• JamJam

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

AAke skrev 2015-07-27 13:53:26 följande:
    det gör ni rätt i, hur kommer ni göra när dom har fattat beslut?
    Som Ellaa skrev så får man ringa 2-3 ggr i veckan och kolla status. När vi får handläggare kanske vi tar 1 vecka semester (typ Danmark eller ngt) och vi har skickat fullmakt så uppehållskortet bör skickas till mig. Sen kommer vi bara tillbaka hit när beslut är fattat.
    Har förklarat situationen för jobbet som är väldigt väldigt tillmötesgående med att flexa med semesterdagarna tack och lov - så det är väldigt tacksamt.
    Men även om det gör jätteont att inse det så tror jag tyvärr inte att vi kommer att få ett beslut innan hans 90 dgr tar slut dock. Han får vara här till 15:e Okt - och då har det gått exakt ett år sedan vi ansökte :(
    Jag är så arg!!!!!!!!
  • JamJam
    AAke skrev 2015-07-27 14:08:26 följande:
    den där skiten har vi inte tid med,
    drar dom tillbaka uppehållstillståndet efter att dom har fattat beslut om det annars?
    hur vet dom om ni är i Danmark eller ej?
    med min ekonomi så har jag nu inte pengar till att betala för den dyra försäkringen som dom vill att man ska ha, antagligen så kommer min fru stanna utanför tiden för visumet

jag håller förövrigt på att bli galen på denna skit
    Jag tror att om det kommer till deras kännedom att partnern är i Sverige kan de dra tillbaka beslut och då får man väl överklaga.
    Man åker nog mest utanför för sin egen skull om det skulle behövas bevis för att man inte har befunnit sig i landet vid beslut - t.ex passstämpel, bilder , biljetter etc. Likvärdigt med hur man måste bevisa att man är ett riktigt par. Patetiskt!

Jag förstår att ekonomin knasar i dessa väntans tider - jag och min partner är uppe på närmare 50 papp som vi har gjort av med bara för att resa och få var tillsammans. Funderar på att skadeståndsanmäla allt när vi fått beslut.

Men om du vill ha tips på bra försäkring så säg till.

Jag tror att många håller på att bli galna på denna situation för hur kan man inte bli det. Jag blir ju lika förvånad varje gång jag är här och läser. Det är sjukt att det får vara på det här sättet. Sjukt!!!!!
  • JamJam
    Läste detta angående skadestånd i lawline:

I 7 § förvaltningslagen sägs att ?varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts??. Ur detta kan utläsas en skyldighet för migrationsverket att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål. Oskälig handläggningstider kan även strida mot den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (EKMR artikel 6 och 13).

Om migrationsverket misslyckas med att handlägga ditt ärende inom skälig tid kan detta utgöra en försummelse från myndighetens sida och du kan då väcka talan om _skadestånd_ mot staten enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen. Du kan även grunda din skadeståndstalan direkt på att staten brutit mot EKMR. 

Vad som utgör skälig handläggningstid kommer bedömas med hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Vid denna bedömning har europadomstolen tagit hänsyn till ärendets komplexitet, vem som orsakat dröjsmålet (myndigheten eller sökanden) och ärendets vikt för sökanden. Någon generell tidsgräns kan alltså inte sättas, men regleringsbrevets gräns kommer säkert beaktas i den allsidiga bedömningen.

Observera att du även måste kunna visa att dröjsmålet orsakat dig (ekonomisk) skada eller kränkning om du ska lyckas få skadestånd enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen, tillskillnad från enligt EKMR där du även har rätt till rent ideelt skadestånd (se rättsfallet NJA 2005 s. 462).

För att utkräva skadestånd pga. myndighetens dröjsmål att fatta beslut vänder du dig inledningsvis till Justitiekanslern.

Dröjsmålet _påverkar dock inte giltigheten_ av själva beslutet och du kan alltså inte förlita dig på dröjsmålet i sig för att få rätt vid ett överklagande. - See more at: lawline.se/answers/14575
  • JamJam
    Ellaa skrev 2015-07-28 14:53:09 följande:
    Hej Nabz, ja det gjorde jag och de gömmer sig bakom samma visa "jag kan inte uttala mig om enskilda ärenden men"... Som vanligt!

Jag ringer en gång i veckan from NU, Ringt varje 1-2 dagar för att ha lite tid då min sambo är här att åka härifrån när vi väl får handläggaren men inget händer så varför ska man vara samarbetsvillig... Ringer de igen nästa vecka och ser vad för skitsnack de kör på då.
    Ringde till MIG idag och pratade med en dam som faktiskt orkade ha ett vanligt samtal och förklara situationen lite mer.  Frågade henne om status och hon sa att grovt uppskattat så är väntetiderna omkring 11 månader - om så skullen vara fallet så förväntas svar ungefär i September men nää.....   jag tror nog att jag väljer att räkna med slutet av året i alla fall - alltså 14 månader.
    Är så trött på att bli besviken.
    Men Ellaa, jag kommer också att börja ringa 1 dag/vecka - på tisdagarna. Finns ingen anledning egentligen att ringa mer ofta.

Har oxå skrivit på listan! 
    Bara å vänta.....
  • JamJam

Och jag glömde säga att när jag förklarade för henne hur jobbig den här väntan är så rekommenderade hon min man att ansöka om visum för besök eftersom det tar så lång tid. 
    Hon sa, jo nu när väntetiderna är så långa så rekommenderar jag er att söka visum för besök så att väntan blir något lättare i alla fall. 
    Utifrån det här så tolkar jag det som att även MIG kan rucka lite på reglerna kring vistelse i Sverige under handläggningsprocess men man vet aldrig....

• JamJam
    Naabz skrev 2015-07-29 01:23:03 följande:
    Jag skrev oxå på utan ens att ha läst igenom hela texten ordentligt. I min  iver och ilska gentemot migrationsverket så skrev jag på med glädje utan ens att reflektra över på vad som stod på protestlistanRynkar på näsan. Jag tycker om ändringarna som som göteholm föreslog.
    Att välja min (vår) situation som den är nu eller att välja att leva som flykting som lämnar allt som man äger och har, sin trygghet och flyr med sin familj för sin säkerhets skull och där med riskerar hela sin familjs liv på medelhavet så väljer jag detta alla dar i veckan. Att man blir flykting så betyder inte per automatik att man är fattig och outbildad (inte för att det spelar en roll) men att man kanske väljer att sälja allt man äger och har för att rädda livet på sig och sin familj...att man väljer att fly krävs nog mer än nån av oss här kan föreställa sig.
    Jag tycker nog att vi ska vara försiktiga med att uttala oss om vilket som är värre än det andra. Alla lägen är olika tufft och jobbigt.  
    Jag skrev också på namlistan utan att egentligen läsa igenom ordentligt och visst är det så att jag givetvis inte håller med om allt som står där men samtidigt så är det ju faktiskt så att Sverige tar in mer flyktingar än vad de klarar av och det i sig är under all kritik. I min åsikt är det mer fel att "ta in" flyktingar, framförallt barn, som man sedan slänger iväg på ett boende som inte alls är under någon form av bevakning och låter ensamkommande barn få vänta i ovisshet. Det är flera tusen flyktingar som lever i limbo här för att Sverige INTE har kapacitet att hjälpa trots att de utåt sätt förmedlar just det - att hjälp finns att få.
    Jag talar av egen erfarenhet! Utan att gå in på detaljer......

Men, vill helst inte se att denna tråd går in på politik och ja, kanske är det så Sjömannen att man inte kan formulera ngt som passar alla men nu i efterhand kan jag nog hålla med om att den formulering du skrev kanske inte trycker på den situation som vi befinner oss i utan snarare att det lyfter fram annat som inte är syftet här.

Hur som, jag skriver på en ny namninsamling när som. Vad gör JAG inte för min familj????
  • JamJam
    georgethepower skrev 2015-07-31 10:54:42 följande:

Hej alla,

ansökte 3 November 2014

Fick beslut igår 30 Juli 2015

Hoppas det ska gå bra till alla. Vet att många ansökte innan mig.

Gratulerar!
    Vilken enhet tillhörde ni?
  • JamJam
    skantz81 skrev 2015-08-04 14:31:07 följande:
    Hej

Jag skickade in förturs begäran och intyg i vecka 8 fick mitt intyg vid inskrivningen hos barnmorskan.

Ringde då migra och frågade hur jag skulle göra blev kopplad till den enhet våra papper låg då och fick skickat dit papperna.

Tyvärr så har inte förturen hjälpt så mycket, vi går in i 9 månaders väntan i morgon och tror inte han hinner hit innan födseln i dec då våran handläggare sa tidigast i slutet på nov kan hon titta på våra papper....
    Men du Skantz81, om ni har fått beviljat förtur så ska du inte behöva föda utan din partner här. Jag tycker att du ska ta kontakt med någon högre upp. Med förtur brukar ju det gå mycket fortare.
  • JamJam
    AAke skrev 2015-08-18 03:19:15 följande:
    inte som turist men besökare, vi fick vårt visum på mindre än en vecka, som vanligt. drygt att fixa med alla papper (igen) men när man väl börjar så går det snabbt.

nu har ni väl ansökt månaden före oss så hinner säkert inte få svar på dina frågor före ni får beslut (?)
    jag tänker inte meddela dom ett skit, jag nojjade lite över returbiljetten då jag läst att man kan bli nekad både vid avresa samt på Arlanda (?) trots giltigt visum om man saknar returbiljett. men jag har nu hittat lösningen på det, har hittat avbeställningar biljett, så köper den någon dag innan och så fort som hon är här så häver jag köpet.
    hur detta slutar får jag väl hålla er uppdaterade om.

alla bidragsturister (eller kallas dom asylsökande kanske?) får ju stanna under ansökan, och så har vi dom som har varit gravida som har fått vara här när beslut har fattats. varför ska det då vara dödsviktigt att min FRU måste vara utanför landet???????????????????????????????????????????????????

visumet går ut runt 13,5 månader in i väntetiden, då vi inte har meddelat dom att hon är här vet dom då att hon är här? hur vill dom eventuellt kontrollera att hon befinner sig i hemlandet?

börjar bli svårt att skriva utan att bli förbannad när jag tänker på skiten. mindre än 3 veckor tills hon är här i alla fall :)
    Min partner kom hit på besöksvisum med enkel biljett. De frågade inte om returbiljett någonstans.
    Har som sagt inte meddelat MIG och har inga planer på att göra det heller.
    Vi har väntat i 10 månader nu.
    Ringde idag för att kolla status - inget har hänt. Bara att fortsätta vänta.

Suck!
  • JamJam
    AariaObess skrev 2015-08-20 02:15:11 följande:

MEN DU SKÄMTAR. Skriver en roman - första inlägget - det försvinner. MÖG. 

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh då börjar vi om.

Så, sällar mig till eran skara. Ansökan inskickad 10/8-15. Efter 9 dagar känner jag en hopplöshet utan dess like, jag är chockad över det fullkomligt VÄRDELÖSA bemötandet man får, olika bud beroende på vem man pratar med, otrevliga kärringar i kundtjänsten, helt obegripligt att en myndighet får hanteras på det här sättet. Kommer spendera det kommande året med att upprepade gånger anmäla de här dräggen till varenda instans jag kan hitta, tvi vale. 

Nästan så man vill skratta när det sitter folk ute i landet och påstår att det är för lätt att få UT. Spöstraff. Huvv. 

Hursom. Det här är inte ett alternativ, jag är nygift, jag har inte planerat att spenda mitt första år som gift...ENSAM. Nä, det skiter i vi i. Är det nån som testat andra vägar? Tänker andra länder inom EU/EES t.ex? Verkar som att i UK kan man mer eller mindre stanna i landet under hela processen, kan jag flytta dit och ta dit min man? Nån som testat nån sån här grej? 
    Jag hatar Sverige redan sen innan men som att jag behövde övertygas ytterligare kom den här skiten som ett brev på posten så nu drar jag. 
    Alternativ?

Välkommen till hopplöshetens värld. Har själv väntat i 10 månader nu och vi gifte oss ca 1 månad efter ansökan så den största delen som nygifta har vi fått spendera på varsitt håll.
    Nu har vi dock "brutit" mot lagen/reglerna och min partner befinner sig här med besöksvisum under själva processen. Vi har inte meddelat MIG och har inga planer på att göra det heller - risken finns för avslag men då slår vi tillbaka hårdare helt enkelt.
    Jag har oxå i ärlighetens namn helt tappat lusten för att bo i detta byråkratiska främlingsfientliga land numera och denna process har gjort mig/oss mer och mer övertygad om att vi inte vill vara här långvarigt. Vår enda anledning till att vi inte ännu har flyttat till London ännu (det är där vi båda vill bo så småningom) är för att ta vara på förmånerna som man får här under mamma/pappaledigheten som tyvärr inte är lika förmånlig i UK. 
    Men jag håller på att kolla upp process för samma typ av ansökan i London för att eventuellt påbörja en där så om du vill kan vi pm:a och infa varandra om det vi får reda på??

Som sagt - välkommen till eländet och jag hoppas att du/ni har tålamod för det kommer att krävas.

Puh!
  • JamJam
    Ellaa skrev 2015-08-21 12:44:18 följande:

Hej alla!

Nu har vi fått vårt beslut, vi fick beslutet igår, bifall :)

Äntligen är denna långa väntan över!

Ansökningdatum: 14 oktober 2014

Intervju mail: 13 april 2015

Intervju: 22 april 2015

Komplettering (av bara slumpen efter samtal till Örebro): 12 augusti 2015

Beslut: 20 augusti 2015

Vi fick göra en komplettering förra veckan tack vare ett random samtal till Örebro enheten,

sen kom beslutet igår. Nu avvaktar vi på beslutsbrevet där lär det framgå mer information och på tisdag ska vi åka till Migrationsverket för att killen ska lämna fingeravtryck och ta kort osv.

Önskar Er alla lycka till och hoppas ni får era beslut snart!

Stort Grattis!!
    Vilken lättnad för er. Hoppas att de har satt igång på allvar nu då.
    Tack för all support här!
  • JamJam
    Comtesse skrev 2015-08-24 14:44:36 följande:

Som ombud får jag alltid tag på handläggare inom rimlig tid.

Vad menar du med det?
  • JamJam
    Bosanac88 skrev 2015-08-24 16:02:08 följande:

Beso

Ja då verkar det vara likadant.

När en handläggare skickar någon på intervju så får man personens uppgifter men till ingen nytta.

De driver ju bara med folk. Skickar folk på Intervju och sen lägger ärendet ändå som vilande. De gör ju bara värre för sig själva.

Pratade med vår handläggare idag.

Enligt honom jobbar han denna veckan med andra uppgifter än beslut. Han säger att de är fullt bemannade nästa vecka. 

Hur snabbt de jobbar beror på deras chefer som beslutar om de ska jobba med beslut eller inte och hur många.

Frågade även han som handläggare, hur många beslut han tar per dag.

Svaret blev 7-10 ärenden per vecka.

Sa även att de inte alls följer någon kö då vissa får tidigare än andra.

Han snackade om det kan ha varit förtur. Men jag sa nej, helt vanliga ärenden.

Då sa han att det kan hända att vissa handläggare inte följer sina rutiner och det är inte bra. Han gör bara vad som är rätt.

Ringde även 2 olika enheter (norrk och örebro).

Svar från Norrköping: jobbar med aug 2014

Svar från Örebro: jobbar med april 2014.

Sa till personen i Örebro att de säger helt olika svar hela tiden och då blev hon tyst. Hade inget att säga alls.

Rutinen verkar alltså vara att ta de äldsta ärenden, men alla följer inte den rutinen. 

Korrupt myndighet!

Det är därför de inte kan ge exakta svar.
    Det är som ett lotteri allt det här, tyvärr.
    De är verkligen inte professionella på något sätt alls.
    Hemsidan säger en sak, handläggaren en annan och kundtjänst en helt annan.
    Ett lotteri är precis vad det är..... jag har börjat ringa OCH maila varje dag numera. Tänker tjata varje dag!
  • JamJam
    sjömannen skrev 2015-08-25 11:20:31 följande:
    Har man fullmakt att företräda den personen som bor  utlandet, då är man ombud.
    Yes- är införstådd med det (har själv fullmakt) men på Comtessa lät det som att hen alltid får tag på handläggare - hur menar man då? Vadå alltid får tag på handläggare??
  • JamJam

Tipsade Metro igår om det här fenomenet med MIG samt om detta forum men har inte fått ngn respons.
    Har ringt varje dag till MIG och får varje dag olika information - ett tips till alla SPELA IN SAMTAL som ni har med dem. Alla säger olika! ALLA!

Och ja, Deitch, man är helt och hållet nedprioriterad som svensk medborgare. Men kanske kan man belysa denna del av konsekvensen av den pågående flyktingkrisen eftersom det tycks som att väldigt många är ovetandes om den här situationen.

Ni som precis har sökt - jag önskar er all lycka till och hoppas att ni kan bidra med ny energi och vredesutbrott på MIG för vi som varit här och väntat i snart 1 år eller mer än ett år.....man börjar märka hur vår energi börjar ta slut :/
    Skittråkigt!

• JamJam
    Berii skrev 2015-09-07 11:03:39 följande:

Hej Toufik17

Jätte smart initiativ men jag tycker att det är svårt på att alla dom som väntar skulle komma där på fredag .. Några jobbar några är rädda några är lata o så.. Men jag tycker att du skulle öppna en Sida på facebook som man kan diskutera om Den jobbigt väntan !! Det blir ju enklare och alla kommer diskutera där och man kan också Tagga media på den sidan!! Så kanske är det bättre att vi alla klagar på den lååångt jobbigt väntan .. O någon kanske gör nått ?! Vet inte vad tycker du ..!! Kan inte så bra svenska drf vill jag inte göra det annars jag skulle själv öppna den sidan på Fb .. I fem dagar blir det 1 år väntan utan någon rätt info!!!

Jag håller med om att en FB sida kanske är bra start?
  • JamJam
    MikaelLjung skrev 2015-09-07 15:30:05 följande:

Slängde ihop en grupp på FB. Varsågod att bli medlem. Dom som vill vara med och administrera säger till. Den är Sluten ännu, det kan vi välja sedan hur vi ska göra om ni tycker det är en bra ide med sidan..

www.facebook.com/groups/607552706053504/

Har gått med i gruppen och är gärna med som admin. Ur min åsikt tycker jag inte att denna grupp ska vara sluten - snarare så öppen som möjligt. Tanken är väl att det här ska offentliggöras? Alltså att medvetengöra detta som pågår i skuggan av flyktingkrisen.
  • JamJam
    Göteholm2015 skrev 2015-09-12 15:00:08 följande:

Min sambo fick besked idag (lördag!) via email att ett beslut är taget.

Ansökte: 4/9 2014

Intervju: 19/3 2015

Beslut: 12/9 2015 (positivt eller negativt vet vi inte än).

Inledningsvis hade vi Umeå som enhet. Efter att ringt dit sa man att Umeå främst tar emot ansökningar och gör en "screening" och att vårt fall egentligen låg i Örebro. Ringde dit och emailade med en chef om status och väntetid och man sa "14 månader, vi jobbar med fall från mars 2014". Men idag kom som sagt besked att ett beslut är taget.

Hoppas nu att beslut rullar in, främst för er som sökte före oss och hösten 2014! Vår helg är mest en lång väntan att få reda på om beslutet är positivt eller negativt... Trevlig helg allesammans!

Gratulerar!
    Hoppas att det börjar rulla på nu. Som nån annan sa så hoppas man ju att de har börjat med ansökningar från hösten 2014. Det är på god tid....

Fira nu ordentligt :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid