• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej, vet inte om detta har delats på tråden men hittade detta från en annan sida:

P.s ett barn fanns med i ansökan men de ansökte inte om förtur - vet inte om det har en påverkan iaf.

• Ellaa
    Göteholm2015 skrev 2015-05-25 11:01:45 följande:
    Japp - ända in i kaklet!

"Viväntarpåbeslut" kom ju med goda nyheter om att det jobbas på septemberansöknkngar nu. Eller ja, goda nyheter för oss iaf. Lider med alla som redan väntat 5-6 månader och ändå har ett par månaders helvete framför sig.

Någon som vet om beskedet när det väl kommer, kommer till den som ansöker (min tjej) eller den som "sponsrar" ansökan, i det här fallet mig...
    Hej, jag tror också att de ärenden från september månad kommer vara klara i juni månad. Sen tror jag sent juni - juli kommer oktober ansökningar påbörjas. Med detta sagt så betyder det inte tyvärr att ALLA ansökningar från augusti, september och oktober kommer att få beslut utan jag tror att dessa är ärenden som inte kräver ytterligare utredning tex de ärenden där det finns tidigare asylansökan (minns att någon på Växjö enheten sa det och sen finns den låga procentuella gruppen som hamnar "bortom inget hörnan" och vem vet vad som händer där - där är man rädd att bli bortglömd. Därför man kan söka spontana ärendenunummer och se gamla fall som inte har fått beslut sen är vissa ärenden också avslutade men ärendenr finns kvar. 

Det beror på, har du fullmakt över din tjejs ärende? Annars tipsar jag att hon/ni gör en fullmakt och mailar in till Migrationsverket (SE TILL ATT SKRIVA ÖVERST PÅ RUBRIKEN: FULLMAKT ÄRENDE#). Då betyder det att beslutet kommer till dig. 

När din tjej var på intervju (vet inte vart kanske missat det) fick hon göra fingeravtryck osv? Eller bara göra intervjun? Det kan ge svar på din fråga. Min sambo lämnade inte fingeravtryck för att Jag har fullmakt över hans ärende dvs att beslutet kommer till min svenska folkbokföringsadress. Och eftersom han/amerikaner är viseringsfria i Sverige så får han resa in till Sverige utan beslutet (som turist) och dagen efter redan boka tid hos Migrationsverket och ta fingeravtryck osv så gör de hans uppehållstillståndskort där på plats. Detta funkar endast bara för de som är viseringsfria - annars så kommer beslutet hem till dig men hon måste vänta på kortet och hämta ut den från ambassaden/konsulatet. P.s så fort ni har fått mail (någon av er) att ett beslut har tagits så behöver ni inte vänta på brevet utan ringa ambassad/konsulat eller Migrationsverket så ger de er svaret där.
  • Ellaa
    Anonym (Denna väntan..) skrev 2015-05-25 13:44:43 följande:

Hej! Har följt tråden länge, men inte deltagit i diskussionen..

Vi ansökte den 2 september 2014.

Intervju 18 mars 2015.

Mail med ett par kompletterande frågor till mig 24 april 2015 (besvarades inom någon dag). 

Fick mailsvar i början av maj att vi står i kö till att få handläggare i Örebro. Har förstått att det inte ger så väldigt mycket att ringa dem, vilket också är anledningen till att jag inte gjort det hittills (endast skickat ett mail). Nu i nästa vecka har det gått 9 månader. Vad tror ni, är det lönt att ringa dem? Eller är det bäst att avvakta ett tag till?

Hej! Vilket land söker din partner ifrån? Har hen tidigare asylansökan bakom sig? Vilken enhet? Jag tycker du ska ringa, ni når 9 månader nästa vecka och även om 9 månader inte är deras prioritering #1 så verkar de ändå ha "lite" hänsyn till de som närmar sig 9 månader - har själv fått höra från Växjö enheten att väntetiden ligger på 9 månader. Så ring gärna! Se vad de säger. Lycka till!
  • Ellaa
    Ott skrev 2015-05-25 23:06:50 följande:

Är det någon som har några tankar kring huruvida det faktum att jag och min pojkvän är ett homosexuellt par har någon betydelse för utredningen av vår ansökan?

Jag tänker att det kanske är mer osannolikt att två personer av samma kön har ett skenförhållande i migrationsverkets ögon, men det kanske bara är önsketänkande från min sida.

Hej, tror bara det kan ha en betydelse om din partner vid förmodan lever i ett land som inte accepterar homosexuella - och riskerar kanske tom livet pga sin sexuella läggning - om inte så tror jag inte det gör det. Men det ska inte heller betyda att det kommer ta längre tid eller att de kommer utreda ert ärende mer än vad de gör resten av ärendena. Allt verkar ligga i hur mycket bevis och hur länge man har varit ihop/gifta. Verkar som att de flesta som fått beslut är folk som redan varit gifta i x-antal år (över 2-3 år) eller varit sambos i över 2 år (med mycket bevismaterial). 

När ansökte ni och vilket land är din partner ifrån? Om du vill dela detta.

Lycka till!
  • Ellaa
    Lennypenny skrev 2015-05-25 19:16:46 följande:

Vi søkte 2014-05-21. 1 år siden.

Fikk handläggare i mars. Måtte kompletter. Gjorde dette raskt. Hadde tlf intervju 6.mai. Da sa hun at vi skulle få et beslut innen ca 2 uker. Ingen beslut ennå.

!Sendt mail, men hun kunne ikke si når vi får beslut.

Vil gjerne planlegge sommeren, og min mann får ikke reise ut fra Sverige :( Eller da kommer han ikke inn igjen, før beslutet er fattet.......

Trøtt av migrationsverket nå.

Flere som venter? :(

Hej! Fasiken vad länge ni har fått vänta... :( Kan det bero på att du inte är svensk medborgare? (Eller du kanske är det?) Eller det kanske inte ens har en betydelse.

Jag tycker du ska ringa enheten där ert ärende ligger, be om att få tala med personen som du hade telefon intervjun med och fråga hen hur det går och att det nu gått 2 veckor - "om det finns något mer du kan göra". Säg liksom att barnen blir ju mest drabbade här, vilket är sant. :(

Hoppas ni får höra något snart, håll oss uppdaterade!
  • Ellaa
    forzainter skrev 2015-05-25 22:56:13 följande:

Hej! Har följt tråden länge, men inte deltagit i diskussionen..

Intervju 09-10-2014, snart har det gått 8 månader. min fru är från Irak,är gifta :) vi står i kö till att få handläggare i Norrköping, vet någon ungefär hur länge ska vi vänta tills vi får beslut ? spelar det någon roll för väntetiden vart frugan kommer ifrån ?
    Hej! Ni gjorde alltså en pappersansökan? Det där med väntetiderna beroende på om det är en pappersansökan eller webbansökan är jag fortfarande osäker på - vissa har fått svaret att de har blivit ihopsatta och andra säger att de fortfarande är uppdelade. Överlag så tar (tog) pappersansökningar längre tid för att behandla. Du skulle ju kunna testa att försöka få förtur pga hon lever i ett land där det sker krig/oroligheter - men vet inte om det är en av förutsättningarna för förtur - men alltid värt att testa. Ring eller skriv till de och fråga. 

Oftast när man ger pappersansökan så får man snabbare intervjutid men väntetider minskar inte, tyvärr. Utan mest betydelse verkar det ha När man ansökte dvs ansökningsdatum inte när man gjorde intervjun. När ansökte ni?

Lycka till!
  • Ellaa
    Göteholm2015 skrev 2015-05-26 09:21:07 följande:

Jag har fullmakt, ringde till och med nu på morgonen för att verifiera att processen är som du säger. Hon jag pratade med var extrem torr, måste vara ett hemskt jobb att sitta där i deras kundtjänst när man i själva verket bara är belagd med "munkavel" för att säga: "Ni får vänta och se".

Min tjej kan också befinna sig viseringsfritt i Sverige/Schengen, dock bara 90 dagar under en 180-dagarsperiod. Vi "brände" 76 av dessa dagar i Spanien och vill behålla 14 som reserv eftersom hon ska göra fingeravtryck här... Kan bli svårt för henne att släppas in annars. Så fram tills hon nått 180-dagarsstrecket kan vi bara ses utanför Schengen.

Min tjej är ganska avslappnad och inser väl att det inte finns så mycket vi kan göra. Hon spenderar dagarna med att lära sig svenska via självstudier och klagar inte. Jag däremot känner stor skam över mitt land och hur kassa vi är på sånt här...

Smart ide att bara stannat 76 dagar - vi "flyttade hem" 21 december 2014 efter att sambon tog examen i NY. Vi stannade 90 dagar, och sedan lämnade Sverige då han också bara får vara här 90 av 180 dagar. Om mindre än 3 veckor har vi varit utanför Schengen i 90 dagar så då börjar hans 90/180 Schengen dagar igen. Det blir Spanien då föräldrarna har hus där. Sen får också Amerikaner vara i Danmark i 90 dagar (detta är exkluderade från 90 schengen dagar) så vi har också tänkt på Danmark först och sen Spanien - vi får se. Men hoppas på svar inom 90 dagar from 14 juni så man kan börja sitt liv igen. Jag tycker du ska fortsätta ringa tills du får tala med någon annan - men ännu bättre är om du mailar de! Sen så skriver du ut mailet / svaret så hon kan ha den när hon reser hit, alltid bra att ha det på svart och vitt. Jag har den utskriven dvs svaret om hur vi kan göra. Duktig tjejen är! Även om detta är skandalöst så har jag hört att vi har det relativt "enkelt" jämfört med andra länder, där du i stort sett måste vara gift för att ens få genomgå en sådan här process samt mycket mer kostnader.

Lycka till :)
  • Ellaa
    Göteholm2015 skrev 2015-05-26 22:34:39 följande:

Stort grattis! 16 månader låter plågsamt länge. Själv går vi in på nionde månaden snart. Berätta gärna lite mer om själva processen och om det låg någon orsak bakom den till synes något längre väntetiden!

Igen stort grattis!!!

Det kan ha varit pga Anonym (2015) har asylansökan bakomliggande... Men GRATTIS Anonym (2015) du kan verkligen säga ÄNTLIGEN!!! Grattis grattis grattis!
  • Ellaa
    Ott skrev 2015-05-26 10:42:12 följande:

Tack för svaren Elaaunna och Ellaa! :)

Min pojkvän är från Sydafrika och vi har varit ihop i 1,5 år nu. Kan det tala emot oss att vi varit ihop så pass kort tid tro?

Vi ansökte 2015-03-18, och jag åker ner till Sydafrika i juni för att spendera tre månader med honom.

Tror inte direkt det "talar emot er", ni har ju varit tillsammans. Allt beror på hur mycket bevis ni har för att de ska kunna ta ett beslut utan tvivel på att det kan vara skenförhållande. Har ni gjort intervjun? Om inte så rekommenderar jag att du sparar juni biljetten till Sydafrika och bilder osv för att han ska ta med på sin intervju för att stärka bevisen.
  • Ellaa
    Lennypenny skrev 2015-05-26 10:11:58 följande:

Ja, tragisk å vente så lenge! Er ikke Svensk medborgere men svensk person nr.

Jeg sendte hun en mail i forrige uke, og da sa hun: Tror din mann missoppfattet meg. Jeg sa ikke 2 uker. Men jeg hørte på hele intervjuet, og hun sa det!

Sendte mail igjen igår, men ingen svar ennå. Er så drittlei! Barna blir drabbad av dette, så dette er ikke kult.

har du fått svar?

Fan vad jobbigt ord mot ord men ni har väntat så länge. Skrev du tillbaka? Ha god mailkontakt med henne, det kan bara gynna er att hon har er i åtanke speciellt pga barnen. Fråga om ungefärlig tid för väntan kvar. Lycka till!

P.s nej, vi ansökte 14 okt 2014 och väntar på beslut nu från Växjö, land: USA, vi sökte som sambos i minst 2 år. Jag beräknar att vi får svar senast juli *hoppas hoppas.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid