sjömannen skrev 2015-04-16 15:13:34 följande:
Hej alla.
Det är med stort intresse jag följt reaktionerna här, och vad jag tycker mig se är allas glädje över migrationsverkets nya information på deras hemsida om den förkortade tiden för svar på olika ansökningar.
Vad jag observerar, och det skall vi absolut hålla i minnet, det är att migrationsverket hela tiden skriver om ?HANDLÄGGNINGSTIDER?. Den tiden innan, som ett ärende får ligga i den stora högen där inget händer, den nämns det inget om ens med en liten viskning.
Utifrån min erfarenhet ? jag har ett ärende hos dem sedan november förra året ? och med den egna undersökning jag gjort så har jag funnit att det som är sanning i besked från migrationsverket är väldigt lite. Det kan nämnas att de har ? dokumenterade ? ärenden som är registrerade hos dem och väntar på besked efter tjugo år. Ärenden äldre än tio år finns det gott om.
Precis. Det är därför vi inte borde vänta med namninsamling eller att anmäla till JO.
Det är inte handläggningstiderna som är problemet, utan den tid ansökan bara ligger och väntar i kö! Det är där frustrationen ligger och när man vänder sig till migv och ifrågasätter vad som pågår är det ett faktum att myndigheten är helt sluten och utan transparens. Ingen kan tycka att det är okej att vänta 14 månader utan någon vidare förklaring!
Det känns som om många lever på hoppet att deras ansökan är lätt och att ett avgörande ska komma snabbt efter intervjun är genomförd - men det kan lika gärna bli så att det ansökan bara faller tillbaka i kön, då spelar det ingen roll hur "glasklar" ansökan är för ingen tar sig tid att titta över den.
När jag började läsa denna tråden i augusti var folk som ansökt upprörda över en ca 4-6 månaders väntan för hela processen. Nu är det standard för att få intervjumail! Hur kommer det gå när migv börjar gå på semester?
Jag ska erkänna att jag är mycket orolig för att min och min mans ansökan ska bli klar innan sommaren. Nu har vi väntat i 8 månader och hade intervju i januari. Han kommer från ett land som aldrig skulle söka uppehållstillstånd här om det inte var för kärleken (som någon skrev innan). Vi hade precis vår 4.e bröllopsdag (i olika länder) eftersom migv. sagt att det inte var "lönt" att boka biljetter för att träffas vilket vi tolkade som att ett beslut var nära (nu har det gått en månad!). Hans intervju tog ca minuter med 4 frågor och detta har vi stått i kö för i åtta månader (än så länge).
Anmäl, klaga och sprid era erfarenheter säger jag för ni vet inte om ni kommer dra vinstlott eller nitlott när det gäller denna myndighet!