Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Jag och min fästman gjorde en samboansökan den 16 augusti. Dom är så luriga på MIG, dom har sagt två gånger att min fästman borde få ett mail om intervju i Januari. Verkar inte bli så. Önskar att man kunde använda biopremiär och kosovos flaggdag som anledning till ett påskyndande i ärendeutredningen hahah. Något som irriterar mig är att det står så fint på hemsidan att ansökan via ambassad brukar ta längre tid än elektronisk ansökan, jaha, då har två av mina vänner som gjorde ansökan via ambassad fått svar efter två månader! och jag, som gjorde en sådan ansökan som de sägs "prioritera" har väntat i mer än fem månader. Är självklart glad för er skull, ni som har fått svar så snabbt. Dock så tycker jag inte att dom borde skriva sådant på hemsidan när det inte alla gånger stämmer! annars hade jag också kunnat ansöka via ambassad.
Hur som helst, är de fler som har sin man/fru pojkvän/flickvän fästman/fästmö i makedonien eller kosovo? hur länge har ni väntat? är det någon som skickade in i augusti, och har fått svar?
Vad menade de egentligen med att "ni borde få mail om intervju i januari"? var det för att lugna ned mig? har ni fått liknande svar?
När jag ringde till enheten i örebro sa de att intervjun ser ut att äga rum runt den 24 juli? det verkar också helt konstigt.
I samband med att den ansökande får intervjumailet så får man som anhörig ett kompletteringsmail där man ska skicka in bilder och eventuellt resor. Tyvärr så kan man bara skicka 5 filer så jag hade gjort collage av våra bilder så att jag skulle kunna skicka fler. Hade 2 resor jag behövde skicka bevis på oxå då jag sen vi gjorde ansökan vart i albanien 2 gånger.