Lambie skrev 2015-06-18 20:38:45 följande:
Ja, precis. :(
Det är vad de sa till mig iallafall, att vi finns i E3 och att vi ligger i Västerås. Men en gång när jag ringde dit så nämnde de också Stockholm, så vet inte om vi ligger där nu eller fortfarande Västerås. Som sagt, förstår inte riktigt det där...
Ert låter iallafall mer positivt. Jag frågade om vi kan förvänta oss ett svar i slutet på sommaren som det var meningen, men det verkar som att vi kan behöva vänta upp till ett halvår till så som det lät på de. Om vi har tur typ.
Känns som att man går och väntar en evighet på något som skulle kunna ta max en vecka istället.
Lambie, ring till Västerås IGEN och be de dubbelkolla om ni verkligen har ert ärende i Västerås. Så vitt informationen som har delats så sägs det att Västerås hanterar pappersansökningar - så varför skulle ni bli flyttade dit - kan de ha tagit ut er ur E3 system och behandlar er som pappers?
Jag tycker du ska ringa också för att en annan person på tråden sa att han också hade Västerås (de hade sagt det till honom) sen efter att jag och Mimmipigg skrev till han så ringde han igen och då hade de sagt fel! Han låg inte alls i Västerås, han hade en webbansökan.
Vart ligger din närmaste enhet? Vart bor du? (om du vill skriva det såklart) stad?
Ring igen, och säger de att Västerås är er enhet då tycker jag du ska fråga: Varför är mitt ärende i Västerås då och varför blev jag flyttad?
Inte logiskt att de flyttar er om ni INTE har pappersansökan, om ni INTE har blivit utdragna ur E3 för vidare utredning och per automatik blir behandlade som pappersansökan. Så om ni har blivit flyttade så är väl det mest logiska att ni har en handläggare som har öppnat er kanske i Västerås... Och då borde du be om numret till denna person.
Man blir väl bara flyttad av följande anledningar:
1) Ytterligare utredning = flyttad till närmaste enheten till ens bostadsadress.
2) Ibland för att man har en pappersansökan.
3) De har sagt fel.
4) För att ni har fått en handläggare
5) Kan det vara så att ert ärende är försenat pga de månaderna som ambassaden inte skickade in era intervjupapper? och då får du räkna bort de månaderna som era intervjupapper inte var inkomna. (Hur dumt det än är för det borde egentligen bara vara ansökningsdatum som spelar roll)
Så är det enda logiska i mitt huvud - andra får gärna lägga in sina notiser/åsikter om detta. Hoppas det går bra. Med tur så kanske ert ärende inte ligger i Västerås efter allt :) Då deras handläggningstider verkar föreviga.
Håll oss uppdaterade!