• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (förbannad) skrev 2015-03-24 16:44:10 följande:

hej alla..
    Jag är så förbannad på migrationsverkets system..
    Min fru hade intevju den 1 februari.Inte beslut fortfarande, ringer upp min handläggare, som pratar väldigt surt o säger är det något du vill berätta som ja inte vet.. ja vet helt paff och chockad,, vad ska ja göra nu?? Hur fan kan de ta så långt tid att få beslut.
    Rynkar på näsan

Hejsan :( Jag kan bara ana er frustration...

Skickade ni webbansökan eller pappersansökan?

När skickade ni ansökan? 

Det brukar vara så att skickar man ansökan och får snabb intervjutid = vänta längre på beslut.

Skicka ansökan och får vänta länge på intervjutid = snabbare beslut. 

Allt är relativt, hört några få som fått allt hanterat på 3 månader.... Vilket är underbart för de, men man funderar vad som händer med resten.

Vart är din partner ifrån? Har märkt att oftast så är det länder som är krigsdrabbade eller folk som söker som lever under känsliga omständigheter tex om partnern är gravid eller ha barn som det kan gå fortare.

Kan inte tänka mig nåt värre än en handläggare som (jag förstår vill göra sitt jobb) men inte kan vara pedagogisk och snällare när man bemöter de som ringer. Och man kan inte säga mycket tillbaka.... Kan du kanske kontakta teamledare eller enhetschef? Vilken enhet är ert ärende hos?

Hoppas ert ärende går fort och ni får svar snabbt!!!

• Ellaa
    AAke skrev 2015-03-24 19:22:27 följande:
    Usch, är ni gifta då bör ju saken vara biff och ni bör få beslut samma dag som intervjun kan man tycka.
    Från vilket land hon kommer?

jag och min fru har väntat på intervju i 5 månader, jag har utgått och planerat utifrån att hon får intervju om två veckor, beslut samma dag och att hon sedan kommer lagom till sommaren börjar.
    Jag har ännu aldrig ringt Invandrarverket, men får vi inget beslut i rimlig tid efter intervjun då börjar jag nog ringa handläggaren dagligen...
    Hej AAke, när ansökte ni och vilken enhet ligger ert ärende hos?

Vi har också väntat i 5 månader, på fre är det 5 1/2 månader sen vår ansökan registrerades dvs 13 oktober 2014. Vi väntar också på intervjumailet. Vilket land är din fru ifrån?
    Man skulle tro att de som är gifta iaf skulle få beslut samma dag... Speciellt de som har så mycket bevis, vad mer finns det att utreda tänker man.

Vi har beräknat med beslut efter 2-3 veckor.. Men när man läser allt annat så börjar man inse att något har fastnat i systemet - det är få ärende som faktiskt går snabbt längre! 

Vi verkar ha väntat lika länge, uppdatera gärna när ni får mailet, alltid givande att höra andras process speciellt när man är i väntans namn!

Lycka till!!!
  • Ellaa
    AAke skrev 2015-03-24 22:35:06 följande:
    när jag skrev 5 månader så var jag ganska så exakt, vi sökte 23e oktober.
    Det tog 167 dagar för någon nyligen och vi har väntat 152 dagar nu :)

hur ser man var ärendet ligger? jag har sam sagt aldrig ringt Invandrarverket.
    Min fru är från Thailand
    Ok, våra ansökningsdatum är ganska nära varandra, visst känner man att sen september - oktober ansökningar nu borde vara igång, anar att de borde komma nu i april. Flesta har fått efter 5 1/2 månad - 6 mån. Det jobbiga dock är att man inte ens vet hur länge man får vänta tills själva konsulatet/ambassaden har tid, vissa har fått en månad efter att mailet kom, vilket är ganska lång väntetid. 

Jag ringde till det centrala nr som finns på hemsidan, där fick jag reda på att våran ansökan ligger i E3 systemet och att ärendet ligger i Växjö (men kan öppnas egentligen av vilken enhet som helst för att den ligger i E3 systemet). Det verkar som att ett stopp skett för de som ansökte efter 20 september.
    Inte hört någon efter 20 september som har fått intervjumailet än, eller så har jag missat det? 

Om du vill veta så kan du ringa de centrala numret och fråga de, eller så skulle jag ringa vilken enhet som helst och typ be de kolla åt mig. Kanske säga typ: jaha de från lokala numret bad mig ringa hit och fråga. 

Hoppas på det där mailet snart! Tack för delad info.
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-03-25 12:37:20 följande:

Hej! Vårt ärende är tillbaka i Sverige iallafall, har inte fått en handläggare. Hon sa att vi är i det elektroniska och att man inte riktigt får en handläggare. Hon sa också att det bara är att vänta och att det är 14 månaders väntetid även för dessa ärenden. Det tror jag dock inte riktigt på. Men nu vet jag att vi fortfarande är med i e3 och att det är i Sverige. Så nu får vi se om det händer något inom några veckor annars ringer jag igen. (mest för att se om vi blir papper- då bokar jag en resa)

Hej Jessib, vad skönt att ärendet är i Sverige igen och inga förseningar hos Ambassaden. Ja de och sina 14 månaders medans andra får vänta betydligt mindre, lite svårt att alltid bli hänvisad till de där 14 månaderna... Ge det en vecka eller så och ring igen och se vad som händer, speciellt innan påsk sen stängs Sveriges myndigheter ner typ. Tycker du ska boka en resa iaf bara för att ha något att se fram emot... Helst avbokningsbar ifall det skulle vara nåt!
    Sa de något om det där med att han nekades förlängning förut eller så? Om det kan påverka? 

Håller tummarna för Er! 
  • Ellaa
    tillsammans i Sverige skrev 2015-03-25 18:30:32 följande:

Hej!

När man ska ansöka om ett sambovisum vill Migrationsverket att ett "folkbokföringsbevis eller liknande som visar att du är ogift" ska bifogas. Min pojkvän är från USA och vi lyckas inte hitta ett dokument som styrker att vi är ogifta (vi förstår hur man visar att man är gift, men hur visar man i USA att man inte är gift?). Någon som har koll? Glad

Hej, min sambo är också amerikan och han använde sin W2 och eftersom han är i the US military så fanns det ett papper där det stod marital status: SGL (single). 

Så säg till din pojkvän att bifoga sin W2 (tror detta är deras skattepapper) där ska det stå att han är singel. 

Skicka in allt så fort som möjligt för detta kan ta en evighet. 

Hoppas det hjälper, lycka till!

• Ellaa
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-25 18:04:06 följande:

Kollade MIG hemsidan nu och det står beslut fattat ???? jävlar vad skönt!!! Ska ringa dom imorgon å höra vad dom säger, är 99,9% säker på ett ja ????

Vi ansökte via webb 6/2-14 och jag har senaste månaden ringt min handläggare å puschat på, så jag tror det hjälpte för han sa att han fortfarande va på 2013 ärenden.... Så nu fick man verkligen bevis på att dom inte följer något kösystem iaf, vilket är för jävligt mot alla oss som genomgår det här. Men men, jag uppdaterar imorgon om beslutet :)

Gud vad underbart!!!! Visst har ni väntat i över ett år????! Tror de ljuger när de säger att de håller på med 2013 ärenden, det är vissa ärende som verkar fastna i deras system.... För många har fått svar snabbare! 

Men till huvudtemat: GRATTIS! JA ring imorgon och se vad det står, säkert på att det är positivt :) GRATTIS igen!
  • Ellaa
    tillsammans i Sverige skrev 2015-03-26 00:47:35 följande:

Åh tack för snabbt svar! Ja, vi vill skicka iväg detta så snabbt som möjligt då jag har förstått att det kan ta väldigt lång tid tyvärr :(

Har du (eller någon annan här) koll på om det är sant att han inte kan vistas i Sverige under tiden som man ansöker? Känns väldigt märkligt...

Absolut :) vet hur förvirrande den här processen kan vara. Jag har via mail svar från Mig. Verket att han får vistas här innan intervjun, då amerikaner är viseringsfria i 90 dagar.. Även om de rekommenderar att man inte är här men att innan intervju så är det inga problem då deras viseringsfrihet inte utgör ett problem för deras samboansökan. Dock efter intervjun så måste den ansökande befinna sig utanför Sverige, helst i hemlandet då de kommer få sitt TUT kort från ambassaden/konsulat (om det inte är så att du har fullmakt). Han kan tom vara i Norge eller Thailand likom... Men inte i Sverige för ifall handläggaren får reda på det Kan de neka pga det (beror väl på handläggaren). När ni ansöker skulle jag också tipsa om att du får fullmakt så han inte behöver vänta på kortet efter beslut i USA utan när ni får svaret ja, så kan han hämta ut den när han kommer till Sverige (då han är viseringsfri) - läs också om 90/180 viseringsfria dagar för schengen för amerikaner. Detta missade vi och var tvungna att åka från Sverige på dag 90.

Om du har fler frågor så är det bara att skriva - man känner sig lika påläst som att det vore en tenta liksom.

Good luck :)
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-26 13:20:19 följande:

Hej alla fick precis mejlet om att boka intervjun 6 månader imorgon vi ansökte är sjukt glad ska ring kl 15:00 då ambassaden har telefontid och boka tid

Fan vad glad jag blir Elsanna!!! Som jag har väntat på att ni skulle få den.. =)

Vilken jääädrans lång väntan! Tror man ska börja räkna med 6 månaders väntetid för mailet, inte 5 1/2. Hoppas vi är på tur näst! Blir jätteglad :)

Uppdatera när ni får intervjutid, hoppas på kort väntan!

:)
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-26 15:48:42 följande:

Hej ella ringde precis ambassaden kom fram efter 40 min den tidigaste tiden dom hade var 29 maj ganska länge men vad ska man göra hoppas tiden går fort nu . Lycka till er nu hoppas ni får det mejlet snart

Elsanna skrev 2015-03-26 15:48:42 följande:

Hej ella ringde precis ambassaden kom fram efter 40 min den tidigaste tiden dom hade var 29 maj ganska länge men vad ska man göra hoppas tiden går fort nu . Lycka till er nu hoppas ni får det mejlet snart

29 maj... Det är en väntetid på 2 månader för att få gå på den. Varför sån lång väntan, ska intervjun ske i Kosovo eller måste han åka till en annan stad eller land? Då jävlar borde ni få svar samma dag som intervjun för ni har verkligen fått ha en extrem tålamod! Samtidigt när man har väntat så länge så blir man snart likgiltig. Finns det möjlighet för er att de kanske kontaktar er innan och får tidigare tid? Jag löste på en annan tråd någon som sa att man kan göra i en ambassad/konsulat i grannlandet, att de fick göra så.
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-03-26 20:02:56 följande:

Men så är det ju inte. Du kan tjata dig blå men borde veta bättre eftersom du hänger här och läser samma information som oss. Gång på gång bevisas det att folk får beslut på måfå.

Samma enhet, liknande ansökningar och ändå får vissa vänta, medan ansökningar som kommit in senare får beslut.

Smilla75:

Individuella handläggare får man väl även om man är i E3 systemet? Det är (till min vetskap) innan intervjun som de som befinner sig i E3 inte har individuella handläggare. Sen efter intervjun så blir man (inte alltid direkt men slutligen) tilldelad en handläggare - ibland kan man förflyttas om det krävs vidare utredning osv. Och som Anonym (va??) säger så kan vi ju nu konstatera att allt inte hanteras utifrån ansökningsdatum, det verkar vara utgångspunkten för handläggning men det verkar handla om enhet, handläggare och tur. Vissa pappersansökningar har fått svar inom 3 månader, år 2015... Vet förvisso inte om det har varit pga speciell situationer, men men.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid