängde precis just nu, så vi får ringa på måndag och boka tid)

Kundtjänst påstod igår att mitt ärende låg i kö och att ingen handläggare arbetade med min ansökan. Antingen har de ingen koll eller så öppnades ärendet idag.

Jag har inte fått mailet att skicka in bilder och flygbiljetter antagligen för att det redan är gjort i ansökan (utan att de bad om det).

Såååå glad. Nu går vi in i nästa fas: förebereda oss för intervjun, sen se hur snabbt beslutet kommer!!

Grattis :) Vilken enhet har ni?
  • cecilin

Hej alla!

Vi har just fått mejl om intervju :)

Såhär har det sett ut för oss;

Sambo ansökan för nyetablerat förhållande, webb ansökan

Ansökte 14e september

Växjö enhet

Mejl om intervju 6e mars

Ambassaden är stängd nu så ska ringa på måndag för att boka tid!

Hoppas det är fler som får glada besked idag :)

• cecilin

Hej, 

Nu har vi haft vår intervju - den gick totalt på en timma inkl foto, fingeravtryck osv, men själva intervjun varade nog inte längre än 10 minuter. Min kille fick mest frågor om min familj, om han kunde stava till deras namn på engelska (?) och ett par frågor om mig och vår framtid i Sverige. Vi hade med oss original-dokument som vi skickade med ansökan, flyg-biljetter och våra hyreskontrakt (vi bor ihop sedan 2013). 

Vi ansökte 14 september, fick mejl om intervju 6e mars och hade tur för det var knappt någon kö till ambassaden i Bangkok. Vi tillhörde Växjö enhet men vet inte om vi kommer tillbaka dit? 

Nu väntar den andra (långa) väntan... Intervjuaren sa 14 månader totalt. 

• cecilin
    Ellaa skrev 2015-03-16 21:34:40 följande:

Hej, vad skönt att ni kommit mer än halvvägs! Varför ansökte ni som nyetablerat förhållande om ni har bott ihop sedan 2013? Ni är ju sambos sen dess. Bor ni i Thailand just nu? :) Herregud, 14 månader.... Hoppas verkligen inte det är så länge!!! Tror ni får höra nåt fortare än så :) Du kan ju redan den här veckan ringa och se om ni är kvar i Växjö eller blivit flyttade och om ni fått en handläggare så vet du vem du alltid ska ha direkt kontakt med även om de verkar vara svåra att få tag på. Håll oss uppdaterade! Har också Växjö just nu... Ansökte 13 oktober verkar som de flesta får 5 mån o 2-3 veckor väntetid för intervjun. Oändlig väntan därefter om de nu ska säga 14 månader.... Är det inte 10% bara som får vänta så länge?

Håller tummarna för snabbt positivt beslut för er! :)

Hej!

Tack det var en bra ide, det ska jag göra. Jag antar att intervjuaren måste säga 14 månader precis som migrationsverket, jag hoppas det går fortare!

När vi ansökte hade vi bott i ihop i ett år (egentligen mer men inget mer dokumenterat) och för att ansöka om sambo visa skulle vi ha bott i hop i två år, därför blev det som nyetablerat tyvärr. Sökte ni sambo?

Den här väntan känns lättare än intervju-mejlet iaf :) tack detsamma!
  • cecilin
    Ellaa skrev 2015-03-18 17:20:39 följande:

Hej! Oj, har missat det då, läste inte att det stod att man skulle ha bott ihop i minst 2 år... Vilken tur vi hade precis bott ihop 2 år och 1 månad när vi ansökte. Läste dock på nätet följande: (Lawline)

"Om ni har bott tillsammans utomlands så kan ni räknas som sambor i utlänningslagens mening. Då ska uppehållstillstånd beviljas för din pojkvän enligt 5 kap 3 § 1 punkten utlänningslagen. Ni räknas som sambor enligt svensk lag om ni stadigvarande bott tillsammans i ett parförhållande och haft gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Med detta menas att ni ska ha haft det huvudsakliga boendet i en gemensam bostad och att ni inte bott tillsammans alltför kort tid. Det finns ingen exakt gräns för när det ses som att man "stadigvarande bor tillsammans". Ett riktmärke kan vara att man bott tillsammans i minst sex månader, men kortare tid har accepterats på grund av olika omständigheter (t.ex. att man skrivit testamente mellan sambor till förmån för varandra eller att man tagit lån tillsammans)."

Men de kommer ju se med era dokument att ni bott ihop länge, så de kommer nog klassificera er som sambos iaf (tror jag). 

Precis, vi ansökte som sambos utan att ens veta egentligen hur länge man skulle ha bott ihop.. Kunde inte finna den informationen nånstans. Men vad som än händer så har ni fått intervjumailet redan, och väntan på den är nog längst... Tror verkligen att alla "måste" säga så, de förstår att om någon säger "oftast tar det 7-8 månader" då kommer folk börja ringa förfullt så tror det är en metod för de att säga 14 månader och håller sig till det. 

Håll oss uppdaterade, och det kommer gå jättebra :D 

Hej!

Wow tack för detta! Vad jag kommer ihåg det som ansökte jag först som sambo men blev sedan omdirigerad till nyetablerat eftersom vi bott ihop mindre än 2år. Kan hända att jag gjorde fel eftersom vi startade första ansökan i juli men hade inte alla papper då så var tvungna att vänta till september. Kommer inte ihåg alla detaljer men vi får se om de säger något om det!

Hoppas ni på permanent uppehållstillstånd då? Det ska ju ni kunna få!

Ärendet ligger i Växjö igen och alla papper skickades tillbaka till Sverige samma dag som intervjun, men vi har ännu inte hört något, Pratade med en kvinna som sa att det borde gå mycket fort nu,... Det var någon tidigare här som fick svar efter dygt två veckor så jag hoppas vi får svar innan påsk!

Ni borde också mejl snart, håller tummarna!
  • cecilin
    Ellaa skrev 2015-04-08 14:59:05 följande:

Läste detta: lawline.se/answers/14575

medans jag sökte på webben parallellt med att läsa förvaltningslagen om rätten till information... Tycker ni som har väntat över 8-9 månader ska göra anmälan och ta hjälp utav Lawlines svar till den frågande. (ovanför)

Med lagstöd blir det enklare att kunna få hjälp/rätt... Jag ska försöka kontakta Lawline på grunderna av det som står på hemsidan:

"Vi kan för närvarande inte lämna några uppgifter om väntetider.

Sidan senast uppdaterad: 2015-04-07"

De är en myndighet och ska därmed kunna lämna uppgifter - samt att vi har rätt att få svar på de frågorna (i den mån) de kan ge oss. Åtminstone väntetider måste vi kunna ha som referens såsom de har gömt sig under ALLA samtal till de till 14 månader. 

Men som sagt, ska skriva till Lawline och be de om hjälp utifrån det här med att inte kunna lämna ut uppgifter om väntetiden och därefter göra JO anmälan.

De får göra ett kösystem - folk kan inte leva i mer än ett år i ovisshet.
    Mycket bra initiativ Ellaa! Jag är på. Helt sinnessjukt hur man hanterar ärenden på migrationsverket. Jag är dock nyfiken på vad de säger nu när kundservice inte har någon tid att skydda sig bakom? Jag ska ringa imorgon och kolla.

Har läst att ett par som sökte 1 oktober nu fått sitt intervjumejl 4e april så det borde vara er tur snart! Håller tummarna!
  • cecilin
    Ellaa skrev 2015-04-08 19:30:44 följande:

Tack Cecilin, reagerade på deras passiva information om 'att de inte kan informera om väntetiderna'. Efter ALLT vi får gå igenom med förhöjda väntetider, noll info och tomma löften när man ringer ska man inte ens heller få information om väntetiden? Aldrig i hela mitt liv. Även om det innebär att göra JO anmälan eller kontakta politiker. Sinnessjukt. Vi betalar också för dessa ansökningar - det är bara en rätt att få ansöka om sambo - men det fick vi betala för också, alla ansökningar kostar TILL SKILLNAD från Försäkringskassan där ärendehantering är gratis. Nej, vi har betalat för ansökan - så vart är resulatet, vart är informationen vi förtjänar? Ja, meddela mig gärna imorgon vad de säger när du ringer om deras nya "icke informationsgivande anmärkning" om detta med väntetiderna. Är inte i Sverige och kan inte ringa - min syster har ringt 2 ggr men det är samma visa.

Vart läste du om paret som sökte 1 oktober och fick intervjumailet 4e april? Skulle gärna vilja läsa! Ja, verkligen... Hoppas också. Tack för informationen - you made my day. Även om man inte ska låta sig vägledas av andra händelser - för de gör lite som de vill så har det varit ganska dött med svar och/eller intervjumail känns det som.

Tack igen, lycka till!

Hej!

Jag läste det på Thailandsforum, det ska vara 1a april innan påsk de fick mejlet. thailandsforum.se/forum/hur-lange-har-ni-vantat-pa-put-t13651-60.html

Jag har inte haft så mycket kontakt med svenska myndigheter innan detta men det är verkligen skandal hur de behandlar oss, jag håller med på alla punkter. En inblick i arbetet och väntan skulle verkligen hjälpa.

Pröva att ringa från Skype det är relativt billigt om du själv vill prata med dem! Jag befinner mig inte heller i Sverige.

Har just pratat med Växjö och de sa att de inte riktigt vet heller varför det står som det gör. Han sa att det viktiga är att tiderna inte har förändrats (14 månader för webb) och att även arbetsprocessen är densamma. Dvs även efter intervjun blir vi placerade i kö och då går de "generellt" efter ansökningsdatum. I vårt fall säger alla jag pratat med att då en handläggare tittar på vårt ärende kommer det gå fort om vi inte behöver komplettera..

Får se vad som händer - jag hoppas det kommer ihåg nästa vecka med intervju mejl och beslut!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid