• Miss Honey

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Halal skrev 2015-09-02 18:20:10 följande:

Hej!
    Jag och min man är gifta. 28/6 2015 skickade vi in ansökan via webben. Inte hört ett ljud, det har "bara" gått två månader, men det känns som två år. Har läst lite i tråden och blir frustrerad när det går väldigt snabbt för vissa. Sen så verkar Migrationsverket inte hålla sig till dom väntetiderna dom har skrivit på deras hemsida..?

Har mailat kundtjänst, och den tjejen sa att vår väntetid beräknas ta lite mer än 9 månader. Jag blev vansinnig och skrev argt tillbaka, bl.a vill jag ha förklaring på varför av vilken orsak, då det står på deras hemsida att om det tar mer än 9månader så saknas det saker och man måste gräva djupare osv osv.. Men Vi har varit tydlig med vår ansökan och skickat in vad som behövs. Vad mer vill dom egentligen ha?! Och är det ens möjligt att de ska ta sån lång tid när man är GIFTA!? Är så arg för vi båda sitter i hans hemland och bara väntar, vi vägrar vara ifrån varandra, min man är från Marocko.

Vi är också gifta och inga konstigheter och inget tidigare asylansökan eller annat misstänksamt webbansökan och idag har vi väntat 10 månader utan handläggare och dem säger det är mellan 14-18 månader man ska räkna med till beslut tyvärr :(
  • Miss Honey
    Mimmipigg skrev 2015-09-02 22:47:19 följande:
    Vi har oxå Västerås och har nu väntat i 13 månader. Det är helt lönlöst att prata med enhetschefen för han verkar inte kunna göra nånting. Teamledaren är värre då vi behövde få svar snabbt i en fråga och jag ringde, mailade gav meddelande  västerås kundtjänst utan nån som helst reaktion från henne! Ska anmäla henne till bemötandeombudsmannen då hon totalt ignorerat oss i över en månad. Min man är hotad i sitt land så vi ville veta om hur möjligheterna såg ut för att få ett förlängt visum efter hans 90 visumfria dagar var över. Men vi fick ett fett NEJ till svar och att vi borde söka asyl istället. Vadå ska vi slänga bort 13 månaders väntan? Tror knappast det. Det enda vi kan göra nu är att ansöka om förtur men vi kommer troligtvis få avslag.
    Vet inte vilken månad Västerås är på men skulle inte förvåna mig ett dugg om de fortfarande hanterar ansökningar inkomna i januari -14.
    Hej mimi vi har också västerås sist jag pratade med dem sa dem att det är 18 månader väntetid och när jag ringde dem i Juli sa en till mig att vår ansökan är rätt ny så det tar ett tag för er (vi ansökte oktober 2014) och hon sa vi jobbar med 2013 ärenden just nu men dem ljuger ständigt så man ska inte tro allt dem säger
  • Miss Honey
    sjömannen skrev 2015-09-04 19:13:32 följande:
    Aake skrev de 2/9 att vi är ungefär 49.000 som vänta på besked. Då är det väl själva faen om du skall behöva åka ensam. Nej, låt oss samla alla, så blir vi 16 gånger flera än de 3000 som sitter på tågstationen i Budapest (jag vill dock inte på något sätt förringa deras lidande och elände) och ge oss iväg till Norrköping, ockupera skiten och kräva dit Stetan Löfvén, Morgan Johansson, Anders Danielsson och Mikael Ribbenvik för att förklara och åtgärda det bedrägeri migrationsverket bedriver mot oss anknytningspersoner.
    Håller med dig jag e beredd och demostrera
  • Miss Honey
    Halal skrev 2015-09-07 15:37:45 följande:

Hej! Behöver hjälp!!

Jag och min make har tydligen ansökt om uppehållstillsånd, men vad är skillnad på uppehållstillsånd och medborgarskap? Vad är bäst? Ska vi söka medborgarskap också?! Förstår ingenting, någon som kan hjälp och förklara?

Du kan inte söka medborgarskap utan att ha haft uppehållstillstånd i minst 5 år så ni måste söka uppehållstillstånd först och om några år söker ni medborgarskap.
  • Miss Honey

Någon som har email adress till uppsala? Vill skicka mer bevis men dem har inte frågat efter nått men tänkte kanske det snabbar på till ett beslut.

• Miss Honey
    Lambie skrev 2015-10-02 10:57:30 följande:
    Ring dit och be de att skicka ut ett mejl med länk till komplettering, så gjorde jag :)
    Ringde dem precis dem sa att jag skulle skicka bevis till migrationsverket@migrationsverket.se och ange ärende nummer e det samma sak eller? Vad var det för länk du fick e det email adress?
  • Miss Honey

När jag ringde uppsala sa en att dem jobbar med september 2014 och att det går framåt typ så vete fan om det stämmer dom säger ju olika hela tiden..

• Miss Honey

Igår skickade jag in bilder via mail till m verket med bilder pass stämplar flygbiljetter och hotell från turkiet resan som jag var på i två veckor och träffade min man nyligen så får hoppas att det snabbar på vi ansökte webb 23/10-2014 gifta intervju i Juni i Iran still waiting..

• Miss Honey

Pratade precis med Uppsala enheten och dem säger det är ett kö system och väntetiden för er är 18månader jag frågade om hon var en handläggare hon svarade ja då sa jag kan du inte bara titta igenom vårt ärende det e ett solklart fall men då svarade hon nej tyvärr det e ett kösystem :( blev besviken men gjorde ett försök iallafall:( vi sökte oktober 2014

• Miss Honey
    Tuana85 skrev 2015-10-16 16:32:16 följande:

Hej alla ,jag skickat två gångar till migration att jag har handlägger eller inte och jag fick svara att jag har handlägger och jag kontakta henne hon säger att jag är inte handlägger jag förstår inte varför dom säger att du har handlägger men när jag kontakta henne hon säger nej jag är inte din handlägger och jag väntar 10 månader och halv utan handlägger från Göteborg tror ni hur länge man måste väntar och få handläggare

Tuanaväntartid
    Vi har väntat 12månader utan handläggare så ja man kan vänta länge ska jag säga dig..
  • Miss Honey

Asså jag läste på facebook en tje har tydligen fått UT sen så fick hon detta meddelange gällande tillverkningen av kortet asså vad jag vet så tar det efter postivt beslut 3 veckor cirka innan Kortet landar på ambassaden men det denna tjej säger så förstod jag att det blir inte mindre än 3 månader vet inte men vad säger ni??

The residence permit card will be produced at the time the decision is made, but no earlier than three months before the residence permit becomes valid.
    We cannot speed up the production or delivery of the card.

• Miss Honey

Ringde Upsala dem jobbar nu med mitten av september 2014 så det går framåt enligt dem så hoppas vid november december vi får beslut vi som sökte oktober 14

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid