Anonym (I-väntans-namn) skrev 2015-02-20 09:55:24 följande:
Hej, vad menas E3 systemet? Hoppas du kommer iväg och att ni får svar snart.
E3 är det elektroniska systemet som du ligger i om du har ansökt via webb. Först ligger alla ansökningar i Norrköping och väntar (elektroniskt) sen blir en enhet (Växjö, Umeå, Solna eller Örebro?) tilldelad ansökan. Där ligger den och väntar och mail om intervju skickas ut. När intervjun är klar läggs den tillbaka i den elektroniska kön i den enhet du blivit tilldelad. Men eftersom det är en elektronisk ansökan kan vilken enhet som helt ta ett beslut (kanske om enheten har uppfyllt den kvot ansökningar som varit målet under månaden). Vissa personer här har vittnat om att en annan enhet än den som har haft hand om deras ärende har fattat beslut.
Nytt från början 2015 verkar vara att alla ansökningar tass om hand efter datum. Vissa säger att MIG går enligt ansökningsdatum och andra säger att dom går efter intervjudatum. Jag vet inte.
För att svara på din fråga om E3 - för ett tag sen var det inte ovanligt att ansökningar föll ur det elektroniska systemet om folk skickade in mer information eller om handläggaren ville kolla närmare på ansökan. Det blev alltså behandlat som en pappersansökan och låg och dammade på något skrivbord. Jag har inte hört om det på länge så jag tror att MIG har skärpt sig på den fronten och insett att det inte är ett hållbart system dom har haft.