• ArthurMouse

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Min partner ska på möte 8e maj (kanadensare)... Tror fasiken att jag är mer nervös än honom. :O

Tycker extremt synd om oss alla som haft oturen att hamna i denna ovisshet, samtidigt som jag känner mig lättad över att jag och killen inte är ensamma i båten.

Min arbetskollega väntar på att få en tid till möte med Migrationsverket. Hans flickvän var på möte med ambassaden för typ 5 månader sedan, mötet går hur bra som helst. Inga som helst problem... Efter typ 1 månad efter hennes möte kontaktar han MIG och undrar hur det går, då får han till svar att de hamnat tillbaka i "första" kön i väntan på att Han ska få gå på möte med MIG. Han har nu väntat i över 5 månader att få gå på möte, och nu sist så hade de enbart sagt, du får en tid någon gång under sen-våren. De har sammanlagt väntat i 11 månader. Då vet jag inte om han måste på möte pga att hans flickvän varit asylsökande här i Sverige tidigare.:\

• ArthurMouse

Alltså hur stor är chansen att man får avslag egentligen? Min partner var på möte 8e maj, han berättade att allt hade gått hur bra som helst. Kvinnan han hade intervju ringde till och med 2 timmar innan och förklarade vad han skulle ta med sig. Han tog med sig så mycket bevis som möjligt.. Foton på oss, min familj från hans vistelse här, foton på vardagliga saker han gjort i landet, foton på oss under alla vistelser jag gjort i Kanada etc. Han tog med sig alla stämplar i mitt pass, mitt ID osv.

Han berättade att intervjun hade gått hur bra som helst och kvinnan hade till och med sagt att han inte behöver oroa sig för avslag eller något annat. Det var vad hon sade, men jag är livrädd för själva MIGV.. Vi är ju relativt unga (Han är 24 och jag är 22). Livrädd att de säger "ni är så unga så vi anser att ni inte är seriösa" osv... Man vet aldrig med dem:(

Hur stor är egentligen risken att man får avslag? Någon som vet?:/

• ArthurMouse
    tillsammans i Sverige skrev 2015-05-18 00:37:16 följande:
    Jag vet inte hur stor risken är att få avslag, men kvinnan som höll i min pojkväns intervju sa i alla fall att hon aldrig hade varit med om att någon hade fått avslag baserat på att man är ett för ungt par. Vi var nämligen också oroliga för detta (och vi är yngre än vad ni är), men vi har rätt nyligen fått bifall! :)
     Tusen tack för det! :) Man blir så enormt nojig över småsaker, man vet inte vad de kan komma med..:o
  • ArthurMouse

Om jag förstått rätt så kommer vi i Sverige få fylla i något "papper" efter ens partners intervju?

• ArthurMouse

Ringde precis MIGV och de har än inte fått in materialet från ambassaden (intervjun var 8e maj)..:/

Han sa även att vi tillhörde Nörrköping men velade inte ge numret dit eftersom att vårat ärende skulle flyttas efter att de fått in allt material från ambassaden. Han jag pratade med lät rätt så besvärad och velade helst inte ge någon info alls.

Men OM vi kommer stanna i Norrköping, vet någon om det är lång väntetid där?

• ArthurMouse

Hej! När min partner skulle på intervju så ringde de från ambassaden (konsulat i vårt fall)och förklarade åt honom vad som var viktigt att ta med sig, de velade att han skulle ta med sig pass(även kopia på mitt),massa foton från resor vi gjort tillsammans,mina flygbiljetter samt hans biljetter, chatthistorik (dock så hade jag bytt till ny mobil och efter det har vi endast använt oss av FaceTime, men det var ingen fara när han förklarade det!). Även alla stämplar i passet från in och ut resor. ge så mycket "bevis" som möjligt. Min partner ringde förresten till ambassaden och bokade möte, sedan ringde de upp honom och berättade att han skulle på möte på ett konsulat då hans stad ligger flera timmar från ambassaden :)

Hej1234567 skrev 2015-05-22 03:01:02 följande:

Hej alla! Skickade in ansökan 2015 januari och fick mail för några dagar sedan om att tjejen ska boka tid för intervju hos ambassaden i sitt land. Tänkte bara fråga er hur den processen ser ut (inte bokat än). Går ju in på länken man får och vad gör jag sedan? För vad jag kan se så står det inte någonstans vilka datum som är "lediga". Kan i princip trycka på vilket datum som helst, även morgondagens datum, och trycka på spara. Är det när man trycker på "spara" som man får veta om det datumet går bra eller hur funkar det? Får man någon form av belräftelse via mail? ...Och till er som tar med foton etc. på intervjun, gör ni detta på egen hand eller för att ni har blivit ombedda? Mvh

Hej1234567 skrev 2015-05-22 03:01:02 följande:

Hej alla! Skickade in ansökan 2015 januari och fick mail för några dagar sedan om att tjejen ska boka tid för intervju hos ambassaden i sitt land. Tänkte bara fråga er hur den processen ser ut (inte bokat än). Går ju in på länken man får och vad gör jag sedan? För vad jag kan se så står det inte någonstans vilka datum som är "lediga". Kan i princip trycka på vilket datum som helst, även morgondagens datum, och trycka på spara. Är det när man trycker på "spara" som man får veta om det datumet går bra eller hur funkar det? Får man någon form av belräftelse via mail? ...Och till er som tar med foton etc. på intervjun, gör ni detta på egen hand eller för att ni har blivit ombedda? Mvh

• ArthurMouse
    Ellaa skrev 2015-05-22 16:06:54 följande:
    Hej ArthurMouse, vart hade ni er intervju? Du kanske har skrivit det redan, missat det då. Det var någon annan här på tråden där ambassaden hade missat att skicka in från december 2014 och inte förrän mars 2015 fick Migrationsverket samtliga papper! Vansinnigt!

Har de fått in er intervju än? Ring ambassaden och fråga de för att ha svar från både och.

Hej och tack för svar!

Ambassaden är i Ottawa men de ringde till min kille 1 vecka innan intervjun och sa att han var inbokad på intervju på ett konsulat i Montreal ( då han bor där och hade annars fått köra i dryga 4 timmar till ambassaden ). Konsulatet hade skickat in allt efter intervjun samma dag till ambassaden men det är väl tydligen ambassaden som inte skickat vidare till MIG.

Killen ringde ambassaden idag och frågade, de sa att han måste maila personen som har hand om dessa saker. Så han har mailat dem nu, jag skulle dock inte blivit förvånad om MIG faktiskt redan har fått in materialet bara att killen jag surrade med i kundtjänst velade dryga sig mot mig.

Vi är tydligen under stapeln 9månader + enligt honom. Men det tar jag med en nypa salt, för jag litar inte ett dugg på vad de säger i kundtjänst! :)

• ArthurMouse
    Ellaa skrev 2015-05-23 00:51:56 följande:
    Hej, ok men det låter bra iaf. Var på de att de får in allt. Ha kontakt med både och. Och ett tips, såsom Cecilin på tråden, så hade hon kontakt med handläggare som skickade ut intervjumailet pga andra saker - men tack vare detta lyckades hon också ha fortsatt kontakt och det var samma handläggare som tar beslut. Så det kan inte skada att ha kontakt med samma handläggare som skickade ut intervjumailet. :)

Ja! Jag för också samma svar, max 9 månader.. Kvinnan på svenska konsulatet i NY sa till min kille detta blir ett lättbeslutat fall. Och sa ni lär få svar snart, dock vad är snart?. Men nypa salt behövs ändå för att inte blo besviken! Hehe. Vet du vilken enhet har ni?
    Snubben jag pratade med i förrgår i kundtjänst berättade att vi tillhörde Norrköping, men när jag frågade om direktnummer så velade han inte ge mig numret. '' Det är ingen idé att jag ger er numret eftersom att ni mest troligt kommer att hamna i en annan enhet då vi fått in allt från ambassaden''.
    Det står tyvärr inte vem som skickade ut intervjumailet från MIG till min kille. :/ 

Det här tar på krafterna, Kanada ligger ju 6 timmar efter oss. Och vi surrar väldigt mycket med varandra.. Visst, jag har turen som jobbar natt men under mina ledigveckor så orkar jag inte ens vända tillbaka till svensk tidzon eftersom att vi hade missat varandra totalt. Hade liksom sovit när han kommer hem från sitt jobb osv. :O
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid