• Anonym (barnlängtan)

Göra abort fast vi vill ha barn snart?

Hej

Vi har satt i oss i en jättetråkig sits. Jag har blivit gravid, tror jag är i vecka 6, och det är jättedålig timing ekonomiskt. Vi borde verkligen göra abort och vänta tills vi har bättre förutsättningar att bilda familj, men vi är båda närmare 30 och snart vill vi nog sätta igång även om det betyder att vi får leva på existensminimum i något år. Jag vill inte ha några dömande ord eller frågor om vår ekonomi. Sambon är arbetslös och vi vill att han har jobb innan vi sätter igång (jag har fast jobb men lönen ger ingen vidare föräldrapenning).

Jag tycker det känns jättejobbigt att ev. göra en abort nu för att sedan sätta igång om kanske ett halvår. Tänk om chanserna att få barn påverkas negativt av aborten? Och vi längtar ju båda efter barn, så det känns tragiskt att inte kunna behålla det här barnet. Hade det hänt 3 månader senare hade det varit en annan grej, men just NU funkar superilla för oss pga planerade utbildningar m.m. under vår och sommar.

Ska boka tid hos BM och få prata med någon snarast möjligt. Någon som känt liknande som jag?

• Svar på tråden Göra abort fast vi vill ha barn snart?
  • Anonym (Det går)

Livet måste inte vara tillrättalagt och perfekt innan man skaffar barn., det kan lösa sig längst vägen. 

• Anonym (Mamma15?)

Du måste ta beslutet själv. Men jag är i samma ålder och jag hade aldrig vågat göra abort nu om jag planerade barn inom en så kort tidshorisont. Tänk om något händer och man inte kan bli gravid sen? Min värsta mardröm! Även om det sägs att aborter i Sverige är säkra och även om det inte finns någon direkt koppling alls mellan mina eventuella svårigheter att bli gravid och min abort så skulle jag ju självklart tro att det var så ändå och aldrig förlåta mig själv.

• Anonym (Anonym)

Alltså jag kan inte förstå hur ekonomi kan vara en anledning till abort. Det är ett LIV du pratar om, som aldrig går att ersätta. Visst du har fast jobb, men du kan bli av med det! Jag är gravid, sjukskriven, jobbar bara extra ibland och skulle aldrig nånsin göra abort. Jag vill ha mitt barn så jag KÄMPAR för att få det att funka och det gör det också. Hjärta före pengar säger jag bara. Men det är min åsikt. Du gör som du vill.

• Anonym (Anonym)

Sen vill jag säga det att Hur kan du ta för givet att du kan bli gravid sen? Det är ingen självklarhet. Men kvinnor idag verkar tro dom kan få barn när dom vill. Jag fick det i och för sig, men alla har inte sån tur.

• Anonym (sorgsen)

Jag blev oplanerat gravid förra sommaren. För mig handlade det just då också om pengar. Jag hade varken jobb, någon utbildning och jag hade knappt råd att mätta min egen mage. Visserligen hade jag min pojkvän, men han försökte så gott han kunde att hjälpa mig med min ekonomi. Vi levde jätteknapert och behövde låna pengar från olika håll för att försöka få det att gå ihop. 

Jag gjorde abort den gången, och jag är glad över att jag inte födde ett barn till min misär. Vi lever fortfarande knapert och försöker betala tillbaka det som vi lånat. Jag inser idag att jag gjorde det rätta valet där och då. Jag ville bara ge dig lite perspektiv iom att övriga på tråden skriver "hjärta före pengar". Det är inte alltid så enkelt, ibland tror jag att man måste tänka på vad som egentligen är bäst för barnet, och inte bara tänka att "jag vill ha barn". 

• Nyfiken gul

Du är den som har fast jobb och därmed en säkrad föräldrapenning. Din sambo ska tydligen gå kurser men inte förrän i sommar.

Varför skulle det då spela någon roll om du är gravid nu eller om tre månader?

Har du planer på att ni ska kunna vara hemma på något särskilt sätt kanske ni helt enkelt får tänka om och prioritera på annat sätt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (..)

Jag satt i rn liknande sits, men blev också singel på köpet. Hade inte alls ekonomin, men tänkte "tänk om det här är det enda barn jag kommer få" och där hadr jag rätt. Jag kan inte få några fler barn, och är överlycklig att jag bestämde mig för att behålla mitt barn- ekonomin löser sig senare.

• byorginalet

klart ni ska behålla barnet, abort kan leda till inferlitet, tänk om ni inte kan få barn mer, skit i utbildningen barn är väll tusen gr viktigare

• Anonym (***)

Självklart ska ni behålla barnet. Hur kan du veta att ni har bättre ekonomi om 6 månader?
    Första tiden behöver inte barnet kosta speciellt mycket.
    Snart är det sommar o då kan du göra många billiga o fina loppisfynd.
    Det finns ju massor av loppissidor på facebook.
    Ni kanske ha familj,släkt,vänner som har bebissaker som de vill ge eller sälja billigt.
    Vet inte vad du jobbar med, men går du in o jobbar under din föräldraledighet så får du ju extrapengar.

Svar på tråden Göra abort fast vi vill ha barn snart?