• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Kontakta Morgan Johansson 
    Justitiedepartementet
    Telefon 08-405 10 00

Här är länken till hans arbetsmail (klicka på länken och där man kan skicka e-mail formulär) och andra berörda som jobbar med han, tycker vi ska lägga fram våra klagomål, i specifikt de som gjort JO-anmälan för att hänvisa till förvaltningslagen. Och säga att INTE hänvisa till JO anmälan för det har ingen funktion. Jag vet inte än vad jag ska skriva exakt för har så mycket att säga.... Så ska bara skriva av mig. Hoppas ni är fler som gör det. 

www.regeringen.se/sb/d/1667
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-03 15:14:40 följande:

Förstår inte alls - skulle migrationsverket alltså kolla alla ansökningar om de befinner sig i schengen? Om de har turist visa i Schengen är det ju helt lagligt och migrationsverket har ingenting med det att göra om min partner skulle befinna sig i tex Spanien.

Jag har förstått det som att 3 månaders turist visa (som min partner kan få utan kontakt med migv) är ok och ett loop hole i den svenska lagen. Förlängning kan ge problem och den sökande ska ju inte vara i Sverige då handläggning sker eller beslut tas. Ambassaden i BKK säger att det är ok att söka, men jag är rädd att vi skulle göra fel och då får avslag på vår ansökan.

Jag ska kolla vad migv säger men tror det blir till att vänta på beslut ändå och inte ansöka om turist visa.

Hej, vart är din partner ifrån, land? Min är också viseringsfri 90 utav 180 dagar, så det enda du behöver göra är att meddela ambassaden/konsulatet att du ska resa och vart (såklart för de inte komma till Sverige) men resten av världen och EU får han resa till. Det är bara om Sverige lyckas se att han faktiskt är i Sverige men det lär ni nog inte riskera. Men om ni vill får ni ses i Italien, Tyskland och vart som helst utanför svensk territorium! Även om det är Schengen. Dock ansöka om turistvisum i annat land kanske är lite för komplicerat, bättre att han reser som turist. Vissa EU länder scannar inte ens in ankommelse från viseringsfria turister såsom amerikaner - utan ibland ger de bara in och ut stämpel.
  • Ellaa
    ArthurMouse skrev 2015-05-02 17:51:16 följande:

Min partner ska på möte 8e maj (kanadensare)... Tror fasiken att jag är mer nervös än honom. :O

Tycker extremt synd om oss alla som haft oturen att hamna i denna ovisshet, samtidigt som jag känner mig lättad över att jag och killen inte är ensamma i båten.

Min arbetskollega väntar på att få en tid till möte med Migrationsverket. Hans flickvän var på möte med ambassaden för typ 5 månader sedan, mötet går hur bra som helst. Inga som helst problem... Efter typ 1 månad efter hennes möte kontaktar han MIG och undrar hur det går, då får han till svar att de hamnat tillbaka i "första" kön i väntan på att Han ska få gå på möte med MIG. Han har nu väntat i över 5 månader att få gå på möte, och nu sist så hade de enbart sagt, du får en tid någon gång under sen-våren. De har sammanlagt väntat i 11 månader. Då vet jag inte om han måste på möte pga att hans flickvän varit asylsökande här i Sverige tidigare.:\

Hej! Det kommer gå jättebra, ge all information som möjligt för att undvika att de senare ska jävlas med ytterligare information. När ansökte ni?
    Jag vet, jag tror att så fort de nyanställda sätter igång och får arbeta dvs efter 3 månaders utbildning så kommer saker se HELT annorlunda ut. Jag tror saker kommer komma igång vid augusti 15. Det betyder att de som ansökte mitten av augusti 2014 är de mest drabbade därefter sept-oktober. Detta är en egen beräkning. Sanslöst. 

Det är inte ofta den andre partnern måste gå på intervjun också, jag tror inte ens själva intervjun har så stor betydelse dvs att det går bra osv. Problemet är hur segt det går med att faktiskt få en handläggare innan intervjun och värst efter intervjun. Säg till de att göra en JO-anmälan då de har väntat över 9 månader (sanslöst). Men vi har fått det konstaterat att de som tidigare varit asylsökande i Sverige får en ytterligare långdragen process (inte nog med vad man får vänta). 

Hoppas det går bra för de, och för Er!
  • Ellaa

Ville bara dela med mig (säkert några som redan har sett detta) men gick in på Migrationsverkets twitter sida, någon ställde den frågan och M-verket svarade: "Snittiden idag ligger på 25 dagars handläggning. 94% får besked inom tre månader. Förutsättningen är en komplett ansökan".

Undra om det finns metod för de att ge oss siffror på hur många som INTE behöver genomföra intervjun? Eftersom de hade sagt till några av er att en komplett ansökan = ingen intervju och EU medborgare. Hur många procent av är det som har en komplett ansökan egentligen, hur många slipper intervjun? Skulle vilja ha den siffran. De visar positiva siffror här 25 dagar / 94 % får besked inom tre månader (komplett ansökan) - hur många har en komplett ansökan kanske 2% av alla? Så då är dessa siffror extremt vilseledande! 

• Ellaa
    jessib skrev 2015-05-03 20:06:42 följande:
    Fast pratade inte de om arbetstillstånd?
    Jo, men menar överlag hur de använder sina siffror felaktigt. De har fått så mycket klagomål angående väntetider och hur det inte Alls tar för de flesta 25 dagar! De gömmer sig bakom Komplett Ansökan då ingen ansökan är komplett, nästan. När min sambo fick jobberbjudande och jag kontaktade Migrationsverket sa de att arbetstillstånd tar längre tid än samboansökan. Och nu skriver de sådär. 
  • Ellaa
    o8i7 skrev 2015-05-05 12:50:03 följande:

Japp, jag har också läst om flera ca 2013/tidigt 2014 som skriver "jag fick svaret på bussen hem från ambassaden!"

Hur funkar ens det? Även om migrationsverket satt och rullade tummarna hela dagarna (vilket de väl aldrig har gjort med sveriges invandring) så skulle de aldrig gå från information skickas från ambassaden till sverige, till handläggare sätts, öppnar ärendet, tar beslut, meddelar ambassaden, och ambassaden ringer personen i fråga på... 1 timme? Måste vara någon på ambassaden som tar beslut eller vad? Vill nästan tro att de ljuger, men iom att så många har skrivit att det hänt vet jag inte vad man skall tro.

Angående turistvisum, jag vet inte hur det går om din partner inte har 90 dagar turistvisum automatiskt (min partner har det). Kanske pausas det iom att ni sökt ett annat visum. I vårat fall kan hon komma när hon vill, det pausas inte, men de varnar för att vistelse i Sverige när beslut tas kan vara grund till att bli nekad UT. (visserligen tror jag de har noll koll - precis som med allt annat - och inte skulle ha en aning, men vem vill ta chansen..)

För att undvika problem se till att hon reser in och får sin visumstämpel från ett annat Schengen land, tex Spanien och sen resa till Sverige på så sätt kan de inte se. SIS söker egentligen endast efter folk som är inskrivna i system vilket din partner inte är. Enda sättet Sverige ens kan se om de som är viseringsfria som min partner också är ifall första Schengen landet (de anländer till) ens scannar passet, ibland scannar de inte ens utan bara stämplar. Men sen därefter är det inga border control mellan Schengen länderna. Vi ska ändå till Spanien efter vår resa här i Peru, där får han vara. Vi får se vad vi gör sen. Men tror inte besluten kommer ske förrän aug-sept. Bara deras interna rekrytering tar cirka 3 månader så det måste vara kaos dessvärre där. Förstår inte vad som gått snett, ok mycket asylsökande men detta var ett år sedan. De måste ha prognoser iaf, det är ingen ny myndighet och absolut inte första gången detta händer. Då ser jag ingen annan lösning än att de lättar på utredningskraven för oss som vill hämta våra partners/sambo/make/maka etc. Det är ändå ett tillfälligt uppehållstillstånd. Inte för alltid sen om man söker för permanent förstår jag kanske att lite mer utredning krävs men då har väl trycket sjunkit och de kan arbeta snabbare!
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-05 14:50:41 följande:
    Jag tänker att det måste ha varit någon på ambassaden som meddelade att ärendet är ok för beslut till ärendets personliga handläggare i Sverige, därför kanske det gick så fort för vissa där det var "glasklart"? För det är väl ändå handläggarna som kan ge beslutet, inte ambassad-personal? Nu, alltså våra ansökningar, har vi ju ingen personlig handläggare utan kastas om till flera olika till någon känner att de inte behöver mer info till ansökan. Eller, det är så jag har fått det förklarat att det ser ut med handläggare, vem vet ;)

Vi kommer dessvärre resa in i Sverige direkt då vi flyger med vår hund och vill minimera resan för henne, men då sätts ansökan på paus och när han åker ut ur Sverige (till annat schengen land tex) kan ju ansökan tas upp igen och vi är tillbaka på vårt ansökningsdatum. Jag vet inte om detta är dumt men jag har gett upp allt hopp om att vi kommer få beslut innan sommaren, jag tror snarare som du Ellaa att vi får beslut i aug-sept. Om ingenting mirakulöst händer nu i veckorna...
    Jag tror faktiskt saker var mycket lättare förut, för vad jag vet har inte de på ambassaden denna myndighetsutövning - men tror saker gick mycket fortare. Tror anledningen till detta är 1) antal asylansökande efter sommaren 14 som de själva har konstaterat och 2) byte av regering dvs systemet har fastnat och Migrationsverket har bett om ökade resurser efter sommaren 2014 men då skedde regeringsbyte och därav hamnar allt i stort sett on hold. Detta är bara mina egna spekulationer.

Om ni ändå ska be om visum så är det lika gärna bra att ni och vovven reser direkt till Sverige såklart - men de som har viseringsfria partners, min sambo har 90 dagars viseringsfritt dvs behöver inget visum för att resa inom Schengen så tipsar jag att man reser in från ett annat schengen land och sedan in till Sverige (OM NI VÅGAR RISKERA) uppmanar inte någon att göra det utan man väljer själv men Ifall man så önskar. 

Jag har också gett upp om svar innan sommarn, misstänker senast september. (Om ens det?) 

Jag ringde nyss Migrationsverket i Växjö och frågade om hur det såg ut för vår ansökan och hon sa vi har tagit emot allt efter er intervju men ni väntar på handläggare. Jag frågade ok, vad är väntetiderna? Vad menas med det som sägs på hemsidan? Hon sa tycker inte att ni ska vägleda er utifrån det för ni har i stort sett redan avklarat hela handläggningstiden och väntar bara på det sista som är beslut, så tycker ni ska bortse från de väntetiderna. 

Man ba aha..... Lämnar mig på ruta 1 igen - men hellre det än de som ljuger för att man ska lägga på snabbt liksom.
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-05 15:51:21 följande:
    Ni kan anmäla besöket till migv så att ärendet pausas kanske - då kan de inte ge avslag eftersom ärendet inte utreds? Låter härligt att vara på resande fot också såklart :)
    Han är ju viseringsfri dvs får resa fritt hur han vill i 3 månader i Europa, han lär inte besöka Sverige så då behöver vi inte anmäla besöket till Migrationsverket, de kan bara ha en påverkan om personen befinner sig i svensk territorium men bortsett från det får personer resa hur de vill. Problemet med de som inte är viseringsfria är att de måste ansöka om visum därav anledningen till att det är bra att du säger till de och ambassaden för att undvika problem för det registreras i SIS systemet. Men vi har redan talat om för konsulatet att vi är i Peru just nu och att näst på tur är semester i Spanien. Ifall något magiskt skulle hända i sommar så undviker vi att han besöker Sverige eller mest att ens meddela Migrationsverket - jag vågar inte pausa ärendet, speciellt om det inte behövs för att han får resa in som han vill i Europa förutom Sverige. Dock är detta inte ens självklart de säger bara att det kan finnas EN RISK för de som är viseringsfria att bli nekade men det är en diffus lag och därför inget säkert. Men man vet aldrig med Migrationsverket i och med att saker kanske sätts igång och sen finns det inget sätt man kan reklamera till de angående väntetider osv - vi har inget skydd för att kunna göra oss hörda eller rättigheter. 

Men ett tips, om du har deras svar på mail (dvs att han får resa och ärendet pausas), skriv ut mailet för säkerhetsskull. Alltid bra att ha det på svart och vitt ifall de ens skulle våga säga något. Så fort du märker att något händer (fall något händer) så kan du meddela de att han ska åka hem så ni kan återgå till er plats! Kul att ni iaf får spendera sommaren här :)

Angående jobbet där, deras anställningsprocesser går segt... extremt segt! Har ju kontakt med en rekryteringspersonal där (för anställda) och hela processen tar mellan 2-4 månader, när deras plan egentligen var 1-2 månad. Kaos! Så de nya kan man inte lita på att de kommer hjälpa till då det är 3 månaders utbildning först -  inte förrän de kommer igång, tror jag, kommer saker att gå snabbare.
  • Ellaa

Hej alla, tror att det är jättesvårt för oss att veta hur långt tid det kommer ta för oss och andra, men tror verkligen att aug-september samt oktober ansökningarna har fått lida mest. Det var ju verkligen inte såhär innan sommaren 2014. Det vet vi alla, det har aldrig tagit såhär långt tid för så många ärenden - det finns såklart ärenden som ligger hos de sedan februari 2014 eller tom innan det fast det är ju verkligen kanske 5% av samtliga ärenden. De flesta har tagit cirka 2-6 månader, det är vi som har drabbats av dessa "mer än 6 månaders väntetid" i specifikt de som nått 9 månader att det inklusive innebär att man får göra en JO anmälan. Dessa JO anmälningar är inte tänkta att ALLA ska använda - utan de "få" människor som har haft problem med förvaltningsmyndigheter så tror verkligen att när de flesta av oss når 9 månader så kommer det komma in fler JO anmälningar än någonsin tidigare. Men som Jessib säger, jag tror att aug-sept kommer saker att sättas igång och där kommer de ju prioritera aug först (förmodligen man vet aldrig med de) och jobba därefter. Så tror att de som ansökte dec och våren 2015 också lär få vänta 6-12 månader - då de har mycket att ta igen. Säkert inte förrän början av 2016 kommer saker återgå till sitt lugn. Men det är mina spekulationer. Hur som haver... Skriver för att citera svaret jag fick från kommunikationsenheten hos Justiite- och migrationsministern. 

"Hej Ella!

Tack för ditt mejl till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson. Jag har blivit ombedd att svara.

Jag förstår att väntan på uppehållstillstånd för din sambo är frustrerande för både honom och dig. Varken ministrar eller tjänstemän i Regeringskansliet får dock lägga sig i eller kommentera självständiga myndigheters hantering och beslut i enskilda ärenden, i detta fall Migrationsverket. Detta beror på bestämmelser i en av våra grundlagar som förbjuder s.k. ministerstyre. Den som har frågor och synpunkter på hanteringen av ett ärende hos en myndighet bör alltså vända sig direkt till den aktuella myndigheten.

Rent generellt är regeringen dock medveten om situationen för dem som söker uppehållstillstånd i Sverige och de svårigheter Migrationsverket ställs inför i sin verksamhet. Det stora antalet asylsökande framför allt till följd av den humanitära katastrofen i Syrien innebär en extra stor utmaning för Migrationsverket. Migrationsverkets bedömning är att trycket på myndigheten kommer att fortsätta att vara mycket högt vilket naturligtvis påverkar bland annat handläggningstiderna.

En rad åtgärder för att stödja utvecklingen och förbättra styrning och uppföljning av Migrationsverkets verksamhet har tidigare vidtagits. Detta i syfte att bland annat korta handläggningstiderna. Bland annat ökade antalet anställda inom Migrationsverket med 16 procent förra året jämfört med året innan, men det har inte varit tillräckligt för att möta antalet asylsökande. Migrationsverket planerar att anställa upp till 1200 nya medarbetare under detta år för att möta behovet. 

Jag kan nämna att det finns en funktion vid Migrationsverket kallad Bemötandeombudsmannen som man kan vända sig till om man har synpunkter eller klagomål på bemötandet från tjänstemännen där: www.migrationsverket.se/info/1125.html

Jag kan även tillägga att den som är missnöjd med på vilket sätt ett ärende har hanterats av en myndighet också har möjlighet att vända sig med klagomål till JO, vars uppgift är att bevaka att myndigheter följer lagar och andra författningar i sin myndighetsutövning: www.jo.se.  

Med vänlig hälsning

Anneli Lagerberg

Kommunikationsenheten

Justitiedepartementet"

Det roliga/sorliga är att jag inte ens skrev för att de ska fixa mitt eget fall utan jag vill att de ska uppmärksamma HUR MÅNGA ärenden procentuellt som får vänta såhär länge... Jag tror nästan 25% av alla anknytningsärenden kommer nå upp till 9 månader och därmed kunna göra en JO-anmälan, det är det jag vill att de ska uppmärksamma. Men tror att de har uppmärksammat det nu och finns inte mycket mer att göra än att inse att vi är den andelen som får ta längsta väntetiden. Inte mycket kvar nu tror jag iaf. 

Kram på er alla!

• Ellaa
    sjömannen skrev 2015-05-07 23:57:45 följande:

Hej på er.

Jag har hittat lite siffror som kan vara bra att ha i åtanke.

Migrationsverket i Finland lär ha totalt 300 anställda personer

Migrationsverkets avdelning i Malmö lär ha cirka 600 anställda

Migrationsverket hade 1997 totalt 1368 personer anställda

Migrationsverket hade 1:e januari 2005 cirka 1530 anställda

Migrationsverket hade den 31:e juli 2014 5025 anställda och hade då nyligen fått 16% nyanställda, d.v.s. cirka 800. Man önskar att få anställa ytterligare 1200 personer.

Antal funna ansökningar som totalt kommit in till migrationsverket under tiden från 2013-05-01 till 2015-04-12 är 522.876

Av dessa är 162802 ärenden avslutade (oavsett utslag), vilket gör ett avslutande med 31,1%

Denna tid är lite drygt 22 månader och beräknas till cirka 424 arbetsdagar. Under denna tid har migrationsverket lyckats slutföra cirka 336 ansökningar per dag. Detta skall ses mot det faktum att det skulle behöva slutföras cirka 1080 ansökningar per dag för att ligga i paritet med ansökningstakten.

Ungefär som att stå i kvicksand och försöka gräva sin egen grop.

Något att tänka på vid nästa val kanske?

Och som du kan se med dina siffror så skulle byte av parti inte göra någon skillnad. Det har precis skett Regeringsbyte, om du har missat det. Inte stor skillnad mellan föregående och nuvarande parti bara olika önskan om vad för typ av invandring - båda har och kommer öka antalet anställda. Som någon annan här skrev verklkgen off topic. Klart du får uttrycka dig fritt men lämna gärna forumet, iaf denna fri från politik. Du bjuder inte massa nättroll när du börjar skriva om partier osv... Många som gärna skulle se att samtliga av våra ärenden aldrig ens blir av. Tack för siffrorna. Av de 1200 nyanställda i år har de redan anställt ett antal.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid