• Mimmipigg

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Elinmarie skrev 2015-06-02 11:21:48 följande:

Hej på er! Har nyss pratat med migrationsverket. Frågade lite angående om min pojkvän kan komma hit som turist då han är viseringsfri i 90 dagar. Det kunde han göra utan problem sa mannen i telefon och vi kommer inte förlora våran plats i kön, det enda som kommer hända är att dom ej kan ta ett beslut i vårat ärende så länge han befinner sig här i Sverige, men det gick bra att åka till några utav våra grannländer. Eller en tur ner i Europa, när det är dags för dom att ta beslut. Dom kommer inte höra av sig när det närmar sig om beslut men han sa att vi kan ringa till dom när vi planerar att åka iväg och sedan ringa dom och säga att nu är det fritt fram att ta beslut för nu åker vi iväg 2 veckor :) Min sambo behöver alltså inte åka hela vägen hem till sitt hemland som är Mexiko.
    Detta gäller ju dock BARA viseringsfria personer.
    Det finns heller ingen risk att dom blir stoppade på flygplatsen och nekad inresa. Nej nej.. Mannen jag pratade med var bestämd på sin sak och lät mycket trovärdig och trevlig var han också jämfört med vissa andra på verket :) Vårat ärende låg i E3 systemet men ingen handläggare har ännu öppnat eller sett vårat ärende. Vi ansökte 18 september 2014, intervju 18 mars i mexiko city där vi väntat tillsammans tills nu. Jag frågade också hur lång tid det kommer ta till beslut, om det ens är någon mening att min sambo kommer hit.. Han svarade - Om jag ska vara ärlig är det inte 3 veckor innan ni får beslut, utan som det ser ut nu med väntetiderna skulle jag gissa att september ligger på 3 månader innan kanske någon öppnar och tittar igenom vårat ärende och sedan ger beslut.

Vad skönt o höra att det inte finns nån risk att de blir nekade inresa under en pågående ansökan :D. Har läst om fler som kommit hit under ansökningstiden utan problem. Jag har varit lite oroad för det då vi har bokat biljett till min man nu i början på juli. Han kommer oxå från ett viseringsfritt land (Albanien) och jag har inga förhoppningar på att vi kommer få en handläggare under tiden han är här. Vi har väntat nu i 10månader o 1 dag o sist jag ringde vår enhet så kommer det ta minst 8 månader innan vi ens får en handläggare så det ska bli så underbart att få vara tillsammans i minst 90 dagar o få dela vardagen igen :)
  • Mimmipigg
    Elinmarie skrev 2015-06-02 14:17:27 följande:

Ja det var inga problem sa han! Allt lät riktigt bra när han pratade!
    Men vad har dom sagt till dig? Har dom sagt att ni inte förlorar er plats i kön om han åker hit? Jag var ju lite rädd att man hamnar bak i kön men det fanns ingen risk sa han men man vet ju aldrig..  Har du ringt och kollat med fler personer? :) Berätta gärna lite vad de sagt till dig :)
    Skönt att ni får vara tillsammans, det hjälper ju så otroligt mycket! :)
    Jag pratade med enhetschefen på Västerås och han sa att man inte mister köplatsen iaf men att de inte kan ge beslut så länge han är i Sverige. Det enda som kan stoppa honom är gränspolisen OM de kan se att det finns en pågående ansökan men tydligen så kan de inte se det. När man får handläggare ska de ju meddela en om detta så då har man ju lite tid på sig o planera hans utresa till nåt annat land så länge. Jag pratade med gränspolisen i Landvetter o de sa att det kan vara bra att ha bevis från migrationsverket att det är ok för viseringsfria att stanna under handläggningstiden. Dessa skriver tyvärr inte migrationsverket ut så jag tänkte skriva till migrationsverkets kundtjänst och fråga om just inresa och sen skriva ut svarsmailet jag får från dem ,dvs om det står att det är ok för sökande att resa in. Det sa oxå att det är viktigt att jag som anknytningsperson är på plats på flygplatsen o hämtar honom om de behöver få tag i mig angående detta men stor risk att jag skulle missa o möta upp min älskling haha :)
  • Mimmipigg
    Elinmarie skrev 2015-06-02 15:12:49 följande:
    Låter precis som det dom sagt åt mig också, förutom då med gränspolisen men som du säger, jag ska också be om ett mail och namn på den handläggaren som jag talar med imorgon :) Det jag är lite orolig över dock är ju att vad om det tar mer än 3 månader? Då måste han åka hela vägen hem tillbaka.. Dock är jag säker på att jag vill ta den risken men.. Jag frågade också om dom ringer mig när det är dags att ta beslut så han har tid att åka ut ur landet, men han sa att dom ringer inte utan vi får själv höra av oss när vi tex åker ut ur sverige på semester.. Skulle ju varit väldigt lätt om dom bara kan maila och meddela att nu har vi fått handläggare, så självklart sätter man sig ju på första bästa flyg härifrån ;) Antar att dom vill ha flygbiljett som styrker det också..

Hahahha ja precis, finns ingen större risk med att man INTE skulle vara på plats ;)
    Vi tänkte först att min man skulle ta bussen från Kosovo o hit för då är ju första schengen land Ungern och det är oxå där inresan registreras. Om man reser in i ett annat Schengenland först så kan ju migrationsverket inte alls veta att han är här. Men när jag hörde att vår enhet för 2 veckor sen är på ärenden från dec 2013 och vår änsökan är skickad augusti 2014 så det lär ju ta ett bra tag innan vi är på tur så vi bokade en flygresa direkt till Sverige istället. Får som sagt ringa lite oftare o höra hur det ser ut med ansökan under tiden han är här helt enkelt :)
  • Mimmipigg

Fick mail idag från teamledare i Västerås. Just nu jobbar de med ansökningar som är 18 månader o äldre. Så har det sett ut i minst 2 månader så man undrar ju hur många handläggare de egentligen har där? 2?? Tror knappast de har anställt/kommer anställa fler heller :/ Detta innebär ju att vi har minst 8 månader till o vänta... Kommer inte berätta detta till min man förrän han kommer hit i juli för o spendera sina 90 schengendagar då han redan är i en djup depression pga denna fullkomligt omänskliga situation vi alla måste leva i.

• Mimmipigg

Jag fattar inte hur det kan skilja så mycket på vart de är med handläggningen i de olika enheterna. Vi hade ju Örebro förrut och om de inte hade bestämt sig att vår ansökan behövde vidare utredning (pga min mans tidigare asylansökan) så hade vi fått vårt beslut i mitten på mars i år. Även i de äldre ärendena är de längre fram än sega Västerås då Örebro just nu arbetar med februari 2014 dvs är de minst 2 månader längre fram. Blir så sur på att de förflyttade oss från Örebro till den långsammaste enheten i Sverige :(

• Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-06-05 14:40:41 följande:

Ringde vår enhet Växjö nyss, fick tala med en kvinnan som jag talat med förut som alltid är så gullig. Hon tom ursäktar sig för att det tar sådan tid. Hon känner igen min sambos namn nu. Hon sa att väntetiden hos de ligger runt 10 månader... Men med semestern så kan det ta 11 månader. Dock började några nya i den här veckan 2 stycken men de genomgår utbildning, och att fler ska anställas. Så kollade deras hemsida lediga jobb de söker där i Växjö enheten. Hon sa att vi är i en "ny" kö i datasystemet för beslut nu. Men vem vet egentligen...

När vi låg i kön efter min mans intervju så fick jag faktiskt reda på vår köplats veckan innan en handläggare öppnade vår ansökan. I de elektroniska ansökningarna så öppnas de för första gången av en handläggare när det är dax för o skicka intervjumailet. Jag fick reda på namnet på denna handläggare så mailade honom och fick då reda på att det var ca 75 ansökningar före oss. 3 vardagar senare ringde jag till enheten o fick då reda på att nån handläggare öppnat ärendet (o skickade vidare det till en annan enhet). Denne handläggare sa oxå att vi skulle få beslut inom en månad  då vår ansökan såg komplett ut, men så blev det ju inte. Men för er tror jag inte det kommer vara några problem o ert positiva beslut kommer så fort en handläggare öppnar ert ärende :)
  • Mimmipigg
    toufik17 skrev 2015-06-09 15:49:24 följande:

Hej

Pratade precis men tillståndenheten i västerås där min frus ansökan ligger... Han jag pratade med sa att väntetiden är 18 månader... Just nu jobbar de med fall från oktober/november 2013.... Har ni också fått samma info ni som har ärende hos andra kontor???

//T

Herreguud är dom bara i okt/nov 2013? Jag visste att de var i slutet på 2013 men inte så sent :/ Detta innebär i så fall att jag och min man kommer o få vänta till april nästa år dvs 21 månader med att få beslut om de är så här sega i Västerås. Kan inte mer än gråta floder nu :'(
  • Mimmipigg
    toufik17 skrev 2015-06-09 21:52:39 följande:

men är det så i dem andra enheterna???
    Västerås verkar vara 1 år sena med sina beslut.
    hur är det med Umeå Växjö Göteborg osv???
    ligger de också 1 år sena med sina beslut???
    med tanke på att det är sommarsemester snart så verkar det inte att vi får några beslut mellan juli och augusti.
    men kan de vara tydliga med väntetiderna??? allt verkar vara rörigt

//T 

Jag vet att i Örebro är de handläggare som arbetar med de ärenden som behöver mer utredning samt pappersansökningar just nu i februari 2014.Så de är minst 3 månader före Västerås.  Känns ju skittrist att vår ansökan blev förflyttad därifrån bara för att Västerås är geografiskt 3 mil närmare vår bostadsadress än Örebro.
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-06-10 03:07:00 följande:
    Mimmipigg: är Örebro en enhet som verkligen hanterar ytterligare utredning? Min kompis ansökte 1 augusti 2014 och fick sitt beslut i mars utan problem. Förstagångsansökan, hon var från Sydafrika. Och Anonym (väntar) har också Örebro och fått handläggare redan.
    Ja de hanterar både och. Har kontakt med ett par som har sin vidare utredning där. De skickade in via webb men blev sen ändrat till papper. Örebro är inte deras närmaste enhet.
  • Mimmipigg
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-06-10 08:29:28 följande:

Hej Ella !!!

De låånga väntetiderna för dom som har varit asylsökande är bara för dom som har haft någon problem i sverige eller om dom har ju fått någon negativt beslut!! Så blir det låpngt väntan .. Dom som har ju åkt tillbaka frivillit .. Är helt annan sak ..!! Det betyder ju att deras ärende räknas lika som för alla andraa .. Imorgon blir de 9 mån väntan !! :/ då är tiden o ringa och få en förklaring ifrån dom !! Och Ella att bevisa det vad jag säger ska jag säga till min fru och fråga en gång till om det ;) ..lycka till alla någon som sökte i september och har fått nån handläggare eller beslut ???

Det där varierar helt från handläggare till handläggare. Jag vet fler som har skickats till vidare utredning bara för att de haft en asylansökan bakom sig och de har rest hem frivilligt. Min man reste oxå hem frivilligt men efter att han fick avslag på sin asyl men däremot så strulade migrationsverket till det med att skicka asylbeslutet till fel adress och inte hem till oss så vi fick reda på hans avslag senare är vad vi borde ha fått.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid