• JamJam

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Elinmarie skrev 2015-06-03 12:16:24 följande:

Har pratat med migratiosnverket idag igen ang om min sambo får komma hit på besök , och det var enligt denna mannen absolut inga problem heller, det som är förbjudet är att dom kommer in till sverige för bosättning under en pågående utredning, men som turist har han all rätt att komma hit på besök i 90 dagar om han är viseringsfri. Dom kommer dock inte att ta beslut när han är här utan måste åka ut ur sverige. Norge och Danmark gick bra, vart som helst bara han inte är i Sverige. Och när jag meddelar dom att min sambo är påväg till Sverige så kommer dom att meddela oss när vi fått handläggare, så vi kan skicka in flygbiljett till dom och visa att min pojkvän inte längre befinner sig i Sverige och det är fritt fram till dom att ta ett beslut ..
    Han hänvisade till utlänningslagen (kaptitel 5?) där står det tydligt enligt honom att sökande får ej befinnas i sverige NÄR beslut tas.. Dom får alltså komma och vara här men INTE när beslut tas. Och man kan inte riskera avlsag, endast om partnern inte visar att han tänkt lämna sverige..

Hej Elinmarie....jag tror inte att det endast gäller viseringsfria personer utan det gäller nog samtliga. Dock är det naturligtvis ngt svårare process att få ett visum för besök om man inte är viseringsfri. Men enligt ambassaden tar de detta beslut från fall till fall fick jag veta. Min partner t.ex måste ändå åka och lämna fingeravtryck och då passar vi samtidigt på att söka visum för besök på samma gång. Och det blir väl en kort intervju igen men då med fokus på anledning till besök och inte UT. Vi är nämligen bjudna på bröllop och då vill jag mycket ogärna gå på det själv..... håller tummar och tår.
  • JamJam
    Junkyard skrev 2015-06-03 14:00:12 följande:
    Hittade en intressant del i Migrationsverkets handbok.

" Enligt regleringsbrevet ska beslut om uppehållstillstånd på grund av anknytning till personer bosatta i Sverige fattas senast inom sex månader från ansökningsdatum. Den tidsfristen kan inte alltid hållas."

Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan uttrycka sig som ovan i en handbok? Nu ser det ju mer ut som dom aldrig kan hålla de 6 månaderna. 
    Varför ska MigV ens ha ett regleringsbrev (från Regeringen?) om dem ändå bara kan skita i det sen?

Sen har jag en fråga som jag ställt tidigare men ej fått besvarad. Är det någon här som vet kriterierna för att få förtur? Har hittat dem i text någon stanns?

Mvh

JunkYard
    Hej JunkYard,

här är ett svar som jag fick av en handläggare avseende förtur:

"Som du säkert redan vet sedan tidigare kan man få förtur om man är gravid, mycket sjuk eller om den sökande är barn till referentpersonen och snart fyllda 18 år. "

Men som du själv skriver så följer de ju inte riktigt det som står i regelboken så..... det blir lite av en tolkningsfråga.

• JamJam
    Ellaa skrev 2015-06-03 15:54:10 följande:

Hej Elin Marie, JamJam, Mimmipigg, vad jag menar med att "funkar endast för viseringsfria partners" är som ni säger att man inte behöver ansöka om besöksvisum utan de får resa in lagligt som turister utan att ha med sega Migrationsverket att göra. 

Jag har försökt söka så mycket info som möjligt om detta... 
    Så vitt jag har förstått det utifrån utlänningslagen så är det inte ambassaden som beslutar om besöksvisum - det är Migrationsverket Kräks ambassaden är bara till för att vara den fysiska förmedlaren mellan viseringsland och nästan samtliga länder runtom i världen. Ytterligare på det så kommer det massa krav för besöksvisum: "Genom rådets förordning (EG)nr 539/2001 har fastställts en förteckning över vilka tredje länders medborgare som ska ha visum vid passering avEU:s yttre gränser och vilka som är befriade från kravet. Regeringentillhandahåller en lättillgänglig förteckning över vilka länders medborgare somomfattas av viseringskravet här: http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/04/45/52a4de4c.pdf.  Vidare erbjuderMigrationsverket generell information om viseringskravet vid inresa ochvistelse i Sverige här: http://www.migrationsverket.se/info/137.html
    Dinfästman kommer att beviljas visum under uppfyllande bl.a. av krav på ett pass som är giltigt minsttre månader efter visumetsslutdatum, på pengar för uppehället och för hemresan (Sverige kräver tillgångarmotsvarande 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar. Atttillräckliga medel finns ska visas med hjälp av exempelvis kontoutdrag frånbank eller dokument där personen som bjudit in utlänningen till Sverigeförsäkrar att hon eller han kommer stå för alla kostnader under besöket) samtindividuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader som kan uppstå isamband med akut läkarhjälp, brådskande sjukhusvård eller transport tillhemlandet av medicinska skäl (försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000euro och gälla i alla Schengenländer)." 

Jag sökte på nätet lite för att se om andra som varit i samma situation, för de som är viseringsfria hittade jag då den personen från Flashback som hade sin viseringsfria partner i Sverige och samtidigt fick sitt beslut - utan problem utan behov av att partnern lämnade Sverige. Tur(?)

Sedan hittade jag detta: travel.stackexchange.com/questions/39063/kenyan-citizen-refused-schengen-visa-from-sweden

Någon som blev nekad besöksvisum/Schengen visum för att besöka sin partner i Sverige dvs inte uppehållstillstånd. Men det kanske är skillnad då vi redan har en ansökan inne. Men kan det verkligen vara så svårt att få ett besöksvisum på senare tid?

Jag tror vi kommer resa till Spanien, även om han är viseringsfri, vi har pratat ihop oss här tillsammans och vi vågar inte riskera med att ringa de och sen behöva ringa tillbaka - vem vet internt vad det har för påverkan på ansökan när det gäller tiden för beslut. Eftersom man inte kan lita på de så vet vi inte heller VEM handläggaren är, tänk om det är en jobbig sådan... Sedan ska man behöva diskutera fram och tillbaka eftersom ALLA säger olika. 

Cecilin som hade sin sambo i Thailand som inte är viseringsfri (som nu har fått beslut) hon hade i slutet innan beslutet kom tänkt göra samma sak att ansöka om besöksvisum och då hade hennes handläggare sagt att hon aldrig har hört en handläggare som pausar ärendet - jag bara tvivlar på deras samarbetsvilja under dessa omständigheter när man inte ens kan lita på deras egna ord. Om det fanns någon lag som stödde detta dvs att man säger till de att de är i landet, handläggaren kontaktar när hen ska ta beslut - ger tid för ansökande att lämna landet - sen tar beslut så skulle man känna sig lugnare. - Allt är så diffust och en stor dilemma!

Hej Ellaa, jag pratade med ambassaden igår och då sa dem till mig att när det gäller beslut för visum <90 så tar de själva beslutet och det tar då ca 10-15 arbetsdagar. För visum >90 så tar det dock minst 2 månader och då är migrationsverket med i spelet. Så fick jag det förklarat. Men man vet ju aldrig.....Obestämd
  • JamJam

Hämtat från migrationsverkets hemsida:

Beslut om visum

I de allra flesta fall beslutar ambassaden eller generalkonsulatet. Ibland gör den vissa kontroller med de övriga Schengenländerna. Om ambassaden eller generalkonsulatet är osäker på hur man ska bedöma din ansökan kan den skicka ansökan vidare till Migrationsverket i Sverige, som då fattar beslutet.

• JamJam

Fy fasiken vad orättvist och jobbigt att visa får beslut och andra inte. Och som du skriver Ellaa det jobbiga i allt det här är numera inte längre själva väntetiden utan det faktum att ALLT är så j-a otydligt. Ingenting kan de informera en om och faktiskt hålla fast vid. Hur kan det vara ett accepterat sätt att arbeta för en myndighet??? 
    Om man åtminstone kunde få en bestämd väntetid och att det faktiskt gäller samtliga med undantag för de som har förtur så kunde man i alla fall planera sin vardag på bästa sätt, exempelvis ta tjänstledigt/säga upp sig/resa. Nu är man i en hemsk limbo där varje dag bara blir tyngre och tyngre...... 
    Deitch, de här två ärendena du hittade, verkar som att den ena fick beslut redan i Jan så där ser det ut som ngn form av förtursansökan tagit plats. Men den andra som fick beslut i Maj....???  Åhhhhhhhhh. Så himla irriterad blir jag. OCh nu ska de givetvis ta semester på det här oxå!

• JamJam

Det ser inte så ljust ut med andra ord...... oj, vad ledsen jag blev nu Rynkar på näsan

• JamJam
    Smilla75 skrev 2015-06-10 22:13:40 följande:

Verket avgör 40 000 förtursbegäran årligen. Ni kan föreställa er hur många anknytningsärenden som kunnat hanteras under den tiden det tar att besvara dessa.

Ohälsa hos vuxna ska vara livshotande, det är meningslöst att ge in ett intyg på att man har besvär av ADHD, är deprimerad, har ryggproblem osv. Inte ens gemensamma barn som lever skilda från en förälder är en grund. Vad gäller graviditet är det en grund om förlossningen är nära förestående, dvs verket kommer att försöka tillse att partnern kan närvara vid förlossningen men man får inte ett beslut i vecka 20.

Man kan inte överklaga att man inte beviljats förtur, det är inte ett beslut i förvaltningsrättens mening.

Smilla75 - det är uppskattat att du tar dig tid att svara på en del oklarheter men snälla bespara oss dessa "tänk vad många ärenden vi skulle ha hunnit hantera om det inte vore för "- ursäkter. Det är inte konstigt eller onaturligt att man på alla sätt försöker skynda på tiden för att kunna få leva med sin partner. Du förminskar denna plåga som vi känner när vi varje morgon måste utstå ytterligare 1 dygn av vårt liv ofrivilligt ifrån den/de vi älskar. Att man då drabbas av depression och än värre symtom av andra psykologiska besvär är inte främmande. Det som pågår med migrationsverket och dessa handläggningstider som nu är utom kontroll och skapar en ovisshet är ett brott mot mänskliga rättigheter - och det oberoende om det beror på regeringen eller inte. Faktum kvarstår att vi blir inte behandlade så som en svensk medborgare har rätt att bli behandlad och därmed kommer man som en människa som behandlas orättvist att försöka få rättvisa med alla medel möjligt. Så ni kanske ska se över hur ni förmedlar informationen så kanske ni inte får dessa 40000 förtursansokningar per år som "saktar" ner hanteringen av ut-ansökan? ??? Har ni funderat över det kanske???
  • JamJam
    Smilla75 skrev 2015-06-10 23:16:07 följande:

Jag förstår naturligtvis frustrationen och att ni gör allt ni kan, annars hade jag inte svarat här. Hade verket givit korrekt information hade jag inte heller behövt svara här. Men vi vill ge god service och snabba, korrekta beslut, det får vi verkligen inte förutsättningar för att göra. Arbetsmiljön är under all kritik men merparten av personalen arbetar på så gott det är möjligt. På "golvnivå" finns inget vi kan göra för att påverka mer än vad ni kan är jag rädd.

Och det är som sagt väldigt uppskattat att du ens orkar titta förbi här och för att inte nämna svara på frågor och funderingar. Det hoppas jag att du förstår. Men som du själv bekräftar är informationen från verket under all kritik. Om rätt och specifik info hade getts från början bland annat om förtur, handläggningstid, köplats etc så hade nog färre behövt ringa on dagligen och där kan nog mycket tid sparas.
  • JamJam
    Deitch skrev 2015-06-15 08:33:31 följande:

Grattis alla som fått beslut!!

Nu har 66,67% (2 av 3) som ansökte i augusti fått beslut! /cheer

Medel av alla som fått beslut: 8,9 månader. (inga med förtur)

Vilket jobb du har gjort!!! Snyggt :)
  • JamJam

En fråga till den som vet:

Om ens partner kommer och besöker en under handläggningstiden och det närmar sig beslut - får partnern befinna sig inom Schengen (alltså så länge han/hon är utanför Sverige) eller måste han/hon åka utanför Schengen.
    Får ingen klarhet av MIG.....

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid