• Kramardig

Allergier och barnkalas

Om några månader fyller vår kille 3 år och då kommer vi ha ett barnkalas. Vi kommer bjuda in 7 barn totalt (3 syskonpar) och åldern kommer vara 2-7 år.

Det finns två barn som har olika allergier och då har vi bestämt att det blir glass istället för tårta och olika tillbehör.

Vi har även en chokladfontnän hemma som nästan aldrig används och funderar nu på att låta den stå framme medab barnen fikar. Tyvärr betyder det att barnen med allergi inte kan äta fråb fontänen.

Blir det orättvist då? Vi kommer som sagt servera glass och olika tillbehör som alla kan äta och även ha nå kakor som alla kan äta, så barnen med allergier blir ju inte utan. Men just från chokladfontänen kommer dom inte kunna ta och barnen kanske tycker det är extra soeciellt och roligt med en fontän?

Vad säger ni?

• Svar på tråden Allergier och barnkalas
  • Sticka

Vad är det i chokladen de inte tål? Kan man välja choklad utan det, så att alla kan äta. Annars känns det lätt lite "fuskigt", kan jag tog tycka.
    Beror dock på hur vana de allergiska barnen är vid att inte få/kunna äta allt, jag vet vissa allergibarn (små) som blir illgalna om de ser någon annan äta något gott/roligt utan att de själva får smaka på just precis detsamma och andra allergibarn (främst lite större) som är helt lugna med det och själva säger att de vet att de får ont i magen/jobbigt att andas/kliigt på kroppen om de äter det som andra äter.

• Bambusa

vad handlar de om för allergier då?  min dotter har varit allergisk sen 2½-3år, nu 5, hon fattar även om hon blir lessen när alla andra äter nå roligare..

• Kramardig

En är allergisk mot ägg och laktos och den andra är allergisk mot sojaprotein.

Barnen är 4-5år

• Dimitra

Hemma hos mig hade fontänen fått vara om jag inte hittat choklad som uppfyllt allergikraven. Ser det som en rolig utmaning att duka fram så alla kan äta allt när jag håller kalas

The Dimitra universe.
  • Kramardig

Att exakt allt ska vara allergiväntligt känns omöjligt för mig då jag hatar att baka och inte kommer göra det.

Men just att ha en chokladfontän kan nog vara lite känsligare för barnen eftersom det är lite mer speciellt än att dom inte kan äta alla sorters kakor :)

• Mamori

Hur kan chokladfontän innehålla ägg och soja? Tror det finns mjölkfri choklad också.

• Sticka
    Mamori skrev 2014-01-18 10:27:18 följande:
    Hur kan chokladfontän innehålla ägg och soja? Tror det finns mjölkfri choklad också.
    Visst finns det mjölkproteinfri choklad, om det hade varit någon som inte tålde mjölk.
    Vanlig Marabou choklad kan innehålla spår av ägg, sojaprotein, m.m enligt innehållsförteckningen, men visst går det att hitta choklad som inte gör det. :)
  • Fjärilslarv

Choklad utan ägg, laktos och soyaprotein känns ju enkelt att hitta så varför inte fixa det?

• Mamori
    Sticka skrev 2014-01-18 10:33:37 följande:
    Visst finns det mjölkproteinfri choklad, om det hade varit någon som inte tålde mjölk.
    Vanlig Marabou choklad kan innehålla spår av ägg, sojaprotein, m.m enligt innehållsförteckningen, men visst går det att hitta choklad som inte gör det. :)
    Jo man kan inte köpa vanlig choklad, men det finns choklad som är bra. ICA har ett märke utan mjölk som inte innehåller ägg eller soja Någon form av veganchoklad tror jag att det är. Annars kan ju även glass vara svårt om ni inte har tänkt isglass eftersom den mesta glassen innehåller antingen mjölk eller soja (och även ägg ofta). Kanske finns det havrebaserad glass?
Svar på tråden Allergier och barnkalas