ArthurMouse skrev 2015-05-27 08:30:27 följande:
Nyss pratat med kundtjänst. Förra veckan tillhörde vi Norrköping, nu tillhör vi tydligen ingenting enligt henne. De har heller inte fått in något från ambassaden? Och hon sa dessutom att han INTE får göra kortet i Sverige hos MIG när han fått klartecken att flytta utan han måste vänta på sitt kort från ambassaden. Hon sa att det dagligen kommer in om människor som fastnat i tullen då de inte kunnat vänta på sitt kort utan velat göra det i Sverige(?).
Hon sa även att vi får bereda oss för 18 månader.
Hur i H-vete kan man försvinna från en enhet bara sådär?
Och min kille ligger på och mailar ambassad och allt utan att ens få ett litet svar från deras håll ang. materialet från intervjun som ska in till MIGV! Han var för fasiken på intervju 8e maj.. Man blir fan paranoid och börjar tro att de är homohatare.:(
Hej! De säger alltid så "du tillhör inte någon enhet för Vem som helst kan öppna ditt ärende" fast oftast så sker hela processen från samma enhet som man hamnar i, de brukar flytta ibland på ärenden som kräver ytterligare utredning, tror de som har tidigare asylansökan = lång utredningstid (tyvärr) brukar hamna i Västerås. Men du tillhör fortfarande Norrköping, har du numret dit? Kontakta de direkt istället!
Ok så mitt tips är att:
1) Ringa ambassaden, och kolla vad som händer där (har ni ringt innan?) maila inte de, ring direkt. Samt maila annan mail adress som du kan hitta till ambassaden.
Fråga: fick din partner lämna fingeravtryck hos ambassaden? Då är det nog tyvärr försent för din partner att göra kortet i Sverige, för att fingeravtrycken redan är lämnat osv. Aldrig hört dock om någon som fastnat i tullen - om man är viseringsfri med ett beslut redan (reg. På data) varför skulle man fastna. Man fastnar inte som viseringsfri turist som inte passerat 90 viseringsfri dagar. Men som sagt, det kan vara så att fingeravtrycken är lämnade redan i din partners fall och därav funkar det inte längre. Denna metod funkar endast med viseringsfria partner och innan intervjun lämnat fullmakt till de.
Jobbig känsla!!! Men RING de! Ring och prata rakt ut med de, säg de säger att de inte kan ta ett beslut förrän ni skickar in papprena. De bad mig ringa er, säg bara så. Se vad de säger. Håll oss uppdaterad, är så illa berörd av att Ambassaden gör såhär mot Er. I värsta fall ring och be om att få prata med ambassadören, du kanske kan ringa UD och fråga de om namn och nr till ambassadören i (kanada) exakt där din partner gjorde sin intervju.
önsker er all lycka till
Skicka massa mail, ring och gör allt du kan!