Lambie skrev 2015-06-18 20:18:07 följande:
En sak förstår jag inte. Hoppas någon kan ge mig lite klarhet.
De säger att vi ligger i E3 och därför inte kommer att bli tilldelade någon handläggare. Vi har alltså passerat 12 månader och något besked är ännu inte på gång. Hur fungerar detta egentligen med E3? Är det inte negativt att vi inte får någon handläggare? Och varför är det olika för alla?
Och först låg vi i Örebro, nu ligger vi tydligen i Västerås, och där säger de att de jobbar med ansökningar från 2013. Borde inte vi då skickas till en enhet som faktiskt jobbar med ansökningar från omkring juni 2014? Förstår mig inte på det här, och man får höra så mycket olika. :(
Vi blev oxå flyttade från Örebro till Västerås och i samband med det så tog de ut oss ur E3 systemet. Detta hände efter min man gjort sin intervju och vi hade väntat 7 månader och en handläggare i Örebro bedömt att våran ansökan behöver muntlig utredning så då flyttades vi till den närmaste enheten från vår bostadsadress och det är Västerås. Ring ännu en gång till Västerås och fråga om ni verkligen är kvar i elektroniska systemet (E3). Jag har nummer o mailadresser till enhetschefen, regionschefen och teamledare i V-ås så kan jag ge dig det privat i mail om du behöver de :)
Jag fick ett samtal från enhetschefen i Västerås igår efter att jag klagat hos regionschefen om just varför de skickat oss till Västerås och att vi ville bli skickade till en annan enhet där de har större kapacitet att hantera vårt ärende tidigare då de är så efter i handläggningarna och då de tydligen hanterar mest pappersärenden och vi har sökt via webb. Han berättade då att de har nyligen flyttat de flesta ansökningar från kvartal 1, 2014 (januari- april) till Uppsala så när de snart e färdiga med 2013 kommer de börja arbeta med ansökningar inkomna maj 2014. I augusti skulle de kolla igenom hur de låg med ansökningarna igen och då bestämma om de kommer flytta över ansökningar från kvartal 2 (maj-augusti) till en annan enhet om de inte kommit ifatt de andra enheterna. De kommer handlägga ärenden på halvfart nu under sommaren så helt dött kommer det inte vara med segare.