• jessib

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Kan någon förklara den här matematiken från Mig's hemsida:
    alla utom 34 %  får svar inom 9 månader
    dessa 34 är ärenden som ska utredas

när jag frågar diverse handläggare o dylikt får jag svar:
    "nej ni utreds inte, men du får inte svar för att vi har så många ärenden."

hur går det ihop liksom!?

• jessib

Tack för svaret Ella!

Nej eller hur, det finns ingen sorts logik.

Både min kille och jag börjar bli väldigt frustrerade. Hoppas vi alla får svar snart!

• jessib

Okej!

Jag väntar själv på svar från teamledaren i Umeå, vårt ärende fyller 11 månader idag.

Man hoppas på svar nu i augusti alltså :)

• jessib

Håll ut allhopa. Vi är grymma som klarar detta! Snart är de tillbaka från semestern och besluten kan börja rulla igång.
    Dock, om jag inte får något positivt från teamleadern, kommer jag boka en biljett till killen nu till hösten. 23 dagar tillsammans. Längtar ihjäl mig.

En rolig sak som hände idag var att jag fick hem min bröllopsklänning! Den var en dröm. Nu ska bara den blivande mannen få sitt UT. :)

• jessib
    Ellaa skrev 2015-08-05 21:26:31 följande:
    Åhh vad underbart!!! Jag tror ni hör något senast nästan månad jessib, jag tror saker kommer börja rulla snart, som du säger när samtliga är tillbaka vid slutet av aug. Hoppas på att någon får ett beslut redan nästa vecka av oss som skriver här!

Grattis igen!
    Tack :)
    Ja, det kommer säkert bli så att så fort jag bokat biljetten så får vi svaret- hehe. Men sol & bad, hjälpa killen att packa, träffa hans familj och åka hem tillsammans blir det ju isåfall. Dessutom stärker det ansökan om vi ses igen.
  • jessib

Teamleader i Umeå sa att de jobbar i maj/juni (what the!?) och att väntetiden är runt 14 månader.

Min enda slutsats är att det inte går att lita på vad någon säger.

Så nu har jag hittat billiga biljetter med KLM till min fästman.

Skulle hellre ha hit honom men 3 veckor i solen tillsammans känns helt OK!

• jessib
    svurkbebis skrev 2015-08-18 04:27:20 följande:

Vet inte om detta har skrivits i tråden redan, men orkar inte gå igenom flera tusen svar :)

Jag ska ha bebis med min kille som bor i turkiet.

Han var här på besök i vintras och ska komma nu i vinter igen (besöksvisum) för att vara med på förlossningen och med bebis första tiden, sen blir det att ansöka om UT, men är väntetiden lika lång om man har barn tillsammans?

Som jag har förstått det så är väntetiden lika lång med barn om de inte har en skolstart att passa.

Dock ger ju er graviditet och förlossning förtur, så jag skulle rekommendera er att inte söka besöksvisum för förlossningen utan UT.
  • jessib
    Berii skrev 2015-08-17 22:03:07 följande:

Hej alla !!!

Allvarligt är det någon som har hört nåt om någon beslut senaste !!! :/ elva månader och en vecka väntetid !!! :( hur lång till ska vi vänta ???? Någon som har ringt senast ocj fått någon info???

Lycka till alla !!!

Vi har väntat 11,5 månader... Snart ett år alltså.
  • jessib
    Ellaa skrev 2015-08-21 12:44:18 följande:

Hej alla!

Nu har vi fått vårt beslut, vi fick beslutet igår, bifall :)

Äntligen är denna långa väntan över!

Ansökningdatum: 14 oktober 2014

Intervju mail: 13 april 2015

Intervju: 22 april 2015

Komplettering (av bara slumpen efter samtal till Örebro): 12 augusti 2015

Beslut: 20 augusti 2015

Vi fick göra en komplettering förra veckan tack vare ett random samtal till Örebro enheten,

sen kom beslutet igår. Nu avvaktar vi på beslutsbrevet där lär det framgå mer information och på tisdag ska vi åka till Migrationsverket för att killen ska lämna fingeravtryck och ta kort osv.

Önskar Er alla lycka till och hoppas ni får era beslut snart!

Ella stort grattis!!!

Vad glad jag är för er skull. Väl kämpat!

Hoppas det här betyder att det inte blir 14 månader väntan för oss andra!

Tack för allt stöd.

Jag mår bättre nu när jag vet att vi har en avbokningsbar biljett, så oavsett så ser jag killen snart. Åh.

Må besluten rulla in :)

Grattis igen! En seger för oss alla!
  • jessib

Är du svensk medborgare?

För då har man ingen skyldighet att bevisa varken bostad eller inkomst.

• jessib
    z h skrev 2015-08-23 14:18:35 följande:

Vet ni hur långt tid det tar för att få en handläggare? Jag ansökte 27 oktober 2014 och vi fick email 15 april och intervjun blev den 23/08 alltså idag.

Aha okej! Då tog de nog kontraktet som allmänt bevis bara. :)

Tyvärr vet väl knappt Migrationsverket när du får handläggare... Vi sökte 3 sep, intervju 24 mars och ingenting so far. De har sagt sen maj att vi borde få handläggare "snart". Vi får olika besked av varje människa vi pratar med tyvärr.
  • jessib

Sådär! Då har man kompletterat ärendet med höstens nybokade flygresa till fästmannen. Nästa vecka har det gått ett år sedan vi började den här processen. 

• jessib

Hej allihopa! tyvärr inget nytt i mitt fall. Har väntat 12 månader och 1 vecka (3 september 2014). Mailade idag och kollade om vi fått handläggare, vad roligt att det iallafall verkar röra sig med handläggare för er andra!

• jessib
    forzainter skrev 2015-09-11 12:25:51 följande:

Aa de klart vi har tät kontakt vi pratar varje dag :) ska ta me allt jag har. Tack

Jag undrar bara om ni sökte i juli eller oktober? Och på papper eller elektroniskt? Läste din historik och förstod inte riktigt och vill kunna jämföra mitt ärende med ditt! :)

Zh, jag bor i Stockholm och ärendet ligger i Ume. Jag har hängt här ett år och de flesta har inte haft ärendena i närheten av där de bor, dock vid intervju brukar de flytta ärendet till närmaste enhet.
  • jessib
    Göteholm2015 skrev 2015-09-12 15:00:08 följande:

Min sambo fick besked idag (lördag!) via email att ett beslut är taget.

Ansökte: 4/9 2014

Intervju: 19/3 2015

Beslut: 12/9 2015 (positivt eller negativt vet vi inte än).

Inledningsvis hade vi Umeå som enhet. Efter att ringt dit sa man att Umeå främst tar emot ansökningar och gör en "screening" och att vårt fall egentligen låg i Örebro. Ringde dit och emailade med en chef om status och väntetid och man sa "14 månader, vi jobbar med fall från mars 2014". Men idag kom som sagt besked att ett beslut är taget.

Hoppas nu att beslut rullar in, främst för er som sökte före oss och hösten 2014! Vår helg är mest en lång väntan att få reda på om beslutet är positivt eller negativt... Trevlig helg allesammans!

GRATTIS!!!
    Vi har ju typ exakt samma tidslinje. De säger 14 till oss också, men det här ger mig hopp på nytt! Tror inte du har anledning att oroa dig, men förstår :)
  • jessib
    Göteholm2015 skrev 2015-09-13 14:46:25 följande:

Först och främst - Tack för alla "grattis" och "lycka till"!

@z h:

Emailet kom 09:01 på lördag morgon. Helger går ju alltid snabbt och sen eftersom man inte kallat mig till intervju så känns risken för avslag minimal. Har för mig att MigV måste utreda ytterligare/kalla till intervju om man ska ge avslag. Med andra ord ganska säker på att det är glada besked:)

@Jessib

Ja, ni borde ju i rimlighetens namn fått besked redan i fredags... Hoppas verkligen att veckan som kommer blir er vecka! Kolla dock med Umeå om det inte är så att du egentligen tillhör en annan enhet. Man sa ju till mig därifrån att mitt ärende låg hos en handläggare i Örebro och att Umeå bara gör en "första screening" av fallen. Att andra enheter sen fattar besluten.

Nu ska jag snart iväg till Spanien och möta upp tjejen, en veckas gemensam semester och sen blir det för henne att boka tid för fingeravtryck med mera här i hemma. Har en känsla av att det blir ett par flaskor Cava ikväll...

Tror du att det hjälpte att ringa Örebro, osv?

Jag ska ändå ringa Umeå i veckan för att kolla så att vår komplettering kommit in så jag ska kolla om det är samma sak för oss! Jag är nämligen lugn med eller utan beslut då jag har en biljett till killens hemland om några veckor - och tänker att det hjälper vår ansökan att de kan se vår framtida flygbiljett. Men som du säger hoppas jag att det rör på sig lite nu snart och att vi kan avboka biljetten istället :)

Ha en underbar vecka i Spanien! Fira och njut. En seger är allas seger och snart är det vi andra som också får fira.

• jessib

Sg8 grattis!!! Och tack, det här ger mig hopp.

Självklart grattis till dig med sjömannen!

handläggaren som skickade ut vårt intervjumail sitter i Norrköping, kanske ska ringa honom imorgon? Hittils har jag inte pratat med honom.

• jessib
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-17 19:38:13 följande:

Hej! Jag undrar om hur du fick reda på vem handläggaren är? Frågade du enheten på Umeå? Gav dom dig hens nummer och namn då? Tacksam för svar :)

Precis, Umeå tog reda på hans namn genom att kolla på ärendet, jag tog tog inte hans efternamn så får ringa dem igen, imorgon och hoppas på det bästa. Om de vägrar ge mig hans nummer kan man ju alltid be växeln koppla en till en viss person på en viss enhet!
  • jessib
    Joana skrev 2015-09-25 14:59:49 följande:

Hej! Det var superlänge sen jag skrev! Hoppas allt går snabbt för alla.. vi ansökte augusti 2014 och beslut togs 23-09-2015... efter 13månader väntan är detta äntligen över... borde trott på dem när de sa 14månader från första början... men är aaaaaaaaaaaa såååå glaaaaaad nu så inget spelar roll hahaha

GRATTIS! :)
    Verkar ju verkligen som de dragit igång och arbetar på riktigt nu :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid