• ArthurMouse

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

fsecure22 skrev 2015-07-09 13:01:47 följande:

Ja men ingen intervju ännu så någon handläggare finns nog inte. Jag bara kontrollerade numret och man kan bara lämna meddelande.

Jag hittade dock två andra nummer dit:

Kundtjänst 1: 010-4854553
    Kundtjänst 2: 010-4858991

Båda är till Norrköping, har dock inte ringt dit då jag känner att jag måste bli av med klumpen i magen först :D 

• ArthurMouse
    fsecure22 skrev 2015-07-09 13:28:30 följande:

OK
    Nummer 1 är ledig till 23 juli
    Nummer 2 är ledig till 30 juli

Ok, vänta ett tag så ska jag söka upp numren som har hand om deras jobb under semestern.
  • ArthurMouse
    fsecure22 skrev 2015-07-09 13:28:30 följande:

OK
    Nummer 1 är ledig till 23 juli
    Nummer 2 är ledig till 30 juli

0771-235 235
  • ArthurMouse
    ArthurMouse skrev 2015-07-09 13:33:39 följande:
    0771-235 235
    fsecure22 skrev 2015-07-09 13:37:47 följande:

Beräknad väntetid 27 minuter.................

Oj... Det där är ju till den allmänna kundtjänst. :( Eller?
  • ArthurMouse
    Ellaa skrev 2015-07-15 10:09:06 följande:

Jag glömde skriva att jag ringde centrala nr igår på eftermiddan och fick då veta att personen som hade vårt ärende sist (fick namnet på hen) faktiskt jobbar från Örebro enheten och att vårt beslut förmodligen kommer att tas i Örebro! Så nu vet jag inte om det är Örebro jag ska börja ringa. Jag fick iaf nr till hen - jag har ringt men hen verkar vara på semester för det sägs "inte anträffbar".

Personen jag fick tala med igår sa att det brukar ta 3 mån efter intervjun hos ambassad tills någon öppnar upp ens ärende men kan bli bli 4 mån pga semestern. Sen sa personen också att min sambo har rätt enligt lag att stanna i Sverige efter hans viseringsfria dagar (90 dagar) för han har en öppen ansökan i Sverige. Hade ingen aning om detta. Personen var juridiskt kunnig och hjälpsam - misstänker att han är processledare eller liknande.

Hoppas på att den här handl. som jag har nr till är snäll och hjälpsam - misstänker dock att hen förmodligen kommer försöka vifta bort mig, och säga att hen inte har vårt ärende - har den känslan. Låter skumt men hens namn låter inte så trevligt.

Vet du hur jag ska lyckas få kundtjänst att komma med ett ''Ja han får komma till Sverige med sina 90 dagar''? :)
  • ArthurMouse

Eftersom att inte migrationsverket ger ut någon information om ens ärende så tog jag kontakt med ambassaden. Det gav mig namn,mailadress och telefonnummer till vår handläggare. De sa även att majoriteten av Norrköpings ärenden är från september 2014, så med enorm tur kanske man kan få ett beslut inom 2 månader.

• ArthurMouse
    Smilla75 skrev 2015-10-28 13:41:35 följande:
    Alla förhållanden är nyetablerade om man inte kan styrka att man sammanbott utomlands, ej i Sverige alltså, i minst två år.
    Anonym (Helt galet) skrev 2015-10-28 11:02:53 följande:

Hej smilla75,

Vad jag har läst och trodde var att den nya lagen kommer träda i kraft först om ett år. Och då kommer den att gälla för alla öppna ärenden?

Jag precis som många andra bor med min man utomlands i väntan på beslut och har ej jobb och bostad hemma i Sverige just nu. I och med att han inte kan vara i Sverige så beslutade jag mig för att vänta med honom utomlands istället.

Den nya lagen kommer den gälla för svenska medborgare också eller främst för dom som ej är medborgare?

Det skapar otrolig stress nu när det ska ske en lagförändring för oss också som sökt och trodde att det skulle vara okej att vänta utomlands tillsammans. Det ändrar en hel del. Vi har väntat 12 månader i december och jag ber till högre makter att vårt fall snart ska få en beslutsfattare. Vi räknas som nyetablerat par då vi gifte oss i januari 2015.

Jag håller tummarna för oss och er alla som väntar. Denna eviga väntan är något jag inte önskar någon. En önskan om ett liv tillsammans att få börja vårt riktiga liv hemma i Sverige!

Vi ansökte 12 dec 2014 och intervju 2 juni 2015 i väntan på beslut nu.

Önskar er alla lycka till!

När lagen träder i kraft gäller den alla öppna ärenden. Många av er har redan fått beslut då enligt nu gällande lagstiftning för övriga gäller den nya lagstiftningen. Jag vet inte när den beräknas träda ikraft. Det görs inget undantag för svenska medborgare längre utan bara för de som fått asyl, de får fortfarande ta hit sin etablerade kärnfamilj utan försörjningskrav.

Hur gäller lagen för oss som väntat redan i typ 12 månader? Kommer vi vara tvungna att börja komplettera eller bara vänta på ett beslut?
  • ArthurMouse
    ArthurMouse skrev 2015-10-28 14:17:32 följande:
    Hur gäller lagen för oss som väntat redan i typ 12 månader? Kommer vi vara tvungna att börja komplettera eller bara vänta på ett beslut?
    Nu menade jag såklart ang. försörjningskravet.
  • ArthurMouse
    Annthebro skrev 2015-10-28 15:43:06 följande:
    Hej på dig

Som Smilla75 skriver så har inte lagen börjat gälla ännu. När den väl gör det och ditt ärende fortfarande är öppet så kommer du behöva styrka försörjning.

Är inne på 10 månaden själv nu och hoppas vi klarar oss!!

Tror du också klarar dig om du redan nu väntat 12 mån...denna skit väntan!!

Lycka till alla

Alltså man blir helt snurrig, de ändrar saker och ting över en handvändning. Det är ren mental misshandel de utövar på oss... >:'(

Lycka till du med förresten! :)

• ArthurMouse
    Tomtom200 skrev 2015-11-09 18:35:33 följande:

Äntligen fått beslut.
    Land: Hong kong/kina
    Ansökan 28 november 2014
    Intervju: Juni 2015
    Beslut: 6 november

Vet inte om det påverkade tiden men vi kollade med konsulatet i HK och fick veta vad vår handläggare heter, jag mailade henne för ca 2 veckor sedan och tjejen 1 vecka senare och nu kom svaret i form av ett positivt beslut :)

GRATTIS! :D 
    Vad glad man blir när folk får besked, kan inte ens föreställa mig hur det känns!
    Vilken tillståndsenhet tillhörde ni förresten? =)

Vi ansökte 18e november 2014 och ''tillhör'' Norrköping.

• ArthurMouse

Äntligen!

Ansökan: 18e november 2014

Land: Kanada

Intervju: 8e maj 2015

Beslut fattat: 20e november 2015 (Bifall)

:D

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid