• JamJam

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Intressant läsning. Det är hemskt frustrerande det MIG håller på med och jag kan inte annat än att hålla med om att man borde särskilja hantering av asyl och UT för familj/behörig. Det är faktiskt inte ok att man ska behöva behandlas på det här viset som svensk medborgare.....det är tröttsamt och väldigt deprimerande. Har nu kommit på tankar om att antingen säga upp mig och flytta till maken tills vi får svar eller så lutar det åt långtidssjukskrivning. Inte för att jävlas med systemet men helt enkelt för att jag inte orkar mer mentalt att gå runt och vänta på nån myndighet att bestämma hur och när jag får leva med min man.

Jag gjorde ansökan den 15 Oktober 2014 och har läst fler som gjort ansökan tidigare och fortfarande väntar på beslut.
    Har inte hört ett knyst från MIG och att ringa dit får man inte mer hjälp av....det är helt sanslöst.
    Är det ngn mer som ansökt i Oktober? Hört ngt?

/R

• JamJam

Hej Ellaa (och alla andra)

vi har vårt ärende i Örebro fick jag veta av en sur kundtjänstarbetare på MIG. Detta fick jag veta för ett par veckor sedan. Inget mer..... sen har det bara varit helt tyst.

Funderar på att ringa in idag och höra efter hur det går. Hittade numret till Örebro enheten i en annan tråd men vet inte om jag blir smartare av att ringa.

Guh va jobbigt det här är.....
    Vilken enhet tillhör ni? 

/R

• JamJam
    JamJam skrev 2015-02-27 10:51:29 följande:

Hej Ellaa (och alla andra)

vi har vårt ärende i Örebro fick jag veta av en sur kundtjänstarbetare på MIG. Detta fick jag veta för ett par veckor sedan. Inget mer..... sen har det bara varit helt tyst.

Funderar på att ringa in idag och höra efter hur det går. Hittade numret till Örebro enheten i en annan tråd men vet inte om jag blir smartare av att ringa.

Guh va jobbigt det här är.....
    Vilken enhet tillhör ni? 

/R

Sorry, såg nu att du skrivit i Växsjö.....verkar ju gå snabbare där än i Örebro.
  • JamJam
    Mimmipigg skrev 2015-02-27 12:19:59 följande:
    Håller med att Örebro verkar sölat ner sig :/. I höstas var Örebro den snabbaste enheten med att fatta beslut och skicka ut intervjumailen. Vet inte riktigt vad som hänt där då de e så sega. De är iaf väldigt trevliga när man ringer dem. Har ringt minst 15 gånger dit o endast 1 gång råkat jag ut för en tjej som såklart hävdade att väntetiden är 14månader så ingen idé att ringa enligt henne.

Så till hur det går för oss just nu. Mailade handläggaren som skickade vårt intervjumail och fick reda på att det är ca 75 ansökningar före oss i kön i Örebro. Jag frågade även om det var nån idé för mig att boka biljetter för mig i slutet av mars för att åka ner o hälsa på min man men han sa att jag skulle hålla ut ett tag till då de troligtvis kommer öppna vårt ärende för ev beslut inom 3 veckor. Hoppas verkligen han har rätt och att den handläggaren tycker att vi är ett enkelt ärende för snabbt beslut :)
    När gjorde ni er ansökan?
  • JamJam
    Mimmipigg skrev 2015-02-27 14:05:27 följande:
    Vi gjorde vår ansökan 1 augusti 2014. Fick mail om intervju relativt "snabbt" den 10 december men de hade 7 veckors väntan på ambassaden så min man gjorde sin intervju 26 januari.
    Då fick ni alltså vänta 4 månader. Kanske kanske vågar man hoppas på att få ett mail snart då, kanske om ett par veckor. 
    Ringde till Örebro enheten och nej, de är inte alls samarbetsvilliga. Återgår hela tiden till det där med 14 månader. Hon ville inte heller svara på om ansökan var komplett eller ej.Så kanske var det den tanten du menade som svarade på mitt samtal...... det skulle ju vara så typiskt.

Hur som, vi håller tummar och tår men en tripp till maken måste dock bokas in. Det här verkar ta sin tid. Mina semesterdagar kommer att ta slut bara.... Obestämd

Ambassaden som vi eventuellt ska till har bara en veckas väntetid just nu. Hoppas att det är så även när vi får mailet.
  • JamJam
    Anonym (Jonis) skrev 2015-02-27 14:52:56 följande:

[quote=74928211][quote-nick]JamJam skrev 2015-02-26 15:55:00 följande:[/quote-nick]Hej!

Intressant läsning. Det är hemskt frustrerande det MIG håller på med och jag kan inte annat än att hålla med om att man borde särskilja hantering av asyl och UT för familj/behörig. Det är faktiskt inte ok att man ska behöva behandlas på det här viset som svensk medborgare.....det är tröttsamt och väldigt deprimerande. Har nu kommit på tankar om att antingen säga upp mig och flytta till maken tills vi får svar eller så lutar det åt långtidssjukskrivning. Inte för att jävlas med systemet men helt enkelt för att jag inte orkar mer mentalt att gå runt och vänta på nån myndighet att bestämma hur och när jag får leva med min man.

Jag gjorde ansökan den 15 Oktober 2014 och har läst fler som gjort ansökan tidigare och fortfarande väntar på beslut.

Har inte hört ett knyst från MIG och att ringa dit får man inte mer hjälp av....det är helt sanslöst.

Är det ngn mer som ansökt i Oktober? Hört ngt?

/R[/

Alltså.. Ja det är jävligt mentalt påfrestande att inte få leva ihop med den man älskar pga byråkratin i detta landet. Men jag kan ändå inte låta bli att bli förbannad rent ut sagt när du skriver att du tänker långtidssjukskriva dig för att vara med din make/kille? Det är väll precis lila jobbigt och påfrestande för oss allihopa spm sitter i denna situationen? Och att långtidssjukskriva sig är verkligen ingen lösning. Däremot förstör du för väldigt många andra som skulle behöva en sjukskrivning. Du får väll helt enkelt flytta till landet din kille bor i och antingen leva på honom eller skaffa dig ett jobb?

Mvh en som väntat i 13 månader på svar!!!!

Fast du Jonis - sa jag något om att långtidsjukskriva mig för att åka och bo med min man? Nej, så här gör du ju antaganden. Och ja, det är väldigt påfrestande för alla men all är också olika. Vad vet du vad jag har för bakgrund och hur mycket jag orkar med mentalt. Och varför blir du förbannad om jag skulle göra det?
    Det kanske är en lösning för mig - jag kanske orkar mer om jag inte behöver stressa med jobb och med MIG vareviga dag. 
    Jag förstår verkligen inte varför du är så aggressiv i ditt sätt att skriva. Det är väl det sista som behövs här...vi är väl alla väldigt trötta och frustrerade. Du är inte direkt uppmuntrande. Helt onödigt Jonis.....verkligen.
    Jag beklagar att du fått vänta i 13 mån men din ilska behöver du inte ta ut på mig.

/R
  • JamJam
    Anonym (Jonis) skrev 2015-02-27 15:25:05 följande:

[quote=74933358][quote-nick]JamJam skrev 2015-02-27 15:15:23 följande:[/quote-nick]Fast du Jonis - sa jag något om att långtidsjukskriva mig för att åka och bo med min man? Nej, så här gör du ju antaganden. Och ja, det är väldigt påfrestande för alla men all är också olika. Vad vet du vad jag har för bakgrund och hur mycket jag orkar med mentalt. Och varför blir du förbannad om jag skulle göra det?

Det kanske är en lösning för mig - jag kanske orkar mer om jag inte behöver stressa med jobb och med MIG vareviga dag. 

Jag förstår verkligen inte varför du är så aggressiv i ditt sätt att skriva. Det är väl det sista som behövs här...vi är väl alla väldigt trötta och frustrerade. Du är inte direkt uppmuntrande. Helt onödigt Jonis.....verkligen.

Jag beklagar att du fått vänta i 13 mån men din ilska behöver du inte ta ut på mig.

/R[/

Jo jag tog ditt sätt att uttrycka dig på att långtidssjukskriva dig var din lösning för att få vara med din man. Och ja jag tycker det är fel. Nej jag vet inget om din bakgrund men jag kan säga att min egna bakgrund är väll inte heller en dans på rosor så sett. Jag tar helt enkelt illa upp när människor använder sjukskrivning för att få som dom vill eller under andra omständigheter än vad det är till för.

Nej, jag vet inget om din bakgrund och därmed gör jag inte heller några antaganden om dig. Jag tycker inte heller man ska sjukskriva sig "bara för att få som man vill" och under mina 23 år som arbetande har jag aldrig tänkt eller gjort det. Men hur som helst,

Jag tycker att det är tråkigt med den ton du har här.

Jag har följt tråden och skrev nu för att jag ville dela med mig av mina erfarenheter och tankar. Vad synd då att det bara tar en dag innan man blir kritiserad och "påhoppad". Blir faktiskt väldigt ledsen....men

Jag ska inte tråka ut andra läsare med denna konversation så jag väljer att avrunda här. Jag önskar er alla lycka till.

Jonis, jag önskar även dig ett stort lycka till och hoppas du får ett positivt svar snart.

All the best och styrkekramar
  • JamJam

Ellaa - stort Grattis!
    Som jag har väntat på att du ska få det där mailet för då kan det inte vara långt kvar tills att vi får det mailet om allt vill sig väl.
    Vi ansökte ju den 15:e Oktober 2014 men ligger i Örebro enheten. Hoppas på ett mail denna vecka.

Stort Grattis igen - nu får vi hålla tummarna att det inte behöver ta så lång tid för att få tid för intervju samt ett beslut.

Åh, hoppas hoppas. 

• JamJam

Idag kom äntligen intervjumailet! 6 månader på dagen - vi gjorde ansökningen den 15:e Okt 2014. 

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid