• Jorgen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Oroväckande när man läser följande i Aftonbladet(för oss som hänger här iallafall). Nyss var det viktigt att man inte skulle prioritera vissa typer av ärenden men plötsligt är det helt ok. Och visst var det så att politikerna inte skulle detaljstyra hur verket jobbar?

"Migrationsverket styr om resurserna

Han har också fört samtal med Anders Danielsson, Migrationsverkets generaldirektör. I samtalen slogs fast att Migrationsverket nu ska styra om sin personal så att fler ska jobba med den akuta asylprocessen som främst sker i ankomstkommuner som Malmö, Mölndal, Sigtuna och Solna."

• Jorgen
    Ellaa skrev 2015-08-21 12:44:18 följande:

Hej alla!

Nu har vi fått vårt beslut, vi fick beslutet igår, bifall :)

Äntligen är denna långa väntan över!

Ansökningdatum: 14 oktober 2014

Intervju mail: 13 april 2015

Intervju: 22 april 2015

Komplettering (av bara slumpen efter samtal till Örebro): 12 augusti 2015

Beslut: 20 augusti 2015

Vi fick göra en komplettering förra veckan tack vare ett random samtal till Örebro enheten,

sen kom beslutet igår. Nu avvaktar vi på beslutsbrevet där lär det framgå mer information och på tisdag ska vi åka till Migrationsverket för att killen ska lämna fingeravtryck och ta kort osv.

Önskar Er alla lycka till och hoppas ni får era beslut snart!

Stooort grattis till er?

Får hoppas det börjar rulla på snabbare nu för oss andra. Satt och gjorde en sammanställning grundat på prognoser och statistik för 2015. Om det ska hålla så måste dom börja jobba nästan 4 ggr snabbare dom sista månaderna av året....
  • Jorgen

Jag har gjort en liten uträkning baserad på deras egna statistik och prognoser. Utgår man från det så ska dom under aug-dec besluta i 54 000 anknytningsärenden om deras prognos ska hålla...
    Dock viss osäkerhet på siffran 54 000 då det är vad MIG själva tror att antalet ansökningar ska bli i år. Nånstans har jag sett att nån har skrivit att det är ca 10% mindre redan i år...men siffran är rätt stor iallafall.
    Innebär att dom måste jobba ungefär 3 ggr snabbare än vad dom gjort fram till och med juli i år. I snitt måste dom ta  drygt 10 000 beslut per månad....men fram till och med juli ligger snittet på ca 3500 beslut.
    Och på det så har dom tydligen beslutat(efter möte med migrationsminister Morgan Johansson) att flytta över resurser till att ta hand om alla ensamkommande barn. Dock osäkert om det är "våra" handläggare dom dom förflyttar. Det luktar nästan lite ministerstyre....i svensk lag förbjudet om jag inte har helt fel.

Man kan nog ganska lätt dra slutsatsen att de väntetider som dom redovisar på hemsidan är en stor fet lögn. Finns inga som helst belägg för att dom siffrorna ska stämma ens för dom som söker i år.

Kanske inte vad man vill höra....men tror det är lika bra att vara realistisk i slutändan. För dom flesta av oss kommer det att ta ganska länge....tyvärr...

• Jorgen
    sjömannen skrev 2015-08-25 19:36:15 följande:

Någonstans har jag läst att en handläggare presterar det fantastiks resultatet av 7 till 10 beslut i veckan. Låt oss anta att av alla drygt 6000 anställda hos migrationsverket kanske 1000 arbetar i besluts-ställning så borde de ju klara mellan 28000 och 40000 i månaden, vilket ju inte heller ser ut att stämma, så den enda riktiga slutsatsen med migrationsverkets uppgifter är väl ATT INGENGTING STÄMMER!!!!

Om man gissar att i snitt jobbar en handläggare 44 veckor per år och tar 8 beslut i veckan så blir det 344 beslut på ett år. Förra året togs ca 42500 beslut i anknytningsärenden. Delat med 344 blir det 123.

Så följer man statistiken så är det bara lite drygt 100 personer som sysslar med anknytningsärenden...men vi kan säga 150 lite snällt. Totalt togs 110 000 beslut förra året....men antagligen är det många fall som kräver mycket utredning. Men trots det...man börjar ju undra vad alla 5-6000 anställda pysslar med egentligen...
  • Jorgen
    fsecure22 skrev 2015-08-27 09:04:51 följande:
    Jag tycker om din analys som bygger på myndighetens egna uppgifter. Vi borde bara få någon tidning med någorlunda spridning att nappa på all fin information som vi tillsammans skapat här.  
    Angående ministerstyre så har min utbildning statskunskap lärt mig att vårt system normalt kräver regeringsbeslut istället för ministerbeslut för att styra myndigheterna. Men det är helt enligt reglerna att politiker styr myndigheterna. Och det är väl det vi vill att politikerna agerar i vår sak?
    Gäller bara att hitta nån som är intresserad. Men det verkar inte vara så lätt. Men man kan ju göra ett försök att ta kontakt med dom lite större tidningarna. Vore bra om kanske fler försökte. Får någon napp så finns vi ju samlade här för att bistå med ytterligare fakta :)

Jag sa "nästan" ministerstyre....vet att det egentligen är när man ger sig in på enstaka fall som det blir ministerstyre. Men har för mig att jag läst nånstans att nån hade tagit kontakt med nån minister och då lät det som att dom inte vill/kan påverka hur MIG ska sköta sitt jobb...och nu gör dom tvärtom.
    Men regeringen ska ge ett ramverk för hur dom ska jobba. Dock inget detaljstyre..
  • Jorgen
    fsecure22 skrev 2015-08-27 09:04:51 följande:
    Jag tycker om din analys som bygger på myndighetens egna uppgifter. Vi borde bara få någon tidning med någorlunda spridning att nappa på all fin information som vi tillsammans skapat här.  
    Angående ministerstyre så har min utbildning statskunskap lärt mig att vårt system normalt kräver regeringsbeslut istället för ministerbeslut för att styra myndigheterna. Men det är helt enligt reglerna att politiker styr myndigheterna. Och det är väl det vi vill att politikerna agerar i vår sak?
    Har kastat in ett tips till Aftonbladet tillsammans med mina små räkneövningar som visar hur illa det egentligen är. Får se om dom nappar.
    Kanske fler borde försöka tipsa dom...vi är ju många tiotusental i samma sjunkande skuta....
  • Jorgen
    sjömannen skrev 2015-08-27 19:01:10 följande:

Skickade ett inlägg till Wolfgang Hansson den 20:e i samband md et treportage de hade om asylinvandingen, där jag påpekade hur det skapade problem för oss som sitter oh väntar på besked på anhöriginvandring. Vi kanske borde ta kontakt med Janne Josefsson på TV också.

Ska testa att skicka till fler. Och det vore bra om fler än bara vi kunde skicka in till olika media. Förr eller senare borde väl nån nappa tycker man...
  • Jorgen
    sjömannen skrev 2015-08-31 23:49:38 följande:
    Låter absolut som en god idé. Vi måste agera med samlad kraft och gemensamma argument. Det borde ju finnas några tusen anknytningspersoner som sitter i samma rävsax, och med dagens möjligheter med distansmöten så borde vi klara det enkelt.
    Jag försökte för cirka en månad sedan med att skapa en protestista att skicka till Stefan Löfvén, Morgan Johansson, Anders Danielsson, Mikael Ribbenstropp och Cecilia Borin .Till denna lista anmäldes totalt 26 stycken, vara fyra ogiltiga nicknamn ströks från den lista. Efterhand blev det bara ett jäkla jiddrande över att det skulle skrivas si och så, så efter ett tag lade jag ner detta försök.

Vi är några dagar inne på den tionde månaden, och är absolut med på att sammanställa något. Häller du i uppstarten och trådarna???

Jag satt ju och lekte med siffrorna som MIGV tillhandahåller lite tidigare...då borde det röra sig om ungefär 49 000 ärenden som väntar på beslut just nu. Detta beräknat för den 1 augusti. Alltså minst 98 000 personer som är direkt drabbade av detta kaos just nu! Sen har vi all runtomkring som indirekt blir drabbade då det sliter väldigt hårt psykiskt. Tror dom flesta drabbas av att man tappar sugen och att det slår på det dagliga livet mer eller mindre.

Vet inte hur många vi är som hänger här på forumet...men det är nog många fler som läser varje dag än som skriver. Men man tycker ju att det på något sätt borde gå att få detta uppmärksammat. Tidningarna verkar ju tyvärr ha noll intresse av det. Är det för det inte är politiskt korrekt...eller att det är viktigare att lägga ut gamla filmer om gulliga husdjur och barn. Kan även vara för att nu har Paradise Hotel börjat ny säsong...så då måste nog halva styrkan på Aftonbladet bevaka det. Samhällsnyttan framför allt

Lätt att bli bitter och luttrad när man sitter i den här situationen. Jobbigast är ju att inte ha en susning alls om hur lång tid det ska ta. Livet blir ju liksom ställt på paus. När det gäller protestlistan så tror jag tyvärr att det lyste igenom alltför klart hur frustrerad du kände dig och formuleringen kanske inte blev helt lyckad. Sen tvivlar jag på att den hade gjort någon större skillnad. Men...ett initiativ iallafall så det tycker jag var bra :)
    Tror man måste försöka synas mer. Anmälningar och skrivelser är tyvärr inget som hjälper i närtid. Kan ta flera år innan dom grubblat klart.
    Tror enda sättet är att göra en samlad insats och protestera på ett sätt som kanske någon kvällstidning eller annat media blir lite nyfiken. Ska man lämna in en protest så borde man göra det i samlad trupp till Rosenbad...det borde synas.

Lite svårt när man sitter i norra Sverige förutom att försöka pumpa in mail till våra aftontidningar för att dom kanske ska uppmärksamma detta. Men jag kan gärna hjälpa till att samla ihop material till någon form av protestskrivelse som förhoppningsvis tas på allvar.

• Jorgen
    fsecure22 skrev 2015-09-01 10:30:48 följande:

Jag tror absolut att vi kan påverka beslutsfattarna med samlade aktioner. Men problemet är att vi inte är samlade. Några tycker att det är en djup orättvisa att svenska medborgare behandlas illa, andra kan inte ställa upp på den problembeskrivningen. Frågan är om vi kan enas om att handläggningstiderna ska minskas till maximalt en månad för samtliga med anhörigärenden och strunta i våra andra grundläggande värderingar på invandringspolitik.?

Jag tror det är svårt att komma med ett sådant krav. Det skulle nog inte anses som seriöst och dessutom har det inget lagligt stöd. Tror man måste luta sig mot 9-månadersgränsen som dom INTE för överskrida och att dom ska hålla vad dom lovat på hemsidan sedan i april-maj nån gång. 
    För att komme ner på "rätt siffror" innan nyår bör dom ta beslut i ca 50 000 ärenden. Fram t.o.m 1/8 hade dom tagit ca 24 500 beslut. Deras egen prognos är att dom ska besluta i 78 600 anhörigärenden 2015....
  • Jorgen
    sjömannen skrev 2015-09-01 12:32:23 följande:
    Att måla upp alla svårigheter innan man tagit sig an problemet är ju att vara en sann pessimist, där valspråket brukar vara: Det är alltid för sent att ge upp!
    Tycker att fsecure22 har en god grundtanke
    Det är en hårfin linje mellan att vara pessimist och realist brukar dom säga
    Skulle nog vilja se mig mer som realist. Brukar inte måla fan på väggen i onödan.
    Men nu snackar vi om en myndighet...inte ett serviceminded firma som är rädd att förlora sina kunder. Så jag tror personligen att det är bäst att metodiskt speca vad dom gör som är fel och rent av olagligt enligt svensk lag. Påpeka deras lögner angående handläggningstid.
    Men visst fanken skulle jag vara glad om dom kunde rassla igenom allt på en höft...fast det tvivlar jag starkt på att dom gör....

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid