• Anonym (Rädd)

Ansikte domnat bort svagt

37 år, frisk förutom hypotyreos (underfunktion av sköldkörteln).
    Låg o vila idag. Trött sovit dåligt. Vakna och hade följande symtom:
    Ont i ett par sekunder ovanför höger ögonbryn. Försvann o kom tillbaka. Försvann igen o sen inget
    Röd svagt i ena ögonvrån (pga överansträngd syn?) är nämligen blind på det andra ögat pga en olycka.
    Spänd i nacke ned mot skuldra på höger sida
    Stickningar på underläppen
    Känns svullen i höger sida
    Ser inte svullen ut, inget hänger
    Avdomnad känsla men har full känsel
    Varm på höger ansiktshalva
    Örat rött o varmt ett tag det har försvunnit
    Stickningar i högra fingrarna

Känner mig svullen/spänd längs muskel som går från höger skuldra till axel upp mot nacken

Spänd o öm på punkt bak i nacken på höger sida

Ingen huvudvärk.

Ensam hemma o ingen barnvakt (har tre barn). Vill inte ringa 1177 pga att jag ej kan åka in.

Rädd :(

• Svar på tråden Ansikte domnat bort svagt
  • elyse

Ring 1177. Du får helt enkelt ta med dig barnen. Fråga om du kanske har rätt till sjuktaxi. 

Jag har en kollega vars ansikte domnade under en natt - det tog månader innan det såg OK ut och det är, drygt ett år senare, fortfarande inte bra. Det finns inga konkreta orsaker och tydligen kan alla huf flux drabbas, men det brukar vara stressrelaterat.  

• DreamBear

Levt under stress en tid. Inatt var jag uppe flera gånger under sovtiden 23-05. Kände mig öm i ögat imorse pga överansträngningen att öppna det när man är skittrött. Middagsluren tog jag i soffan så snett låg jag. Men med vänster sida nedåt så det känns som höger sida borde varit mest avslappnad.

Avvaktar ändå. Kalla mig dum :( men jag vill inte åka in. Imorgon ska de två stora till förskolan och lilla kan jag lätt ha med. Kommer att ringa vårdcentralen direkt imorgonbitti, och självklart 112 om det blir värre.

Tar en alvedon och försöker sova.
    Hoppas verkligen detta försvinner.
    Rädd o orolig :(
    Och dum säkerligen

• Sorbus

Men ring i alla fall och fråga, annars maler det här i huvudet på dig.

Har du en förkylning på gång? Jag har fått så det känns som det domnar lätt i ansiktet några gånger, då mest runt näsan och munnen. Det känns bara som det är på själv ytan det blir annorlunda/domnar. Det verkar komma i samband med förkylningar och jag har en tendens att få problem i bihålorna så jag gissar att det har något med det att göra, för det har aldrig blivit något värre än just den känslan i ansiktet, och den försvinner efter ett tag. Pirr i fingrarna fick jag en gång i samband med att vi blev påkörda bakifrån. Jag var till läkare och det var inget allvarligt som tur var, utan berodde på att musklerna i axlar och nacke blivit väldigt stela. Det försvann med en genomgång hos en riktigt bra massör.
    Så det finns andra, ofarliga orsaker som kan orsaka symtomen du känner. Eftersom du har problem med muskler i axlar i nacke så kan du ju försöka med lätt gymnastik, lite värme (typ vetekudde) och inflammationshämmande som ipren eller diklofenak för att se om det kan lossa spänningar och göra det bättre.

Och så ring som sagt, även om det skulle bero på något mindre allvarligt som låsta axelmuskler så blir det sämre av du går omkring och oroar dig och spänner dig.

• Carina1

Ring 1177 . Dock kommer nog deras svar att skrämma upp dig . Men du bör ringa . I absolut värsta fall kan de hänvisa dig till 112 . Men de är inte helt känslokalla utan de kan ordna så att du får en sjukrese taxi till sjukhus . Då får dina barn följa med i taxin . Lite svårare m 3 st barn i en ambulans .

Men du måste ringa . Vid vissa sjukdomar kan väntan förvärra symptomen . Och vid den sjukdomen jag känner till m liknande symptom du beskriver är det viktigt att komma under behandling snabbt .
    Självklart kan det vara hortons migrän (jag har den) , Men det viktigaste är för dig att ringa 1177 .

• Zopiklon

Har haft precis likadant. Kom när jag var och handlade, började dock sticka i läppen. Sen spred sig den avdomnade känslan i höger ansiktshalva, kände nåt i handen också.

Idag, 7 år senare, har jag fortfarande domningar i ansiktshalvan, när jag blir spänd i nacken, stressad el sånt. Det är nån muskel som spänner. Så, med tanke på hur du har det med dina muskler där bak i nacken tycker jag det är i det närmaste solklart att det kommer därifrån. En massör skulle jag lägga pengar på, och lite träning.

Vila dig du i lugn och ro! Ringer du 1177 kommer inte dom våga ta nåt ansvar utan kräva att du ringer 112...och jag lovar dig, du behöver inte det!!!! Stressad småbarnsmamma som bär runt på barnen och ska sköta allt när maken är borta.

• troddeduja

Så där kan jag oxå få om jag är väldigt spänd i nacke och skuldror. Detta gör att jag spänner ansiktet omedvetet och får domningar på den ansiktshalvan.
    Det kan oxå bero på att man biter ihop käkarna (vilket jag oxå gör ibland omedvetet). Ansiktsnerven går vid kinden och kan bli retad vid spänningar.
    Det finns en slags ansiktsförlamning som kallas Belle's pares som är helt ofarlig och sim beror på just ansiktsnerven.

• DreamBear

Vaken. Det i ansiktet har släppt. Men känner mig grymt svullen/spänd i höger sida av nacke/axel/skuldra. Vakna dessutom snuvig, svagt halsont och med en arm som känns lite skum. Lite avdomnad känsla. Tung.

Ska ringa vårdcentralen när de öppnar.

• DreamBear

Pratat med vc. Fick en tid på tisdag först. Sköterskan sa att det nog inte var något allvarligt o att det säkert var en nerv/muskel i kläm eftersom jag var spänd o öm kring nacke o skuldra på samma sida som symtomen.

Känns sådär. Vågar jag lita på henne??

Symtom idag:
    Svagt öm vid ögat (känns som dagen efter en migränattack).
    Fuktig i ögat (som om det är en ögoninflammation ungefär)
    Öm bak vid skuldran (massera mig själv igår där o hade inte denna ömhet då)
    Spänd i nacke
    Svagt avdomnad känsla i armen

Någon som har någon teori?

Funderar på att ringa en naprapat och höra.

• troddeduja

Domningar i armar kan man få av spända muskler i rygg, skuldror och nacke. Känner du att du har väldigt ömmande punkter vid skulderbladet upp mot axeln lixom så är det nog nån nerv i kläm.
    Att besöka en naprapat är en jättebra ide, de hittar direkt obalanser i kroppen.
    Mitt ryggont berodde tex på ett snett bäcken och hela högersidan av kroppen försökte kompensera det.

• Anonym (ssk)
    DreamBear skrev 2014-01-16 09:22:34 följande:
    Pratat med vc. Fick en tid på tisdag först. Sköterskan sa att det nog inte var något allvarligt o att det säkert var en nerv/muskel i kläm eftersom jag var spänd o öm kring nacke o skuldra på samma sida som symtomen.

Känns sådär. Vågar jag lita på henne??

Symtom idag:

Svagt öm vid ögat (känns som dagen efter en migränattack).

Fuktig i ögat (som om det är en ögoninflammation ungefär)

Öm bak vid skuldran (massera mig själv igår där o hade inte denna ömhet då)

Spänd i nacke

Svagt avdomnad känsla i armen

Någon som har någon teori?

Funderar på att ringa en naprapat och höra.

Du har tecken på stroke. Ring 112
Svar på tråden Ansikte domnat bort svagt