Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Idag fick vi beslutet nu måste vi bara vänta tills kortet är gjort, så förhoppningsvis är min man hemma om två veckor.
Vi fick vänta 5,5 månad tills vi fick ett beslut.
Fick du gå på intervju?
Idag fick vi beslutet nu måste vi bara vänta tills kortet är gjort, så förhoppningsvis är min man hemma om två veckor.
Vi fick vänta 5,5 månad tills vi fick ett beslut.
Kul att höra! Verkligen supersnabbt.
De sökte på papper i januari, när man söker på papper får man intervjun inom några veckor/direkt.
Min fästman ska på sin intervju imorgon bitti!!! Äntligen, vi sökte för 6,5 månad (fick mailet efter 5,5) sen och jag hoppas hoppas hoppas på snabbt svar efter nu. Berättar hur det gick (lite intervjufrågor, längd osv) och meddelar när vi får beslut såklart. Ville bara dela min nervositet så här kvällen innan...
Tänkte bara infa om att det inte går att kontrollera status på ansökan på migrationsverkets startsida, något fel med länken typ, men om man går in på "Kontakta oss" och väljer "kontrollera ansökan" i vänster spalt så går det.
Hej! Vårt ärende är tillbaka i Sverige iallafall, har inte fått en handläggare. Hon sa att vi är i det elektroniska och att man inte riktigt får en handläggare. Hon sa också att det bara är att vänta och att det är 14 månaders väntetid även för dessa ärenden. Det tror jag dock inte riktigt på. Men nu vet jag att vi fortfarande är med i e3 och att det är i Sverige. Så nu får vi se om det händer något inom några veckor annars ringer jag igen. (mest för att se om vi blir papper- då bokar jag en resa)
Jag försöker sammanfatta det jag läst på olika forum och egna erfarenheter. Detta gäller generellt för "normala" ärenden.
Väntetiden innan intervjumail är mellan 6-7 månader. Väntetid för att få tid för intervju på ambassaden varierar kraftigt mellan 1 dag och två månader. Väntetid efter intervju är oftast mellan 1 månad till 3 månader. Att skicka put-kortet till resp. ambassad tar mellan 1-2 veckor.
Totalt får man räkna med någonstans mellan 7-10 månader, men för en del tar det längre tid för och en del kortare tid. Det beror helt på omständigheter från fall till fall. Alla tycker naturligtvis att just deras fall är solklart, men det behövs inte mycket som avviker för att migrationsverket måste utreda mer innan de kan ge PUT.
Det är ingen mening med att ständigt ringa och försöka jaga migrationsverket. Det enda resultat det får är att alla får vänta längre. Tänk själva på hur mycket ni skulle få gjort på jobbet om ni ständigt behövde svara i telefon istället för att göra ert vanliga jobb.
Själv har jag inne en ansökan som baseras på giftemål (Juni) och upprepade långvariga vistelser i Sverige. Ansökan skickades in 3 september. Mail om intervju kom 20:e februari. Intervjutid 24:e februari. Vi har i dagsläget inte hört något efter intervjun, men jag hoppas få svar inom 1 månad.
Visst tycker jag också att det tar ohyggligt lång tid. Speciellt när det inte krävs någon seriositetsprövning när man är gifta. Men faktum är att det är oerhört många ärenden som skall behandlas. Behandlingen brukar inte ta så lång tid när det väl är igång. Det är främst tiden innan handläggaren tittar på det som är längsta tiderna. Och jag tror faktiskt att handläggarna försöker ta ärendena i tidsordning (förutom förtursfall).
Håll modet uppe fast inse att det kommer att ta mellan 7-10 månader som bäst. Visst kan någon ha tur och slinka emellan fast det verkar vara mindre vanligt. Väntetiden står ju officiellt på 14 månader men det är en snittid när 90 % fått svar, så för de flesta ligger nog tiden mellan 7-10 månader.
Den som väntar på något gott..........
Hejsan!
Om ni kommer ihåg mig, sökte den 3 Augusti fick intervju den 27 Februari,
idag kom beskedet, 31 Mars.
""Migrationsverket har fattat ett beslut om bifall eller avslag i din ansökan
Varför står det inte här vad beslutet blev?
På grund av sekretess får Migrationsverket inte skriva ut beslutet i den här tjänsten""
Om det blir bifall får hon och dotter resa till Svenska ambassaden i Peking
och hämta beslutet eller visumet, bor dock 260 mil från Peking,
Posten litar dom inte på i Kina.
Tack er alla som skriver, känns lugnare att veta att man inte är ensam
om detta frustrerande väntande, sökte förtur p.g.a. dottern är 14 år
ville ha henne i skolan tidigare, men fick avslag på det.
För er som väntar, bara önska er all lycka.
Nu finns ett formulär på sidan där man kontrollerar sin ansökan på Migrationsverket.se, om någon annan också vill ge lite feedback :) jag skrev typ att jag skulle vilja se mitt könummer i E3 (vilket jag tvivlar på att de någonsin publicerar...), om jag är med i E3 och enhet tex. Längst ner när man skriver in sitt nummer: