• JamJam

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Mimmipigg skrev 2015-06-16 10:33:17 följande:
    Partnern får befinna sig i schengen vid beslut. Det är bara i Sverige hen inte får vara när beslutet tas så det räcker med att han åker till Danmark eller nåt :)
    Tack Mimmipigg. 
    Pratade precis med MIG och fick info att partner inte får befinna sig inom Schengen. Ska ringa igen och fråga. Och igen. Spelar in varje samtal och kommer säkert att få 3 olika svar.
    Fick oxå info om att vi med stor sannolikhet kommer att få vänta i ytterligare 3 månader (minst) innan beslut..... 
    Vi passerade 8 mån väntetid igår....suck! 
  • JamJam
    Migränverket skrev 2015-06-17 12:27:03 följande:

Nu har MigV lagt ner den lilla aktivitet man tidigare haft inför sommaren. Igång igen först i september. Lägg 3 sköna månader till väntetiden. Glad midsommar!

Jag kan förstå att du, liksom vi andra, är väldigt trött och irriterad på denna väntan men för den sakens skull så behöver du inte låta så pessimistisk. Det är faktiskt tråkigt att läsa kommentarer som är så negativa och egentligen inte har sanning i sig än den information man får från migrationsverket. Jobbar du där och vet med säkerhet att så är fallet? Om ja, ok sjukt jobbigt och irriterande men det finns andra sätt att uttrycka sig. Om nej - var har du fått denna info ifrån?

Elin79 - Grattis till beslut. I ditt fall förstår jag att du vill "tacka" MIG men när du skriver så vetandes om att vi andra väntar fortfarande och har gjort så bra mycket längre än 3 månader (som det tog för dig) så är det lite som en örfil i ansiktet.
    Det finns inte ngt vad gäller hantering eller information att tacka MIG för - den har brustit på alla plan. Oavsett om man begärt förtur eller inte.
    Och om jag får fråga, hoppas att du inte tar detta personligt eller dömande, men varför väntade ni så länge med att söka om du nu ska ha i Juli? Ni väntade alltså tills att du var i 4-5 mån innan ni sökte och för mig är det verkligen orimligt.... Jag är hur som helst väldigt glad för er skull och hoppas att din man hinner till förlossningen.
  • JamJam
    Ellaa skrev 2015-06-18 12:05:23 följande:
    hej jamjam, vet inte vad som gäller för de som måste ansöka visum för att turista i schengen men viseringsfria får visst vara inom Schengen under tiden, man får endast inte befinna sig i Sverige det är bara det M-verket kan begära, men resten av Schengen har ingenting med TUT ansökan att göra! De kan inte ens se vart personen befinner sig i Schengen, så var inte orolig över det! Jag har hört att de säger så för att inte folk ska resa in och att det blir orättvist att vissa får vara här och andra inte.
    Hej Ellaa, jag tycker inte heller att det låter rimligt att partnern inte får befinna sig i Schengen - vad har det med uppehållstillstånd i Sverige att göra?
    Nä, jag tror inte på det. Ska ringa igen och dubbelkolla, eventuellt även med lawline samt ambassaden och se vad de har att säga om den saken. Men som sagt - det låter inte alls rimligt men vad med M-verket gör egentligen det?
  • JamJam
    ALLLLK skrev 2015-06-18 15:27:30 följande:

Idag ringde jag vad jag trodde var min handläggare i Örebro, men hon visade sig endast vara den som skickade ut info om intervjun. Hon sa att de just nu håller på med augustiansökningarna, vilket betyder minst 2 månader till för mig och min kille. 

Jag frågade då eftersom jag får höra olika bud överallt om han får vara här i Sverige eller inte. Hon sa då att på grund av de långa handläggningstiderna så kan dom inte förbjuda personer att komma hit för att träffa sina partners.

Hon bad oss isåfall säga till dom på Migrationsverket så de vet att han är här på besök.

Varför har jag i 8 månader hört att han inte får vara här om det inte stämmer??

Jag blir tokig på alla dubbla budskap hela tiden! 

Är det någon som vet om han sen kan åka till England eller Irland (Som ej är med i Schengen) under tiden de tar beslut? 

Hej ALLLLK

Jag har hört samma bs under de här 8 månaderna och har därför väntat snällt men nu när jag ringde och hörde mig för så sa de exakt samma sak till mig alltså att pga av långa handläggningstider så kan de inte direkt förbjuda vistelse här. Hon sa oxå att vi kan förvänta oss minst 3 månader väntetid till och att de precis börjat med augustiansökningarna. Ska du till England så behöver din partner söka visum på nytt för där är andra regler. Men det beror ju givetvis på var din partner är ifrån. Och som jag misstänker så tror jag inte att partnern behöver vara utanför Schengen för det låter ju supertokigt! Men ska dubbelkolla det där. Lycka till!
  • JamJam
    jessib skrev 2015-06-23 12:24:41 följande:
    Tilläggas att Umeå är vår enhet.
    Kanske ringer o checkar.
    Hej Jessib,

Var inne och kollade på min mans hemsida och där står också Tidsbokning för utlandsmyndighet i Norrköping (dock) och jag bor i Stockholm ser lite konstigt ut. Dessutom så står det att det är min man som berörs av detta  -  men han bor ju inte ens här och är dessutom inte viseringsfri. Hur som, när jag klickar på Tidsbokning så framgår där att ingen tidsbokning kan göras till den utlandsmyndighet/ambassad som min man valde i sin ansökan. Dessutom har han redan gjort intervjun.

Mycket konstigt..  ska nog ringa och fråga om det där.
  • JamJam
    Ellaa skrev 2015-06-23 15:22:10 följande:
    HEJ ALLA,

det här är första gången som jag loggar in sådär som ni har gjort, hade inte ens tänkt på det. Är det en ny sak eller?

Iaf, jag tror att det inte är något speciellt.. På mig står det Solna det är för att man nu också kan få behöva göra intervju dvs den svenska partner. Det betyder inte precis att man MÅSTE göra det men den finns där så om man är tvungen att göra intervjun också så kommer det komma upp där. Och därför står ens närmaste enhet där. Men de lär säga till innan. Det är väl något nytt bortsett från det så verkar det som att fler kommer vara tvungna att också göra intervjun i Sverige. 

På min står min sambos namn på den nedersta rutan, att boka intervju med närmaste ambassad och SOLNA. Och det tror jag är för att han måste boka tid där när han får sitt visum för att lämna fingeravtryck och göra sitt UT-kort. 

Smilla75, vet du vad detta är?
    Hej Ellaa, jag tror inte att det behöver vara närmsta enhet för då borde det i sån fall på vår sida också stå SOLNA men där står istället NORRKÖPING. Det är ju inte alls närmast mig....jag bor i Stockholm.

Försökte ringa och fråga men kommer inte fram ;/ suck
  • JamJam
    ALLLLK skrev 2015-06-23 16:40:52 följande:

Här händer det grejer!! Helt plötsligt hux flux får min kille ett mail där det står att ett beslut tagits & igår när jag ringde Migrationsverket fick jag reda på att vi fått bifall!!

Vi ansökte 24/10, intervju 22/5, beslut kom 22/6. Han är från USA och vi hade Örebro som vår enhet. 

Jag håller tummarna för er alla att ni snart ska få svar!! 

Stort Grattis!!!

Har ni sökt förtur?
  • JamJam
    Ellaa skrev 2015-06-23 18:59:23 följande:

Det är sant, du har rätt... Nu när jag läser att vissa har annan enhet och vissa har den som ligger närmast ens adress. JamJam har ni ert ärende i Norrköping?

Jag försöker klura ut detta, så det brinner i hjärnan ;p. 

Har alla ni (som kan logga in såklart) två rutor:

De personer som omfattas av din ansökan

(länkar visar detaljer)

NamnFödelsedatumKontrollnrStatusHär står min Sambos namn

Ansökan inkommen

De personer som har en tidsbokning
    Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i SOLNA
    NamnBokad tidHär står min sambos namn

Kan det vara så att eftersom min sambo måste göra sitt TUT kort på närmaste enhet när hans beslut har tagits så vet de redan nu att han måste boka tid där? 

Jag skulle misstänka att det var kallelse för intervju för mig också om det stod mitt namn istället för hans namn under: 

Men som sagt det är hans namn där, kanske ni vars partners REDAN har gjort fingeravtryck osv - har den enheten som skickat ut intervjumail / eller enheten där ert ärende ligger hos nu istället?

Om jag har fel så borde någon av oss - eller flera av oss ringa imorgon och be de förklara detta - vi lär ju få olika svar och då kan vi iaf försöka förstå detta.

Smilla75 - om du ser detta och vad kopplingen är mellan ärende och enheten som står under 

Får du jättegärna informera oss!
    Hej Ellaa, vi har vårt ärende i Örebro och senast jag kollade (i förra veckan) låg vi fortfarande kvar där. Men när jag gick in på "Min sida" igen och kollade så la jag märke till nu att det står "Bokad" bredvid min mans namn under rubriken "...utlandsmyndighet i .... så jag vet faktiskt inte vad jag ska tro. Men min man har inte heller lämnat fingeravtryck - han ska åka och göra det nu på måndag dock.

ALLLLK, ok så ingen förtursbegäran och ändå beslut. Det bevisar ju klart och tydligt att det inte går i tur och ordning. Jag förstår verkligen inte att man får göra såhär.

Jag kan i alla fall säga såhär : OM (villet är högst osannolikt ) vi får beslut innan ngn som sökt innan oss så är jag villig att dela med mig information för att ifrågasätta MIV.
  • JamJam
    Doffer skrev 2015-06-23 21:58:16 följande:
    Då är vi nog minst tre som håller på Flört
    Jag försöker också inreda med hjälp av bilder och foton med blandat resultat.
    Helst vill jag vänta tills hon får komma hit så hon får vara med men jag är ju ledig nu och upptagen till hösten... Som tur var finns det mycket att göra där hon inte har någon åsikt Skrattande 

Doffer
    4 st. Jag bytte nyligen lägenhet till en större och har börjat inreda och planera, dessvärre alltid med en rädsla att det ska ta ytterligare 6-8 månader. Det tröstar ju faktiskt att fixa och dona...känns som att snart. Snart kommer min andra hälft hem till mig.....   

Tänk att en myndighet får behandla människor på detta sätt och komma undan så lätt. 

Måste ärligt ge var och en av oss en ordentlig klapp på axeln - fan vad vårat tålamod har prövats. Om inte detta gör mig starkare......
  • JamJam
    HAJ10 skrev 2015-06-29 15:46:44 följande:

Ansokte: 2014-12-01
    Mail om intervju: 2015-04-17
    Intervju: 2015-05-08
    Enhet: Orebro
    Gifta sedan 2012 och har gemensamt barn. Land Nya Zeeland. Och forstar ju nar jag kollar pa Excel-filen att vi kommer att fa vanta lange till.

Har ni ett gemensamt barn under 18 år så kan ni ansöka om förtur tror jag. Då går det bra mycket fortare. Om barnet t.ex ska hinna med skolstart till höst.....
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid