• Anonym (va??)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

MrsPollyn skrev 2015-03-07 16:52:41 följande:

Så vad jag har läst så har ni fått beslutet inom 2-4 veckor? Vi väntar bara på beslutet nu o de började att titta på vårt ärende i måndags efter att intervjun och frågeformuläret var inskickat.

Jag vet tyvärr inget om pappersansökan och jag tror att de flesta här har ansökt via webb och får vänta väldigt många månader. Oftast tar ju pappersansökan ännu längre tid men tiderna kanske har förändrats. Om du läser i tråden tror jag nog att det mest är webbansökan-info.
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-11 14:30:05 följande:
    Ovanstående person sökte in vad jag läst sista Augusti och hade intervjun vid slutet av februari och fått svar nu...... Ni är nog näst! =) Tänkte på ert ärende då ni har någorlunda liknande datum!
    Ja kanske Ellaa men jag vet inte. Det här jäkla kösystemet som dom hänvisar till hela tiden! Alltså jag blir helt jäkla förstörd när jag hör det i örat varje gång jag ringer och sen VET vi här på familjeliv att det inte följs. Frustrerande att inte kunna prata tillbaka. Dom lyssnar ju inte.

Och dom vägrade ge ut teamleader eller enhetschef idag. Kändes som om hon anklagade mig för att vilja tränka mig i kön. Men det är det sista jag vill - jag vill bara  ha svar på mina frågor om varför en ansökan fick beslut innan mig som legat i samma enhet. Idag bevisades det ju åter igen att kösystemet inte följs. Jag har väntat i två veckor längre - i samma enhet! Liknande länder.

Vi vet ju alla vad det betyder när dom "råkar" hoppa över ens datum  - flera månaders mer väntan och ovisshet kan det betyda. Utan några svar, utan någon inblick (mimmipigg tex. fy fanken alltså).

GRATTIS trött USA pendlare, jag är mycket glad för er positiva beslut!

Och tack Ellaa för uppmuntran. Jag hoppas du har rätt och inte jag!
  • Anonym (va??)
    Mimmipigg skrev 2015-03-11 16:37:04 följande:
    Ett tips jag kan ge er som försöker få tag på namn på handläggare, teamledare, enhetschefer o enhetsnummer är att ringa växeln istället. De har alltid gett mig den kontaktinformationen som jag velat ha utan några sura miner :) Man ringer det vanliga numret till migrationsverket och väljer knappval 3 tror jag att det är i början :)
    Tack mimmipigg!
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-11 17:39:31 följande:
    Jag vet, det är som jag anat hela tiden, kösystemet verkar följas 40% resten känns som tur och VEM som är handläggaren. Förstår inte varför de inte har ett gemensamt system, där man i bästa möjliga mån försöker göra det rättvist kanske tom skulle bli mer effektivt... Eller iaf som en statistisk så man kan ge folk lite info om ungefär vad man kan förvänta sig. Du borde sagt: Jag är inte som er och är orättvis, jag bryr mig inte så om andras fall utan söker endast svar på mitt fall. Du är så nära slutspurtet nu, dont let them take you down! Vi kommer vara här och vänta på ert positiva svar!

De gånger jag har ringt Växjö så är det som att simma mot strömmen - helt onödigt! Varför inte lika gärna ta bort kundtjänsten... Kostar onödigt mycket pengar för att de inte kan ge oss svar iaf, så varför finns de? Hellre att de sitter och tar beslut från ansökningsdatum - till slut. Så man kan ha en kontakt med en och samma handläggare eller något.
    Du är så fin ellaa och du ger oss så mycket positivitet. Tack för att du håller oss alla uppdaterade och för att du engegerar dig. Hoppas allt går smidigt för dig och din partner när det blir er tur.

Din vänlighet uppskattas verkligen och vi ser dig och din tid du lägger på att svara och stötta nästan alla oss här på FL.

kram!
  • Anonym (va??)
    Smilla75 skrev 2015-03-26 18:35:19 följande:
    Det finns inga individuella handläggare i E3 systemet. Alla som jobbar i det plockar ett ärende när de är klara med det föregående. Man tar det äldsta ärendet först.
    Men så är det ju inte. Du kan tjata dig blå men borde veta bättre eftersom du hänger här och läser samma information som oss. Gång på gång bevisas det att folk får beslut på måfå.

Samma enhet, liknande ansökningar och ändå får vissa vänta, medan ansökningar som kommit in senare får beslut.

• Anonym (va??)
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 13:31:25 följande:

Min värld rasar ta mig fan samman! Fick brev från MIG idag och ett fett avslag! Dom anser att mitt och min makes äktenskap är ett skenäktenskap pga att han sökt asyl i Sverige för 4 år sedan men som han sedan avskrev sig ifrån själv. Och jag var gift 2010 då jag och min make träffades... Hade tyvärr ett väldigt olyckligt och kärlekslöst äktenskap innan. usch vad ledsen jag är nu!!!!!!!!

Åhh Jonis. Vad hjärtekrossande. Fruktansvärt.

All sympati till er!
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-28 16:05:22 följande:
    Jo vi har haft att göra med en advokat men mest som rådgivning, nu ska schengen öppnas för besökande från Peru så de kommer kunna besöka oss i år iaf, därav ska vi ta den chansen för de att besöka oss. Vad säger de till er när ni har förklarat om asylen? Vad mer vill de ha från Er?

Jag förstår dig 110% det är en känsla av maktlöshet att inte bli betrodd och att det ska man "acceptera". Och att inte ha familj som kan hjälpa en i ens värsta stunder och med ansvaret för sina barn osv, och just att man behöver stödet från den man älskar... Så ska man också försöka kämpa emot byråkratin! Men du låter stark och villig to do it all. Så det ska inte vara ett problem, gått runt länge nu och är nästan redo att påbörja namninsamling för alla oss och väntetiderna som bemötande från Mig. Verket i te x deras makt att neka relationer och att människor återförenas. Det måste finnss något mer vi kan vända oss av om vi känner att det sker orättvis behandling! Samt väntetiderna som är overkliga... Det kan inte få ta mer än 6 månader för detta: utan vidare information, utan insyn i hur ens personliga ärende är behandlat, utan insyn om denna s.k "kösystem". Vi förtjänar det! Alla vi!

Kram
    Jag skulle lätt skriva under en namninsamling. Detta är helt sjukt. Speciellt eftersom vi inte vet alls hur det går till med kösystem eller tid. Att vänta ett år som Jonis och få höra att det ser bra ut i ärendet men att det bara är mycket och sen få avslag efetr ett år!

Värst av allt är att migv alltid hänvisar till deras hemsida som de uppdaterar med väntetider och sen har den inte blivit uppdaterad på snart ett halvår.

Finns det inte sidor på internet för namninsamlingar?

Ska googla

• Anonym (va??)
    Längtansfull man skrev 2015-03-31 18:13:51 följande:

Hejsan!
    Om ni kommer ihåg mig, sökte den 3 Augusti fick intervju den 27 Februari,
    idag kom beskedet, 31 Mars.

""Migrationsverket har fattat ett beslut om bifall eller avslag i din ansökan
    Varför står det inte här vad beslutet blev?
    På grund av sekretess får Migrationsverket inte skriva ut beslutet i den här tjänsten""

Om det blir bifall får hon och dotter resa till Svenska ambassaden i Peking
    och hämta beslutet eller visumet, bor dock 260 mil från Peking,
    Posten litar dom inte på i Kina.

Tack er alla som skriver, känns lugnare att veta att man inte är ensam
    om detta frustrerande väntande, sökte förtur p.g.a. dottern är 14 år
    ville ha henne i skolan tidigare, men fick avslag på det.

För er som väntar, bara önska er all lycka.

Stooort grattis till er! Glada nyheter!

.Skål    ... 8 Månader med förtur, vad håller Migrationsverket på med?!

• Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-31 22:44:22 följande:
    8 månader utan förtur är det väl? Han skrev att han fick avslag på sin förtursförfrågan. Undra varför ni fick avslag? Förtur ska väl gälla om det handlar om minderåriga barn!
    Ja, vilken lättnad!!

Då vet vi att det är ca 8 månaders väntan just nu eftersom inte så mycket händer på beslutsfronten för tillfället. Vad glad jag är att jag läste fel. Det finns hopp! Här kommer en riktig skål Skål!!

• Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-31 22:44:22 följande:
    8 månader utan förtur är det väl? Han skrev att han fick avslag på sin förtursförfrågan. Undra varför ni fick avslag? Förtur ska väl gälla om det handlar om minderåriga barn!
    Har en allmän fråga. Gör det skillnad om barnet är biologiskt eller ej när man är gifta?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid