• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Göteholm2015 skrev 2015-08-17 13:19:11 följande:

Bosanac88,

Jag håller med - I och med att vi fixar fram alla intyg, bifogar bilder och bevis så har vi ju i stort sett gjort jobbet åt dem. Vad mer kan behöva utredas som tar sån tid?!

Jag vet att några här på tråden tagit hit sina partners efter intervjun som "turist". Vissa har valt att meddelan migV detta för att på så vis få en "heads up" om det skulle vara nära till beslut. Andra har valt att inte meddela MigV men fått besked utan att det spelat någon roll för utfallet. Jag har ännu inte läst om något fall där en person fått avslag för att personen befunnit sig i Sverige, men kanske att jag har fel? (Ellaa - Du har säkert bättre koll, har du hört om någon som fått avslag för att partnern befann sig i Sverige?)

Min tolkning är att lagen/reglerna kring detta är lite oklara, speciellt om personen lagligt kan befinna sig inom Schengen.

Så summa summarum:

Det är förenat med en risk att vara här om man går och väntar på beslut eftersom det kan tolkas som att man begår ett regelbrott (att vara i Sverige när beslutet tas). Hur stor den här risken faktiskt är (att man de facto skulle få avslag för att man är här) och hur den risken kan hanteras råder det delade meningar om. MigV "rekommenderar" att man inte befinner sig här men ger olika besked beroende på vem man frågar - Surprise! 

Lycka till med allt och håll humöret uppe! En vacker dag är den här väntan över för oss alla!

Håller också med dig, vi fick komplettera (är dock glad för det så slipper vi det sen när vi väl får en handläggare) men det hade varit mycket mer effektivt om det hade skett INNAN intervjun dels för att då kan man ta med orginal papprena samt för att tiden efter dvs mellan intervju - beslut inte ska ta en sån evighet utan den handläggaren ska vara beredd att ta beslut på det som finns redan. Det blir en kompletteringslek hela tiden. Trots att vi ringde flera ggr, frågade intervjuaren - nej sa alla, det ser komplett ut. Men känner oss lugnare nu iaf att de har mycket underlag.

Eftersom min partner kom in till Sverige direkt efter att vi var utomlands så hade jag inget val än att meddela de den här veckan att han är här - han kommer stanna i Schengen tills hans dagar tar slut, men han ska bo hos min pappa i Norge på vardagarna vi får pendla. Så vi minskar risken för avslag. Så de vet iaf att han är i Norge. Min kille har ingenstans att återvända, vi har sagt upp vår lägenhet i NEW YORK. Dock har jag ALDRIG hört att någon har fått avslag pga de befunnit sig här. Det är självklart svårare att se med de som är viseringsfria för de kan röra sig fritt. Har inklusive hört om EN pers som var Schengen fri och fick sitt beslut medans den var här. Har också frågat ett dussintals handläggare - ALLA säger olika. Vissa säger, när en handläggare öppnar ert ärende kommer de säga till Er att hen måste dra. Vissa säger, ne det blir avslag då. Andra säger: Ni får meddela oss när hen ska åka. Det är MYCKET mer effektivt att handläggare tar sig 10 på att ringa och säga: Jag ska ta beslut hen måste lämna landet - skicka bevis på att lämnar landet. Det är det minsta de kan göra. Tänk om man ens partner drar imorgon, och sen så är det oktober och inget har hänt... Då är man åter i ovissheten. Efter all denna väntan kan de åtminstone samarbeta med oss. Men detta är ju nästan lotterileken och mycket verkar handla om tur om vem som slutligen är ens handläggare. Vi hoppas att den här veckan blir mer effektiv och att NÅGRA kan få beslut! Håller tummarna för oss alla!
  • Ellaa
    eline08 skrev 2015-08-17 19:42:24 följande:

En handläggare berättade att det inte finns någon lag som säger att den sökande inte får befinna sig i Sverige under väntetiden. Problemet var dock att erhålla Visum  då det var stor risk för avslag p.g.a handläggningsprocessen.

En annan handläggare sa att det är strängt förbjudet enligt lag för den sökande att befinna sig i Sverige under väntetiden samt att risken för avslag var mkt stor. 

Om ni ringer 20 ggr och pratar med olika handläggare, så kanske det går att få fram ett meddelsvar som kan vara det som är det närmaste sanningen. 

Det finns tom en handläggare som sa till mig att min sambo fick stanna här i Sverige efter hans 90 viseringsfria Schengen dagar tar slut för att han har en öppen ansökan i Sverige... Han var jurist och jobbar på Växjö. Önska jag hade skrivit upp hans namn nu, minns inte namnet. Så ja, alla svar beror på Vem som svarar på de. Kanske bra att fråga de: Är du jurist? Jurister har väl lite mer omfattande kunskap... Varje lag har ju ett litet kryphål. Han hade inte sagt så annars, medans många andra kör på sina auto svar. Tycker nästan man ska lägga fram beviset på samtliga olika svar och köra en JO anmälan på det.

Svurkbebis vill du ha hit honom i december så är det här din chans att fixa hans UT, så slipper ni det sen. Tror det kommer "se bättre ut" (vet låter illa men det är så) att han redan sökte om UT innan förlossningen. Ansöker ni efteråt kan det ta en evighet. Tips: ansök idag! Grattis till bebisen :)
  • Ellaa
    AAke skrev 2015-08-18 19:24:34 följande:

har han redan varit här på ett besök tidigare så sök UT redan nu, vänta inte! (det misstaget gjorde vi...)

men han hinner nog inte få uppehållstillstånd i tid även om ni får förtur men då är det ju bara att komma på besöksvisat och sedan kommer er väntetid inte upplevas som lika lång

Jora, jag tror definitivt att din kille kommer få hans TUT innan du ska föda ert barn. Speciellt då ni skippar sommartidens ineffektiva arbete. Han lär nog få UT bara några veckor innan förlossningen dock - Elin79 som skrev på tråden tidigare i sommar hade ansökt i 22 mars 2015, skulle föda juli, med förtur fick hennes kille sitt UT i juni så på 3 månader fick de, en månad innan hon var beräknad. Var beredd dock på att du lär också får göra en intervju hos närmaste Migrationsverket.
  • Ellaa
    MikaelLjung skrev 2015-08-20 09:10:55 följande:

Hur vet man vem som är ens enhet? 

Bor i Örnsköldsvik

Det enda svar man får när man ringer eller mailar är..

Hej Mikael!

Tack för ditt mejl.

Det finns ingen handläggare i ärendet 12657639 ännu. När en handläggare bli inkopplad i ärendet kommer ni att bli kontaktade om mer information behövs eller när det har tagits ett beslut. Vi ber om ert tålamod, samt ber er invänta vidare information från Migrationsverket gällande ert ärende.

Med vänliga hälsningar

Garmian Eliassi

Kundtjänsten

Migrationsverket

Vänligen observera att du inte kan svara på detta mejl. Om du har följdfrågor ber vi dig istället skicka ett nytt mejl via webbformuläret på vår webbplats www.migrationsverket.se/e-post.

Men har märkt att dom svara snabbare och lite mer irriterat om man mailar på anknytning@migrationsverket.se eller migrationsverket@migrationsverket.se dessutom har dom slutat skriva att jag skall ta kontakt med dom och att jag kommer bli kontaktad.. hmmm...

Hej, du måste tyvärr kämpa dig fram för det svaret. Testa att skicka 3-4 likadana emails till de och du lär få minst 2 olika svar. Skriv istället: "Hej, jag skulle vilja veta vilken enhet som mottagit min partners ärende efter hens intervju (datum) och (stad).".

Du kanske får ett svar då.... Lycka till!
  • Ellaa

Hej alla!

Nu har vi fått vårt beslut, vi fick beslutet igår, bifall :)

Äntligen är denna långa väntan över!

Ansökningdatum: 14 oktober 2014

Intervju mail: 13 april 2015

Intervju: 22 april 2015

Komplettering (av bara slumpen efter samtal till Örebro): 12 augusti 2015

Beslut: 20 augusti 2015

Vi fick göra en komplettering förra veckan tack vare ett random samtal till Örebro enheten,

sen kom beslutet igår. Nu avvaktar vi på beslutsbrevet där lär det framgå mer information och på tisdag ska vi åka till Migrationsverket för att killen ska lämna fingeravtryck och ta kort osv.

Önskar Er alla lycka till och hoppas ni får era beslut snart!

• Ellaa

Hej Alla!

Tusen tack! Och det tack till Er för att ni har varit anledningen till att man har orkat fortsätta i denna förtvivlande situation... Jag lider med er fortfarande för jag vet hur det känns.

Jag svarar på de frågorna här:

Kompletteringen vi fick göra hände bara sådär, testade att ringa olika enheter bara sådär, berättade lite kort för en person som svarade (tror Örebros handläggare har tfn tider runt 9.30-10.30) i och med att jag hade lyckats få namnet på den som gjorde vår intervju del Maria Pizzo är hennes namn. Hon är från Örebro, fick ALDRIG tag på henne. Hon totalt ignorera mina mail och samtal, som ett spöke.

Förra onsdagen svarade någon där och jag berättade kort om vår situation, då sa kvinnan jag kommer skicka ett mail till Er och ni loggar in via min sida så får ni komma in med kompletteringsuppgifter bilder och bevis på ert samboende. Max 10 underlag så skickade in allt. Därefter sa hon, nu är ni åter i kön och får vänta på beslut från en handläggare, jag kommer inte ta ert beslut för mina direktiv är ärenden äldre än 2014. Vart så arg men ändå förstod att det här ändå var positivt så när någon väl tog beslut vart det gott om bevis.

Så skickade 5 bilder + bevis på samma adress med typ bankgrejer + nya passet.

Jag kan ge ut vårt kontroll# till dig när vi väl får beslutsbrevet som borde komma nästa vecka. För att undvika problem. Dock vet jag personligen har det varit värdelöst att säga detta trots att man har andras ärende#, när jag har ringt och mailat med samma sak inklusive gett deras ärende# säger de: vi kan inte uttala oss om andra ärenden. Och det får de inte göra, du kan ge det ett försök såklart. Men de lär aldrig gå in och kolla om det stämmer för att det är emot sekretess att ens ge info. I know it sucks!!!!

Och som ni alla vet så är ju min sambo Amerikan, och viseringsfri, vi landade i Sverige så han är registrerad antar jag som att han är i Sverige. Dock sa jag till de att han var i Norge hos min pappa - vilket han var! Han kommer hit idag. Dock skickade jag aldrig bevis på tågbiljett eller så... De kan ju inte se VART i Schengen viseringsfria människor befinner sig. Så det var absolut inga problem! Tur för han hade bara 2 1/2 veckor kvar av sina 90 viseringsfria dagar. Men kan bero på en snäll effektiv handläggare.

Jag aäger såhär, låt era partners vara här! Res in från andra länder dock, res in från Finland, Danmark, Norge och åk sedan hit!!! Vi landade som sagt direkt i Sverige men tipsar på att ni gör så.

Tusen tack alla igen, jag är fortfarande med Er på denna resa!!! Jag hoppas innerligt att ni får era beslut snart... Längtar till dagen alla ni slipper denna väntan!

Tusen kramar till Er!

• Ellaa

En sak till Alla... Vill såklart inte uppmana alla att göra det de säger att man Inte får göra, vara här vid beslut.

Men jag hade bestämt mig från dag 1, inget kommer få separera mig och min sambo! Han är här för min skull... En del av mig kände, varför sa jag till honom att det lär gå fort istället lämnade han sitt liv i NY i godtro om att detta skulle vara en snabb process på 3-4 mån bara! Men nope, sett honom på dåligt humör, skämta om att hans liv inte är något just nu, sett honom hopplös, sett honom nere. Vi åkte hit i 90 dagar och inget hände, sedan fick vi reda på att efter 90 dagar måste man vara utanför Schengen i 90 dagar. Vi tänkte, Cypern, Polen, till slut Peru... Där fick vi vänta 90 dagar. Sedan tillbaka till Sverige, jag har jobbat varje dag och han har bara varit hemma och inte kunnat göra något alls! Känns som att jag tog ifrån honom 10 månader av hans liv. Jag kände snart går båda in i väggen! Men oavsett vad, vad det än kostade oss så sa jag bestämt, det ska inte gå en enda dag som de får separera oss. De kan låta oss vänta i 12 år, vi ska vara tillsammans! Och jag fick barnsligt nog igenom min vilja, somliga sa: men han får inte vara här varför gör du tvärtemot... Men jag skulle stå fast vid det oavsett om vi fick avslag! Därför säger jag, låt de inte skrämma er och separera Er.

Emotionell fredag! Kram till Alla

• Ellaa
    jossan951 skrev 2015-08-23 13:01:07 följande:

Jag hoppas på det med, men är inte så optimistisk. Har testat att ringa huvudväxeln men efter en timmes väntetid så kunde de bara meddela att vår ansökan ligger i Örebro. Har testat att mejla Örebro ett flertal gången och får faktiskt svar av dem riktigt snabbt men bara standardsvar såsom att vår "ansökan ligger i balans" (vad nu det betyder!?). 

Det mest ingående svaret vi fick var att "det nog är optimistiskt att tro att vi ska hinna få svar på vår ansökan i Oktober" (vilket är ett år efter att vi ansökt). 

Tror ni det hjälper att ringa? Jag har mest tänkt att det är bättre att de arbetar med vad de ska göra (godkänna ansökningar) istället för att sitta och slösa tiden med att säga till mig att vår ansökan är i balans. Man verkar ju inte få några bra svar från dem i allafall?

Funderar på att testa att ringa till Örebro ändå och se vad de säger. Någon som har ett telefonnummer till Örebro enheten?

Hej Jossan951, som de flesta här så vill man att de ska få göra sitt jobb dock när man ringer när handl. har tfntider så är ju denna timme avsedd för samtal med "oss". Så du ska verkligen inte se det som någon störning i deras arbete. Övriga tider är det kundtjänsten på diverse enhet som jobbar och tar emot samtal och det är de avsedda att göra.

När jag insåg att det fanns en minimal chans på 0.01% att man en dag ringer och har tur med en handläggare så kan man få sitt beslut. Lättast för mig hade såklart varit att vänta ut - i och med att vissa fick hjälp av att ringa och samt att man fick så mycket olika svar så insåg jag att jag har rätt att ringa och fråga allt det jag vill veta. Lika förvånad vid varje svar dock! Men om vi tex i vårt fall inte hade ringt som galningar varje 1-2 dagar så hade vi aldrig fått göra en random komplettering - samt var jag tvungen att ringa ofta för att min sambo var i Sverige och vi inte ville få avslag heller utan skulle de säga Idag fick ni en handläggare så hade han åkt på en gång utanför Sveriges gräns. När mycket hänger på Vem man får som handläggare så kan man inte riskera och bara vänta ut i specifikt när ens partner är här. Jag tycker du ska testa och ringa... Jag bara anar den långa väntan vi hade fått vänta ut om inte det hade varit för att det finns goda människor på denna jord. En sak kan vi konstatera, fortsätter det såhär så kommer hela myndigheten att krascha! Sist vi ringde innan beslut sa de upp till 16 månader! Och ungefär 9-13 månader är snittet men tänk 3 månaders sommarstängt i stort sett. Den handläggaren som hade vårt intervjumail hade semester i 7 veckor.... Så vi tittar på 12-16 mån i snitt. Fick aldrig konkreta svar när jag frågar: vad händer med de nyanställda från i våras? Jo, de ska då utbildning denna höst!!! Man undrar ju vad de gjort hela sommaren då! Det är 3 månaders utbildning! Så till 2016 kan de räknas in. Sjukt!!!
  • Ellaa
    JamJam skrev 2015-08-24 15:28:02 följande:

Vad menar du med det?

Naabz skrev 2015-08-24 14:33:52 följande:

Grattis Ellaa och bra jobbat...verkligen glad för er skull

Skulle ju ljuga om jag sa att jag inte alls är avis på dig och inte är fly förbannad på skitverket. Om 5 dar så går vi in på ett år och jag måste säga att jag har tappat hoppet helt och hållet...

Men grattis till er och jag hoppas oxå som de flesta andra här att vi fortfarande får se lite av dig här i framtiden och peppa oss lite 

Tack Naabz!!! Vet dock att ni som ansökt innan oss förtjänar det mer. Rätt ska vara rätt. Men det är klart kommer tillfället så tar man den utan tvivel. Jag förstår att du är förbannad som fan! Tips jag kan ge är att fan ringa varje dag, skicka mail till enhetschefer, ringa OLIKA enheter, håll inte fast till samma enhet... Spela in samtal. Mitt liv kretsade runt alla trådar jag kunde hänga på och jaga de! Ibland kunde de vara sarkastiska och säga: Nej inget har hänt sedan du ringde...... Igår? Du behöver inte ringa varje dag utan det kan bli när som helst. Jag sa tillbaka, nej eftersom detta är ett lotteri 1% av 100% så kommer jag fortsätta ringa. Samt så säger ni att får vi en handläggare och sambon är i Sverige finns det rksk för avslag, ni garanterar inte mig att det INTE blir avslag så då måste jag ringa. Ni ger olika information och jag kommer fortsätta ringa. :) De blev så sura och ville gärna lägga på. Jag hade ju typ irritations tårar av ilskan. Jag kommer nog följa Er "gamla godingar" tills ni får era beslut. Tills det lyckliga slutet! Önskar er alla lycka till!
  • Ellaa

Anonym(beso) vi fick komplettera en vecka innan beslut, så antagligen en vecka innan.

Från att min sambo gjorde sin intervju var det 4 månader.

Vi har faktiskt "överklagat" heter något annat men bett om omprövning i vårt ärende då min sambo fick Tillfälligt uppehållstillstånd i 2 år men egentligen faller vi under kriterierna av Permanent uppehållstillstånd i och med att vi bott ihop i minst 2 år innan ansökan. Så jag testade och det gick att be om en omprövning - så vi har en omprövare nu som ska kolla på ärendet och beslutet och ompröva den för ev. Permanent uppehållstillstånd.

Även om vi så fort som möjligt ville börja med tillverkningen av hans kort och hela integreringsprocessen så tänker jag långsiktigt! Man får ansöka om förlängning tidigast 60 dagar före den tillfälliga uppehållstillståndet går ut, kan Verket lova oss att han får en förlängning innan de 60 dagarna? Nope! Därav tänker jag inte gå igenom ovissheten igen, även om man vid förlängning får beflnna sig i landet men man har inget tillstånd. Vad ska han göra med sitt jobb tex då? Sluta jobba eller. Nej, det tänker vi inte gå igenom speciellt när han har rätt att få permanent. Sen tänker jag att vid förlängning så får man ytterligare 2 år därefter kan man ansöka om permanent = 4 år = 2018. Vem vet hur Regeringsmakten är fördelad då, SD lär få mer mandat och utrymme för att kanske implementera sina förslag och då tror jag inte de kommer vara så positiva till permanent uppehållstillstånd oavsett vad för typ av invandring (de kommer begränsa all typ) och man kanske inte ens kan få permanent uppehållstillstånd längre, overkliga krav osv. Så det är till vår rätt och gynnar oss också att han ska få sitt permanenta nu på en gång. Aldrig hört någon som har gjort detta men kansle bra att veta om samma sak händer ett annat par.

• Ellaa
    V70 skrev 2015-09-03 09:26:48 följande:

Har följt er i långa tid och berättelse, jag är med i flashback där. har inte skrivit här tidigare i tråden. nu säger jag att jag och min fru är gifta sen för ett år och 4 månader. vi sökte via webb. ungefär 16 månader sen. har ringt till teamledaren i västerås. nu har vi fått handläggare som jag ringt nyligen i veckan och fått veta så bör beslut kommer snart efter våra ansökan gjort slutet i juli i år om förtur för graviditet beviljat.

alltså ni som tror om gifta hjälper att få snabbt beslut, tyvärr det har blivit sämre för migverket, de har fått "återfall" igen samma från 90 talet. och den JO anmälan gjorde jag aldrig, har läst era inlägg, det bits inget, det hjälper inte...

Har fått höra om rykte, en från andra land som väntade på UT, orkade inte vänta och bestämde sig att resa till sin kära i sverige under besök, och sen hem igen fick den äntligen beslut om UT. innan snart angående plastkort märkte på Mig Verket nåt och avvaktade med plastkort, kikade in allt, såg att den har besökt i sverige under väntetiden, blev det tyvärr avslag.

Nu får ni akta er. de är som storbror och ser allt!

Hej V70, välkommen till familjelivs tråden om UT/TUT. Skulle du kunna utveckla lite det du om det "ryktet" eller historien som du fick höra om att någon fick avslag? 

Om ett beslut är taget av Migrationsverket som är bifall/positivt så går det inte att återkalla beslutet i efterhand - så om den här personen fick ett positivt beslut och sedan vid tillverkningen av UT kortet så har M-Verket märkt att personen varit i Sverige och besökt landet och ett beslut är taget så går det inte att återkalla ett beslut. Därav kollar vissa handläggare att personen faktiskt finner sig utanför Sverige. Men självklart inget förvånar en längre med M-verket - du får gärna förklara igen förstod inte riktigt hela ryktet.

Lycka till!
  • Ellaa
    Donna90 skrev 2015-09-03 16:15:32 följande:
    Tack så mkt :)

Jag har delat med mig av all info i ett tidigare inlägg men kan skiva lite nu med.

Igår blev det 11 månader.

2 okt 2014 - ansökan inne (papper)

3 nov 2014- mannen på intervju

14 aug 2015- skickade in begäran om förtur (gravid)

17 aug- förtur beviljad

28 aug- muntlig utredning med handläggare

3 sep- beslut

Jag ringde vår handläggare direkt och fråga om vi behövde komplettera och hon ville ha in chatthistorik och datum för mina besök så skickade in flygbiljetter och bokade tid för intervju med mig via telefon.

Jag önskar er alla lycka till och kämpa vidare för förr eller senare kommer beslutet. Ni måste dock ligga på och ringa det gjorde jag.
    GRATTIS Donna90, till dig, din man och er bebis i magen :)
    Underbart!
  • Ellaa
    saaraajkaa skrev 2015-09-04 13:28:25 följande:

Hej Alla, har följt forumet någon tid nu och har beslutat att det är dags för mig med att berätta min historia.
    29 augusti 2014 - ansökan via webb
    22 februari 2015 - komplettering av bilder, flybiljetter och chatt och även intervjuinvjudan
    24 mars 2015 - intervju på ambassaden i Sarajevo
    idag, 12 månader och 6 dagar ( inne på 13e månaden) - fortfarande NADA.

Ringde sist för en halvtimme sedan och fick utskällning för jag ringer ofta, hon påstod att det inte finns någon maxtid man får vänta (trots utlänninglagen om att man inte ska vänta mer än 9 mån) Har rent ut sagt blivit deprimerad och trött på allt. Jag jobbar heltid och har inte möjlighet att åka och träffa fästmannen och han får inte komma hit för att inte riskera avslag. Finns det inte NÅGOT vi kan göra? Starta en namninsamling eller något? Det är inte klokt det de utsätter oss för.

Du ska verkligen inte få en utskällning - du borde anmäla detta till ansvarig enhetschef, ring enhetschefen du har rätt till att få numret (annars finns det säkert på nätet). Du ska ringa hur mycket du vill, säg bara det här är mitt sätt att hantera denna situation - det är bortom min kontroll. Om allt handlar om ett lotteri så måste jag varje dag få veta om det skulle vara något. Säg, jag är lika maktlös som ni gör mig - allt jag kan göra är att ringa. Vad var det för enhet?

Hoppas du får tag på någon. Det här är så sjukt. 
    Lycka till, hoppas din långa väntan snart är över.
  • Ellaa

En sista uppdatering om vårt ärende:

Den 2 september fick vi ett omprövningsbeslut efter att jag mailade och begärde det, så från tillfälligt uppehållstillstånd i 2 år som han fick på första beslutet - så har det beslutet makuleras och han fick nu istället permanent uppehållstillstånd direkt. Det var värt 2 veckors väntan.
    De skulle inte få förvirra oss om att man ALLTID vid första beslutet endast kan få tillfälligt - det finns en lag om det men det finns också en lag om att man kan få Permanent uppehållstillstånd direkt vid redan gifta och/eller sambo i minst 2 år vid ansökningsdatumet (alltid bra att veta om det finns en motsägande lag som man kan åberopa). 

Förhoppningsvis behöver vi aldrig mer ha med de att göra igen byråkratiskt. Jag hoppas de får pli på situationen snart och att alla nya snart kan bidra på vardera enhet. 

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid