• ebuer

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Skantz81

Men hvorfor har du ikke fått svar enda??

• ebuer
    dreamstatee807 skrev 2015-09-22 16:34:05 följande:

Jag har hängt med i tråden ett tag och tänkte dela vår "resa" med migrationsverket.

Ansökan: 14/1/2015 

Land: Thailand

Intervjumail: 26/5/2015

Komplettering: 26/5/2015

Intervju: 2/7/2015

Beslut: 21/9/2015 (bifall)

Vi fick alltså beslut strax över 8 månader efter vi lämnat in vår ansökan. Vi hade ingen förtur eller liknande, ansökan gjordes elektroniskt. Jag ringde och frågade om uppdateringar hos migrationsverket lite då och då och vi hade ställt in oss på 15+ månader. Varje gång jag kom i kontakt med de anställda på migrationsverket så valde jag att bemöta dem på ett trevligt sätt. Vet givetvis inte om det spelat någon roll. Förstår givetvis att det blir svårare ju längre man väntat.

Så sent som den 17/9/2015 lämnade vi in ansökan om 3 månaders besökvisum för att kunna ses då vi inte trodde att UT skulle beslutas förrän i mitten av 2016. Fyra dagar senare så dimper det ner ett mail som säger att ett beslut har fattats i vårt UT-ärende, vilket givetvis var en chock. Vi är båda givetvis mycket exalterade men samtidigt så känns det dåligt att det finns en hel del som väntat längre än vi och inte fått ett beslut. Jag inser att vi måste ha haft en hel del med tur. Ville bara dela med mig av vår erfarenhet och önska alla lycka till med beslut så att ni får se era käraste inom en väldigt snar framtid.

Gratis :))

Hvilken enhet hadde du?
  • ebuer
    dreamstatee807 skrev 2015-09-22 16:57:07 följande:

Om jag inte minns fel så hade vi Jönköping :)

Før du ikke har fått beslut, hvor lenge sa de at du skal vente når du ringte?
  • ebuer
    dreamstatee807 skrev 2015-09-22 17:05:17 följande:

Först så fick jag svaret 4-6 månader. Lite senare 9-10 månader. Och för ungefär en månad sedan så var det 12-18 månader. 

Så besluttet har blitt plutselig, så heldig dere:)
  • ebuer
    dreamstatee807 skrev 2015-09-22 16:34:05 följande:

Jag har hängt med i tråden ett tag och tänkte dela vår "resa" med migrationsverket.

Ansökan: 14/1/2015 

Land: Thailand

Intervjumail: 26/5/2015

Komplettering: 26/5/2015

Intervju: 2/7/2015

Beslut: 21/9/2015 (bifall)

Vi fick alltså beslut strax över 8 månader efter vi lämnat in vår ansökan. Vi hade ingen förtur eller liknande, ansökan gjordes elektroniskt. Jag ringde och frågade om uppdateringar hos migrationsverket lite då och då och vi hade ställt in oss på 15+ månader. Varje gång jag kom i kontakt med de anställda på migrationsverket så valde jag att bemöta dem på ett trevligt sätt. Vet givetvis inte om det spelat någon roll. Förstår givetvis att det blir svårare ju längre man väntat.

Så sent som den 17/9/2015 lämnade vi in ansökan om 3 månaders besökvisum för att kunna ses då vi inte trodde att UT skulle beslutas förrän i mitten av 2016. Fyra dagar senare så dimper det ner ett mail som säger att ett beslut har fattats i vårt UT-ärende, vilket givetvis var en chock. Vi är båda givetvis mycket exalterade men samtidigt så känns det dåligt att det finns en hel del som väntat längre än vi och inte fått ett beslut. Jag inser att vi måste ha haft en hel del med tur. Ville bara dela med mig av vår erfarenhet och önska alla lycka till med beslut så att ni får se era käraste inom en väldigt snar framtid.

Hadde du händlaggare för besluttet ??
  • ebuer
    dreamstatee807 skrev 2015-09-22 18:13:48 följande:

Tack så mycket! Vi är inte gifta, endast förlovade. Inga barn tillsammans. Vi träffades för tre år sedan, har haft kontakt dagligen och träffats sex gånger totalt (ofta 1-2 månader åt gången). Jag har varit i Thailand fem gånger och hon i Sverige en gång. Så vi har alltså inte bott någon längre period tillsammans i sträck. När hon fick intervjumailet så bad dom samtidigt mig skicka in bilder på flyg- och hotellbokningar. Sedan så gick hon på intervju och fick beslutet därefter utan ytterligare kompletteringar. Jag ringde för ca 20-25 dagar sedan och frågade om väntetiderna och då hade jag ingen handläggare. Fick inte reda på när jag fick en handläggare,den sökande fick istället helt plötsligt ett mail igår om att beslutet var taget i vårt ärende. 

Å ja stor gratis igjen :))
  • ebuer

Hej Alla

Vi har ansøkt i 24/10/2014. Min mann har vært på intervju 30 april. Jeg fikk komplettering 2 vecka siden og jeg har skickat den 10 dager siden. Vi har händlaggare og enheten er Gøteborg. Händlaggaren bare sier vi har mye å gjøre. Når får vi ett beslut tror dere??

• ebuer
    fsecure22 skrev 2015-10-16 18:19:00 följande:

Vad fick ni komplettera?

Intervjuet
  • ebuer
    fsecure22 skrev 2015-10-16 19:43:25 följande:

Jag menade vilken uppgift ansåg migrationsverket vara tveksam?

De villa mer informasjon om meg og mannen min og den har jeg skickat

Jeg forståt ikke helt hva du sa
  • ebuer
    fsecure22 skrev 2015-10-16 20:03:46 följande:

OK Jag menar så här. Ville de veta hur länge ni levt tillsammans. Ville de veta när ni träffades? Ville de veta hur ni kommunicerade?  Eller vad?

Ja det var det

De som frågo om dette
  • ebuer
    fsecure22 skrev 2015-10-17 07:57:03 följande:

Beskrev ni inte det i er webansökan? Eller ville de ha mer bevis för vad ni redan sagt? Och vad tog ni med er till intervjun på ambassaden?

Jag försöker bara förstå hur mycket bevis som styrker  historien som måste tas med vid intervjun på ambassaden.

Det var en intervju komplettering som du flytter blankett på nette også skickat du via posten til migrationsverket. De bare ville bare høre historien vår fra meg også
  • ebuer
    fsecure22 skrev 2015-10-17 13:52:05 följande:

Så egentligen sa du bara i ord vad du redan sagt i webansökan?

Ja jeg har sagt det samme mannen min sa på intervjuet
  • ebuer
    fsecure22 skrev 2015-10-17 17:39:39 följande:

Men du har väl också svarat via  internet på nästan samma frågor som din man svarade på när han sökte??

Ja det nesten samme frågor
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid