Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Har pratat med migratiosnverket idag igen ang om min sambo får komma hit på besök , och det var enligt denna mannen absolut inga problem heller, det som är förbjudet är att dom kommer in till sverige för bosättning under en pågående utredning, men som turist har han all rätt att komma hit på besök i 90 dagar om han är viseringsfri. Dom kommer dock inte att ta beslut när han är här utan måste åka ut ur sverige. Norge och Danmark gick bra, vart som helst bara han inte är i Sverige. Och när jag meddelar dom att min sambo är påväg till Sverige så kommer dom att meddela oss när vi fått handläggare, så vi kan skicka in flygbiljett till dom och visa att min pojkvän inte längre befinner sig i Sverige och det är fritt fram till dom att ta ett beslut ..
Han hänvisade till utlänningslagen (kaptitel 5?) där står det tydligt enligt honom att sökande får ej befinnas i sverige NÄR beslut tas.. Dom får alltså komma och vara här men INTE när beslut tas. Och man kan inte riskera avlsag, endast om partnern inte visar att han tänkt lämna sverige..