Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Ansöker man från USA eller Israel så går det på 2 eller 3 månader för och få ett beslut.
Söker man från Asien eller Afrika så tar det 18 månader.
Jävla skit systemet.
Less på MV
Ansöker man från USA eller Israel så går det på 2 eller 3 månader för och få ett beslut.
Söker man från Asien eller Afrika så tar det 18 månader.
Jävla skit systemet.
Less på MV
Ja någon är det som snackar skit. Det här är det enda fallet jag har sett som har "gått före" oss i kön även om jag tidigare har läst om flera fall förra året där Migv inte gick på ansökningsdatum.
Ovanstående ansökan med bifall borde ju ha tagit minst 4-9 månader iom att de hade intervju plus komplettering. 1,5 månad låter lite för bra för att vara sant.
De har noterat att jag har ringt sex gånger om vårt ärende, dock är det betydligt fler.. Varför gör dem det om de ändå går på ansökningsdatum? Tror ni att det har någon betydelse om man ringer eller inte?
Men är det inte så att vi alla är i en samlad kö och att första handläggare som har tid ska öppna det ärende som ligger först i kö enligt ansökningsdatum? Jag har fått detta förklarat för mig många gånger och det
Är därför vi inte har någon handläggare. Alltså borde Örebro, Norrköping och Växjö ligga ganska långt fram? Så egentligen tillhör man ingen enhet alls?
Anledningen till att jag ringer är för att de jag pratar med säger "hör av dig om en vecka så vet vi vet mer då borde ni ha fått handläggare"- nästa gång jag ringer får jag det förklarat att det är 18 månaders kö och sådär har svaren varit mixade sedan mars då vi hade intervju.
Jag tänker att migv borde iaf öppna alla fall som närmar sig 9 månader för att undvika JO-anmälan? Så jag har en (kanske dum) förhoppning om att få svar i senast juni.
När vi fick intervju mejlet så skickade de samtidigt ett meddelande, de ville ha en annan typ av personbevis från mig, och handläggarens namn stod när jag loggade in på migrationsverkets hemsida. Jag ringde samma person efter intervjun och den handläggaren tog vårt ärende igen och tog beslut. Det var så jag fick reda på handläggarens namn, men hade jag inte haft det så hade ringt och frågat vem det var som tog beslutet att vi ska boka intervjutid (hade sagt att jag undrade ett par saker för intervjun eller liknande). Nu vet jag inte om man kan logga in på ansökningssidorna, men är kanske värt att testa? Jag skulle dock själv försöka gå telefon vägen till en början och försöka få ett namn på den som skickade intervju mejlet.
och varsågod, jag delar gärna med mig för väntan är extremt jobbigt särskilt då det är svårt att hitta information om vissa saker.
Jag antar att ni gjorde en elektronisk ansökan, som oss, det är till den webbportalen som jag tänkte på (jag har dock inte försökt att göra det, endast när de bad om personbeviset, men det var samma inloggningsuppgifter på samma webbportal, det kanske inte alls går om man inte ska lämna in något, men som sagt, värt ett försök i alla fall)
Jo de byter handläggare, men det är inget som hindrar samma handläggare att få ärendet igen, men sannolikheten är liten att det är ens ärendes tur precis när samma handläggare är tillgänglig, men om man kontaktar handläggaren själv så kan de ta ärendet igen, det är ju trotts allt så att de har lite mer koll på ärendet då de har varit insatta i det. Så mindre jobb för handläggaren och kortare väntan för dig, men bara om man påpekar att ens ärende finns i poolen igen efter intervjun.
En ansökan som saknar något dokument eller behöver utredas mera tar längre tid för Migrationsverket att handlägga. Det kan till exempel vara att Migrationsverket behöver träffa den som gjort ansökan på intervju. Migrationsverket tar kontakt med den som gjort ansökan om ansökan behöver kompletteras med mer information.
Så enligt deras hemsida räknas sökande som måste gå på intervju 4-9 månader.
Hej alla!
Idag har vi fått svar!
Jag hade ju kontakt med "handläggaren" som hade hand om vårt mejl för intervju, men samtalet bröts och jag kunde inte nå henne igen så jag gav upp och har inte tänkt något mer på det, detta var ca två veckor sedan. Men igår mejlade hon mig och var orolig över att vi hade bokat biljetter och fått turist visa.. Efter ett par mejl fram och tillbaka då hon frågade om vårt hemresedatum fick jag till slut ett mejl där hon skrev att hon gett min partner uppehållstilltånd! I samma sekund fick även min pojkvän det efterlängtade mejlet om beslut så det verkar vara sant. Fattar ingenting men är så otroligt glad!!! Jag tror inte vi gick före i kön eftersom vi inte sökt förtur..
Såhär har det sett ut för oss:
Ansökt: 14 september 2014, webbansökan
Mejl om intervju: 6 mars 2015
Intervju i Bangkok: 16 mars
Beslut; 20 maj
Enhet; okänd (än så länge ska ringa imorgon)
Vi ansökte som nyetablerat par men har nu gått över gränsen till sambo enligt MigV kriterier. Skickade med bilder, olika moment från Facebook, hyreskontrakt (med mera kommer inte ihåg exakt) i vår ansökan i höstas och på intervjun skickade vi in mitt lägenhetskontrakt i Sverige, mina flygbiljetter till Thailand, våra gemensamma biljetter. Inga fler bilder eftersom de inte krävde det.
Ville bara dela med mig eftersom jag själv alltid uppskattat att läsa andras historier. Jag hoppas verkligen "proppen" löses upp snabbt som satan så att fler får svar snart. Meddelar enhet då jag vet men tror det är Växjö.
Har missat: tack för alla gratis! Jag hoppas och önskar innerligt att ni alla får svar snart.