• JamJam

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Lambie skrev 2015-04-15 13:21:37 följande:
    Telefonnr till Örebroenheten: 0104859585
    Tack :)
  • JamJam

Pratade precis med Mirre Vesterlund på Migrationsverket i Örebrpenheten och det må jag säga var den absolut mes bittra och oförskämda tant jag pratat med.
    När jag började förklara vad det kostar oss att behöva komplettera med en del uppgifter så avbryter hon mig och säger " Det där säger mig ingenting" och " det är väl inte mitt eller migrationsverkets problem om ni måste betala för att få ut vissa dokument! ???
    Får man verkligen vara så otrevlig?
    Jag bad att prata med hennes chef men han är ju på "semester" - det tycks de vara väldigt ofta de där cheferna.
    Sen när jag bad om hennes namn så sa hon " vill du ha mitt personnummer oxå?"
    Herregud!
    Det blir en JO anmälan på det här!!!!!

• JamJam
    Anonym (Vafan) skrev 2015-04-16 15:33:10 följande:
    Klaga är meningslöst, ska du göra det måste du gå till domstol och det kan bli EXTREMT dyrt.
    det är ALDRIG meningslöst att klaga - så länge man gör det rätt!
  • JamJam

Jag håller med om att en namninsamling behövs. Även om intervjumailen går ut nu vilket i sig är bra så innebär detta inte att handläggningstiden har förändrats. Vad jag har förstått efter samtal med migrationsverket kan det dröja ytterligare månader innan ett beslut kan fattas och nu har vi redan väntat i 6,5 månader så vi kommer med stor sannolikhet att överskrida väntetiden med 9 månader. Ensam kan man tyvärr inte påverka mycket men tillsammans kan vi nog göra våra röster hörda.

Det är inte rätt att behandlas på detta sätt och gå runt och vänta i ovisshet. Jag läser vad Smilla 75 från migrationsverket skriver: Det är regeringen som trots Migrationsverkets anmodan i god tid inte skjuter till resurser som är anledningen. Regeringen anser inte att anhöriginvandring ska vara en prioriterad fråga. Det är där man ska rikta kritiken. Samtidigt är Sverige det enda landet i världen som tar emot nyetablerade anknytningar där inte ens partnern i Sverige kan försörja sig, än mindre den som avser att invandra. Detta är en mycket kostsam budgetpost.

Precis som hon/han säger så behöver vi rikta kritiken diåt. Och jag anser inte att man ska nöja sig och lämna denna diskussion och fråga bara för att man har fått ett beslut. Jag är mer än redo att sätta igång en namninsamling även utanför detta forum och gå ut till social medier. Det är en förvaltningslag som regeringen och därmed migrationsverket bryter mot och JO-anmälan finns och utreds för tidigare år men jag kan inte se varför detta inte kan/behöver belysas ännu mer. Vi kan inte bara nöja oss med att bita i det sura äpplet. Något måste förändras här. 

• JamJam

Och precis som du skriver Donna90 - om vi måste vänta i över 9 månader så behöver an ju se över den lagen/regeln som säger att partnern ej får vistas här under väntetiden. Den är helt och hållet skev och ogenomtänkt. Hur kan det vara så att asylsökande kan vistas här och vänta på beslut men partnerns riskerar att få avslag?? Om väntetiderna hade hållit sig under en resonlig tid såsom kanske 3-6 månader MAX - ja, då kanske man kan stå ut men 14 månader???????? 

Det är ett brott mot mänskliga rättigheter i allra högsta grad och mot oss som är medborgare i detta land och som vilken annan medborgare som helst bara vill leva och bo med våra partners. Det är inte ens en ansökan om bidrag eller ngt fifflande .....det är en hederlig förfrågan att få starta sitt liv med sin partner i det land man är uppvuxen, jobbar och betalar skatt. Men för det ska man straffas??!!!!
    Blir inte klok på det och ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag.

• JamJam
    AAke skrev 2015-04-29 12:57:01 följande:

en namninsamling känns helt meningslöst.
    tänkte ni gå runt på gator och torg för att samla in namn?
    en lista med typ 50 namn eller vad det kan bli kommer då inte ge någon som helst effekt...

AAke - det som är meningslöst är din negativa attityd just nu. 

Vi lever inte på 50-talet där namninsamling sker enbart på gator och torg. Vi lever i en digitaliserad värld där kommunikation i majoritet sker över sociala medier - det är också där man kan belysa problemet.

Jag kommer ALDRIG att förstå människor med en "det kommer ändå inte att funka så lika bra att bara sitta här och ta skiten" mentalitet. Det är så oerhört sorgligt. 
    Jag gör hellre "meningslösa" saker än att bara böja mig framåt och ta skiten.
    Ursäkta min något arga attityd men jag är verkligen förbannad på denna situation och blir så ledsen över en så pessimistisk attityd.

Håller i skrivandets stund att läsa lite kring hur man bäst går tillväga för att väcka uppmärksamhet i en fråga. Jag håller er uppdaterade så gott jag kan.
  • JamJam
    AAke skrev 2015-04-29 13:59:40 följande:
    min attityd? att jag är lite mer realistisk?

om du går tillbaka ett antal sidor då är det redan någon som säger sig ha skapat en namninsamling, men den personen klarade inte ens av att direktlänka till den.

ska en namninsamling göras då måste den verka seriös samt få bra spridning.
    Väldigt många namninsamlingar får för få underskrifter, och när namn som "Kalle Anka" dessutom har skrivit på så är trovärdigheten väldigt låg.

jag tror mer på att försöka gå på någon minister eller skapa uppmärksamhet i media.

Men om någon här startar en SERIÖS namninsamling visst kan jag skriva under, men så som nivån verkade vara på den förra så tänker jag inte bemöda mig att skriva under.
    Det är en hårfin linje mellan realistisk och pessimistisk. Se över hur du uttrycker dig för att inte förväxlas med det ena eller det andra. Man kan inte döma ut en handling som misslyckad för att det inte gick som planerat första gången. Det må komma fler med det förslaget och jag tycker att man kan stötta dessa istället för att tycka att de är "värdelösa"

Sen tycker jag att om man ska den synen på att folk vill starta namninsamling eller liknande så gör då istället något själv då.
    Hur vågar du kritisera ett försök till förbättring om du inte ens själv kan komma med ett motbud? Sitt du där och vänta på bättre dagar eller på att bara skriva ner ditt namn.

Vem vet vad en namninsamling kan leda till - det kan leda till medier och nyheter. Information till samhället om vad tusentals av oss får genomgå för att få leva med våra partners. Man börjar inte bygga hus uppifrån ner......
  • JamJam

AAke, det finns en skillnad mellan påhopp och svar på tal. Och så som du skrev att det var meningslöst med namninsamling lät det inte alls som att du menade att om man ska göra det bör det göra seriöst. Denna specificering kom inte först senare efter att du som du säger "blev påhoppad".

Hur som helst, om du nu hade planerat detta sen 2010 och är hur lugn som helst så återgå då till ditt lugn och låt oss som är hysteriska :) vara hysteriska. Vi sårar ju ingen genom att skriva av oss här och planera för förbättring. Och som Ella skriver har vi rätt enligt fövaltningslagen att ringa och kolla upp vårat ärende. Det är i väntans tider det enda som kan ge lite tröst.

Vi är alla i en oerhört jobbig situation. Jättejobbig sådan. Och även om du påstår att du är lugn så tror jag nog att denna situation påverkat dig med. Det är väl därför man letar sig till såna här forum....för att hitta andra människor i samma sits och för att hålla sig någorlunda uppdaterad när man inte kan få svar någon annanstans.

Jag ger svar på tal och är INTE ute efter att förolämpa eller hoppa på ngn. 
    Jag kan ärligt säga att det här forumet har gett mig mycket mer information och tröst än vad myndigheten har gjort under hela processen.Därför ser jag helst inte att vi infekterar det med bara tjafs och påhopp. 

Om du nu har gjort din bakgrundskoll innan du och din fru sökte så sitter du väl inne med massa information - är det inte bättre att dela med sig av detta än att hamna i såna här argumentationer. 

Jag tycker att vi återgår till att stötta, supporta, informera, och allt sånt som inte innebär något trist.

Lycka till allihop!

• JamJam

Grymt bra jobbat med statistikrapporten. Den ger ju ett litet hopp om att det kanske snart blir ett beslut och med snart menar jag innan sommaren är slut.....kanske.....förhoppningsvis. Jag kan oxå dela med mig av min statistik ifall att..

Ansökan : 2014-10-15

Mail om intervju: 2015-04-15

Tid för intervju: 2015-04-23

Land: Jamaica

Nu väntar vi på beslut men det känns som en evighetsväntan. Ska börja titta på alternativ såsom tjänstledighet eller eventuell uppsägning för nu orkar inte psyket snart. Jag beundrar verkligen alla de som har och fortfarande orkar vänta i över 1 år

• JamJam
    Anonym (rosen) skrev 2015-06-02 23:34:14 följande:

Hej
    Angående att vistats i landet under anknytningsansökan så finns det ingen lag som säger att partnern inte får vistas i landet men får inte vara här vid beslut eftersom man då riskerar avslag. Detta är vad jag har läst. Det står ingenstans att det ENDAST är viseringsfria partners som får göra detta dock svårare för oss som har partners som behöver visum. Då måste man först få igenom ett visum vilket kanske inte alltid är så lätt då de vet att man redan har en ansökan inne. Tycker dock de borde vara mer hjälpsamma och förstående på ambassaderna eftersom samma villkor borde gälla för alla.Speciellt i dessa tider med långa väntetider. Var i kontakt med ambassaden i min mans hemland angående detta och enligt dem har han rätt att söka sen får de bedöma ifrån fall till fall. Dock sa de att det skulle innebära att vår ansökan på anknytning skulle ta längre tid att få beslut på om visum beviljades. Detta står dock inte i lagen utan bara att man riskerar avslag eller försenat beslut om man vistats i landet då beslut tas. Om det nu är så att man får information när man får handläggare så undrar jag vart problemet ligger. Varför göra denna långvariga process svårare för oss? Givetvis glad för alla er som inte behöver visum för era partners men kan inte förneka att det gör ont att veta att min partner egentligen också har laglig rätt att komma och hälsa på åtminstone en månad men varken migrationsverk eller ambassad vill hjälpa.Vi har dessutom oturen att behöva vänta ytterligare en månad efter beslut på att ett kort ska komma. I vilket fall som helst så ska jag kontakta advokat och be om hjälp och råd angående besöksvisum för min partner. 

Hej rosen. Jag är i samma dilemma som du där min partner måste söka visum för att besöka mig under ansökningsprocessen. Har försökt att få information från migrationsverket omkring lagar/regler kring detta men i vanlig ordning är informationen från dem väldigt diffus eller varierande. Jag ringde därför ambassaden igår och frågade och de förklarade att de gör beslut angående besöksvisum från fall till fall. Och som du skriver så handlar ju det om att den personen inte får befinna sig i landet när beslut ska tas. Men då får man vara aktiv med att ringa och kolla var och varannan dag så att det inte blir något tokigt. Vi har i alla fall bestämt att vi är redo att ta den risken och besväret att ansöka om ett besöksvisum för ju mer man gräver i det desto mer och mer orättvist känns det som man blir behandlad beroende på vilket land ens partner kommer ifrån. Någon måtta får det faktiskt vara på det här helt taskiga beteendet. Och dessutom har jag frågat om ungefärlig väntetid som kvarstår då jag gärna vill ta beslut om jag ska säga upp mig från jobbet om väntetiden är ytterligare 6+ månader men då får jag bara till svar att de inte kan ge information utan hänvisar bara till att de jobbar så fort de kan. Men hallå???? Det här är ju ofattbart!!!!!!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid