• Anonym (va??)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Patrik1967 skrev 2015-02-18 14:56:48 följande:

Hej

Har provar allt och svaret är att väntetiden är den som anges på hemsidan.
    Kanske går fortare för er men verkar vara lite av ett lotteri och jag har redan framfört synpunkter på hur de arbetar och hur processen fungerar men de har inget att säga...

Lycka till!!!

Ansökte ni via Webb?
  • Anonym (va??)
    Anonym (Jonis) skrev 2015-02-18 17:47:02 följande:

Fast.... Att dom i Örebro skulle hålla på med ärenden som kom in i juli -14 låter konstigt?? Mitt & min makes ärende ligger oxå där sedan i februari -14. Och när jag senast pratade med dom för ett par veckor sedan så sa dom att dom höll på med december-13 & januari -14.... Så dom säger nog bara det man vill höra verkar det som :(

Alltså det är helt sjukt. Jag kan inte fatta att ni inte får någon information. Speciellt när man gjort sin intervju och räknar med att beslutet kommer när som helst. Att vara på spänn så länge och utan att kunna planera måste kännas helt maktlöst. Jag vet inte om jag kommer palla mycket längre och jag har inte väntat i närheten av så länge som er. Ger MIG er ingen info, det verkar ju onekligen som om ni hamnat utanför E3, eller ansökte ni med pappersansökan?

Hoppas verkligen det kommer ett beslut snart!
  • Anonym (va??)
    Anonym (Jonis) skrev 2015-02-18 18:34:48 följande:

[quote=74880542][quote-nick]Anonym (va??) skrev 2015-02-18 18:25:53 följande:[/quote-nick]Alltså det är helt sjukt. Jag kan inte fatta att ni inte får någon information. Speciellt när man gjort sin intervju och räknar med att beslutet kommer när som helst. Att vara på spänn så länge och utan att kunna planera måste kännas helt maktlöst. Jag vet inte om jag kommer palla mycket längre och jag har inte väntat i närheten av så länge som er. Ger MIG er ingen info, det verkar ju onekligen som om ni hamnat utanför E3, eller ansökte ni med pappersansökan?

Hoppas verkligen det kommer ett beslut snart![/

Vi ansökte via webben den 6:e februari -14 och min man fick intervjtid den 7:e april -14 och den gick bra. Sen så har det tyvärr inte hänt mera :/

sjukt.
  • Anonym (va??)
    Mimmipigg skrev 2015-02-18 13:45:31 följande:
    Min man är från Albanien och vi skickade in vår ansökan 1 augusti 2014. Mailet om att boka intervju kom 10 december och vi fick tidigast möjliga tid för intervju på ambassaden i Skopje,makedonien 26 januari. Vårt ärende ligger i Örebro.

En sak jag läst i ett annat forum är att de endast handlägger vanliga anknytningsärenden några dagar i veckan o resten av tiden handlägger de anknytningsärenden för syrianer. Kanske därför det är så segt. 2 veckor sen handläggde de fortfarande ärenden som inkommit i juli 2014 så vårat borde öppnas när som helst tycker man. Hoppas vi får vårt beslut innan måndag då jag vill ge min man den bästa födelsedagspresenten då han fyller år :D
    Hur går det för dig mimmipigg, har du gört något än?
  • Anonym (va??)
    Anonym (I-väntans-namn) skrev 2015-02-20 09:55:24 följande:
    Hej, vad menas E3 systemet? Hoppas du kommer iväg och att ni får svar snart.
    E3 är det elektroniska systemet som du ligger i om du har ansökt via webb. Först ligger alla ansökningar i Norrköping och väntar (elektroniskt) sen blir en enhet (Växjö, Umeå, Solna eller Örebro?) tilldelad ansökan. Där ligger den och väntar och mail om intervju skickas ut. När intervjun är klar läggs den tillbaka i den elektroniska kön i den enhet du blivit tilldelad. Men eftersom det är en elektronisk ansökan kan vilken enhet som helt ta ett beslut (kanske om enheten har uppfyllt den kvot ansökningar som varit målet under månaden). Vissa personer här har vittnat om att en annan enhet än den som har haft hand om deras ärende har fattat beslut.

Nytt från början 2015 verkar vara att alla ansökningar tass om hand efter datum. Vissa säger att MIG går enligt ansökningsdatum och andra säger att dom går efter intervjudatum. Jag vet inte.

För att svara på din fråga om E3 - för ett tag sen var det inte ovanligt att ansökningar föll ur det elektroniska systemet om folk skickade in mer information eller om handläggaren ville kolla närmare på ansökan. Det blev alltså behandlat som en pappersansökan och låg och dammade på något skrivbord. Jag har inte hört om det på länge så jag tror att MIG har skärpt sig på den fronten och insett att det inte är ett hållbart system dom har haft.

• Anonym (va??)
    Elsanna skrev 2015-02-20 15:33:31 följande:

Hej alla har precis pratat med migrationsverket i växjö kommer fram direkt konstigt . Den mannen jag pratade med var väldigt positiv och snäll, han sa att vår ansökan såg komplett ut och ni väntar på beslut så jag fråga ang intervju och han sa det är inte alltid vi har intervju, det jag kan se här är att ni väntar på beslut som sagt och det kommer ni få via posten om max 2 månader. Kan man verkligen få uppehållstillstånd utan att äns vara på intervju

Det har jag aldrig hört, men grattis till dig om så är fallet!

Ni ansökte 27 september ligger i Växjö och din man (gifta?) är från Kosovo? Jag vet inte. Låter konstigt tycker jag - har han verkligen haft klart för sig? Min ansökan har alltid stått "i väntan på beslut" - både före och efter intervjun. Nja. Jag hade nog ringt och kollat på måndag igen om jag var du. För om det inte stämmer är det stor risk att du kommer bli besviken och många månaders väntan återstår.

Om det är riktigt så som han säger är det underbara nyheter och ett stort grattis till dig och din man!
  • Anonym (va??)
    Elsanna skrev 2015-02-20 17:22:04 följande:
    Ja han sa verkligen så var väldigt lugn och pratade rätt länge med han förklarade allt första gången jg pratat med någon som svarade så lungt och inte stressade men de låter lite för bra. Jag frågde ett antl ggr vi har inte haft intervju inte skickat bilder på oss ingenting ja men det är inte alla som får intervju men ska ringa på måndag och höra igen han sa ett antal ggr vänta på post då s jag e mail alltså nej post ja vet inte vi får se och nej vi är inte gifta tsm e snart 2 år förlovade
    Ja men då kanske det är rätt. Eftersom han kommer från Kosova där det kommer en hel del asylärenden just nu så kanske dom tycker att det är ett enkelt fall. Hoppas han har rätt!
  • Anonym (va??)
    laajnaa skrev 2015-02-11 17:51:46 följande:

Tjeenaaa ! Ja å min sambo skickade in ansökan till migrationsverket den 18 juli 2014. Han är från albanien men gör sin intervju i Grekland.

Vi fick ett mejl om att boka intervju i mitten på januari, min sambo va på intervju nu idaaag. stackarn han fick sitta på intervju i lite mer än 2 timmar ! asså va förberädda när ni går på intervjun för dom frågade om allt ta me alla papper ni har å skriv ut gamla flygbiljetter å sånt. hoppas ni andra har lite mer tur å inte behöver intervjuas så länge :D

Nu hoppas ja bara att vi får ett JA å att det går fort !! :D

Hur har det gått för er, inget svar än? Ni ansökte ju i juli!
  • Anonym (va??)
    lelele skrev 2015-02-18 18:54:48 följande:

Något måste ha hänt det kan inte vara sant att det behöver ta så lång tid. Jag har läst mkt i denna tråden, även det är första gången jag skriver inlägg.

Jag och min fru ansökte 18 juli 14 och hon fick mail om att boka intervju den 2 Jan 15. fick tid den 12 februari.

Vi ansökte på nätet och har lämnat in kompletta informationen om inte för för mkt. Så vad jag minns så var det en som ansökte samma dag som mig och har redan fått sitt beslut. Jag har i Örebro och jag vet inte hur länge det ta, ingen idé att ringa för det är ju bara random svar man får

Jag förstår att du är orolig! Har du fått svar än?
  • Anonym (va??)

Ja, detta är väldigt jobbigt. Senast jag hörde om folk som fått mail om intervju var det ansökningar som kommit in precis i början av september. Du år nog räkna med några veckor till innan du blir kallad. Tyvärr.

Vill inte låta hård, men..... ja. Du kan ha tur och inte behöva vänta så länge. Man vet aldrig om Mig får tummarna loss/anställer fler blabla bla. Men just nu är det jäkligt trögt.

Påsk kommer tidigt i år också så då händer ju inte ett skit.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid