Ellaa skrev 2015-03-18 17:20:39 följande:
Hej! Oj, har missat det då, läste inte att det stod att man skulle ha bott ihop i minst 2 år... Vilken tur vi hade precis bott ihop 2 år och 1 månad när vi ansökte. Läste dock på nätet följande: (Lawline)
"Om ni har bott tillsammans utomlands så kan ni räknas som sambor i utlänningslagens mening. Då ska uppehållstillstånd beviljas för din pojkvän enligt 5 kap 3 § 1 punkten utlänningslagen. Ni räknas som sambor enligt svensk lag om ni stadigvarande bott tillsammans i ett parförhållande och haft gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Med detta menas att ni ska ha haft det huvudsakliga boendet i en gemensam bostad och att ni inte bott tillsammans alltför kort tid. Det finns ingen exakt gräns för när det ses som att man "stadigvarande bor tillsammans". Ett riktmärke kan vara att man bott tillsammans i minst sex månader, men kortare tid har accepterats på grund av olika omständigheter (t.ex. att man skrivit testamente mellan sambor till förmån för varandra eller att man tagit lån tillsammans)."
Men de kommer ju se med era dokument att ni bott ihop länge, så de kommer nog klassificera er som sambos iaf (tror jag).
Precis, vi ansökte som sambos utan att ens veta egentligen hur länge man skulle ha bott ihop.. Kunde inte finna den informationen nånstans. Men vad som än händer så har ni fått intervjumailet redan, och väntan på den är nog längst... Tror verkligen att alla "måste" säga så, de förstår att om någon säger "oftast tar det 7-8 månader" då kommer folk börja ringa förfullt så tror det är en metod för de att säga 14 månader och håller sig till det.
Håll oss uppdaterade, och det kommer gå jättebra :D
Hej!
Wow tack för detta! Vad jag kommer ihåg det som ansökte jag först som sambo men blev sedan omdirigerad till nyetablerat eftersom vi bott ihop mindre än 2år. Kan hända att jag gjorde fel eftersom vi startade första ansökan i juli men hade inte alla papper då så var tvungna att vänta till september. Kommer inte ihåg alla detaljer men vi får se om de säger något om det!
Hoppas ni på permanent uppehållstillstånd då? Det ska ju ni kunna få!
Ärendet ligger i Växjö igen och alla papper skickades tillbaka till Sverige samma dag som intervjun, men vi har ännu inte hört något, Pratade med en kvinna som sa att det borde gå mycket fort nu,... Det var någon tidigare här som fick svar efter dygt två veckor så jag hoppas vi får svar innan påsk!
Ni borde också mejl snart, håller tummarna!