• Jorgen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jakob88 skrev 2015-05-25 13:17:25 följande:

Är det nån som är mer insatt då jag bokade intervju till frun idag och fick tid 25 juni i Bangkok. Tycker det är rätt lång väntetid det med. Men men det går ju framåt iallafall. Låter ju positivt att det börjar tas beslut för september ansökningar

Ansökte 2014-12-28
    Fick mailet om intervju + kompletteringar 2015-05-13
    Intervju 2015-06-19 i Bangkok

Så det verkar vara rätt normalt att man får intervjutid en månad framåt i tiden där.

• Jorgen

En liten reflektion. Verkar som att MIGV försöker se till att dom flesta ansökningarna hamnar på 9+ genom att begära kompletteringar. Till och med på dokument man redan lämnat in när man gjorde ansökan. Nån fler som upplevt samma känsla?

Sen är det ju lite dumt att man inte kan bifoga allt man vet dom kommer att fråga om när man gör ansökan. Medvetet från deras sida?

Jag gjorde ett försök att bunta ihop saker i ett dokument men har ändå fått komplettera med samma saker en gång till.

Kanske nått att ta med när det blir dags att JO anmäla....

• Jorgen
    AAke skrev 2015-08-05 23:52:14 följande:

igår skickade jag in en skriftlig skrivelse/klagomål/skadeståndskrav till MIG

det mesta är klart inför vår visumansökan, min fru bör vara hos mig om en månad.

vi har även precis bestämt oss för att sluta med kondom samma dag som beslut om uppehållstillstånd kommer :) (p-piller slutade hon med för 11 månader sedan för att rensa kroppen på skiten...)

undrar hur stor chans man har att få läsa SFI på enbart visum?

Man måste ha svenskt personnummer för att läsa SFI så utan UT är det kört.
  • Jorgen
    AAke skrev 2015-08-05 23:52:14 följande:

igår skickade jag in en skriftlig skrivelse/klagomål/skadeståndskrav till MIG

det mesta är klart inför vår visumansökan, min fru bör vara hos mig om en månad.

vi har även precis bestämt oss för att sluta med kondom samma dag som beslut om uppehållstillstånd kommer :) (p-piller slutade hon med för 11 månader sedan för att rensa kroppen på skiten...)

undrar hur stor chans man har att få läsa SFI på enbart visum?

Varför söka visum nu när ni antagligen lär få besked ganska snart när dom kommer igång efter semestern?
    Skulle gissa att det ligger i krokarna kring tiden när din fru dyker upp eller lite senare. Hon måste ju egentligen lämna landet när beslutet ska tas...annars är det ju stor risk att att det blir avslag.
    Visst är det ju skönt att man får vara tillsammans...det vet jag mycket väl. Men att riskera mer väntetid och pappersexcercis som ett avslag lär ge, det skulle jag nog aldrig våga göra.
    Däremot är det en annan sak med dom som kommer från viseringsfria länder.
    Då är det nog lättare att vara gömd i landet. Men från Thailand(som min flickvän också kommer från) måste man ju faktiskt ha VISA(registreras antagligen hos MIG)...tror inte jag skulle riskera att utöka väntetiden ytterligare.
  • Jorgen
    Ellaa skrev 2015-08-06 14:14:13 följande:
    fast om hans fru kommer och får Schengen visum så behöver hon väl inte åka hela vägen hem (om hon redan lämnat fingeravtryck och Aake har fullmakt i ärendet). Hon/de kan åka till Finland eller Norge medans beslutet tas. De meddelar då referenten att beslut ska tas och man måste lämna Sverige. Man får inte ge avslag om personen befinner sig i landet lagligt, så godkänns deras visum så är hon här lagligt bara att hon måste lämna Sverige när beslut ska tas. Det i sig kan ju bli lite anständigt då man inte vet hur länge de kommer hålla på vid beslutstagandet. Sen tror jag dock rädslan hos mig iaf (min amerikanska sambo är här) att man får en handläggare som inte är samarbetsvillig med noll förståelse för situationen och väljer att vara tuff. Jag pratade med en handläggare igår om detta, då sa hon meddela oss hur länge din sambo ska vara här - gärna med bevis på flygbeställning från-tom datum. Då sa jag, kan vi vara i Spanien när beslutet ska tas? Då sa hen, ja så länge ni inte är i Sverige. Sen är det märkliga att vissa handläggre tom har rekommenderat att man ses under tiden man väntar för att styrka förhållandets äkthet... Och sagt att det är ok att söka visum. Men många säger så olika. Svårt att veta.

Helt riktigt. Men då gäller det ju att hålla koll och hoppas på att man får en handläggare som haft en bra semester och mår bra
    Men det blir ju definitivt en ytterligare kostnad att vara tvungen att åka ut ur landet under tiden som dom grubblar på vilket beslut dom ska ta. Som man sett tidigare så kan det ju variera mellan en timme till att det tar flera veckor om dom anser att en mer "kunnig" måste ta beslutet....så det är ju givetvis en chansning som man tar.
    Men personligen skulle jag inte ta den risken när man ligger så nära ett beslutsdatum trots att man håller på att längta ihjäl sig.

• Jorgen
    AAke skrev 2015-08-06 17:25:17 följande:

Jorgen.

Ja utan UT Har SFI ingen skyldighet att lära ut svenska, men har hört om flera personer som ändå har lyckats få svenska undervisning, så vi kommer nog fråga i två kommuner om dom är snälla.

Har du en spåkula förresten? Eftersom du skriver att vi kommer få beslut snart, det var massvis med ansökningar som inkom hösten 2014 och det är fortfarande flera från augusti som inte har fått beslut. Dom som är gravida (förra sidan i friden?) Som är beviljade förtur men ändå får till svar att tidigast i slutet av november (12 månader?)

Så som det ser ut nu så tror jag mer på att vår handläggning blir 12-15 månader.

Jag kommer då inte ha fått se min fru på 12 månader om hon inte kommer hit nu. Ett helt år är för lång tid (hon måste tillbaka till Thailand runt februari-mars, dröjer beslutet för länge så att det blir kort inpå då är det ju ingen mening att hon kommer hit när hon ändå strax ska åka tillbaka och det hinner då bli 12 månader).

Vet inte hur bra koll som har på visumen, men tanken är att hon inte åker tillbaka när det gått ut utan vi planerar utefter vårt eget liv och anpassar oss till det datum vi senare kommer få om när en ceremoni kommer hållas.

Lagarna verkar ju helt klart strida mot varandra, får inte ta mer än 9 månader och får inte fördyra mer än nödvändigt, hur kan man då mena att man ska tvinga folk som SKALL ha uppehållstillstånd att resa utanför gränserna för att sedan direkt få att man är välkommen tillbaka??

Nja...spåkula har jag inte men med tanke på att ni sökt på hösten och att en hel del verkar ha fått beslut i närtid kan man iallafall kalla det för en kvalificerad gissning. Och jag vet hur det är att vänta. Visserligen sökte vi UT i december men jag har perioder då vi inte träffats på över 12 månader. Komplicerad historia men det är en annan sak.
    Jag skulle iallafall passa mig för att stanna längre än vad ett besöksvisa tillåter i och med att det påverkar det mesta negativt. Hon lär inte komma sig nånstans inom Schengen på ett rätt bra tag då. Det är nämligen ett centralt register Schengenländerna har. Tveksamt om hon ens får UT med det i bagaget. Bättre att söka 3 månaders förlängning då dom första 3 månaderna börjar lida mot sitt slut då. Och planerar ni att skaffa barn....då vill man nog att hon kan vistas här lagligt. Sjukvård och förlossningar är inte billigt.
    Sen är det hela baletten med att inte vara folkbokförd i Sverige. Jobb lär ju vara hopplöst att få. Är nog inte så kul att vara illegal medborgare. Och ni lär ha polisen bakom dörren rätt snabbt. Vet att det sker rätt snabbt om någon överstannar.

Förstår att ni vill planera saker utifrån erat eget liv....det vill nog alla vi stackare här om det gick. Men jag tror tyvärr att man måste rätta sig efter verkligheten om man i slutändan vill ha ett enkelt och bra liv. Och varje dag är ju faktiskt en dag närmare ett beslut....det nog så man får försöka tänka trots att det är jobbigt så inni h-vete att vänta
  • Jorgen
    fsecure22 skrev 2015-08-07 07:20:27 följande:

Hej, Vi har fortfarande inte fått någon tillstymmelse till intervjumail ännu, men hoppas  hoppas hoppas......  Ansökan web 0430.
    Men jag hade en annan frågan, .....jag ser att flera ska ansöka om visum efter att ni fått uppehållstillstånd, men är inte uppehållstillsståndskortet ett slags visum till sverige, varför behövs visum också??????

Hej
    Tror du missuppfattat lite. Det är en del som sökt besöks-VISA under tiden som att dom väntar på beslutet på UT. Givetvis är UT en typ av VISA kan man säga :)
  • Jorgen
    Lambie skrev 2015-08-10 00:33:48 följande:

Hej alla kämpar!

Var ett tag sen jag skrev här, så tänkte uppdatera. Blir en väldigt tråkig uppdatering dock då jag och pojkvännen fortfarande inte har fått svar. Vi har passerat 14 månader och vi får väl säkert vänta ett bra tag till. Känns dock som att det kan närma sig, men vet inte :(

Har ingen av er andra fått besked under sommaren?

Det finns dom som fått besked under sommaren men på grund av semestrarna har det ju givetvis varit mycket lägre aktivitet på MIG. Men nu börjar folk komma tillbaka så vi får hoppas på full aktivitet igen ?

Har ni inte anmält till JO så gör det gärna. Till slut kan det kanske påverka dom att ta beslut att forcera kön då det verkar vara en väldigt toppstyrd organisationen.

Hoppas ni får besked snart!!
  • Jorgen
    AAke skrev 2015-08-11 18:47:58 följande:

jag loggade in, nu står det 

2015-08-05
    Övriga bilagor

detta är alltså mitt skriftliga klagomål som dom nu har lagt till i ansökan, frågan är om detta kan påverka handläggningstiden negativt? dom har inte besvarat mig.

vi sökte visum igår i alla fall, så förhoppningsvis så kommer hon hit snart i alla fall
    jag tror att Visumet kostade strax över 1600kr :/

Hej
    Det borde inte påverka nånting i praktiken...men det finns ju alltid handläggare som inte kanske är så objektiva som dom borde vara. Men jag hoppas att ni lyssnade på mitt råd om att inte låta henne stanna längre än vad VISA:t tillåter....det lär påverka både handläggningstid och beslut är jag rädd för.

Själv försöker man bara hålla ut tills vi hamnar nära 9 månader....då ska jag börja ladda hela arsenalen av argument och paragrafer så dom lessnar på mig

Visumet borde bara kosta ca 2700 baht med avgift till VFS där man lämnar in ansökan....alltså ca 650 kr :)

Men lycka till iallafall :)

• Jorgen
    AAke skrev 2015-08-12 19:12:36 följande:
    Sorry har varit trött och haft dåligt med tid så jag besvarade inte ditt inlägg innan.

Det är inte enbart dom 2100+470+60B som det kostar hos VFS.

Lägg på fotografering 2500, försäkring som du vet är jävligt obligatorisk 3650B (AXA plan 3 som är lägsta möjliga man kan ta hos dom)

Sen lägg till flertalet utskrifter och fotostatkopior för 5B styck.

Nu räknade jag inte med buss biljetter och sådant men allt detta är sådant som tillkommer helt i onödan pga Migrationsverket.

Om hon inte kommer nu då kommer det gå ett helt år utan att vi får ses.

Du skrev ju att vi strax skulle få beslut? När Visumet går ut då har det gått 13.5 månader (!)

Jag tänker inte kasta ut ytterligare 1000kr på att söka en förlängning och jag tänker inte kasta bort pengar på en flygbiljett när vi inte vill att hon ska åka och dessutom i samband med julrushens jättehöga biljetter. Jag är inte gjord av pengar.

Om vi inte var gifta då skulle jag inte våga. Men nu när vi är gifta då skiter jag i det. Enligt lag så skulle hon ha fått uppehållstillstånd för länge sedan.

Är det förresten någon som har provat att göra en JK anmälan?
    Hej igen
    Aha...du menade allt runt om ansökan. Jo det är jag medveten om att det också kostar också. Litet missförstånd från min sida bara :)

Jag vet att man inte behöver visa upp någon biljett längre när man söker besöksvisum i Bangkok. Men jag misstänker att dom vill se returbiljetten i passkontrollen i Sverige...så jag antar att du köpt en tur och returbiljett? Det fick jag göra förra sommaren...men gjorde returbiljetten ombokningsbar via en försäkring på Ticket. Kostade typ 400 kr totalt att boka om biljetten då.

Jag försöker bara ge lite goda råd som man kanske bör tänka på så man inte hamnar i en ännu värre situation. Är iallafall värt att undersöka det väldigt noggrant. Har ingen aning om det är en förmildrande omständighet att ni redan är gifta. Tror inte ni vill hamna i en sväng då det måste börja överklagas och att hon plötsligt åker på inreseförbud i hela Schengen. Då lär några månader snabbt kunna utvecklas till att vara år om man har otur. Sen en massa otrevliga kostnader...och som du sa tidigare så är du inte gjord av pengar så det lär ju inte göra dig gladare.
    Kolla på den här länken....där står det lite om vad som KAN hända om man stannar längre än vad en visering tillåter:
    www.euro-dollar-currency.com/overstaying_schengen_visa.htm

Enligt lag ska det banne mig bara vara formalia att hon ska få flytta hit. Men när man läser om alla fall så verkar det inte vara någon fördel alls att redan vara gift. Men det som irriterar mig mest just nu är att dom i stort sett ljuger oss rätt upp i ögonen vad det gäller väntetiderna på MIG's hemsida. Vore det sant så skulle knappt nån på det här forumet ha väntetider på över 10 månader.

Förstår helt och hållet din frustration...och du är inte ensam om den. Den lever vi alla med här som väntar på våra kära...månad efter månad...

Chok dee!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid