• jessib

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

cecilin skrev 2015-04-09 10:39:15 följande:
    Hej!

Jag läste det på Thailandsforum, det ska vara 1a april innan påsk de fick mejlet. thailandsforum.se/forum/hur-lange-har-ni-vantat-pa-put-t13651-60.html

Jag har inte haft så mycket kontakt med svenska myndigheter innan detta men det är verkligen skandal hur de behandlar oss, jag håller med på alla punkter. En inblick i arbetet och väntan skulle verkligen hjälpa.

Pröva att ringa från Skype det är relativt billigt om du själv vill prata med dem! Jag befinner mig inte heller i Sverige.

Har just pratat med Växjö och de sa att de inte riktigt vet heller varför det står som det gör. Han sa att det viktiga är att tiderna inte har förändrats (14 månader för webb) och att även arbetsprocessen är densamma. Dvs även efter intervjun blir vi placerade i kö och då går de "generellt" efter ansökningsdatum. I vårt fall säger alla jag pratat med att då en handläggare tittar på vårt ärende kommer det gå fort om vi inte behöver komplettera..

Får se vad som händer - jag hoppas det kommer ihåg nästa vecka med intervju mejl och beslut!
    Hej cecilin! Sa de något om vilket datum de är på för beslut, om de nu går efter ansökningsdatum? Vi sökte 3 september och hade intervju senare än er (jag läste att ni hade ansökt i mitten av september), men då borde ju "generellt" vår ansökan öppnas före eran, men ja, men vet ju aldrig. Har bara hört om beslut från folk som sökt senast i början av augusti, så jag antar att de börjar närma sig mitten av augusti snart? Och borde öppna våra ärenden i april/maj.

Vad skönt att de säger det, att det kommer gå fort om ingen komplettering behövs.
  • jessib
    Cutiie skrev 2015-04-09 21:57:28 följande:

Åhh äntligen så har vi fått intervjumejlet idag!! Ska ringa ambassaden imorgon för att boka tid :D

Grattis! Äntligen :) vad roligt. Verkar ha rullat igång igen :)

Hoppas ni får intervjutid snart :)
  • jessib
    Cutiie skrev 2015-04-09 21:57:28 följande:

Åhh äntligen så har vi fått intervjumejlet idag!! Ska ringa ambassaden imorgon för att boka tid :D

Grattis! Äntligen :) vad roligt. Verkar ha rullat igång igen :)

Hoppas ni får intervjutid snart :)
  • jessib
    Ellaa skrev 2015-04-13 15:45:23 följande:

Hej Alla,

Så ÄNTLIGEN kom intervjumailet idag! Vi har redan vidarebefordrat mailet till svenska konsulatet :D ringde också (eftersom vi befinner oss i Peru är det bara en timmes skillnad mellan Peru-New York). Så nu väntar vi på svar via email från de om första möjliga intervjutid, ska ringa igen dock för att se till att mailet kom fram.

Imorgon skulle det ha blivit 6 månader, hade börjat ge upp. :)

Jätteglad - men vet att det kommer ytterligare en väntan... Man hoppas på den där sverige-amerikanska turen som många har haft, även om jag tvivlar på det.

För er som inte vet: vi ansökte 14 oktober 2014...

Intervjumail: 13 april 2015...

Växjö enheten.

Grattis!!! Underbart :)

Säg till sen när intervjun blir.
  • jessib
    MariusC skrev 2015-04-14 16:53:26 följande:

Jag har pratat med enheten i Göteborg idag. Enligt vad de säger så verkar man behandla nu UT ansökningar regstrerade under våren 2014.
    Min japanska flickvän har registrerat sin UT ansökan i september 2014 och hade intervju i början på mars. Idag fick jag veta att det inte finns någon chans att få besult innan sommaren. Enligt personen jag har pratat med får de officielt bara säga att väntetiden är nu 18 månader. Jag ser också att man har precis "uppgraderat" väntetiden till 16 mån på Migrationverkets sida.
    Vad har det blivit av Sverige ?

Va? För när jag kollar så ser jag nu att man kan få svar inom 4 månader om alla uppgifter är med, 4-9 om information saknar och över 9 om de måste utreda mer.

Blev ni flyttade till Göteborg eller har ni alltid haft den enheten?
  • jessib

Alltså, vad har hänt på migrationsverket!?
    De pepprade ut intervjumail på ansökningar från 30september-27 oktober på några dagar!? Såå gött att det börjar lossna! Grattis ALLA! :) Äntligen lite bra besked både med intervjumail och hopp om kortare väntetider.

Hoppas de gör samma sak med alla oss som väntar på beslut som hade intervju i februari och mars!

• jessib

Nu fick jag prata med en riktigt go och behjälplig tjej på Umeå!
    Hon chattade (typ?) med handläggaren som skickade iväg vårt ärende på intervju (som för övrigt inte blir samma som öppnar vårt ärende sen), och hon frågade honom vilka ärenden de jobbar med just nu i E3, och det var augusti-14. Så hon uppskattade att de skulle öppna vårt ärende (vi sökte 3 september) inom en månad, och om allt såg bra ut då så skulle det gå snabbt att få beslut.

Så de verkar vara lite långsamma just nu i beslutsfattandet eftersom de fortfarande jobbar med augustiärenden. Men det var ändå skönt att få det bekräftat att de inte hunnit längre, och att vi fortfarande är med i E3, och att inte bara få "det är bara att vänta, 14 månader är väntetiden".

• jessib
    Berii skrev 2015-04-21 11:18:23 följande:

Hej!!!

Någon som hade sin intervju i mars och fick beslut ????

Hade intervju den 23 mars men ingen svar ännu !!! :/

Hoppas ni får svar som fort som möjligt, sjukt att man väntar såå :/

Hej! Som jag har förstått det går de efter datum du sökte - inte datum för intervjun.
    Så de jobbar nu med beslut för ärenden i augusti, senaste vi sett är en ansökning som fått beslut är från mitten av augusti. Ingen vad jag sett som sökte i september och hade intervju i februari/mars har fått svar. Så tyvärr får vi nog bara vänta och se...

Sen till er andra, komplettera elektroniskt om ni är med i E3, inte på papper :)

Jag drömde inatt att killen kom hit, får väl hoppas att det är en sanndröm, haha!
    Vi har väntat 1 månad efter intervju, sökte 3 september. När jag ringde hade de inte ens öppnat mitt ärende efter intervjun, så det gäller väl bara att vänta...
  • jessib
    Anonym (va??) skrev 2015-04-21 12:21:47 följande:
    Hej. Vilket datum i augusti var det? eller vem var det som fick besked så kan jag kolla upp det?
    Det var visst på flashback och personen sa inte exakta datumet, "Ansökan: augusti. UT beviljat: April (8 månader)" De fick svar 18 april. Om personen räknar 8 månader så antar jag mitten av augusti.
    Har de inte öppnat ert ärende än alltså? Dom är ju helt galet sega just nu på beslutsfronten...
  • jessib
    stuck in iraq skrev 2015-04-22 13:15:56 följande:

Det gäller alla ambassader som jag vet jag bifogar en bild på den

Min kille hade inte med sig mitt personbevis alls. Ambassaden saknade ej detta :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid