• Kramardig

Allergier och barnkalas

Om några månader fyller vår kille 3 år och då kommer vi ha ett barnkalas. Vi kommer bjuda in 7 barn totalt (3 syskonpar) och åldern kommer vara 2-7 år.

Det finns två barn som har olika allergier och då har vi bestämt att det blir glass istället för tårta och olika tillbehör.

Vi har även en chokladfontnän hemma som nästan aldrig används och funderar nu på att låta den stå framme medab barnen fikar. Tyvärr betyder det att barnen med allergi inte kan äta fråb fontänen.

Blir det orättvist då? Vi kommer som sagt servera glass och olika tillbehör som alla kan äta och även ha nå kakor som alla kan äta, så barnen med allergier blir ju inte utan. Men just från chokladfontänen kommer dom inte kunna ta och barnen kanske tycker det är extra soeciellt och roligt med en fontän?

Vad säger ni?

• Svar på tråden Allergier och barnkalas
  • elyse
    Mamori skrev 2014-01-18 12:13:40 följande:
    Jo man kan inte köpa vanlig choklad, men det finns choklad som är bra. ICA har ett märke utan mjölk som inte innehåller ägg eller soja Någon form av veganchoklad tror jag att det är. Annars kan ju även glass vara svårt om ni inte har tänkt isglass eftersom den mesta glassen innehåller antingen mjölk eller soja (och även ägg ofta). Kanske finns det havrebaserad glass?
    Det gör det (havrebaserad), det åt vi flera gånger när min bror var som värst känslig mot mjölkprodukter. 
  • Fjärilslarv
    pigglet skrev 2014-01-18 12:16:12 följande:
    Oatley-glassen är på havre.
    och ganska äcklig enligt mig och många fler ;).
  • Kramardig

Glass vet jag att det finns för det har vi haft tidigare, kommer dock inte ihåg vilket märke det var nu. Men då hade vi vanlig glass och allergivänlig glass.

Jag funderar faktiskt på att strunta i chokladfontänen. Men ska först försöka hitta chokladen din skriver om och smaka så den går att äta ;)

• Sticka
    Mamori skrev 2014-01-18 12:13:40 följande:
    Jo man kan inte köpa vanlig choklad, men det finns choklad som är bra. ICA har ett märke utan mjölk som inte innehåller ägg eller soja Någon form av veganchoklad tror jag att det är. Annars kan ju även glass vara svårt om ni inte har tänkt isglass eftersom den mesta glassen innehåller antingen mjölk eller soja (och även ägg ofta). Kanske finns det havrebaserad glass?
    Det var ju ingen som var allergisk mot mjölkprotein så att ha tofuglass behövs ju inte, räcker ju att den är fri från laktos (mjölksocker) :)
  • shine

Det finns flera olika mjölkfria choklader. Den vanligaste är av märket Pamil och finns i flera smaker. Vi har det på vår Ica men det finns även att köpa online.

Är du säker på att det är laktosintollerans dom har? Det är ovanlig att ha som barn, har jag fått höra av min allergiläkare. Där emot är mjölkproteinallergi vanligt.

• Bambusa

min dotter har varit på glass kalas, och är allergisk mot allt med mjölk (dvs både laktos och mjölkprotein) men även soja.. och då lär man ha en väldig koll så inte fel sked hamnar i havreglassen... vilket den gjorde en gång, men då hade hon hunnit få en portion så de va ju inte hela världen att inte kunna ta om...  vi köper plamils choklad ibland, och otleys glass.. och även vi som tål mjölk äter de..
    man får kolla strössel och såser (såser går inte för min dotter eftersom de är skummjölkspulver mm i.. men ja kokar egen om de skulle behövas.. eller lite kakao, vaniljsocker och havremjölk snabbt i micron..    jag gillar ju att baka så de är inget besvär för mig att behöva göra allt själv, då de inte finns nå annat än vissa kex och cocosbollar som är helt fri från mjölk och soja..  inte ens vanlig färdig tårtbotten kan vi köpa.. 

men chokladbollar är de enklaste som funkar för alla om du kör på mjölkfritt margarin, och de gillar ju barn ofta att få rulla själva med..  har för mig nån skrev förr att de fanns frysta kanelbullar som var fri från mjölk och ägg, men brukar man baka bullar kan man ju göra de på mjölkfritt margarin,havremjölk och skippa ägg, pensla med havremjölk ist, går kanon, gjorde ja sist, men just bullar hatar ja å baka, så de brukar min mamma göra, då även hon mjölkfria.. 

ang choklad fontänen hade ja nog nästan valt å inte komma om de skulle finnas med choklad min dotter inte tålde, för hon skulle bli grymt lessen å inte kunna äta av den..

• Alexi
    Bambusa skrev 2014-01-19 02:29:23 följande:
    min dotter har varit på glass kalas, och är allergisk mot allt med mjölk (dvs både laktos och mjölkprotein) men även soja.. och då lär man ha en väldig koll så inte fel sked hamnar i havreglassen... vilket den gjorde en gång, men då hade hon hunnit få en portion så de va ju inte hela världen att inte kunna ta om...  vi köper plamils choklad ibland, och otleys glass.. och även vi som tål mjölk äter de..
    man får kolla strössel och såser (såser går inte för min dotter eftersom de är skummjölkspulver mm i.. men ja kokar egen om de skulle behövas.. eller lite kakao, vaniljsocker och havremjölk snabbt i micron..    jag gillar ju att baka så de är inget besvär för mig att behöva göra allt själv, då de inte finns nå annat än vissa kex och cocosbollar som är helt fri från mjölk och soja..  inte ens vanlig färdig tårtbotten kan vi köpa.. 

men chokladbollar är de enklaste som funkar för alla om du kör på mjölkfritt margarin, och de gillar ju barn ofta att få rulla själva med..  har för mig nån skrev förr att de fanns frysta kanelbullar som var fri från mjölk och ägg, men brukar man baka bullar kan man ju göra de på mjölkfritt margarin,havremjölk och skippa ägg, pensla med havremjölk ist, går kanon, gjorde ja sist, men just bullar hatar ja å baka, så de brukar min mamma göra, då även hon mjölkfria.. 

ang choklad fontänen hade ja nog nästan valt å inte komma om de skulle finnas med choklad min dotter inte tålde, för hon skulle bli grymt lessen å inte kunna äta av den..
    Menar du just chokladfontänen eller menar du att din dotter blir ledsen om det finns något i allmänhet som hon inte tål??
  • Bambusa
    Alexi skrev 2014-01-19 08:19:13 följande:
    Menar du just chokladfontänen eller menar du att din dotter blir ledsen om det finns något i allmänhet som hon inte tål??

just chokladfontänen, nån kaka eller så brukar vi ta med till dom som inte bakar.. kan ibland fråga vad dom ska ha, så tar ja med så lika de går, så slipper de bli sån skillnad, även för dom andra barnen ibland blir avundsjuka och försöker stjäla hennes mjölkfria..
  • Alexi

Jag bara tror på att som kraftigt allergisk lära sig att livet inte är enkelt och rättvist. Det kommer liksom inte alltid finnas kul fika till alla, ju mindre man bryr sig om det desto bättre är det.

Själv är jag allergisk mot nötter, mandel, kokos och fisk mm, jag är väldigt van vid detta...

• Sous

Men choklad utan laktos soja och ägg är ju lätt fixat... Jag tycker nog det är lite dålig stil att servera choklad de inte tål när det nu finns alternativ.

• Bambusa
    Alexi skrev 2014-01-19 14:15:29 följande:
    Jag bara tror på att som kraftigt allergisk lära sig att livet inte är enkelt och rättvist. Det kommer liksom inte alltid finnas kul fika till alla, ju mindre man bryr sig om det desto bättre är det.

Själv är jag allergisk mot nötter, mandel, kokos och fisk mm, jag är väldigt van vid detta...

jo, visst får man lära sig, men de känns inte kul när man får se sitt barn sitta och svälja ner gråten i halsen när barn bredvid äter godis som hon inte tål... och de inte finns att få tag i nå som hon tål där, och vi inte visste de innan så vi inte hade med nått..   vet ja bara innan tar ja gärna med, just för hon inte ska känna sig så utanför, för hon är snäll och lugn, är alltid den som blir knuffad, slagen mm, och om hon en gång knuffar tillbax så säger nån annan till henne så hon inte vågar leka mer sen... även om hon fått ta emot massor innan hon fick nog... otur är bara förnamnet..   men om man är hyffsat väluppfostrad och snäll idag som barn så får man tydligen bara stryk av ungarna som gör som dom vill, hör ett nej men sen ingen som följer upp de.. tråkigt... dagis valde vi bort pga dessa stökiga barn som inte var snäll, hoppas de blir bättre i skolan, men är tveksam..
Svar på tråden Allergier och barnkalas