• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (va??) skrev 2015-04-17 00:00:10 följande:
    Ja du minns rätt. Du och jag ligger i samma enhet. Vi överskred precis 8 månader så än får vi vänta med JO men den kommer att fixas så fort vi når 9 månader. Var så säker. Detta är bedrövligt.

Tråkigt att han och hans fru blev behandlade på det viset och konstigt att det är sådan skillnad på ansökningar från USA som tycks gå snabbt men ansökningar från Australien och Nya Zeeland blir inte alls behandlade på samma sätt. När jag har ringt och mailat migv. har jag förstått att dom är väldigt osäkra när det kommer till OZ och NZ och vetat väldigt lite om lagar, visum och ibland blivit lite generade och ursäktat sig eftersom dom inte får så många ansökninagr där ifrån. Vad vet jag, det kanske gör det segare. Jag trodde också det skulle gå snabbt men allt stannade efter beslut på ansökningar precis innan oss (vissa få undantag efter och före), kösystemet bara slutade och det har varit stopp. Har tex inte hört en endaste få beslut denna veckan på något forum.

Hur länge hade han väntat när han skulle göra JO? Har du hört hur det har gått?

När ska ni ha er intervju?
    Jag hoppas verkligen du slipper göra JO anmälan och får ert beslut snart, jag tror ni är näst. (Har bara en känsla). Mycket sant såsom du säger, bedrövligt. Man ger nästan upp snart. 

Jag var för godtrogen när jag läste om alla positiva USA ansökningarna men gett upp en aning nu, har lite hopp och den lär finnas där minst en månad efter min sambo gör sin intervju. Tror nästan det inte längre beror på land utan som du säger tur, som andra paret från USA som sökte 1 april 2015 och redan fått intervjumailet.. Även om hela ärendet inte är avklarad - bara väntan på intervjumailet var en tuff väntan i sig. 

Lite pinsamt att inte kunna, som du säger sista beslutet jag hörde var i mars 2015 (ansökan från aug 2014). När han skulle göra JO hade det gått 5 månader men han ville anmäla pga bemötandet, nu kanske det har gått 7 månader. Jag skrev till honom idag precis efter att jag skrev till dig. Hoppas han svarar. 

Vi fick mailet idag från svenska konsulatet i New York, och är glad och tacksam för han ska göra intervjun nu på onsdag 22 april, så vi fick vänta 9 dagar bara. Så han ska åka från Peru på måndag och stanna där mån-lör. Sen kommer han tillbaka hit och vi får se hur länge vi får vänta... 

Har du ringt Växjö på senaste och frågat om ni fått en handläggare än? Vad tog din man med sig till intervjun?
    Min syster ringde Växjö i måndags och killen sa att min sambo lär få svar inom en månad. Vilket jag tvivlar på nu.... men första gången jag hör någon säga så sedan jag började ringa. Kvinnan på konsulatet sa att det längsta någon fått vänta (som varit på intervju hos de) är 3 månader. Hon sa lär ta 1-3 månader. Men at this point... Nobody knows.  
  • Ellaa
    Katarina85 skrev 2015-04-17 07:57:11 följande:

Hej
    Hur många av er har ärenden som ligger i Göteborg? Vi ansökte på papper i maj 2014 och har inte hört något. Finns det någon som nyligen fått beslut och i så fall när ansökte ni då? Vet ni vilka ansökningsdatum de behandlar och i så fall om det är ansökan på papper eller digitalt? Tack för hjälpen på förhand.

Hej, har du inte hört något alls sedan maj 2014!? Gjorde ni pappers eller webbansökan? Är intervjun genomförd. Vad menar du med inte hört något? Det är snart 1 år sedan... Har ni inte hört något överhuvudtaget? Vad säger de när du ringer? 

Lycka till!
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-04-20 21:18:20 följande:

Hej! Någon som har koll och kan ge mig lite klarhet, min pojkvän gjorde intervju för lite mer än en månad sedan och nu väntar vi på beslut. Däremot har jag blivit lite nojig när jag läst att vissa handläggare gett avslag bara sådär efter intervjun även fast många bevis fanns med som foton och flygbiljetter?? Utan att ens kalla andra partnern på intervju.. Vi tog endast med foto och flygbiljett som visar att jag bott här med honom nu i 5 månader (åker hem om två veckor men varit här sen i december) vi tog tyvärr ej chatthistorik då hon på ambassaden sa att foto och flygbiljett räckte.. Men det är ju inte hon som behöver bevisen det är ju migrationsverket? Om jag kompletterar med det i efterhand finns risken att man hamnar utanför systemet då?
    Hoppas alla får positiva beslut snart, det är ju verkligen en sådan jobbig ovisshet att inte kunna få veta när man kan få starta ett liv tillsammans. Även om jag har kunnat varit med min pojkvän nu under dessa 5 månader (vilket jag är oerhört tacksam att det fanns möjlighet för jag vet att vissa inte har det) men ändå tänker man dagligen på detta... Ska bli så skönt när allt är klart. Då blir det att fira! :)

Hej! Va... Ger de avslag för "lite bevis"? Svårt att veta exakt hur mycket man ska ha med sig ju. Min kille åkte idag till New York för att göra sin intervju på onsdag morgon och de vill bara ha med original av de sakerna vi scannade in. Tur att jag samlat ihop alla våra flygbiljetter sen innan jag flyttade till han i USA. Ska be han ta ut bilder också isåfall. 
    Fan vad jobbigt att man hamnar i den situation, ska man komplettera men då finns risken för försening osv. Jag som tagit hela saken med en nypa salt med bevis, dels för att vi redan varit sambos men ändå nu börjar man tänka om.

När sökte ni? Vilket land är han ifrån? (Om du vill svara på det). Vet du enhet? Är det papper- eller webbansökan?

Hoppas verkligen inte de är petiga och inser att det är på allvar. Lycka till. Tack för ditt inlägg, fått mig att tänka om och ska verkligen be min sambo ta med sig allt möjligt.
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-04-21 03:11:30 följande:

Hej eelinn

Det är precis det som hände mig!

De ville inte ha mer än några foton ...och vi fick en fett avslag... I vilket står att vi bifogade BARA några foto på oss två!!!!

Mitt råd är ta med er allting och lämna så mycket bevis som möjligt!

Vi har överklagat så klart, väntar på svar!

Lycka till alla!

Elaaunna - vad var deras anledning för avslag? :(

Ni kommer vinna överklagandet ska du se!
    Kramar
  • Ellaa
    Barwaary skrev 2015-03-26 08:44:49 följande:

Godmorgon, hade bara en fråga, hur långt tid tar det för Migrationsverket att skicka beslut hem i brevlådan??

Hej! Hur gick det? Tror inte du skrev ifall han fick sitt UT? Kanske har missat det isåfall. Antar att han fick ett JA och ni är överlyckliga. Hur gick det med att få beslutet hem? Tur ni hade som fick ert ärende klart på cirka 4 månader, grattis! :D
  • Ellaa
    trött usa pendlare skrev 2015-03-02 22:42:35 följande:
    Hej! :)
    Ja den hade han för en vecka sen på konsulatet där han bor.
    När han kom till intervjun bad dom honom att vänta lite.
    Efter 1h så frågade han varför de tog så många före honom då visade det sig att ambassaden bara hade skickat hälften av hans papper fast att vi hade dubbelkollat med ambassaden och dom sa att de hade skickat allt.
    Så efter att både ambassaden och senare konsulatet hade vart på lunch rast och ca 6h hade gått så fick han ÄNTLIGEN sin intervju!
    Intervjun gick ut på att han skulle muntligt fylla i hela ansökan igen datum och allt även på min familj och sedan skriva på det sen var det slut. Suck!
    Fattar dock inte varför vi behövde vänta så länge på att göra samma sak igen.
    Dom bad inte om att se några av våra original dokument eller bilder kanske för att vi gjorde en pdf med det redan i ansökan.

Mannen på konsulatet sa till min man att det brukar ta ca8 mån totalt
    Men jag vet inte vad han faktiskt vet..

Hur går det för er?
    Hej! Hur gick det för er? :D Har ni hört något än? Min sambo ska göra sin intervju på onsdag på svenska konsulatet i New York och vi har också Växjö enheten, ganska säker på att vi kommer vara där för beslut också. 

Hoppas allt gick bra!
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-04-21 04:44:25 följande:
    Hej! Jag hoppas dom är så smarta att dom hör av sig innan dom ger beslut om dom tycker det krävs ytterligare bevis eller komplettering.. Något annat borde ju inte få vara lagligt. Dock är det ju inget som dom verkar ha gjort med "Elaauuna"... Dom gick endast på det som togs med på intervjun..Det är ju helt sjukt att dom inte hört av sig och frågat om mer isåfall om dom inte tyckte bevisen räckte som dom tog med på intervjun.. Vi har ju också gjort intervjun, tog med bilder och flygbiljetten som visar att jag kommer vara här i 5 månader, dock åker jag hem om två veckor då jag redan varit här snart 5... :/ Vi ansökte 17 september 2014 och min sambo är ifrån Mexico :) Det är webbansökan men vet inte enhet , skickade ett mail men fick inget svar utav handläggaren ang det utan sa att det kan öppnas av vem som helst .. Lycka till på intervjun och ja ta med allt bevis, verkar ju som att det är bara bra, hellre för mycket än för lite :)
    Jag tror du kan vara lugn. Jag vet så jävla hemskt, låt folk komplettera iaf. Men enligt mig, behandlar de tidigare asylsökande som misstänka fall. Det är ju inte olagligt att vara asylsökande - vet inte varför de behandlas på det sättet. Tror att det är därför Elaaunna och hennes partner/man fick avslag för att han tidigare hade ansökt asyl (SUGER). Din kille har inte gjort det? Vad jag misstänker, så tror inte du ska vara så orolig. Det borde nästan finnas en varning för de som har tidigare asylsökande så kommer er väntetid vara på oklar tid så man har en chans att veta och vara förberedd istället för att inte säga något och sedan bara ge avslag. 

Men tror starkt på deras överklagan, de ska inte få vinna minsann. Om det är äkta så är det äkta. 
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-04-21 09:51:05 följande:

Hej Ellaa

Nej, min sambo har aldrig tidigare sökt antingen asyl eller något annat i ett annat land! Det är första gången! Tyvärr, men det är så!

Det behöver inte betyda att någon annan kommer att gå igenom det som vi gör!

Vi hade väl otur med vilken handläggare vi fick! Vi får se vad som händer näst!

Kram till alla och lycka till!

Elaaunna, oj, hur kan det bli så? :( Vad gav ni de för bevis vid ansökan och vid självaste intervjun? Fan vad hemskt att någon bara kan neka så, vilka grunder liksom (förutom att de misstänker att det är sken). Vad exakt var problemet? 

Jobbigt att någon kan ha så mycket makt och neka ens förhållande. Kämpa på!
  • Ellaa
    jonus skrev 2015-04-23 22:17:26 följande:

har följt tråden länge.
    ansökan 22/8 2014
    intervju 15/2 2015
    beslut 23/4 2015

vet ej vad svaret är..

gift sedan ca 10mån

Grattis! Äntligen någon som får ett beslut!
    Vilken enhet ligger ert ärende i?

Intressant att veta vilken enhet som iaf tar beslut.

Grattis igen, hoppas din partner är hemma med dig snart!

• Ellaa
    Anonym (väntar) skrev 2015-04-23 20:35:21 följande:

jag undrar varför dom inte tog kort eller finger avtryck.... det låter konstigt tycker jag.

vi ansökte den 25e oktober

Hej!

Vart är din partner ifrån? Och har du fullmakt?

Eftersom jag har fullmakt över min sambos ärende och han slapp ta fingeravtryck och så under sin intervju - utan detta kommer han göra i Sverige så fort han får sitt beslu (om det är JA). Eftersom amerikaner är viseringsfria i Sverige - så han slipper vänta på att kortet skickas till ambassaden då vi inte ens bor i New York längre. Istället kommer beslutet skickas till min folkboksföringsadress i Sverige. Så fort ett beslut är taget kan man ringa Migrationsverket och få veta svar. Sedan får min kille resa till Sverige samma dag som beslutet är taget - så fort han kommer till Sverige boka tid hos Migrationsverket för att DÄR ta fingeravtryck och så vidare så kommer kortet tillverkas i Sverige. Därför gav han mig fullmakt med flit - vi vill kunna åka till Sverige så fort beslutet är taget och inte behöva vänta på att kortet skickas till ambassaden. Hört att det inklusive kan ta 3-4 veckor och läste på Thaiforums tråden att någons kort tom hade tappats bort med posten och de har väntat i 2 månader på en lösning.

Dem som tar fingeravtryck och så vid intervjun måste därför vänta efter beslut på att kortet anländer till deras ambassad och hämta den där innan de kan resa in till Sverige. 

Lycka till :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid