-
Fast så kanske barnet bor hos dig redan här i Sverige kom jag på.... nåvälJamJam skrev 2015-06-29 15:53:10 följande:Har ni ett gemensamt barn under 18 år så kan ni ansöka om förtur tror jag. Då går det bra mycket fortare. Om barnet t.ex ska hinna med skolstart till höst.....
-
Grattis Deitch! jättekul för er skull.
Men samtidigt kan jag inte låta bli att bli mer irriterad! Hur kan de göra såhär??? Varför är ens liv ett jäkla lotteri helt plötsligt???
Fy!! Fy Fy FY!!!! -
Hej LizaAm...... (orkar inte skriva hela namnet - förlåt)LizaAmazingGolden skrev 2015-07-09 16:26:29 följande:
Hej
Finns det någon här inne som har erfarenhet i att ansöka om att leva och bo med någon i Sverige där mannen ifråga kommer ifrån/ bor i Egypten?
Min blivande man är bosatt i Kairo och vi väntar innerligt på någon form av besked från Migrationsverket
Snälla OM det finns någon av er som har erfarenhet av ansökan från Egypten önskar jag av hjärtat få svar
Jag är faktiskt bekant med en person vars syskon har kommit och hälsat på 2 ggr från Egypten samt numera har ett arbetstillsånd för 2 år i Sverige.
Det tog sin lilla tid att få till arbetstillståndet men till slut så - kanske allt som allt 9 månader.
När det gäller förhållande så skulle jag nog räkna med lite mer tid med tanke på hur segt det går på MIGV.
Vet inte vad mer du ville veta.
Du kan inboxa mig så kan jag försöka berätta allt vad jag vet....
Lycka till
xx -
Hej LizaAm...... (orkar inte skriva hela namnet - förlåt)LizaAmazingGolden skrev 2015-07-09 16:26:29 följande:
Hej
Finns det någon här inne som har erfarenhet i att ansöka om att leva och bo med någon i Sverige där mannen ifråga kommer ifrån/ bor i Egypten?
Min blivande man är bosatt i Kairo och vi väntar innerligt på någon form av besked från Migrationsverket
Snälla OM det finns någon av er som har erfarenhet av ansökan från Egypten önskar jag av hjärtat få svar
Jag är faktiskt bekant med en person vars syskon har kommit och hälsat på 2 ggr från Egypten samt numera har ett arbetstillsånd för 2 år i Sverige.
Det tog sin lilla tid att få till arbetstillståndet men till slut så - kanske allt som allt 9 månader.
När det gäller förhållande så skulle jag nog räkna med lite mer tid med tanke på hur segt det går på MIGV.
Vet inte vad mer du ville veta.
Du kan inboxa mig så kan jag försöka berätta allt vad jag vet....
Lycka till
xx -
Imorgon gör vi en JO-anmälan då vi väntat 9 månader. Min man fick beviljat besöksvisum trots att det ligger en oavklarad uppehållsansökan här - ambassaden tog beslut på 2 veckor. Så han kommer hit om några dagar och blir kvar i 90 dgr eller tills beslut fattats- lite tröst i vardagen. Kanske gör det väntan lite lite lättare.....
Nu är det till att ringa MIV var och varannan dag och se till att han inte befinner sig här när det är dags för beslut. Vilket meck :/ -
Nr till Örebro 0104859585Ellaa skrev 2015-07-20 13:52:00 följande:
Har någon nr till Örebro enheten? Skulle behöva den! Tack på förhand!
Ringde precis och fick info att de just nu jobbar med Mars 2014 ärenden..... hahahahha!
Herregud nu är det ju bara skrattretande. För två veckor sedan jobbade de med Augusti 2014 så antagligen jobbar de bakåt då. Vad ska man annars tro.
Åh herregud vilka skojare.... vilket jävla skämt!!!! -
Det är skillnad på ansökan om arbetstillstånd och ansökan för TUT för anknytning.Anonym (cia) skrev 2015-07-23 00:27:09 följande:
Jag har absolut inte läst hela tråden och jag förstår inte vad som tar tid, mitt barn gifte sig i början på året med en icke eu medborgare, dom sökte arbetsoch uppehålls tillstånd i början på sommaren från hans hemland och det blev klart för någon vecka sen. 2 års uppehåll och arbetstillstånd utan några som helst problem.
Är det skillnad på vart man kommer ifrån? Eller vart man söker från?
Jag är alltså genuint nyfiken, för jag har ingen koll på sånt här alls.
Arbetstillstånd går normalt lite fortare att få klart. -
Sample123 skrev 2015-07-26 23:55:28 följande:
Någon som vet vad som gäller vid besök i sverige medans man har ett sambo-ärende som väntar på beslut. Vad jag vet så får personen inte befinna sig i sverige dagen beslutet faller, men eftersom intervjun gjordes nyligen så känns det okej för besök i sverige med tanke på väntetiderna. Mejlade migrationsverket och fick svaret att det är lagligt att besöka sverige i väntan på beslut men att ansökan kan avslås om personen befinner sig i sverige när beslutet tas. Men dock så rekommenderar dom ej detta av någon anledning? Och vid besök så vill de att man mejlar denna info, vet någon vad som händer med denna info hos dom? Frågade även om ett besök har någon påverkan på ansökan på något sätt men fick ej svar på detta, någon som vet? Har någon av er haft sin partner på besök, hur gick detta till? Någon påverkan på ansökan? Meddelade ni migrationsverket innan besöket? Hur säkert är ett besök för ansökan helt enkelt, med tanke på väntetiderna så vill min partner komma på besök hos mig men samtidigt vill vi inte ta några risker vad gäller ansökan så hoppas någon här kan förtydliga allt då migrationsverket inte gör det fullt ut genom att säga att det är lagligt men rekommenderas inte. Om någon varit i denna situation, har ni möjligtvis hållit kontakt med verket för att se om ni fått en handläggare för att kunna planera en resa ut från sverige eller sker den processen med besluttagande snabbt efter tilldelad handläggare? Ursäkta för det långa inlägget men är så nyfiken och vet att det finns vissa här som har bättre koll och kanske även erfarenhet av besök till sverige i väntan på beslut. :)
-
Sample123 skrev 2015-07-26 23:55:28 följande:
Någon som vet vad som gäller vid besök i sverige medans man har ett sambo-ärende som väntar på beslut. Vad jag vet så får personen inte befinna sig i sverige dagen beslutet faller, men eftersom intervjun gjordes nyligen så känns det okej för besök i sverige med tanke på väntetiderna. Mejlade migrationsverket och fick svaret att det är lagligt att besöka sverige i väntan på beslut men att ansökan kan avslås om personen befinner sig i sverige när beslutet tas. Men dock så rekommenderar dom ej detta av någon anledning? Och vid besök så vill de att man mejlar denna info, vet någon vad som händer med denna info hos dom? Frågade även om ett besök har någon påverkan på ansökan på något sätt men fick ej svar på detta, någon som vet? Har någon av er haft sin partner på besök, hur gick detta till? Någon påverkan på ansökan? Meddelade ni migrationsverket innan besöket? Hur säkert är ett besök för ansökan helt enkelt, med tanke på väntetiderna så vill min partner komma på besök hos mig men samtidigt vill vi inte ta några risker vad gäller ansökan så hoppas någon här kan förtydliga allt då migrationsverket inte gör det fullt ut genom att säga att det är lagligt men rekommenderas inte. Om någon varit i denna situation, har ni möjligtvis hållit kontakt med verket för att se om ni fått en handläggare för att kunna planera en resa ut från sverige eller sker den processen med besluttagande snabbt efter tilldelad handläggare? Ursäkta för det långa inlägget men är så nyfiken och vet att det finns vissa här som har bättre koll och kanske även erfarenhet av besök till sverige i väntan på beslut. :)
-
Hej Sample123,Sample123 skrev 2015-07-26 23:55:28 följande:
min sambo är på besök och han var tvungen att ansöka om besöksvisum för att få komma hit. Vi har väntat i över 9 månader och jag skiter fullständigt i deras rekommendationer för de har redan brutit mot lagen själva. Jag ringer varannan dag och kollar status men har inte informerat om att min man är här. Varör skulle jag göra det för?