• Anonym (barnlängtan)

Göra abort fast vi vill ha barn snart?

Hej

Vi har satt i oss i en jättetråkig sits. Jag har blivit gravid, tror jag är i vecka 6, och det är jättedålig timing ekonomiskt. Vi borde verkligen göra abort och vänta tills vi har bättre förutsättningar att bilda familj, men vi är båda närmare 30 och snart vill vi nog sätta igång även om det betyder att vi får leva på existensminimum i något år. Jag vill inte ha några dömande ord eller frågor om vår ekonomi. Sambon är arbetslös och vi vill att han har jobb innan vi sätter igång (jag har fast jobb men lönen ger ingen vidare föräldrapenning).

Jag tycker det känns jättejobbigt att ev. göra en abort nu för att sedan sätta igång om kanske ett halvår. Tänk om chanserna att få barn påverkas negativt av aborten? Och vi längtar ju båda efter barn, så det känns tragiskt att inte kunna behålla det här barnet. Hade det hänt 3 månader senare hade det varit en annan grej, men just NU funkar superilla för oss pga planerade utbildningar m.m. under vår och sommar.

Ska boka tid hos BM och få prata med någon snarast möjligt. Någon som känt liknande som jag?

• Svar på tråden Göra abort fast vi vill ha barn snart?
  • Anonym (barnlängtan)

Tack för konstruktiva svar! Nej det känns inte alls bra att sambon ska bo på annan ort under sista tredjedelen av grav. (och kanske missa förlossningen!) Att jag skulle bo där på slutet är inte heller riktigt genomförbart, jag har ju jobb och kan inte heller resa iväg hundratals mil i väntan på förlossning. Betala för extra boende där skulle också bli en extra kostnad, det är inte genomförbart. Och sen ovanpå det är det den allmänna ekonomiska otryggheten vi har. Jag tror att vi kommer vara i ett bättre läge om ett år, kanske tidigare men det får vi se. Den här graviditeten var ju inte planerad och vi vill känna oss redo att ge 100%. Jag vill inte att min sambo ska få se min gravidmage över Skype så att säga... Nej det känns bättre att göra som vi planerat. Jag vet att det inte finns garantier att vi blir gravida snabbt senare, men det är något vi är medvetna om och med tanke på ekonomin har vi ju inte bråttom.

• Nyfiken gul
    Anonym (barnlängtan) skrev 2014-02-01 08:12:30 följande:
    Tack för konstruktiva svar! Nej det känns inte alls bra att sambon ska bo på annan ort under sista tredjedelen av grav. (och kanske missa förlossningen!) Att jag skulle bo där på slutet är inte heller riktigt genomförbart, jag har ju jobb och kan inte heller resa iväg hundratals mil i väntan på förlossning. Betala för extra boende där skulle också bli en extra kostnad, det är inte genomförbart. Och sen ovanpå det är det den allmänna ekonomiska otryggheten vi har. Jag tror att vi kommer vara i ett bättre läge om ett år, kanske tidigare men det får vi se. Den här graviditeten var ju inte planerad och vi vill känna oss redo att ge 100%. Jag vill inte att min sambo ska få se min gravidmage över Skype så att säga... Nej det känns bättre att göra som vi planerat. Jag vet att det inte finns garantier att vi blir gravida snabbt senare, men det är något vi är medvetna om och med tanke på ekonomin har vi ju inte bråttom.
    jag pratar inte om att du ska bo på annan ort - jag pratar bara om att du kan föda på den orten där han är. 

Hur många mil pratar vi om?  Är det grannkommunen eller pratar vi 90 mil?  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

Jag råder er också att verkligen gå igenom alla tänkbara alternativ - vad är det för utbildning som sambon ska gå?  Kolla verkligen upp om han inte kan vara hemma när du är beräknad att föda. Tro mig - han är inte den första eller den sista som ska få barn under en sån utbildning. Fråga hur dom hanterat det tidigare.

Tro mig - du vill inte gå igenom en abort för att sen upptäcka att ni HADE kunnat ha flera möjliga lösningar om ni bara tänkt efter.

Du är så pass tidigt gravid så gör verkligen ingenting förrän ni tömt alla tänkbara möjligheter på att lösa en graviditet. 

• Anonym (eva)

fast varför starta en tråd när ni redan bestämt er ??? löjligt.

• Mli 014

Jsg och min man gjorde en abort 2009. Jag var mitt i en utbildning och vi hade verkligen inte bra ekonomi.

Själv är jag klar över att det var det bästa beslutet för oss då.

2010 blev jag gravid igen (trots spiral) och vi valde att behålla. Trots att ingen av oss hade jobb och bodde hos svärmor på grund av en flytt.

allt har löst sig till det bästa, vi ska snart få vårt tredje barn.

Vi har jobb och just köpt hus. Visst har vi kämpat ekonomiskt men det går om man vill.

följ er grundkänsla.

Kanske är abort den bästa lösningen för er just nu - kanske känns det bäst att starta familj?

Känn efter.

• Anonym (Känner med dig)

Jag tycker att det låter som om ni har bestämt er och då kanske det är det rätt beslutet för er. Men jag kan ändå inte riktigt släppa tanken om att jag verkligen tror att ni kommer att ångra er. Det finns ju ingenting som säger att allting kommer att vara perfekt om ett år heller. När jag blev gravid så gjorde jag en liknande tråd och ville ha råd här på FL när jag skulle fatta beslutet. Minns att i princip alla tyckte att jag skulle behålla barnet, men jag tänkte att de har ju egentligen ingen aning om hur min situation ser ut. Så alla råd blev väll på något sätt värdelösa. Det var ingenting som jag tog till mig iaf. Även om ingen annan vet precis hur eran situation är så är det många som vet hur det är att skaffa barn. Det är även många som har skaffat barn med betydligt sämre förutsättningar än vad du och din sambo har. Ifall ni skulle bestämma er för att behålla barnet så kommer ni ju att få allt det andra också. Det andra kommer ju att bli bra det med även om det kanske tar lite längre tid än vad det skulle ha gjort om ni inte behöll det här barnet. När ni har gjort abort och kommer ut ur den där dimman ni befinner er i nu så tror jag att ni kommer tycka att det blir svårt att rättfärdiga ert beslut om att göra abort för att sedan kanske ett halvår senare försöka skaffa ett nytt barn. Men känns det som rätt beslut att göra abort så finns det ju egentligen ingenting mer att diskutera i den här tråden. Det är ju ert beslut och det är ju ni som ska må bra med det beslutet som ni fattar, inte jag eller någon annan här på FL. Lycka till iaf!

• Anonym (m)

Man vet ju aldrig hur lätt eller svårt man har för att bli gravid men jag skulle nog inte vågat chansa i er sits. Jag skulle bestämt mig för att graviditeten och födseln inte var det viktigaste utan att vi faktiskt fick ett barn och sedan löst det praktiska så bra som möjligt.

Men eftersom vi kämpade i över 3 år innan vi blev gravida vid 3e IVF-försöket har jag nog en annan synvinkel än dig. Men man kan aldrig veta.................

• Deborah

Barn. De kommer sällan lägligt. Gläd er -  ni har fått en gåva.

Abort - för att det  diffar 3 månader?

Då skall ni inte ha barn, överhuvudtaget.

• Anonym (barnlängtan)
    Deborah skrev 2014-02-01 17:57:29 följande:
    Barn. De kommer sällan lägligt. Gläd er -  ni har fått en gåva.

Abort - för att det  diffar 3 månader?

Då skall ni inte ha barn, överhuvudtaget.
    Ja du var ju en trevlig typ Deborah, tack för det! Du har ingen aning om vad du pratar om.
  • Nyfiken gul
    Anonym (barnlängtan) skrev 2014-02-05 20:51:54 följande:
    Ja du var ju en trevlig typ Deborah, tack för det! Du har ingen aning om vad du pratar om.
    hur går det för er? Har ni fått ordning på era grubblerier?
  • Anonym (barnlängtan)

Nyfiken gul: Ja vi har bestämt oss för abort, har en tid hos barnmorskan nästa vecka. Mannens utbildning sker på en ort väääldigt långt bort, blir fysiskt omöjligt för oss att vara tillsammans de sista tre månaderna av grav. och ev. även förlossningen. Samt att ekonomin är för kärv. Vi har inte planerat denna graviditet och vill kunna glädas på alla plan och känna oss redo för barn när det sker i framtiden. Tack för era svar!

• Anonym (nike)
    Anonym (barnlängtan) skrev 2014-02-08 08:35:06 följande:
    Nyfiken gul: Ja vi har bestämt oss för abort, har en tid hos barnmorskan nästa vecka. Mannens utbildning sker på en ort väääldigt långt bort, blir fysiskt omöjligt för oss att vara tillsammans de sista tre månaderna av grav. och ev. även förlossningen. Samt att ekonomin är för kärv. Vi har inte planerat denna graviditet och vill kunna glädas på alla plan och känna oss redo för barn när det sker i framtiden. Tack för era svar!
    Klokt!
Svar på tråden Göra abort fast vi vill ha barn snart?