• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-07-10 18:54:17 följande:

Tack Ella :)

If i had missing any documents or any facts so it would really take longer time for further investigation but we have everything what it needs Ella we have asked the migration about that (eftersom jag har varit asylsökande) but they have said that it has nothing to do with it !!! While i was in sweden as an asylumseeker ..i have been to the migration more than 10 times and they had told me also in that time that if you go back to your country as a Volunteer than can you apply just like all the others ..and cause u had said so my fiancee had called them about 2 months ago and they said again that asyl has nothing to do with it .. !!! I don't know who has given you infos like this !!

Our case is still in Uppsala and they said it will takes 5-6 months after interwiew to take a decision !!

Actually we are so comfused as much as we don't know who to believe !! I'm hopping that at least they'll take a decision until september !! Wish you all the best luck !!

Hi, there are many of us who they keep saying to that the case looks complete. And then you hear people who get the same feedback even from the interviewer, however when the decision is to be made they sometime also invite your swedish partner. I think a lot depends on your caseworker who will be making the last decision.

Can I be completely honest, of course they will tell you to go back home (less issues for them) but also legally YOU HAVE THE RIGHT TO APPLY AGAIN, no discussion about that. That is your right, regardless if you have or never had an asylum application before. But I dont think it stops them from being "suspicious" of the purpose of seeking residency in Sweden. It doesnt take much, especially after reading so many cases with similar backgrounds how they've had it. That its just the impression I have gotten from other similar cases here.

Where does your fiance live in Sweden? Which unit is closest to her home address?

Hopefully im wrong and they are telling you the truth and that wont affect the waiting time!

To us they have said its up to 3 months after the interview, the decision but due to summertime we should add 1 month, so 4 months of waiting time. I think "regular/normal/lucky" cases will take 10-11 months... But im prepared for the up to 14 months waiting time, Ive heard more people from costumer service at my current unit say that.

Wish you the best of luck, keep us posted!
  • Ellaa
    DeliciousM skrev 2015-07-14 05:49:45 följande:

Hej . Så här ser det ut för oss

gifte oss mars 2014 Ansökte elektroniskt Sep2014 Intervju tid 31 mars 2015 ringde igår och fick reda på att vi fått en handläggare men denna är på semester tills 4 augusti???? glömde fråga om vilken enhet googlade numret verkar ha hamnat i Göteborg bor själv i Stockholm ... Min Man är från Gambia

Hej! Vad skönt att ni har fått handläggare nu! Dock är de flesta handläggarnas semestertider ganska långa som jag också märkt... Se till att ringa redan 4 augusti, om ni har tur kanske ni får ert beslut vid 11 månaders väntetid. Håll oss uppdaterade!
  • Ellaa

Idag gjorde vi vår JO-anmälan. Lär nog inte ändra väntetiden men det kändes bra att göra den iaf. 9 månaders väntetid idag.

• Ellaa
    JamJam skrev 2015-07-14 11:07:31 följande:

Imorgon gör vi en JO-anmälan då vi väntat 9 månader. Min man fick beviljat besöksvisum trots att det ligger en oavklarad uppehållsansökan här - ambassaden tog beslut på 2 veckor. Så han kommer hit om några dagar och blir kvar i 90 dgr eller tills beslut fattats- lite tröst i vardagen. Kanske gör det väntan lite lite lättare.....

Nu är det till att ringa MIV var och varannan dag och se till att han inte befinner sig här när det är dags för beslut. Vilket meck :/

Min sambo är också här med mig, han är ju viseringsfri som vi slapp söka om besöksvisum! Jag hoppas att vi får ett beslut innan hans 90 viseringsfria dagar är slut på dag 90 har vi precis uppnåt 11 månader dvs 14 september. Blir det längre än så, så vet jag inte vad jag ska ta mig till. Hans pass blev skadad under vår resa så han var tvungen att ansöka om nytt pass hos Amerikanska ambassaden här i Stockholm - så vi väntar på nya passnumret. Sedan måste vi vidarebefordra nya passet till Mig-Verket, min rädsla är dock att de tar oss ur E3 då vi ankommer med "nya dokument". Ingen aning hur vi ska göra. Å andra sidan sa kvinnan på Migrationsverket att min sambo kommer få permanent uppehållstillstånd så då spelar inte giltighetstiden på hans pass någon roll. Men ändå.

Jag är glad för er skull JamJam att ni får vara med varandra!!! Hoppas ni får svar inom hans tid här! Jag ringer cirka varje 3e dag! Vi har ju nästan samma ansökningsdatum och enhet så!

Uppdatering från Flashback:

2 personer har fått beslut.

1) Webbansökan - sökte april 2014 - Filippinerna - 14 månaders väntetid - Växjö enheten.

2) Pappersansökan - sökte maj 2014 - Intervju i Sverige referent + sambo juni 2015 - Beslut 150610 - Enhet Göteborg.
  • Ellaa

Jag glömde skriva att jag ringde centrala nr igår på eftermiddan och fick då veta att personen som hade vårt ärende sist (fick namnet på hen) faktiskt jobbar från Örebro enheten och att vårt beslut förmodligen kommer att tas i Örebro! Så nu vet jag inte om det är Örebro jag ska börja ringa. Jag fick iaf nr till hen - jag har ringt men hen verkar vara på semester för det sägs "inte anträffbar".

Personen jag fick tala med igår sa att det brukar ta 3 mån efter intervjun hos ambassad tills någon öppnar upp ens ärende men kan bli bli 4 mån pga semestern. Sen sa personen också att min sambo har rätt enligt lag att stanna i Sverige efter hans viseringsfria dagar (90 dagar) för han har en öppen ansökan i Sverige. Hade ingen aning om detta. Personen var juridiskt kunnig och hjälpsam - misstänker att han är processledare eller liknande.

Hoppas på att den här handl. som jag har nr till är snäll och hjälpsam - misstänker dock att hen förmodligen kommer försöka vifta bort mig, och säga att hen inte har vårt ärende - har den känslan. Låter skumt men hens namn låter inte så trevligt.

• Ellaa
    ArthurMouse skrev 2015-07-15 13:31:33 följande:

Vet du hur jag ska lyckas få kundtjänst att komma med ett ''Ja han får komma till Sverige med sina 90 dagar''? :)

Precis som ovanstående skrivit så får din pojkvän komma till Sverige - är din pojkvän från Canada? om han är det och har canadian passport så får han vistas i Sverige lagligt som jurist. Som jag skrivit tidigare så fick jag veta att en jurist på M-verket idag att de tom får stanna mer än 90 dagar då de har en öppen ansökan här. Självklart kommer vi inte ta den risken för mina förhoppningar är att vårt beslut kommer om 1-2 månader.
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-07-17 00:11:21 följande:

Hej Ella

Vad menas med en öppen ansökan i Sverige? Kan du mer om detta?

Min man är här ( vi har gift oss förra veckan) på sina 90 dagar som gick ut 3/7, men vi fick vistelse förlängning 1 månad till utöver de 90 dagar. Du vet att min man fått avslag och vi ska ansöka på nytt när han åker tillbaka eller får vi göra det medans han är här? Någon som vet... Vore jätte tacksam för all information!

Lycka till alla och önskar är alla snabba och positiva svar! / Ella (jag heter Ella också)

Hej Ella, öppen ansökan tror jag menas när man har en ansökan liggandes hos Migrationsverket. Problemet kan väl ligga i att din man måste göra ansökan utanför Sverige. Men sen får han ju resa in igen och måste resa in lagligt men får stanna. Jag frågade inte så mycket mer om den här lagen som han nämnde då vi inte vill riskera något överhuvudtaget tex att han skulle stanna längre än hans viseringsfria 90 dagar - vem vet vad det kan vara för konsekvenser på det. Men eftersom ni fått avslag - har ni tagit ert ärende vidare till Migrationsdomstolen osv? Genom alla instanser?

Anlit en advokat, de kan mycket mer om alla lagar som vi inte ens har en aning om, och lagar som Migrationsverket inte vill att vi ska veta heller!!!

Lycka till. Glad för er skull att ni är tillsammans nu iaf, mot alla odds och orättvisan som ni har blivit utsatta för!
  • Ellaa
    DeliciousM skrev 2015-07-17 09:44:32 följande:

Jag ska hänga på telefonen 4 augusti. Har ju gått 11 mån sen ansökan lämnades in 31 sep alltså 31 augusti. Olidligt väntande. Jobbigt med distans . Men kan ju inget annat än att hoppas att han snart här. Ni som ansökt elektroniskt visst är det så att båda får ut ett mail och man får gå in och läsa om beslutet på hemsidan ?

Hej DeliciousM, har ni väntat i 11 månader nu? Eller ansökte ni 31 augusti? Om ni ansökte Ni kommer få mailet med beslut till samma mail där ni fick mailet om att boka intervjun - där kommer det stå att ett beslut har tagits men beslutet kommer via posten eller så får ni ringa in och de kommer säga om det är bifall eller avslag.

Ni når 11 månader sista juli kan man säga - tycker du ska ringa redan 08:00 den 4 augusti när hon är åter! Ni har väntat för länge redan!

Jag hoppas innerligt att de kan börja med september (slutföra aug-sept) under juli-augusti. Annars så börjar vi se på 12 månaders väntetid. Blir så arg!
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-07-17 13:09:21 följande:

Vi har väntat 10,5 månader.

Enligt mail från kundtjänst idag står vi FORTFARANDE i kö till handläggare!

Han skrev att väntetiden är mellan 4-14 månader. Jahapp. Tröstar mig med att det här är över om senast 3,5 månad. Tänker hålla fast vid det.

Fick även kontaktuppgifter till någon i Norrköping. Har ingen aning om vem detta är (han är inte vår handläggare men "ansvarig") men tänker dra iväg ett mail, kan ju aldrig skada.

ring honom! Ring igen o be att få hans nummer.... Seriöst det här är sjukt! Hur länge ska det behöva gå för vissa och inte för andra. Hoppas på det går bra jessib!!!
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-07-18 10:45:30 följande:

Nu har de klargjort de olika kategorierna mer på hemsidan!

Tack för infot Jessib! Det är som jag misstänkt hela tiden att stapel 2 var SÅ otydlig och att den berör de flesta av oss där endast en intervju behövs och ingen ytterligare utredning behövs. Dvs att det ska MAX ta 10 månader då! Då får vi se 14 aug om vårt beslut är klart! För så som det ser ut nu har vi inte ens en handläggare!!! Hur ska man veta vilken typ av utredning man faller under OM handläggarna inte ens öppnar samtliga ärenden!?!? Det finns säkert mer än 20% av ärendena som är solklara men inget händer för att de öppnar ju inte ärendena!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid