• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Baban skrev 2015-03-06 10:15:36 följande:

HEj Ellaa

Fick du mån intervjumail?

Jag tänkte fråga att har du pratat med lawline ?

Tack

Hej, nej vi väntar fortfarande. Vi sökte oktober så vad jag vet är att de behandlar september i växjö (inför intervjumailen).

Jag har aldrig pratat med Lawline, ingen anledning än, men vet att de ger gratis frågeservice, så tror det skulle funka att vända sig till de för ett par enkla frågor som i ditt fall.

Lycka till :)
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-03-06 14:15:34 följande:

Insåg nu att jag inte var så specifik, UT för arbete hade han! Vi träffades precis innan han var tvungen att åka tillbaka. Det är väldigt ovanligt att nekas förlängning på UT för anknytning, och hände alltså inte oss.

Jag är inte orolig för att bli nekad UT för anknytning, men OM, då flyttar jag.

De nekade förlänging på hans arbetsvisum för att organisationen han jobbade för sa att de ville att han skulle stanna "2-3 år", men han sökte bara förlängning för 1 år. Därför nekades han helt. Ehm. Ja. Trots att han skött sig och organisationen verkligen ville att han skulle stanna, men eftersom deras intention var att han skulle stanna fler år än 1 så blev Mig skraja att han skulle gå under jorden? Jag vet inte. Är så trött på dem!

Nu söker vi UT för anknytning, som förlovade.

Vi är med i E3 Umeå men finns ju en chans att de skickar ut oss ur E3, det återstår bara att vänta och se.

Jaha ok, jag förstår :) Varför nekas man förlängning när man har jobb? Om man inte har jobb så 'lever man på staten' när man väl har jobb näeh då får man inte vara här längre. Han skattar ju till svenska staten, därmed bidrar han till landet! Håll oss uppdaterad!
  • Ellaa

God morgon,

ville bara dela med mig att jag har mailkontakt med en annan person som väntat på UT (vars pojkvän är svensk).

Hon skickade ansökan: 1 aug 2014 (registrerades då)
    Mail om intervju: 22 januari 2015
    Intervjun: 6 februari 2015
    Beslut: 5 mars 2015 (ett ja såklart)
    Enhet: Uppsala

Eftersom maskinen för fingeravtryck inte funkade på intervjudan så gjorde hon det 5e mars, dvs samma dag som hon fick beslutet. 

Så sammanlagt tog det 8 månader för henne. 

• Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-03-07 10:44:41 följande:

Tack för uppdatering! Mycket uppsattat ska du veta, men är det inte ca 7 månader hon har väntat?

Jo! Märkte nyss, precis 7 månader och 4 dagar. Hoppas det går lika fort för resten av oss! Du är din partner är gifta va? Och varit registrerade i Sverige som ett gift par? Varför i hela fridens namn krävs utredning för er! Det är bara ganska logiskt att ni är ett äkta par. Förstår inte varför!
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-03-07 15:18:29 följande:
    Ja det är vi, både gifta och reg i Sverige sen länge. Vad jag förstått är det bara att vi ligger i kö och att det inte har handlagts än förutom innan intervjun. Tror inte det ska vara några problem med vår ansökan då han endast behövde svara på ett fåtal frågor på intervjun. Migv gör ju en första bedömning innan intervjun och skickar frågorna till ambassaden.
    Men jag vet inte. Min man är väldigt "laid back" som man ofta är om man vuxit upp i solen med skateboard och "easy living" och kunde inte riktigt förstå min hysteri runt  hela denna byråkratin inom Migrationsverket. Kort och gott; han fyllde i ansökan lite som han ville och inte så utförligt som jag önskat.
    Så klart hoppas jag på ett svar snart och ett positivt sådant. Nu är jag rädd att vi måste komplettera eller att något annat ska hända så vi förflyttas till annan enhet och måste vänta längre (som vi sett exempel på denna veckan). Känns som om mycket hänger på handläggaren. Vidare närmar sig påsk med stormsteg och då kommer hela sverige inklusive migv antagligen stå still. Hoppas han får svar innan och hoppas han hinner till skatteverket osv. Att vänta i så här länge tär verkligen på folks relationer och psyke, inte minst ekonomin när man måste betala dubbla hyror och flyga fram och tillbaka. Jag är helt slut och han är inte ens här än... sen börjar arbetet med svenskan, nya samhället och jobb.
    Jag vet inte. Just nu känner jag att man vågar ju aldrig flytta från Sverige igen för man kommer fan aldrig in igen!
    Men jag tror man ska akta sig för att tro att ens ansökan är "lätt" och att den kan gå snabbare än andras. Det ser ut som om migv följer kösystemet stenhårt just nu (så var det inte när jag ansökte).

Om allt går som det ska får vi svar inom två veckor. Hoppas. Om det är så att vi blir skickade till annan enhet och måste vänta ännu längre vet jag inte om jag stannar i Sverige. Jag säger upp mina jobb, studier och lägenhet, allt som jag kämpat med och fixat under dessa månader för att vi ska flytta hit.

Du har nog ett bra tag kvar att vänta Ellaa. Tyvärr
    Hej, 

vad skönt med bara några få frågor under intervjun, så kanske att han var laidback var nog ingen fara. :) Ser inte varför det inte ska vara positivt, ni är tom gifta sen år tillbaka. Jag har en kollega på jobbet som sa att han hade det lite tufft efter hans intervju (detta var 2011 dock), då de var gifta, han svensk och hon thailändska och  inklusive registrerade i Sverige men de valde att utredas vidare för att de inte förstod hur de som gifta bodde i olika länder, typ vad var tanken, varför man levt åtskilda i så många år. Och de gifte sig 2009, så de förstod inte varför de ansökte så sent. 

Innan vi skickade in vår ansökan och sökte på nätet själva processen, så läste jag på en annan tråd här, en svensk konsulat anställd (svenska konsulaten i Thailand jobbar hen på) att man ska skriva så utförligt och detaljerat så möjligt på ansökan då första bedömningen görs därifrån. Fast ni har redan gjort intervjun. Men ett tips till andra som ska söka nu... Skriv så utförligt som mjöligt. 

Ja, jag beräknar med typ 7 månader, så cirka 2 månader kvar TUR nog är vi inte ifrån varandra, och inte vart ifrån varann sedan 2012 då jag flyttade till han i NY, vi gjorde ansökningarna tillsammans i New York när vi bodde där, och nu ska vi åka runt och resa, vi åker till NY först och väntar inför intervjun sedan när det är klart ska vi till Thailand och bara ta det lugnt tills han får sitt ja, sen återvända till Sverige. Man får liksom göra det bästa av väntetiden men att splittras finns inte ens på kartan. Så länge vi är med varandra så känns väntetiden relativt OK.

Tror verkligen inte ni har något att oroa er för, finns inte en chans att du ska behöva ge upp allt, men vet vad du menar... Känns sjukt att man ibland måste vara tvungen att börja om. Vem har ekonomin och leva dubbelliv? Jag tror ni får höra nåt inom de 2 kommande veckorna (som du säger). Längtar tills alla oss på denna tråd har fått sina partners till Sverige och sina UT. 
  • Ellaa
    laajnaa skrev 2015-03-07 22:19:13 följande:

Hej Alihoppa ! Jag ringde min handläggare igår för ambassaden va stängd å fick beslutet ett JA :D:D:D Hade också fått ett brev hemskickat på posten som jag såg när jag kom hem. Ska ringa ambassaden på måndag å kolla när min sambo kan hämta sitt uppehållstillstånds kort :D

Skickade in ansökan 17 juli 2014, intervju mejl 12 januari
     ,intervju den 11 februari,
     och beviljat den 4 mars så 7 och en halv månad tog det typ.

Vet tyvärr inte vart vårat ärende låg nånstans jag frågade aldrig det. men hans dialekt lät som en örebroare. Men jag själv bor i göteborg borde inte mitt ärende ligga där nånstans då? eller har ingen anning om hur länga olika enheter det finns.

Nu vill ja önska er alla lycka till å hoppas ni alla får svar snart !!!!!! :D

Grattis grattis grattis! :D
  • Ellaa
    MrsPollyn skrev 2015-03-07 16:52:41 följande:

Så vad jag har läst så har ni fått beslutet inom 2-4 veckor? Vi väntar bara på beslutet nu o de började att titta på vårt ärende i måndags efter att intervjun och frågeformuläret var inskickat.

Hej!

Har inte haft koll på väntetiden för beslut (efter intervjun) 2-4 veckor är inte så farligt, hoppas det inte tar längre tid. 

När reg. er ansökan? Och vilken enhet? 

Om ni får beslutet snart då har det gått relativt snabbt för er :D skulle bli så glad för då finns det ändå en liten chans att vissa ärenden faktiskt går betydligt snabbare än andra. Vi sökte också i oktober 2014. 

Hoppas det går bra för er, ring ring och ring. Var på de, om ni redan har en handläggare make sure they remember who you are! ;)
  • Ellaa
    trött usa pendlare skrev 2015-03-02 22:42:35 följande:
    Hej! :)
    Ja den hade han för en vecka sen på konsulatet där han bor.
    När han kom till intervjun bad dom honom att vänta lite.
    Efter 1h så frågade han varför de tog så många före honom då visade det sig att ambassaden bara hade skickat hälften av hans papper fast att vi hade dubbelkollat med ambassaden och dom sa att de hade skickat allt.
    Så efter att både ambassaden och senare konsulatet hade vart på lunch rast och ca 6h hade gått så fick han ÄNTLIGEN sin intervju!
    Intervjun gick ut på att han skulle muntligt fylla i hela ansökan igen datum och allt även på min familj och sedan skriva på det sen var det slut. Suck!
    Fattar dock inte varför vi behövde vänta så länge på att göra samma sak igen.
    Dom bad inte om att se några av våra original dokument eller bilder kanske för att vi gjorde en pdf med det redan i ansökan.

Mannen på konsulatet sa till min man att det brukar ta ca8 mån totalt
    Men jag vet inte vad han faktiskt vet..

Hur går det för er?
    Hej,

har ni hört nåt nu efter eran intervju? :)
    När sökte ni? 

Eftersom ni redan gjort intervjun så tycker jag att du ska ringa, se om ni fått en handläggare nu efter intervjun! (Om du inte redan gjort det)

Hoppas ni hör något snart!
  • Ellaa
    G87 skrev 2015-03-09 12:10:09 följande:

Hej!

Vi har ansökt om UT för 3 månader sen och läget är som så här att tjejen är gravid och jag undrar hur man ska ansöka om förtur? Vi har ingen handläggare och vända oss till.

Tacksam för hjälp

Hej, maila vanliga mailadressen som finns på Mig. Verkets hemsida. Bifoga gärna 'bevis' på att hon är gravid, typ läkarintyg. Så slipper du vänta så länge. Lycka till och grattis :)
  • Ellaa
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-10 10:27:11 följande:

Pratade nyss med min handläggare på Örebro enhet. Han hade mååååånga ärenden före mitt & min mans..... Vi ansökte 6/2-14

Och jag förklarade för han att om dom vill slippa tjat så får dom arbeta av ärendena i turordning. Missuppfatta mig rätt nu men det är frustrerande och ledsamt när man läser att för vissa tar det "bara" 7 månader för att få UT? Vår ansökan såg ändå komplett ut :/

Sanslöst! Jag blir verkligen arg för eran skull (även om det kan hända oss också) ni har väntat i 13 jövla månader!!! Varför anmäler du inte de till JO-ombudsman? Enligt direktiv ska det inte ta mer än 9 månader. Testa! Prata med team ledaren på den enheten: säg jag skulle godta om de som sökte in efter mig också väntade. Men nu känns det bara som att ni inte ens bryr er om mitt ärende! Gjorde ni webb eller pappersansökan? Jag vet inte hur långt du kan ta det med JO men sök på internet och se om du kan ta hjälp nånstans. Fick ni komplettera eller misstänker du att de har hakat upp sig på något med er ansökan?

:(

Lycka till!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid