• cecilin

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

toufik17 skrev 2015-05-11 12:19:21 följande:

Ansöker man från USA eller Israel så går det på 2 eller 3 månader för och få ett beslut.
    Söker man från Asien eller Afrika så tar det 18 månader.
    Jävla skit systemet.

Less på MV

Enligt dem själva ska de inte särbehandla länder. 
  • cecilin

Ja någon är det som snackar skit. Det här är det enda fallet jag har sett som har "gått före" oss i kön även om jag tidigare har läst om flera fall förra året där Migv inte gick på ansökningsdatum.

Ovanstående ansökan med bifall borde ju ha tagit minst 4-9 månader iom att de hade intervju plus komplettering. 1,5 månad låter lite för bra för att vara sant. 

De har noterat att jag har ringt sex gånger om vårt ärende, dock är det betydligt fler.. Varför gör dem det om de ändå går på ansökningsdatum? Tror ni att det har någon betydelse om man ringer eller inte?

• cecilin

Men är det inte så att vi alla är i en samlad kö och att första handläggare som har tid ska öppna det ärende som ligger först i kö enligt ansökningsdatum? Jag har fått detta förklarat för mig många gånger och det

Är därför vi inte har någon handläggare. Alltså borde Örebro, Norrköping och Växjö ligga ganska långt fram? Så egentligen tillhör man ingen enhet alls?

Anledningen till att jag ringer är för att de jag pratar med säger "hör av dig om en vecka så vet vi vet mer då borde ni ha fått handläggare"- nästa gång jag ringer får jag det förklarat att det är 18 månaders kö och sådär har svaren varit mixade sedan mars då vi hade intervju.

Jag tänker att migv borde iaf öppna alla fall som närmar sig 9 månader för att undvika JO-anmälan? Så jag har en (kanske dum) förhoppning om att få svar i senast juni.

• cecilin
    Nabbe skrev 2015-05-13 10:43:42 följande:

När vi fick intervju mejlet så skickade de samtidigt ett meddelande, de ville ha en annan typ av personbevis från mig, och handläggarens namn stod när jag loggade in på migrationsverkets hemsida. Jag ringde samma person efter intervjun och den handläggaren tog vårt ärende igen och tog beslut. Det var så jag fick reda på handläggarens namn, men hade jag inte haft det så hade ringt och frågat vem det var som tog beslutet att vi ska boka intervjutid (hade sagt att jag undrade ett par saker för intervjun eller liknande). Nu vet jag inte om man kan logga in på ansökningssidorna, men är kanske värt att testa? Jag skulle dock själv försöka gå telefon vägen till en början och försöka få ett namn på den som skickade intervju mejlet.

och varsågod, jag delar gärna med mig för väntan är extremt jobbigt särskilt då det är svårt att hitta information om vissa saker.

Grattis och tack för all info du delar med dig :)

Hur menar du logga in?

De byter ju handläggare så det borde väl inte spela någon roll att prata med den som skickade intervjumejlet? Vår handläggare som gjorde det sa att vi får vänta 18 månader men er ansökan är ju bevis på att hon hade fel (vi sökte 14e september).!
  • cecilin
    Nabbe skrev 2015-05-13 11:32:44 följande:

Jag antar att ni gjorde en elektronisk ansökan, som oss, det är till den webbportalen som jag tänkte på (jag har dock inte försökt att göra det, endast när de bad om personbeviset, men det var samma inloggningsuppgifter på samma webbportal, det kanske inte alls går om man inte ska lämna in något, men som sagt, värt ett försök i alla fall)

Jo de byter handläggare, men det är inget som hindrar samma handläggare att få ärendet igen, men sannolikheten är liten att det är ens ärendes tur precis när samma handläggare är tillgänglig, men om man kontaktar handläggaren själv så kan de ta ärendet igen, det är ju trotts allt så att de har lite mer koll på ärendet då de har varit insatta i det. Så mindre jobb för handläggaren och kortare väntan för dig, men bara om man påpekar att ens ärende finns i poolen igen efter intervjun.

Ja det stämmer, webbansökan. Min "handläggare" sa som sagt att det tar 18 månader innan någon öppnar vårt ärende så finns inte mycket att hämta där. Hon sa även att hon kan se att vi är redo för beslut men hon kan inte gå före i kön. Och vi har inte fått någon annan handläggare så det finns ingen annan att kontakta. Så det fungerar inte att kontakta "handläggare" eftersom ingen finns.

Vi har varit i "poolen" sedan 16e mars och ingen tittar på vårt ärende. Det verkar vara vanligt efter intervjun att bli placerad där snarare än att man får en handläggare direkt efter intervju och därefter beslut.

Borde väl snarare ha med ert ansökningsdatum att göra att ni fick beslut så snabbt.

Hur som så önskar jag att väntan snart är slut men ser inte att det finns något man kan göra .
  • cecilin
    Ellaa skrev 2015-05-14 00:06:45 följande:
    Cecilin, vem syftar du på när du säger "handläggare"? 18 månader - inte en chans! När du ansökte så var webbansökan 14 månader MAX, så det är de som ska gälla för dig och oss andra som ansökte innan via webben. Även om de nu samlat ihop samtliga så spelar det ingen roll - det ska vara vad som var när du ansökte iaf! Har du pratat med de på Växjö den här veckan?
    Ellaa skrev 2015-05-14 21:11:13 följande:
    Önsketänkande att fakta ska komma från ärendehanteringar. Om du har följt tråden sedan 2014 så vet du att det inte finns ren fakta längre, om vi hade ren fakta skulle vi inte vara här och dela information. Ingenting de säger eller gör kommer från fakta. Det finns ingen fakta, inte ens förvaltningslagen efterföljs längre av denna myndighet - allt vi har kvar är att generalisera och tro utifrån information som vi delar av varandra. Därför är det nästan värdelöst att ringa de - det är bara att vänta ut på beslut för inte ens kundtjänsten kan ge svar.

Ja jag fattar inte varför vissa envisas med att säga 18 månader! Med "handläggare" menar jag den som hade hand om vårt intervjumejl - jag blev kopplad till henne då jag undrade om turist visa, alla sa ju att vi kunde köra på det men hon sa att det blir avslag så vi avstår nu. 
    Ringde de idag och pratade med en kille som var så lat att han inte ens ville öppna vårt ärende haha :) Han trodde vi kommer få svar snart, jag påpekade att snart blir det ju JO-anmälan och det är ju helt galet eftersom de inte ens öppnat vårt ärende igen efter intervjun och han trodde vi får svar nästa vecka.. Men den har jag hört ett par gånger, fakta från migrationsverket kommer i många olika former, så jag litar inte på någon och fattar ingenting.

Men de borde väl vilja undvika JO-anmälningar?? Alla ni som gått över 9 månader, har ni anmält? Har de begärt komplettering från er?
  • cecilin
    Ellaa skrev 2015-05-19 01:56:39 följande:
    Hoppas verkligen du har fel! Skulle vara kul om de skulle kalla oss till Sverige för det finns inget i lagen som säger att JAG måste befinna mig i Sverige eller tillgänglig i Sverige - eftersom han inte får vara i Sverige så är vi utomlands och väntar ut. De kan tvinga oss att inte vara ihop i Sverige men inte i utlandet. Ska de betala min biljett tillbaka till Sverige då? Om det är så, fan vad trött jag ÄR på de... Nu får det vara bra liksom! Inte nog med att väntetiden är ett test i sig. Tratten har iaf sitt ärende i Örebro enheten - han har skrivit det tidigare. 

Någon som sökt from 5 augusti framåt som också hört något?
    Då jag pratat med Migv förut om eventuell intervju för mig kan det ske på annan svensk ambassad utomlands, för min del är det i så fall aktuellt med svenska ambassaden i Bangkok. 
    Tratten skrev 2015-05-18 21:51:35 följande:
    Uppdatering på vårt ärende..  ansöker ifrån Filippinerna. Frugan är där nu.
    Ansökan inskickad elektronisk: 11 aug 2014
    Fick intervjumail: 30 jan 2015
    Intervju gjord i Bangkok: 16 mars 2015
    Kom brev idag om att jag ska på intervju i Solna 26 maj 2015.
    De vill att ja tar med foton, brev osv som styrker vårt förhållande. Vi är gifta sen 24 april 2014.
    Verkar hända nåt iaf :/
    Så strax efter att ert ärende passerat 9 månader ska du gå på intervju, känns märkligt! Vad skickade ni med i ansökan och visade upp på intervjun? Hoppas det går fort efter din intervju!
  • cecilin
    Tratten skrev 2015-05-19 09:38:38 följande:
    Cecilin,   ja märkligt att de börja vakna till nu. Är väl rädda för JO-anmälan.. men de tror jag inte.  I ansökan skickade vi med alla intyg, giftermål, skatteverket, personbevis från oss båda. Inga bilder dock..  men det har jag med mig nu.. 150st .. ska väl räcka. Vi får se vad de vill fråga mig.
    Tycker ändå det är dåligt att de inte kunde be er ta med foton på din frus intervju. Ert ärende har ju inte behandlats effektivt och snabbt som de ska göra. Har ni JO-anmält?
  • cecilin
    Ellaa, det var jag som frågade hur det funkar om skulle bli kallad på intervju och jag befinner mig i Bangkok, då sa dem att jag kan göra intervjun på svenska ambassaden i Bangkok. Så jag ska inte göra någon intervju (vad jag vet) utan mer att jag var intresserad över hur det skulle gå till. 

Jag är i Thailand med flyttar tillbaka till Sverige i helgen. 

Det kan ju inte stämma att mer utredning innebär intervju, det låter helt sanslöst. 

Från väntetidernas sida:

Handläggningstiden börjar när Migrationsverket registrerar din ansökan som mottagen.

4-9 månader

En ansökan som saknar något dokument eller behöver utredas mera tar längre tid för Migrationsverket att handlägga. Det kan till exempel vara att Migrationsverket behöver träffa den som gjort ansökan på intervju. Migrationsverket tar kontakt med den som gjort ansökan om ansökan behöver kompletteras med mer information.

Så enligt deras hemsida räknas sökande som måste gå på intervju 4-9 månader.

• cecilin

Hej alla!

Idag har vi fått svar!

Jag hade ju kontakt med "handläggaren" som hade hand om vårt mejl för intervju, men samtalet bröts och jag kunde inte nå henne igen så jag gav upp och har inte tänkt något mer på det, detta var ca två veckor sedan. Men igår mejlade hon mig och var orolig över att vi hade bokat biljetter och fått turist visa.. Efter ett par mejl fram och tillbaka då hon frågade om vårt hemresedatum fick jag till slut ett mejl där hon skrev att hon gett min partner uppehållstilltånd! I samma sekund fick även min pojkvän det efterlängtade mejlet om beslut så det verkar vara sant. Fattar ingenting men är så otroligt glad!!! Jag tror inte vi gick före i kön eftersom vi inte sökt förtur..

Såhär har det sett ut för oss:

Ansökt: 14 september 2014, webbansökan
    Mejl om intervju: 6 mars 2015
    Intervju i Bangkok: 16 mars
    Beslut; 20 maj 
    Enhet; okänd (än så länge ska ringa imorgon)

Vi ansökte som nyetablerat par men har nu gått över gränsen till sambo enligt MigV kriterier. Skickade med bilder, olika moment från Facebook, hyreskontrakt (med  mera kommer inte ihåg exakt) i vår ansökan i höstas och på intervjun skickade vi in mitt lägenhetskontrakt i Sverige, mina flygbiljetter till Thailand, våra gemensamma biljetter. Inga fler bilder eftersom de inte krävde det. 

Ville bara dela med mig eftersom jag själv alltid uppskattat att läsa andras historier. Jag hoppas verkligen "proppen" löses upp snabbt som satan så att fler får svar snart. Meddelar enhet då jag vet men tror det är Växjö.

• cecilin
    Ellaa skrev 2015-05-21 06:54:29 följande:
    Hej Smilla75, tusen tack för ditt svar, uppskattas att du tar dig an tiden att besvara utan att ha någon skyldighet.

Vilka faller då under kategorin 4-9 månader? För på hemsidan själv så står det 4-9 månder för de som i stort sett genomgår intervjun. Och nu ser vi också att fler får beslut innan 9 månader. Så hur kan detta vara så vilseledande från praktik till teori? Och tvärtom såklart. Och hur är dessa väntetider tänkta utifrån JO-anmälan och förvaltningslagen?

Sant, vet att JO anmälan i sig inte har någon påverkan i mitt specifika ärende, det står som du säger på deras hemsida att de inte kan gå in och agera eller ha en direkt påverkan hos Migrationsverket (det är ju inte verkets fel den omfördelningen och delegation som har decentraliserats från staten) Men som du säger detta är ett politiskt problem (utan att gå in på politik) så därför är JO anmälan i sig ändå ett bra sätt att göra sig hörd för politikern - och som du säger att senaste JO yttrandet gällde prioritering av elektroniska ansökningar gentemot pappersansökningar och att Verket har gjort en ändring där nu - så det kanske är värt det iaf, ur ett kollektivt sammanhang. Kanske skulle funka att en JO anmälan också berör prioriteringshanteringen dvs klart humanitära skäl är viktiga i specifikt barn men då måste man också ha i åtanke förvaltningslagen - här har man ju inte gjort en bra utredning till detta förslag. Därav kanske JO anmälan skulle hjälpa för att de ser över detta. Tror inte de tycker det är OK men tror snarare att man inte har tänkt igenom bäst möjliga strategi för att hantera denna kris. Där bästa möjliga utfall ska överses för samtliga parter. Igen, hoppas du kan besvara mina frågor i bästa möjliga mån om du kan, har lust och tid. Och tusen tack!
    Jag tycker det är helt sanslöst hur man som myndighet kan skriva ut en (ganska) detaljerad information på hemsidan där det tydligt står att intervju räknas inom 4-9 månader, och mitt fall är ju ett tecken på att det är så. Och sen samtidigt höra från en anställd att det inte stämmer, att de inte arbetar så, det är ju helt ofattbart! 

Utan att gå in på politik så har väl problemet med Migv varit liknande i många år, och även om många beslut kommer ovanifrån verkar det vara kaos (information till oss som sökt, personal, ärendehantering osv) och det handlar ju om organisering, ledning, styrning. Jag förstår att med E3-systemet har ärendehanteringen ändrat på mycket men det har inte gjorts på ett bra sätt utan det har skapat kaos och detta påverkar oss som söker! 

Jag fick kontakt med min handläggare för jag hade en specifik fråga som krävde en handläggares svar (turist visa). Fick hennes namn och nummer från växeln. Hon sa att det kommer ta 18 månader för oss innan vi får svar, och hon gav oss alltså beviljat igår så detta visar ju bara på att det är kaos internt och de behöver styra upp allt..

Vi tillhörde SOLNA, både intervjumejl och beslut, så vet inte varför jag alltid hört att vi blev placerade i Växjö men det spelar alltså ingen roll. 

Nabbz, jag förstår din frustration! Tro mig, jag höll på att bli galen när jag läste om ärendet som tog 1,5 månad! Har inga tips heller, fattar själv inte varför vi fick svar igår. Men vi är ju inom samma tidsperiod så något måste ju hända med er ansökan snart! Alla ni som sökt innan oss får gärna hänvisa till vårt ärende. Jag gissar dock på att vi hade tur att det var SAMMA person som tog vårt ärende igen, plus att vi har foton, hyreskontrakt med bådas namn, biljetter osv och har en gemensam hund som ska med till Sverige. Gissar på att vi hade starka bevis och det var ett lätt ärende.

Vi fick inte permanent uppehållstillstånd utan 2 år, vet inte ens om Migv har noterat att vi var uppe i två år men jag är glad ändå.

Saxat från min handläggares mejl: 

"Jag har aldrig hört att man pausar ett ärende utan det ligger i det digitala systemet och inväntar en handläggare som plockar upp det för handläggning och som du mycket riktigt skriver får den sökande inte vara i Sverige när vi fattar beslut."

"
    Vi får inte bevilja tillstånd om hemresan ligger mer än sex månader framåt."

• cecilin

Har missat: tack för alla gratis! Jag hoppas och önskar innerligt att ni alla får svar snart. 

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid