Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Ringde till växjö enheten idag och en kvinna svarade som inte ens presenterade sig som de flesta andra gör annars. Att prata med henne va som att prata men en inoljad tvål...hon rabblade upp några fakta om vårt ärende och hon förstod att jag ville vete status på vårt ärende och att hon kunde berätta att inget beslut är fattat. Hon sa det vanliga...elektroniska ärenden har ingen handläggare utan vem som helst på alla enheter i sverige kan öppna ett ärende och att de går i turordning såvida det inte behövs ytterligare utredning. Nämde då nabbes ärende....utan att berätta vart jag läst det och frågade hur det kunde vara möjligt att nån utan att ha haft förtur (barn el. sjukdom) och sökt efter mig redan har kunnat fått beslut. Hon sa att det va omöjligt och enda chansen för de skulle kunna få beslut före mig är för att de skulle ha haft en anledning till förtur...det upprepade hon gång på gång. Sen undrade jag hur de kunde få svar redan efter ett par dar efter intervjun medans vi som haft intervjun redan i början av mars fortfarande väntar på beslut och det ville hon inte heller kännas vid utan intog en försvarspositon som att det va henne jag anklagde för nåt när jag endast ville veta hur de arbetar eftersom jag får inte ihop det på nåt sätt alls...jag och min fru har aldrig sökt förut och jag har har inte nån bakgrund med nån gammal asylärende. Hon sa oxå att vårt fall börjar att närma sig 9 månader och att nåt borde väl hända snart...så det är väl bara att hoppas vidare
Varje gång jag har nämnt något ärende som fått beslut snabbt eller "avvikande/tur" så säger de alltid, ja fast man vet ju inte om det är sant svårt för mig att uttala mig specifika ärenden utan ärende#", så de gömmer sig alltid bakom om att de inte har ärende# på dessa "så förvånansvärda ärenden som vi har hört om" och det är inte som att vi har ärende# heller så man har inget val än att släppa det liksom. Önska på något sätt att man hade deras ärende#. "Nabbe"s ärende i sig är inte så unikt egentligen, han har väntat ett bra tag, även om det finns andra som sökte innan, den mest förvånansvärda fallet är ju "Tillsammans i Sverige" som väntade bara 1,5 månad från och med ansökningsdatum. (Hoppas inte ni som fått beslut så snabbt eller tidigare tar illa upp, jätteglad för eran skull!) Det är mera mot Migrationsverket och deras arroganta respons till dessa få ärenden som faktiskt hanteras så snabbt... En gång sa tom en kvinna på Växjö fast det kan vara folk som ljuger och bara skriver så för att provocera er som är i väntan.
Jag tror ni får höra nåt snart dock, när når ni 9 månader? Kanske inte så hoppfullt men gör en JO-anmälan iaf.
Vi håller varandra uppdaterade om Växjö enheten!