• cecilin

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

jessib skrev 2015-04-09 15:01:16 följande:
    Hej cecilin! Sa de något om vilket datum de är på för beslut, om de nu går efter ansökningsdatum? Vi sökte 3 september och hade intervju senare än er (jag läste att ni hade ansökt i mitten av september), men då borde ju "generellt" vår ansökan öppnas före eran, men ja, men vet ju aldrig. Har bara hört om beslut från folk som sökt senast i början av augusti, så jag antar att de börjar närma sig mitten av augusti snart? Och borde öppna våra ärenden i april/maj.

Vad skönt att de säger det, att det kommer gå fort om ingen komplettering behövs.
    Hej Jessib!

De kan ha sagt juli, eller bara sommaren, är osäker. Men då jag nämner att ett par från 1a september redan fått beslut kan de inte förklara det utan det är ju individuellt hur lång tid det tar.

Men ja, ni borde ligga före oss! ;) Jag hade hoppats på svar inom en månad från intervju, vet inte om det ens är möjligt längre. 

Håll oss uppdaterade om hur det går för er!
  • cecilin
    Ellaa skrev 2015-04-13 15:45:23 följande:
    Hej Alla,

Så ÄNTLIGEN kom intervjumailet idag! Vi har redan vidarebefordrat mailet till svenska konsulatet :D ringde också (eftersom vi befinner oss i Peru är det bara en timmes skillnad mellan Peru-New York). Så nu väntar vi på svar via email från de om första möjliga intervjutid, ska ringa igen dock för att se till att mailet kom fram.

Imorgon skulle det ha blivit 6 månader, hade börjat ge upp. :)
    Jätteglad - men vet att det kommer ytterligare en väntan... Man hoppas på den där sverige-amerikanska turen som många har haft, även om jag tvivlar på det.

För er som inte vet: vi ansökte 14 oktober 2014...
    Intervjumail: 13 april 2015...

Växjö enheten.
    Grattis!! Underbart att det börjar hända saker!
  • cecilin
    Baban skrev 2015-04-14 17:20:20 följande:
    Hej Cecilia

Ja dem har uppdaterat väntetider, men vad betyder mer än 9 månader?

Jag tänker att väntetider för nån kan dröja till 2 år eller mer och vi får inte fråga varför!!

Annars dem skulle skriva max väntetider också .

För nån som söka på blankett eller har varit asyl eller nån som MIG vill inte ge beslut kan dröja hur som helst tror jag.

Vad tycker du/ni?
    Nej jag fattar inte, är det ett skämt? Har någon hackat deras sida? Är det handläggningstid från intervjun eller den totala tiden?

Och precis, vad betyder mer än 9 månader, hur ska man förhålla sig till det?
  • cecilin

Fast nej - de kan ju seriöst inte prioritera nya ärenden från tex 1a april 2015 när det finns folk med komplett ansökan som väntat snart ett år. Vad hände med väntetid och att ta ansökningar månad för månad?

Jag tror detta är de nya väntetiderna som ska gälla alla ärenden men det var väl otroligt dumt att göra dem offentliga nu.

Jag ska ringa idag, jävla lotteri.

• cecilin

Hej igen,

Pratade med en trevlig kille på växjö enheten. Han var lika förvånad över dessa nya tider men menade på att handläggningstiden är den totala tiden från ansökan och är det migrationsverket strävar efter.

Han sa också att beslut tas efter ca en månad efter intervju men tror inte det stämmer.

Mer än 9 månader sa han var just för de fall som krävde mer utredning och då är det svårt att ange en tid. 

• cecilin
    Tratten skrev 2015-04-27 12:13:34 följande:
    Nu har det hänt lite..söker från Filippinerna. Intervju gjord i Bangkok

Ansökan inskickad: 11 aug 2014
    Fick intervjumail: 30 jan 2014
    Intervju gjord: 16 mars 2015

Idag 27 april fick jag veta vi har en handläggare. 
    Får se vad som händer nu.. återkommer.
    Vad spännande! Hoppas det går fort för er nu. Vi hade intervju samma dag i Bangkok :) 

Vilken enhet tillhör ni?
  • cecilin

Hej!

Det blir man riktigt knäpp på är alla olika svar man får, ingen på migv som verkar veta vad det är som gäller! Igår fick jag det förklarat för mig att komplett ansökan är då ingen intervju behövs (4 månader), och är den sökande inte EU-medborgare krävs intervju ändå.

Mer utredning, alltså mer än 9 månader, är de fall där mer utredning krävs; inte då ansökan anses vara komplett och alla papper finns med osv.

Kvinnan sa även att handläggarna får order uppifrån om vad som är prio1, mejl om intervju, beslut osv. Så förhoppningsvis börjar besluten komma snart...

Men om jag ringer på måndag får jag nog ett annat svar :)

Att vara gifta har ingen betydelse för om ett förhållande är seriöst eller inte trodde jag? Är det inte mer papper som ska granskas och visas?

• cecilin
    Ellaa skrev 2015-05-01 00:28:36 följande:

Precis, giftemål spelar ingen roll när det gäller beslutsfattandet dvs att det går inte snabbare för att man är gift men de vill ändå ha bevis för utredningens skull dvs att de kommer bedöma utifrån att ni är gift te x från par som träffats utomlands och haft långdistans (bara ett exempel) därav säkert också frågorna man får under intervjun.  

Hur professionella de är kan jag inte uttala mig om, jobbat på en förvaltningsmyndighet innan där de var nog mer hatade är Migrationsverket men när jag väl började jobba där inne så var det KAOS - oss handläggare var bara egentligen små marionetter. Som Smiley75 skrev, handläggarna är lika ?. Men onekligen är det kris hos de, det är helt oacceptabelt att INGET händer. 

"Den typen av ansökan som ni har gjort" är det inte vad de flesta gör för ansökan iaf? Och om det är så att det tar 9 månader hur kunde det ta 3-4 månader för vissa för ett år sedan, och jag talar om amerikanska medborgare (från andra tråden). Vad fan tror de inte att det finns sidor på nätet där folk delar med sig - hur kan det ta trippelt så mycket tid nu?!?! Och samtliga där gjorde sina intervjuer!!!! 

Skitsnack om det här med EU-medborgare ska ta mindre tid, om man är EU  medborgare så har man rätt att jobba i Sverige och vistas i Sverige enligt EU-rätt. Så vad ska de ansöka hos Migrationsverket - och sen när grundar sig snabbheten av beslutsfattande utifrån vart man är ifrån!? Det är diskriminering då! Så bara för att man är EU medborgare så kan man inte hitta på äktenskap eller? Helt sjukt. 

Det som också är märkligt är att det finns 3 staplar med väntetider - så vilka faller under stapel 2? Dvs 4-9 månader. De som har gjort en halvintervju eller? Förlåt om jag är ironisk men detta är påfrestande som FAN! Nästan så att jag vill ringa och önskar att de säger samma sak till mig för att sätta de på plats, jag kan ta informationen men DÅ ska det ha relevans. Så om man har fått förklarat att första stapel 4 månader är de som slipper intervjun (hur många procent av alla ansökande slipper intervjun? Och vilka då faller under stapel 2? Dvs 4-9 månader.

Om nästan 99,9% av oss faller på stapel 3 - vart faller de som har fått nekande pga tidigare asyl - faller vi i samma kategori som de då också? 

Jag ska börja ta namn på de som jag talar med, för jävlar får man svar ska de ha en bra förklaring!!!!!!! 

Såsom de gömde sig bakom 14 månader - så gömmer de sig nu bakom 9 månader +, och när är sluttiden? Vad får vi för säkerhet att vårt ärende verkligen kollas upp. Så det kan gå 24 månader för vissa eller.... Och man får inga svar? Aldrig i hela mitt liv. Önska nästan jag var hemma. Ska kontakta Migrationsministern. 

Ja det förstår jag, att vara gifta i över två år och ha bott tillsammans lika länge borde ju verkligen påskynda beslutet och inte skapa mer utredning.

Alla säger olika och när jag påpekar detta är det den jag pratar med som har korrekt info; denna kvinna trodde mitt ärende skulle ta 4-9 månader och likaså för de fall där ingen vidare utredning behövs. Men hon hänvisade snarare till 14 månader och inte 9+ månader.

Men som sagt, alla säger olika och just den jag pratar med den då har alltid rätt.

mycket bra initiativ att mejla migrationsministern!
  • cecilin

Hur fungerar det med turist visa för ens partner; Jag har förstått att den sökande inte får komma till Sverige men hur får migrationsverket reda på det? Någon som har erfarenhet av detta?

Det går ju att söka visum hos ambassader och den processen har ju inget med migv att göra..

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid