• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Smilla75 skrev 2015-06-12 10:35:21 följande:

Jag menade att en myndighetsperson ska uttrycka sig så man blir förstådd. Istället gjorde jag själv detsamma, förlåt! Jag menade förstås att handläggaren hellre borde ha sagt att han ska föredra ärendet för en beslutsfattare, än att säga att det är ett tvåmannabeslut.

Avslag är alltid tvåmannabeslut. Det betyder INTE att alla tvåmannabeslut är avslag. Normalt beror det annars på att handläggaren inte har delegation, men det kan finnas rutiner på olika enheter som jag inte känner till så jag vill inte spekulera.

Ok, då förstår jag! Tack för infot Smilla75 :)
  • Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-06-13 13:26:05 följande:

Nä nu ar jag riktigt förbannad på enheten vi blev skickade till. Inte nog med att de är minst 3 månader efter de flesta enheter (håller på o handlägger ansökningar från slutet av 2013) så fick jag veta att de praktiskt taget kommer o stänga av handläggningarna under semestern!! Var fn är förstärkningarna som migrationsverket säger att de håller på o utbildar. Glömde de att att anställa fler handläggare till Västerås eller vad? Undrar om man kan få byta enhet då vi ansökte via webb och har aldrig skickat in nåt via post så varför ska vi då behandlas som papper och Västerås verkar endast behandla papper. Varför flyttade de oss till en annan överhuvudtaget har vi inte ens fått veta.

Fan vad arg jag blir av att läsa det du berättar!!!! Hur fan får man göra sådär... Tycker som Frippis ring enhetschef, varför ska ni straffas pga det? Då får de skocka er till en enhet som faktiskt kan handlägga er. I nog med att de redan dragit ut på er väntetid pga asylansökan UTAN VETSKAP innan ni ansökte, dvs atr det kunde ske. Nu ska de sommarstänga ELLER!?!? Det är ju orättvis behandling! Gör en JO anmälan IGEN PÅ DE GRUNDERNA!!! Som frippis säger dra dina argument om att det här är orättvis behandling och att de inte arbetar rättvist!!!! Vad är dina rättigheter? Bor du nära Västerås? Skulle gå dit isåf personligen. Jag tror att jag såg några annonser till Västeråsenheten för 2-3 veckor sedan. Just nu ser jag att de söker handläggare och beslutsfattare till Norrköping, Göteborg, Borås, Örebro, Sundsvall. Senaste 3-4 månaderna sökte de Växjö, Solna - så hoppas de blir anställda snart och att de nuvarande annonser och dess anställningsprocess går snabbt!

Hoppas du lyckas få er flyttade till en fungerande enhet!
  • Ellaa
    Anonym (väntar) skrev 2015-06-15 21:24:45 följande:

jag försökte ringa men fick aldrig tag på handläggaren, men det gick fort, fick beslut idag! Vi fick komplettera angående boendet, men efter det gick det fort.

Hej! Va!?! Har ni fått ett beslut nu? GRATTIS!!!!

Vi ansökte 11 dagar före er och sambon min är också amerikan.

Dock gjorde ni intervjun en vecka innan oss, han gjorde sin 22 april.

Vilken enhet tog ert beslut? Vilken tur!!!

Känns som att vi är typ Sverige-USA otursparet, då många US-Sweden par fått

beslut relativt snabbt vid jmf. Men men grattis igen och welcome home to Sweden :)
  • Ellaa
    ALLLLK skrev 2015-06-15 17:43:02 följande:

Shit vilket jobb du gjort, kul med siffror tycker jag också! 

Kände att jag då måste korrigera lite:

Ansökan: 20141025

Mail om intervju: 20150415

Intervju: 20150522 

Vi tillhör Örebro men ej fått handläggare ännu.

Min pojkvän kommer från USA. 

Det galna är att jag läser att två till som ansökt från USA har exakt samma ansökningsdag som oss.

"(väntar)", har ni pratar med er handläggare? Vad säger hen isåfall om tid? Har ni fått göra kompletteringar?

Hej! Min sambo är också från Usa, vi ansökte

11 dagar före er, han åkte till NY för att göra sin intervju

som var den 22 april, vår "nuvarande enhet" är Växjö.

Vi passerade förrigår 8 månader - riktar mig in på 10-11 månader.

Ska ringa imorgon och se vad de säger, jag tror bara vi får en handläggare

så borde det gå snabbt liksom tillsammans i 5 år och sambo 3 år.....

Men man vet aldrig med de. Vilken enhet. Har ni?
  • Ellaa

Grattis alla som fått beslut, läste alla positiva beslutsinlägg på Heathrow flygplats medans jag

väntade på planet hem till Sverige efter 3 månaders utomlands i hopp om svar.... Och blev jätteglad! Hejahejaheja oss alla nu, låt besluten komma!

• Ellaa
    JamJam skrev 2015-06-16 11:01:04 följande:

Tack Mimmipigg. 

Pratade precis med MIG och fick info att partner inte får befinna sig inom Schengen. Ska ringa igen och fråga. Och igen. Spelar in varje samtal och kommer säkert att få 3 olika svar.

Fick oxå info om att vi med stor sannolikhet kommer att få vänta i ytterligare 3 månader (minst) innan beslut..... 

Vi passerade 8 mån väntetid igår....suck! 

hej jamjam, vet inte vad som gäller för de som måste ansöka visum för att turista i schengen men viseringsfria får visst vara inom Schengen under tiden, man får endast inte befinna sig i Sverige det är bara det M-verket kan begära, men resten av Schengen har ingenting med TUT ansökan att göra! De kan inte ens se vart personen befinner sig i Schengen, så var inte orolig över det! Jag har hört att de säger så för att inte folk ska resa in och att det blir orättvist att vissa får vara här och andra inte.
  • Ellaa
    abbe73 skrev 2015-06-19 09:23:24 följande:

Hej.

Vi ansökte via papper och min fru har ingen asylansökan bakom sig, det är mitt och hennes första ansöka, när jag ringer så säger de att håller på handlägga ärende från 2013 mer info får jag inte.

Kan jag begära att mitt ärende flyttas till nån annan tillståndsenhet?

Hej! Visst sa du att du bodde i Västerås och har ert ärende där också? Mimmipigg kanske kan ge mer info om Västerås än vad jag kan. Men om du bor där så kanske det betyder är att ni är under ytterligare utredning? Hur ser ert ärende ut?

En annan sak att ha i åtanke är att ni har pappersansökan - därför fick ni göra intervjun så nära inpå ansökningsdatum. När ansökte ni? Jag vet att vissa säger att man har lagt ihop webb och pappersansökan men jag har fått svar att detta inte äe möjligt för det är för mycket arbete att lägga in pappersansökningar i datasystemet och de har redan för mycket jobb. Utan vad slm gjorts är att väntetiderna inte ska skilja lika radikalt längre mellan båda. Men tror dessvärre ändå att pappersansökan tar längre tid.

Tips är att ringa Västerås och be de kolla upp igen om ert ärende är där, hört att Västerås hanterar pappersansökningar också... Deras väntetider är extremt långa. Men vet att Mimmipigg kan betydligt mycket mer än mig.

www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Fär kan du läsa om jo-anmälan. Ha dock inga förhoppningar om att det kommer att ändra ditt specifika ärende utan detta är mera för JO att ha översikt av missnöje etc. mot en specifik myndighet. Men jag tror desto fler som kommer in desto mer kommer de att förstå problematiken med Regeringens resurshantering osv.

Lycka till!
  • Ellaa
    Lambie skrev 2015-06-18 20:38:45 följande:
    Ja, precis. :(
    Det är vad de sa till mig iallafall, att vi finns i E3 och att vi ligger i Västerås. Men en gång när jag ringde dit så nämnde de också Stockholm, så vet inte om vi ligger där nu eller fortfarande Västerås. Som sagt, förstår inte riktigt det där...

Ert låter iallafall mer positivt. Jag frågade om vi kan förvänta oss ett svar i slutet på sommaren som det var meningen, men det verkar som att vi kan behöva vänta upp till ett halvår till så som det lät på de. Om vi har tur typ.

Känns som att man går och väntar en evighet på något som skulle kunna ta max en vecka istället.
    Lambie, ring till Västerås IGEN och be de dubbelkolla om ni verkligen har ert ärende i Västerås. Så vitt informationen som har delats så sägs det att Västerås hanterar pappersansökningar - så varför skulle ni bli flyttade dit - kan de ha tagit ut er ur E3 system och behandlar er som pappers?

Jag tycker du ska ringa också för att en annan person på tråden sa att han också hade Västerås (de hade sagt det till honom) sen efter att jag och Mimmipigg skrev till han så ringde han igen och då hade de sagt fel! Han låg inte alls i Västerås, han hade en webbansökan.

Vart ligger din närmaste enhet? Vart bor du? (om du vill skriva det såklart) stad?

Ring igen, och säger de att Västerås är er enhet då tycker jag du ska fråga: Varför är mitt ärende i Västerås då och varför blev jag flyttad? 

Inte logiskt att de flyttar er om ni INTE har pappersansökan, om ni INTE har blivit utdragna ur E3 för vidare utredning och per automatik blir behandlade som pappersansökan. Så om ni har blivit flyttade så är väl det mest logiska att ni har en handläggare som har öppnat er kanske i Västerås... Och då borde du be om numret till denna person. 

Man blir väl bara flyttad av följande anledningar:
    1) Ytterligare utredning = flyttad till närmaste enheten till ens bostadsadress.
    2) Ibland för att man har en pappersansökan.
    3) De har sagt fel.
    4) För att ni har fått en handläggare
    5) Kan det vara så att ert ärende är försenat pga de månaderna som ambassaden inte skickade in era intervjupapper? och då får du räkna bort de månaderna som era intervjupapper inte var inkomna. (Hur dumt det än är för det borde egentligen bara vara ansökningsdatum som spelar roll)

Så är det enda logiska i mitt huvud - andra får gärna lägga in sina notiser/åsikter om detta. Hoppas det går bra. Med tur så kanske ert ärende inte ligger i Västerås efter allt :) Då deras handläggningstider verkar föreviga.

Håll oss uppdaterade!
  • Ellaa
    Lambie skrev 2015-06-20 01:24:47 följande:

Jag bor i Dalarna, och av Örebro och Västerås så ligger den sistnämnda närmast mig. Jag har ringt många gånger, senast för några dagar sedan, och de har alltid sagt att vi inte har någon handläggare och att vi är i E3. Jag har tänkt ringa de igen efter den här helgen, så jag uppdaterar här när jag har fått tydliga svar. Ska se till att främst fråga varför vi blev förflyttade och varför just till Västerås.

Vår ansökan är en webbansökan, och tydligen skulle inte deras försening av intervjuhandlingarna påverka vårt ärende, men det vet jag inte om jag kan tro på. Vi har hittills haft en komplettering i april då hans pass skulle gå ut nu i augusti. Han fixade nytt och vi skickade in kopian på mindre än en vecka, så det borde inte heller behöva förlänga handläggningstiden tycker man ju.

Jaja, jag återkommer! :)

Hmm... Om Västerås är den som ligger närmast dig, kan det betyda att ni är under ytterligare utredning/du kommer kallas in på intervju också och därav har de flyttat den till närmaste enheten till din adress? Ta inte detta ordagrant dock, eller kan jag ha fel Mimmipigg? Du är nog den som är mest kunnig när det gäller Västerås. Ta nr till enhetschefen dit av Mimmipigg och ring och fråga ut en massa. Nåt måste du kunna få svar på. Hoppas det går bra!
  • Ellaa
    S.MAJ skrev 2015-06-20 14:01:59 följande:

Hej! Tänkte bara kolla om det är någon mer här som har en partner från USA och hur vida väntetiden har/ser ut för er? Har ni blivit kallade på intervju eller fått en handläggare?

Vi har varit tillsammans i 3 år, bott sambos i Australien i ett år av dessa tre. Sedan har det gjorts ett ex antal resor till USA efter det.

Förhoppningarna om ett relativt snabbt svar höjs ju så otroligt när man ser att väntetiden blivit uppskattad till 4 månader, men ändå så har det inte hänt ett skit sedan vi skickade in ansökan, 2014-12-02. Gör lika ont i hjärtat varje dag när man ser att det inte gjorts något framsteg i processen, att gå runt ovetandes och bara vänta...

Hej! Jag och min sambo ansökte 14 oktober 2014, han är amerikan. Gjorde ni ansökan för nyetablerat eller sambo/gifta mer än 2 år? Vi har varit ihop sedan 12 nov 2010 och sambos i New York från sept 2012 och fortfarande är sambos.. Vi sökte därav som redan sambos i 2 år. Vi har passerat 8 månaderna - han fick ontervjumail exakt efter 6 mån som webbansökan registrerades och fick tiden 7 dagar efter att vi kontaktade konsulatet i NY, den 22 april var intervjun. Fick mail idag från de att vi INTE blivit tilldelade handläggare än... Och fortfarande i Växjöenheten. Jag tror aug-nov/dec är nog de som lär få vänta längst mellan 9-14 månader. Och ni kanske får vänta 8-9 månader för de nya handläggarna överlag kommer inte börja handlägga förrän om 3-4 månader from nu vad jag har hört. Men man vet ju aldrig med de.

Har din partner gjort intervjun än?

Lycka till!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid